Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door BR628 »

Omdat Arriva er binnenkort mee ophoudt in ZO-Friesland, en er daar NU nog behoorlijk wat van dit type streekbus rondrijden, open ik hierbij het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic. Plaats hier je actuele foto's van dat wat er nog rondrijdt (door heel Nederland), discussieer over het wel en wee rondom het beste streekbustype dat nog rondrijdt..

Topicstarter begint natuurlijk, Vanmiddag eens een kijkje wezen nemen in het Walhalla van de O408 in Zuid-Oost Friesland, namelijk Drachten. De reis begint overigens gewoon in Leeuwarden, met een buitengewone inzet. Foto's zijn aanklikbaar, zodat ze ook vergroot te zien zijn!

Afbeelding
Zojuist is de Arriva 1263 als lijn 14 aangekomen in Leeuwarden en zal weldra ook meteen weer vertrekken als sneldienst terug naar Drachten De Trisken. Hier poseert de bus even voor het mooie stationsgebouw van Leeuwarden.

Afbeelding
In Drachten aangekomen spoed Arriva 1258 zich naar het busperron alweer hij zal vertrekken als lijn 16 via Oosterwolde en Appelscha naar Assen.

Afbeelding
Even later arriveert Arriva 1123 vanuit Groningen als lijn 100. Deze lijn rijdt grotendeels over de A7, maar heeft op enkele locaties een snelwegbushalte op de route. Nadat de reizigers zijn uit- en ingestapt vervolgt de bus zijn rit verder naar Heerenveen.

Afbeelding
Vervolgens komt Arriva 1263 weer terug van zijn 'stadsbus'-ritje door Drachten De Trisken en zal hier na het halteren bij het Knobeldroffsplein verder terug rijden naar Leeuwarden.

Tussendoor gehoopt op een O408, maar een Dennis gekregen op lijn 89 naar Groningen C.S. via Ureterp en Marum, helaas geen foto hiervan :)

Afbeelding
Nadat Arriva 1123 een bezoek heeft gebracht aan Heerenveen en terug heeft gereden naar Groningen, stap ik in laatstgenoemde stad weer in deze bus voor een ritje over de A7. Nadat de buschauffeur mij keurig netjes te vroeg afzet gaat de bus voor ruim een kwartier de buffer in. Hiervan nog een plaatje, eenzaam en alleen op station Heerenveen, alvorens de bus weer naar Groningen zal rijden.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door JeePee »

Leuke bussen blijven het idd. Jammer dat wij er niet mee mogen rijden in ZOF. Leuke plaatjes jongen. Ik heb je niet gezien in 1 van de vele O408's vanmiddag tijdens mijn 'vergadering' op het terras bij de Rus vanmiddag.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door BR628 »

Ik had lijn 14 van 14:07 en ben daarna niet meer met de bus in Lw geweest :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Fles »

Ik vind het een boutlelijk onding. Ben blij dat we die hier in de buurt niet veel hebben rijden :x
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door JeePee »

BR628 schreef:Ik had lijn 14 van 14:07 en ben daarna niet meer met de bus in Lw geweest :)
OK ik was pas om 15.30 daar.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door tsov »

Ja! Leuke busjes :)
Toevallig vandaag nog eentje op de foto gezet :)
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door lausteen »

Geweldige bussen :D Vaak ritjes meegemaakt vanaf Zuidplein naar Middelharnis (lijn 136 / 139) toen Cxx daar nog reed, heerlijk was dat. Ik snap niet hoe ze die lijn nu met Amba's durven te rijden..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes BR628 :) Als er nou iets is wat ik niet verwacht had, dan was 't wel om een busfoto-topic van jou te zien :wink:

Ik dacht trouwens al, wat komt die 1123 me bekend voor... blijkt uit m'n foto-archief dat ding anderhalf jaar geleden nog tijdelijk in DAV ingezet werd:
Afbeelding

En ook nog maar een wat actueler plaatje van een O408 die hier nog altijd rondrijdt: de 1121...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door mb90 »

Leuk topic! :)

Naast de al door Reiziger_Ddrs genoemde 1121 rijden hier ook nog de 1119 en de 4772 rond. Zoals bijvoorbeeld afgelopen maandag toen ik de 1119 voor het eerst zag.
De 1119:
Afbeelding

De 4772:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Meltrain »

Fles schreef:Ik vind het een boutlelijk onding. Ben blij dat we die hier in de buurt niet veel hebben rijden :x
Ga je mond met water en zeep spoelen jij. :evil:

Wat mb90 en Reiziger_Ddrs al zeiden, in DAV hebben we er ook nog drie rondrijden, alleen helaas nooit als ik er ben. :cry: Overigens hadden we begin dit jaar ook nog Connexxion 2320 rondrijden in Barendrecht/Ridderkerk. Ik heb dus geen huidige foto van een O408, maar nog wel een aantal van toen ze nog in Zeeland en op Goeree-Overflakkee reden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Karl »

Fles schreef:Ik vind het een boutlelijk onding. Ben blij dat we die hier in de buurt niet veel hebben rijden :x
Ik vind het ook geen schoonheid, maar wel een perfecte wegligging en een supercomfort. Toen ik vlak voor de concessieovergang van HWGO nog vanaf Rotterdam naar HW en GO moest reizen was ik blij dat deze bussen er reden en niet van die Amba's. Wat een ramp moet dat zijn.
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Chauf21 »

Ik weet niet of het heel bijzonder is, maar ik zag vandaag aan het begin van de avond zo'n type bus ergens tussen Nieuwegein en Utrecht (Europalaan, denk ik) rijden. :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Meltrain »

Van welke maatschappij? :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Chauf21 »

Ik had een mat-rit en kon het niet al te goed zien, sorry; volgens mij Arriva? Het zal zo tegen 18 uur geweest zijn.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door tsov »

Dat zal dan waarschijnlijk een van die wagens uit DAV of Rivierenland zijn :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Daniel »

Een Arriva-wagen op de Europalaan in Utrecht is 99,9% zeker lijn 81 Utrecht - Gorinchem :wink: Zal dus een van de drie O408'en van vestiging Alblasserdam zijn (die komen ook in Utrecht immers).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door BR628 »

Vandaag nog eens wezen kijken in Drachten:

Afbeelding
Met op de linkerachtergrond een kerkje van Drachten, arriveert Arriva Mercedes O408 nummer 1263 op het Drachter Knobeldorffsplein als lijn 13 uit Leeuwarden en is hier al omgenummerd naar lijn 116 als sneldienst naar Assen.

Afbeelding
Den Oudsten Alliance 1276 arriveert als 116 uit Assen en is hier al omgenummerd naar lijn 13 naar Surhuisterveen en Leeuwarden.

Afbeelding
Op het Knobeldorffsplein staat Den Oudsten Alliance 1276 te wachten op vertrek als lijn 18 via Nijbeets naar Heerenveen.

Afbeelding
Middagspitsversterkingen vinden onder andere plaats op lijn 10 tussen Drachten, Burgum en Leeuwarden. Arriva Mercedes O408 nummer 1260 staat gereed voor vertrek.

Afbeelding
Met bijna een kwartier vertraging vertrekt Mercedes O408 nummer 1262 vanuit de busremise bij het Busstation Noord als lijn 18 naar Heerenveen.

Afbeelding
Den Oudsten Alliance 1268 schiet door de bocht ter hoogte van de Drachtster Noorderbuurt als sneldienst lijn 14 naar Leeuwarden.

Afbeelding
In de spits rijden er versterkingsritten tussen het Groninger Zernike complex en Drachten. Ingezet worden voornamelijk bussen van het type DAF Berkhof, zoals hier de 5845, ter hoogte van de Noorderbuurt (Centrumnoord-zijde).

Afbeelding
Tot slot de aankomst van 89 vanuit Groningen C.S. in Drachten, gereden door de 1258.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Bastiaan »

Rijdt dat spul ook ergens in Noord-Brabant?
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door lausteen »

Eén van de O408en van Arriva rijdt rondt op lijn 236, een tijdelijke extra spitsdienst tussen Oude Tonge en Zuidplein, vanwege de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug. Kon helaas niet zien welk nummer..
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Bastiaan »

Oh, op die lijn mag ik volgens mij niet eens komen voor de enquêtes. Nou ja, dan niet.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door mb90 »

lausteen schreef:Eén van de O408en van Arriva rijdt rondt op lijn 236, een tijdelijke extra spitsdienst tussen Oude Tonge en Zuidplein, vanwege de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug. Kon helaas niet zien welk nummer..
Volgens mij rijdt er een O405 i.p.v. een O408 op lijn 236 (de TCR 86). Ook niet slecht natuurlijk, maar het is toch net anders. :wink: Voor zover ik weet heeft de TCR (die rijdt lijn 236) geen O408'en hier. Dit is overigens de TCR 86:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Daniel »

TCR heeft zowiezo geen O408'en :wink: Maar om de originele vraag te beantwoorden, in mei dit jaar reden er nog O408'en in Brabant en volgens mij moeten die er nog altijd als reserves aanwezig zijn. Er rijden in ieder geval nog meerdere oude busjes rond daar namelijk...
Afbeelding

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door lausteen »

Ik zag m vanuit de auto, wist niet dat TCR die ritten reed :oops: Ik zag wel ook nog een blauw/witte van Hool die niet van TCR was maar een andere touroperator, die ook op 236 reed, vandaar dat ik dacht dat de Mercedes misschien toch van Arriva was. Maar back ontopic ;)
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Bastiaan »

In de omgeving Den Bosch zijn het nu voornamelijk nieuwe Citaro's en Fryskers op de stadsdienst en Amba's op de streeklijnen. Afgelopen donderdag kwam ik ook een Dennis tegen, die te weinig lucht had om de voordeur open te krijgen :P Maar verder ben ik geen exotische bussen tegen gekomen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het onofficiële Mercedes O408 foto-, discussie- en faptopic

Bericht door Daniel »

Die Dennis heb ik vrij recent ook nog gezien ja, er rijden trouwens ook nog minstens twee ex-RET Volvo's rond daar!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten