Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door BrengMe »

ov'tje schreef:Zit dieselgelede 7809 trouwens ook niet in de Achterhoek?
Volgens mij wel ja.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 576
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door busentrein »

Klopt , deze is in de Achterhoek samen met de 223 en de 227. De 7809 heeft borden met Gelderesch reizen op de zijkant, dus deze wagen kan ook voor andere dingen worden ingezet.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door ov'tje »

Gaat lijn 350 helemaal over naar Arriva? :o

Lees namelijk dat er op 2 november een personeelsbijeenkomst in Alkmaar zal zijn voor werknemers van xx die overgaan naar Arriva.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2012/10/25/T413.htm
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Roelof88 »

Wagenparknummers Friesland VDL bussen:
8501-8617 (117× VDL Citea LLE120)
8651-8670 (20× Amba ALE106)
8691 (VDL Citea XLE145)

Voor ZHN wordt het:
8701-8827 (127× VDL Citea LLE120)
8851-8860 (10× Amba ALE106)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Meltrain »

Nou, dan hebben we samen toch een goede schatting van de verdeling gemaakt. :)

Onderstaande quote is van 28 september.
Roelof88 schreef:
Meltrain schreef:275 bussen van VDL, waarvan 140 voor Fryslân. Dus 135 nieuwe bussen van VDL voor ZHN. Nu dacht ik dat er 230 nieuwe bussen voor ZHN kwamen, dus dat zou betekenen dat er 95 bussen van een andere bouwer (grotendeels Volvo) komen. Of zitten de hybride Van Hool bussen ook bij die 230, zodat er minder 'extra' nieuwe bussen nodig zijn?

Verder ben ik benieuwd naar de verdeling van het materieel: ik schat dat er maximaal 10 ALE-106's naar ZHN gaan (alleen bedoeld voor de stadsdiensten van Gouda en Alphen), dus gaan er 20 naar Fryslân. Die Citea-XLE gaat ook naar Fryslân, dus dan komen er ongeveer 119 Citea-LLE's naar Fryslân.
Die verdeling van de LLE's en Amba's kun je nog alle kanten mee op. Op de Busfoto Groep (Yahoo) wist iemand eind augustus al te melden dat er 115 Citea's LLE's voor Friesland en 127 LLE's voor ZHN nodig waren. Met de ene XLE en die 30 Amba's kom je uit op 273 (is net geen 275, maar toen was er niets bekend). Als die aantallen (ook die in de LC) allemaal een beetje kloppen, dan zou de verdeling kunnen zijn:

115 LLE + 1 XLE + 24 Amba's = 140. Voor ZHN dan 129 LLE en 6 Amba's. Maar zoals Meltrain al zei, als ZHN meer Amba's nodig krijgt, dan krijgt Friesland weer meer LLE's.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Ronald »

Voor mijn gevoel is de concessie ZHN veel groter dan Fryslân, maar het aantal bussen wordt nagenoeg gelijk...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Suus »

De Volvo's die voor ZHN zijn besteld worden hier niet genoemd. En er blijven nog 24 bussen van Connexxion achter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door flipje »

ov'tje schreef:Gaat lijn 350 helemaal over naar Arriva? :o

Lees namelijk dat er op 2 november een personeelsbijeenkomst in Alkmaar zal zijn voor werknemers van xx die overgaan naar Arriva.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2012/10/25/T413.htm

Ja :Y . Arriva gaat van dezelfde constructie gebruik maken als op lijn 315.
- Materiaal wordt ondergebracht op de Connexxion stalling.
- Personeel rijdt alleen op de Qliner en is in dienst van Arriva.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:De Volvo's die voor ZHN zijn besteld worden hier niet genoemd. En er blijven nog 24 bussen van Connexxion achter.
En aangezien de lijnen 59 en 61 worden samengevoegd tot Qliner 361 en de (frequente) lijnen 32 en 206 worden samengevoegd met lijn 256 tot Qliner 365 zijn er minder gewone bussen en meer luxe bussen nodig ten opzichte van de huidige dienstregeling.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Jurre »

Ik las dat er Irisbus Citelis worden aangeschaft. Als ik het materiaal van Irisbus zie neem ik al mijn woorden over de frysker terug. Wát een lelijkheid en lompheid levert Irisbus. Alleen dat busje in Dordrecht naar de pont vind ik nog wel geinig maar daar houdt het ook bij op.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door tsov »

Dan moet je maar nooit naar Frankrijk gaan, daar rijdt 't in elk gehucht...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

ik zag vanmiddag een arriva irisbus gx127 in friesland, reed van ryptsjerk naar leeuwarden, er stond 'testbus techniek' op.
ik zag hem vorige week ook al rondjes rijden op het busstation leeuwarden. het was de 6033
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Michael 1988 »

Raar dat een bus die normaal op de stadsdienst van Gorinchem zit, nu ineens rond rijdt in Friesland. Hebben ze die bussen niet nodig in DAV of zo?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Z2N »

Hij is laatst ook al gespot in Alphen aan den Rijn. Het zal wel voor de computersystemen zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Daniel »

Michael 1988 schreef:Raar dat een bus die normaal op de stadsdienst van Gorinchem zit, nu ineens rond rijdt in Friesland. Hebben ze die bussen niet nodig in DAV of zo?
Ik kan me goed voorstellen dat er nogal wat over zijn in DAV gezien veel ritten op de 7x-lijnen in de Vijfheerenlanden tegenwoordig met een taxibus gereden worden.
Voor de streek heeft men de 6032 t/m 6039 (streekuitvoering) en 6040 (stadsuitvoering) ter beschikking, totaal 9 stuks dus terwijl men er uitsluitend op het hoogtepunt van de spits 7-8 nodig heeft. (En dan heb ik de spitsritten op 77 nog meegeteld, maar als ik 't goed herinner reed daar een 12-meterbus op)

Opvallender is dat er voorheen nooit Irisbusjes met de inmeetapparatuur waren, kennelijk heeft men dus bedacht dat het toch niet handig was daarvoor een 12-meter aan de dienst te moeten onttrekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
uvos10
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 16:50

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door uvos10 »

Jammer dat het niet wordt aangegeven wanneer ze testritten rijden.
Mijn vader zag hem in Damwâld (NL: Damwoude :wink: )
Helaas heb ik hem niet gezien.

Wat een tip zou zijn aan Arriva en andere vervoersbedrijven:
Als er een nieuwbouw wijk wordt gebouwd, ommiddelijk een buslijn aanleggen
Hierdoor beseffen mensen in de nieuwe wijk dat ze ook het openbaar vervoer kunnen nemen.
Dit was het geval in Zuiderburen. Een deel van de wijk kreeg meteen een buslijn toen hij gebouwd werd.
(De wijk werd in 2 delen gebouwd)
En in dat gedeelte stappen bijna altijd passagiers in en uit.
Terwijl ze pas op het laaste moment het andere deel hebben ontsloten met een bus toen de wijk af was.
Het resultaat: De ene wijk is de bus vol met passagiers. De andere leeg, want ze nemen allemaal de auto.

Hopelijk komt er nu snel een buslijn naar Techum aan. Dat scheelt in de toekomst. (Ook geen belbus)

Volgens legde ze ook meteen een buslijn aan toen in Amsterdam de wijk IJburg werd gebouw en die bussen zitten nu steeds vol.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door greyhound »

Michael 1988 schreef:Raar dat een bus die normaal op de stadsdienst van Gorinchem zit, nu ineens rond rijdt in Friesland. Hebben ze die bussen niet nodig in DAV of zo?
Zo maakt het busje in ieder geval nog wat kilometers. Alleen op de stadsdienst is er nog sprake van regelmatige inzet van Maandag t/m Zaterdag overdag. Op lijn 77 rijden 2 bussen Maandag t/m Vrijdag overdag. Verder in de spitsuren nog 2-3 bussen op lijn 74 en 75. De grote bussen op lijn 73 zijn bijna altijd 12 meterbussen. Alleen de tweede rit van Leerdam naar Gorinchem in de Ochtend is heel soms een Irisbus.
Kortom, de busjes staan meer stil dan dat ze rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Vinny »

Twee foto's van de busgarage in Sneek. Klaarblijkelijk staat hier het nieuwe Arriva-materieel:
Afbeelding
Afbeelding
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Suus »

Eh, nee, dat zijn bussen die nog naar Stockholms län geëxporteerd moeten worden :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Daniel »

Hij doelt ongetwijfeld op die twee Wrights in het midden, er was immers sprake van inzet van tijdelijk materieel in de begintijd van de concessie Friesland.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 141
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door EHH »

Door collega chauffeurs van Connexxion die overgaan naar Arriva, schijnt er ook al een aantal Dennis bussen te zijn gesignaleeerd. Ook als tijdelijke bussen. :?
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Roelof88 »

EHH schreef:Door collega chauffeurs van Connexxion die overgaan naar Arriva, schijnt er ook al een aantal Dennis bussen te zijn gesignaleerd. Ook als tijdelijke bussen. :?
Alsnog een vooruitgang in vergelijking met die Procity's. Die bussen hebben wel bijna 2 jaar stilgestaan. De Dennis bussen die nog in Nederland staan zijn: 5852, 5853, 5858, 5867, 5874, 5878, 5881, 5882, 5884, 5885, 5887, 5888, 5889, 5891, 5892, 5893, 5896, 5898 en 5899. APK is van alle bussen (momenteel) al een jaar verlopen.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Dafdriver »

Waarvan de 5887 2 weken terug in Rotterdam stond en recent ook is overgeschreven volgens de VWE site.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wouter*** »

Er stond vandaag een arriva servicebus op het busstation van Leeuwarden, Anne Hettinga en het implementatieteam waren er bij. Er werden folders uitgedeeld en er is een speciale website http://www.arriva.nl/fryslan
Laatst gewijzigd door wouter*** op di 13 nov 2012, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 141
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door EHH »

Een deel van de nieuwe bussen ook Zuid-Holland Zuid bussen staat klaar in een loods bij PAX op het Industrieterrein Heerenveen IBF. Daar was men vanmorgen druk in de weer met bussen.
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten