Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door Cookie »

Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem
Geplaatst op: donderdag 8 november 2012 10:56
Laatst bijgewerkt: donderdag 8 november 2012 10:57


De plannen voor een rechtstreekse spoorverbinding tussen Apeldoorn en Arnhem moet op korte termijn gestalte worden gegeven in een definitief plan. Voor het opstellen hiervan en een onderzoek naar de gevolgen voor natuur en milieu stelden Provinciale Staten van Gelderland gisteren een bedrag van één miljoen euro beschikbaar met nog eens een zelfde bedrag als reserve.
Lees verder
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door iljitsch »

Wat is er mis met de route via Dieren?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door webguy »

Die is nogal om toch? Plus dat het spoor niet van Prorail is, maar grote delen van zijn van VSM zelf.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door Suus »

De interessantste vraag blijft bij een ander tracé dan via Dieren hoe je dit in Arnhem wil aansluiten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door webguy »

Met nogal wat kunst en vliegwerk? ;) Het is daar nogal heuvelachtig (ik kijk er vanuit mn woonkamer over uit...)
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door Mohamed »

Deze discussie is me een beetje ontgaan dus hierbij (waarschijnlijk) een paar 'domme vragen':

Hoe moet ik dit zien, een verbinding Apeldoorn-Eerbeek-Dieren-Arnhem?
Neem aan dat een hemelsbrede verbinding door de Veluwe niet een variant is/ zal zijn?
Ik neem aan dat het hier gaat alleen gaat om reizigers tussen A'doorn-Arnhem, zijn variaties zoals een lightrail / regiotram al bekeken?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door AppleMoose »

Hier wordt al lang over gesproken.
We zijn het er allemaal wel over eens denk ik, dat een rechtstreekse lijn Arnhem-Apeldoorn geen optie (meer) is. Gezien de natuur, de inpasbaarheid en überhaupt de (hoge) kosten om het allemaal passend te krijgen.

Dan blijven er nog 2 opties over. VSM lijn weer in gebruik nemen, of een spoorboog vlak voor Zutphen aanleggen naar de lijn naar Apeldoorn, zodat reizigers niet meer hoeven over te stappen in Arnhem, of de trein daar moet keren.

De kosten zijn bij deze varianten ook hoog, en of dat opweegt tegen de verwachte reistijdwinst valt nog maar te bezien.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door Karl »

webguy schreef:Die is nogal om toch? Plus dat het spoor niet van Prorail is, maar grote delen van zijn van VSM zelf.
Dat hoeft toch geen probleem te zijn? In ruil voor wat subsidie mag je ongetwijfeld gebruik maken van de spoorbaan.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door Suus »

De spoorlijn van de VSM weer toevoegen aan het netwerk van ProRail en (opnieuw) uitbouwen tot een volwaardige geëlektrificeerde spoorlijn met de nodige voorzieningen om overlast tegen te gaan is realistisch gezien de beste mogelijkheid, maar de kosten daarvoor zullen inderdaad niet mals zijn en bovendien zal het de reistijd amper verkorten t.o.v. een snelbus Apeldoorn - Arnhem.

De lijn Apeldoorn - Dieren kan echter naast een hogere capaciteit voor de OV-verbinding Arnhem - Apeldoorn ook zorgen voor een regionale verbetering van het OV, bijvoorbeeld met een station in Eerbeek. Het enige punt op de route Dieren - Arnhem waar je wel problemen krijgt met de extra treinen zal de gelijkvloerse aansluiting bij Velperpoort zijn, op het moment dat je daar van 8 naar 10 of zelfs 12 treinen per uur per richting gaat zal je daar al snel in de knel komen te zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door dennistd »

Via de emperboog is het maar zes kilometer meer, waarbij er volgens mij wel sneller gereden kan worden. Dat traject is voor 130-140 km/h geschikt lijkt me, terwijl via de VSM-lijn het me niet al te snel lijkt te gaan (100 km/h max?). Dat maakt die 6 kilometer al weer goed. En je zou een IC Apeldoorn-Arnhem kunnen rijden, waarbij ook Dieren overgeslagen wordt. Als je via de VSM-lijn komt heb je kort voor Dieren een nogal krappe bocht waarvoor sterk afgeremd moet worden, en dat is ook aan de kant van Apeldoorn zo.

De lijn Apeldoorn-Zutphen zou dan trouwens wel verdubbeld moeten worden (tot de aansluiting van de Emperboog).
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door AppleMoose »

Het klinkt allemaal wel leuk een aardig, die extra treinen. Maar er moet ook rekening worden gehouden met een fikse toename aan goederentreinen, die een hoop aan capaciteit opslokt. Dus ik vraag me af of er überhaupt wel ruimte is voor extra passagierstreinen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door Fles »

Snelbus, lightrail, denk toch eens GROOT jongens :P

Gewoon een tunnel onder de hoge Veluwe door en in Arnhem een ondergronds perron aan een noord-zuid-lopende tunnel. Geen gedoe met "hoe moet je dat aansluiten" (want: niet :mrgreen: ) geen gedoe met milieu. :pos:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door Klaasje »

Geen gelul! Rijden zonder al die kul! (Zoiets?)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Snelbus, lightrail, denk toch eens GROOT jongens :P

Gewoon een tunnel onder de hoge Veluwe door en in Arnhem een ondergronds perron aan een noord-zuid-lopende tunnel. Geen gedoe met "hoe moet je dat aansluiten" (want: niet :mrgreen: ) geen gedoe met milieu. :pos:
Gelijk helemaal doortrekken naar Zwolle, tweede laag aan Apeldoorn toevoegen (Apeldoorn Tief Hbf) en dan kan je 201/202/203 ook reduceren tot een eens per uur rijdende buurtbus. Stations Vaassen, Wenum/Wiesel, Emst, Epe, Heerde, Wapenveld, Hattem en Hattemerbroek weer openen en dan hebben we de enige spoorlijn die ooit het predikaat Koninklijk mocht dragen weer terug. Misschien moeten we de KNLSM ook maar weer nieuw leven inblazen. In Zwolle stoppen de treinen uiteraard net als vroeger weer op het stationsplein.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door gkw1969 »

Allemaal leuk en aardig, maar zitten de lijnen 43, 231 en 91 dan zo vol dat op dat traject een trein nodig is? Als de 231 en 91 ieders 2x per uur rijden, heb je een capaciteit van 4x80=240 passagiers per uur. Volgens mij is dat verre van rendabel voor een IC verbinding.
When you're tired of London, you're tired of life
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door MdJ »

231 en 91 zijn in de spits behoorlijk vol, een enkele omloop is een gelede wagen geen overbodige luxe.

Lijn 43 is een aparte: die wordt op Arnhem-Velp door de 27/29/3 ontlast, op Beekbergen-Apeldoorn door de 91, op Apeldoorn-Loenen/Eerbeek door de 109.
Bij twijfel: gebruik beton.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door webguy »

Maar die zit een paar ritten in de spits ook vol - o.a. omdat 'ie door industrieterrein rijdt met een sociale werkplaats.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door Citaro »

gkw1969 schreef:Volgens mij is dat verre van rendabel voor een IC verbinding.
Niet voor een IC-verbinding, maar voor een stopper lijkt me er genoeg potentie. Apeldoorn heeft 150k inwoners, 110k arbeidsplaatsen en wat onderwijs (ondergeschikt), Arnhem heeft zo'n 130-150k inwoners, 100k+ arbeidsplaatsen en veel onderwijs. Dit levert genoeg traffic op tussen beide plaatsen en vanuit de omliggende dorpen. Voldoende om een stopper te laten rijden lijkt me. Ben wel erg benieuwd waar het met de trajectkeuze naartoe gaat...

Al met al een leuke en interessante ontwikkeling.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door Citaro »

Treindienst Apeldoorn - Arnhem is voorlopig van de baan. Zie hiervoor een artikel in de Stentor een paar dagen terug: http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn ... -1.3664130
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door Vinny »

Citaro schreef:
gkw1969 schreef:Volgens mij is dat verre van rendabel voor een IC verbinding.
Niet voor een IC-verbinding, maar voor een stopper lijkt me er genoeg potentie. Apeldoorn heeft 150k inwoners, 110k arbeidsplaatsen en wat onderwijs (ondergeschikt), Arnhem heeft zo'n 130-150k inwoners, 100k+ arbeidsplaatsen en veel onderwijs. Dit levert genoeg traffic op tussen beide plaatsen en vanuit de omliggende dorpen. Voldoende om een stopper te laten rijden lijkt me. Ben wel erg benieuwd waar het met de trajectkeuze naartoe gaat...

Al met al een leuke en interessante ontwikkeling.
Voor de huidige reizigersstroom voldoet de overstap in Zutphen. Er is totaal geen reden om met honderden miljoenen euro een spoorlijn te gaan aanleggen die nooit rendabel geëxploiteerd kan worden en bovendien zowel reizigers als capaciteit van de omliggende spoorlijnen wegeet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door deadlock »

Een spoorlijn Zwolle Arnhem via Apeldoorn zou echt wel rendabel zijn. .... Als het spoor er nog gelegen zou hebben.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door gkw1969 »

deadlock schreef:Een spoorlijn Zwolle Arnhem via Apeldoorn zou echt wel rendabel zijn. .... Als het spoor er nog gelegen zou hebben.
In dat kader moet je je gaan afvragen waarom de spoorlijn ooit opgedoekt is.

Apeldoorn is groter dan Deventer en was zelfs een koninklijke stad. Waarom is er dan in het verleden voor gekozen om de lijn Zwolle-Apeldoorn-Arnhem te laten vervallen ten gunste van de verbinding via Deventer?

Als je daar het antwoord op hebt, heb je ook het antwoord op de vraag waarom de lijn nooit rendabel zal worden.
When you're tired of London, you're tired of life
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door deadlock »

gkw1969 schreef:
deadlock schreef:Een spoorlijn Zwolle Arnhem via Apeldoorn zou echt wel rendabel zijn. .... Als het spoor er nog gelegen zou hebben.
In dat kader moet je je gaan afvragen waarom de spoorlijn ooit opgedoekt is.
Omdat men geen geld wilde uitgeven voor een tunnel onder de A50 door bij Heerde. Ik ken de historie van deze spoorlijn van A tot Z en heb hem in model nagebouwd.
Apeldoorn is groter dan Deventer en was zelfs een koninklijke stad. Waarom is er dan in het verleden voor gekozen om de lijn Zwolle-Apeldoorn-Arnhem te laten vervallen ten gunste van de verbinding via Deventer?
Omdat op de Baronnenlijn na de oorlog de reizigersaantallen tegenviel en het lastig was om een doorgaande verbinding te creëeren door zoveel dorpskernen heen. De maximumsnelheid was relatief laag en de gehele spoorlijn was enkelsporig.
Als je daar het antwoord op hebt, heb je ook het antwoord op de vraag waarom de lijn nooit rendabel zal worden.
Non sequitur. Dit is echt een conclusie die je nooit en te nimmer kan trekken uit de volledige geschiedenis van de bewuste spoorlijn. Als er zes bussen in het uur kunnen rijden tussen Apeldoorn en Zwolle en er moeten per half uur nog enkele bussen versterking tussen Heerde-Zwolle en Epe-Apeldoorn ingezet worden dan is er reizigerspotentieel genoeg.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door Citaro »

Vinny schreef:
Citaro schreef:
gkw1969 schreef:Volgens mij is dat verre van rendabel voor een IC verbinding.
Niet voor een IC-verbinding, maar voor een stopper lijkt me er genoeg potentie. Apeldoorn heeft 150k inwoners, 110k arbeidsplaatsen en wat onderwijs (ondergeschikt), Arnhem heeft zo'n 130-150k inwoners, 100k+ arbeidsplaatsen en veel onderwijs. Dit levert genoeg traffic op tussen beide plaatsen en vanuit de omliggende dorpen. Voldoende om een stopper te laten rijden lijkt me. Ben wel erg benieuwd waar het met de trajectkeuze naartoe gaat...

Al met al een leuke en interessante ontwikkeling.
Voor de huidige reizigersstroom voldoet de overstap in Zutphen. Er is totaal geen reden om met honderden miljoenen euro een spoorlijn te gaan aanleggen die nooit rendabel geëxploiteerd kan worden en bovendien zowel reizigers als capaciteit van de omliggende spoorlijnen wegeet.
Reactivering van de lijn kosten geen honderden miljoenen. Volgens een rapport van Goudappel Coffeng komt een reactivering incl. electrificatie neer op een investering van 120 miljoen. De verbinding blijft enkelspoor en er is dan uitgegaan van passeersporen en 2 haltes, t.w. Apeldoorn-Zuid en Eerbeek.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Haast met plan spoor Apeldoorn - Arnhem

Bericht door deadlock »

Het lijkt mij dat een tram zoals in Utrecht dan een grotere kans van slagen heeft. Goedkoper materieel en goedkoper in aanleg.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten