Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

De 184 heeft toch een iets andere route gekregen dan 'vroegah', maar ik denk dat ik de afweging van Arriva wel snap. Ze hebben niet de ideale route bedacht en daar een dienstregeling bij bedacht, maar eerst een dienstregeling bedacht en daarna de ideale route die daarbij zou horen:
- Je wilt sowieso dat het rondje in één uur gereden kan worden, zodat het met één bus lukt.
- Door de 182, 184 en 147 dezelfde vertrektijd (vlak na de symmetrietijd, in het voorbeeld: .02) te geven ontstaan de mooiste aansluitingen:
Vanuit Alphen Noord, Ter Aar, Langeraar en Papenveer ontstaat in Nieuwveen een aansluiting naar Uithoorn (de route via Nieuwkoop is immers iets langer, dus de 147 komt daar iets later langs.
In Ter Aar ontstaat een aansluiting vanuit Nieuwveen, Langeraar en Papenveer naar Leiden. Ter Aar ligt ongeveer halverwege, dus lijn 184 komt daar na 15 (heenweg) en 45 (terugweg) minuten langs. Aangezien de 182 van een half uur later er ongeveer 15 minuten over doet komen de 184 vanuit Nieuwveen en de 182 vanuit Alphen elkaar ongeveer tegen zodat een snelle overstap ontstaat naar Leiden.

Als je deze structuur van aansluitingen wilt rijden heb je als eis meegekregen dat 182 en 184 tegelijkertijd vertrekken. De oude route had veel overlap met lijn 182 zodat daar twee bussen vlak achter elkaar zouden rijden. Door lijn 184 via de Herenhof te laten rijden voorkom je dat twee bussen achter elkaar aan rijden. Het nadeel van deze opzet is dat je maar één keer door Ter Aar komt. Hierdoor is deze lijn voor Ter Aar niet heel geschikt, terwijl het de kans zou bieden om de bediening van Ter Aar (heeft nu al een flinke reizigersstroom naar Alphen) ook een stuk te verbeteren. Ik weet niet hoe het met de rijtijden zit, maar ik zou er misschien zelfs voor pleiten om de lijn als hij vanuit Langeraar komt via Aardam te rijden (waar geknoopt wordt met de 182). In de vakantiedienstregeling (wanneer lijn 182 maar 1x per uur rijdt) zou er dan toch een halfuursdienst Ter Aar - Alphen zijn en is er 1x per uur, in plaats van 1x per 2 uur, een bus vanuit Ter Aar naar Nieuwveen (en aansluiting naar Uithoorn).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Ik mis alleen nog een lijnennetkaart van Alphen a/d Rijn (dus met die stadsdienst).

Daarnaast heeft Arriva wel een klein beetje zitten goochelen met de lijnen van de RET en HTM. Sommige wijzigingen zijn goed doorgevoerd (RET-lijn 24, het lijnennet in Lansingerland en HTM-lijn 18 naar Clingendael), maar andere ook weer niet helemaal (HTM-lijn 28 naar Voorburg moet 28 zijn en HTM-lijn 9 naar Delft moet 19 zijn). Het lijnennet van Veolia (ook binnen Delft) lijkt wel volledig te kloppen.

Maar mooi dat de lijnennetkaarten bekend zijn. :pos: :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Als je op het hoekje klikt slaat de pagina om en krijg je de stadskaarten van Alphen, Gouda en Leiden ;).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Oke, bedankt.
Daar had ik nog niet gekeken, omdat van Leiden en Gouda er wel links naar 'losse' kaarten stonden onder de link naar de gehele kaart.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Delftse Chauff »

Bee schreef:Volgens mij is op de kaart de route van de 186 in Waddinxveen aangepast, terwijl eerder nog gezegd was dat er aan die lijn niets zou veranderen. De lijn gaat nu na Station Centrum naar de Prins Bernhardlaan, maar op de kaart van Arriva gaat hij na Station Centrum naar de Kerkweg West, Sweelinckhof en Prinses Beatrixlaan. Hoewel die route duidelijker is, verliest Ouderencentrum Souburgh nu hun bushalte.
Lijn 186 komt nu helemaal niet bij het station. Lijn 186 rijdt nu helemaal gestrekt over de Kanaalstraat en de Juliana van Stolberglaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Dan is dat nieuw voor mij, hij kwam altijd wel bij het station volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Chauf21 »

De 186 komt al langer niet via het station. Het staat me bij dat er voorheen wel een enkele rit via het station ging, maar dat was dan de laatste rit van de spits of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

En na een mislukte verlenging naar Alphen-Noord, waar geen hond gebruik van maakte, wordt de buurtbus Zwammerdam na nog geen halfjaar ingekort tot zijn oude route. Dit keer gaat de route alleen wel door het centrum, daar waar voertuigen eigenlijk niet gewenst zijn. :(
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

Z2N,

De 722 gaat juist om het voetgangersgebied in het centrum heen. Alleen de stadsdienst 1/2 en de 169 rijden over de Castellumstraat/Pieter Doelmanstraat.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Alleen niet volgens het kaartje op de Arriva-site, daar gaat de buurtbus niet eens via De Aarhof!
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

In het regiokaartje gaat hij via de Alphense brug en in het stadskaartje van Alphen gaat hij via de Julianabrug (route lijn 147). Niet echt duidelijk dus.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Een andere onduidelijkheid op de lijnennetkaart: volgens de streekkaart maakt lijn 221 een extra ommetje over het industrieterrein net ten westen van het LUMC (waar Veolia-lijn 43 ook rijdt), maar volgens de stadskaart van Leiden is dit lijn 250. :?
Als ik naar de kleurtjes kijk, denk ik dat het lijn 221 moet zijn, maar ik weet het dus niet zeker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Eveneens staat bij de eindhaltes van Buurtbus de Meije (nu lijn 450, wordt lijn 724) de lijn helemaal niet aangegeven. :?

De kaarten zijn hopelijk nog niet definitief!
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Voor de liefhebbers heb ik mijn eerdere exercitie om de aansluitingen in Alphen te verbeteren toegepast op de door Arriva gekozen lijnvoering. Het resultaat is hier te vinden. Met deze structuur ontstaan tevens de vier in mijn ogen belangrijkste aansluitingen buiten station Alphen:
- Vanuit Ridderveld en Koudekerk (169) naar Hazerswoude Dorp en Zoetermeer (165) en vice versa in Hazerswoude Rijndijk, Raadhuis. De aansluiting is ongeveer 2 minuten (te garanderen door kort verkeer op de bussen). De aansluiting wordt de hele dag geboden.
- Vanuit Nieuwveen, Langeraar en Papenveer (184) naar Woubrugge, Hoogmade en Leiden (182) en vice versa in Langeraar, Driesprong. De aansluiting is ongeveer 5 minuten en wordt geboden zo lang de 184 rijdt (ook als 182 1x per uur zou rijden).
- Vanuit Ridderveld West, Ter Aar, Langeraar en Papenveer (184) naar Uithoorn (147) en vice versa in Nieuwveen, Kerkweg. De aansluiting is ongeveer 5 minuten en wordt geboden zo lang lijn 184 rijdt.
- Vanuit Ter Aar (182) naar Koudekerk en Zoeterwoude (169) en vice versa in Alphen a/d Rijn, Ridderhof. Deze aansluiting is ongeveer 14 minuten (inderdaad wel lang, naar Hazerswoude kan net zo goed worden overgestapt op lijn 165 op het station) en wordt de hele dag geboden.

Deze opzet biedt ook gelijk een bezuinigingsmogelijkheid voor het geval er bij een volgende dienst bezuinigd moet worden:
De 'tweede' 182 rijdt een groot deel van de route zonder onvervangbare functie:
Tussen Alphen en Ter Aar rijdt 184 tegelijkertijd en tussen Woubrugge en Leiden rijdt lijn 183 vrijwel gelijktijdig. Lijn 182 kan in de daluren dus zonder veel schade worden teruggebracht naar een uurdienst. Alleen de relatie Ter Aar - Leiden gaat er dan op achteruit. De route van lijn 184 kan dan wel beter gelijkgetrokken worden met die van lijn 182 tussen Alphen en Ter Aar. Dan blijven er halfuursdiensten over tussen Leiden en Woubrugge (182 en 183) en tussen Alphen en Ter Aar (182, 184).
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Edwin »

'Centrum Leiden onbereikbaar voor openbaar vervoer'
LEIDEN - Reizigersorganisatie Rover verzet zich tegen het opheffen van bushaltes in de Breestraat in Leiden. Door het weghalen van de stadsbussen gaat de bereikbaarheid van de binnenstad er enorm op achteruit. Dat schrijft Rover aan het gemeentebestuur.

Leiden wil de Breestraat busvrij maken en de lijnen laten rijden op de Langegracht en Hooigracht. Volgens Rover moeten reizigers die naar het centrum willen een stuk verder lopen en ontstaat er de grootste OV-vrije zone van Nederland.

Plaatsvervanger voor RijnGouweLijn
Met het omleiden van de bussen bereidt Leiden zich voor op de komst van hoogwaardig openbaar vervoer in het noorden van Zuid-Holland. Dat is een netwerk van snelle buslijnen tussen een aantal gemeenten. Het netwerk komt in plaats van de RijnGouweLijn, de tram van Gouda en Leiden naar de kust.

Bron: http://www.omroepwest.nl/nieuws/04-11-2 ... ar-vervoer.

Kunnen ze geen scheiding maken: HOV niet over de Breestraat en de stadslijnen wel over de Breestraat?

Tevens heeft Arriva ZHN een eigen FB-pagina, mag je op 9-12-2012 gratis reizen en maakte Arriva documenten op de nieuwe dienstregeling bekend die wij al kende.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Chauf21 »

Het nieuwe topic start met de bekendmaking van de definitieve dienstregeling: Concessie Zuid-Holland Noord #2.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door WSM »

Rijdt dat een beetje door, de Langegracht en Hooigracht?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Z2N »

Alles behalve.. Frans Mensonides, zelf leidenaar, heeft er laatst een interessant stukje over geschreven, zie hier voor link.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Daniel »

Inmiddels is de eerste Qliner ook binnen, onderstaande foto was door iemand op de Yahoo-groep Busfoto ergens op het internet gevonden...
Afbeelding

Eén ding wat me hierin direct opvalt is de chipkaartlezer, dat lijkt hetzelfde type als bij EBS te zijn. En die zijn in ieder geval wat sneller, maar net zo ongevoelig als de lezers in alle andere Arriva-bussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Milco »

Ziet er mooi uit die bus :pos:
Die schermpjes op de OV-chipkaartlezers in de EBS-bussen vind ik in ieder geval duidelijker dan die dingen die heel veel andere vervoerders gebruiken. Bij EBS kan je duidelijk "Welkom" of "Tot ziens" lezen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Klaasje »

De piep is alleen onhoorbaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Suus »

De kaartlezers van Thalys zijn een stuk beter inderdaad dan die plastic rommel van Arriva & Co.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door WSM »

Z2N schreef:Alles behalve.. Frans Mensonides, zelf leidenaar, heeft er laatst een interessant stukje over geschreven, zie hier voor link.
Lekker handig allemaal. Meer betalen (want langere route) en langer onderweg...
Zo eerlijk die OV-chipkaart :).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
hleef
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 19 okt 2012, 22:50

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door hleef »

Wat een gedoe met dat telkens weer omnummeren. Recentelijk kregen lijnen in Delft en Westland andere nummers 30,32, etc. i.p.v. 126 en 128. Lastig om ook publieke stadsplattegronden actueel te houden.
RoelZ1 schreef: Enkele opvallende dingen:
- Er wordt gesproken over een lokale lijn Leiden - Katwijk, maar onder hetzelfde nummer rijdt ook een lijn tussen Leiden en Noordwijk.
- In de tekst wordt lijn 221 genoemd, terwijl deze op de kaart lijn 22 heet.
Z2N schreef: Eveneens staat bij de eindhaltes van Buurtbus de Meije (nu lijn 450, wordt lijn 724) de lijn helemaal niet aangegeven.
RoelZ1 schreef: Een aantal voor mij opvallende punten:
...
- 361 (heette in het vorige plaatje nog 371) gaat alsnog via Station Sassenheim. Lijkt mij erg verstandig.
- Eénduidige en frequente lijn 50 zorgt voor goed voor- en natransport van Station Sassenheim. Het opheffen van lijn 51 zorgt wel voor langere reistijd vanuit de Universiteit naar Sassenheim en Lisse.
...
Maar lijn 50 is tenminste een voorbeeld van een lijn die al jaren op hoofdlijnen ongewijzigd is gebleven is Lijn 50 Haarlem-Leiden. Die lijn had misschien al voor 1970 dat lijnnummer. De meeste andere lijnen krijgen een geheel andere route en/of ander nummer of zijn opgeheven.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Z2N »

Arriva houdt een bepaalde logica aan met de lijnummers:
stadslijnen krijgen de nummers 1 t/m 10;
• streeklijnen de nummers 20 t/m 199;
• spitslijnen krijgen een 200-nummer;
• Qliners een 300-nummer;
• specifieke Belbuslijnen (die geen vaste ritten hebben) een 500-nummer;
• specifieke schoollijnen een 600-nummer;
• de Buurtbussen krijgen een 700-nummer. (ZHN: 721 t/m 730)
• 800-nummers zijn de overige bijzondere lijnen, zoals het nachtnet en keukenhofbussen.

Daarom worden een aantal lijnen hernummerd. In de Bollenstreek is overigens het hele net overhoop gegooid, voor Katwijk en Noordwijk is men eigenlijk met een leeg vel begonnen. Vanaf 9 december heeft de
lijnenbundel Leiden - Noordwijk een 20-nummer, de bundel Leiden - Katwijk een 30-nummer,
de bundel Leiden - Den Haag een 40-nummer en de bundel Leiden - Haarlem een 50-nummer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten