De Lijn presenteert Brabantnet

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De Lijn presenteert Brabantnet

Bericht door Suus »

Op http://www.delijn.be/mobiliteitsvisie20 ... ltatie.htm heeft De Lijn vandaag hun plannen voor Brabantnet gepresenteerd, dat bestaat uit vier tramlijnen rondom Brussel. Maandag start de publieke consultatieronde van de milieueffectenrapportage die tot begin 2013 zal duren. Ergens in 2013 zullen dan de definitieve tracé's bekend gemaakt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De Lijn presenteert Brabantnet

Bericht door tsov »

Was dit dat onzalige plan met meterspoortrams waardoor die dingen dus niet Brussel zelf inkunnen?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De Lijn presenteert Brabantnet

Bericht door Suus »

Men heeft nu alsnog besloten voor normaalspoor te gaan, maar de rest van het plan blijft even idioot als ik eerlijk ben :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De Lijn presenteert Brabantnet

Bericht door Meltrain »

Het ziet er mooi uit.
Ik ben benieuwd hoeveel er van terecht komt. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De Lijn presenteert Brabantnet

Bericht door Karl »

Bee schreef:(...) maar de rest van het plan blijft even idioot als ik eerlijk ben :')
Meltrain schreef:Het ziet er mooi uit. (...)
Verklaar uw nader. Ik ben onbekend met deze materie. Waarom is het mooi of 'even idioot'?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De Lijn presenteert Brabantnet

Bericht door Suus »

De Lijn moet een fors bezuinigingsplan doorvoeren waarbij in sommige entiteiten men nu door de bodem van de basismobiliteit is gezakt, maar tegelijkertijd vind men het blijkbaar doodnormaal om een miljardenplan voor te stellen voor iets wat met een beter busnet ook bereikt zou kunnen worden. Ik durf er bovendien ook nog wel geld op in te zetten dan er heibel gaat ontstaan over de financiering van de trambaan binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Het hele verhaal toont precies aan waar de Belgen al sinds de jaren zestig last van hebben: het budget voor nieuwe werken is volledig losgekoppeld van het budget voor onderhoud, maar doordat het budget voor nieuwe werken zo ontzettend groot is door politici die hun erfenis willen achterlaten (en er zijn nogal wat politici in België...) is het budget voor exploitatie en onderhoud zeer laag waardoor men uiteindelijk zit met veel te dure infrastructuur die niet wordt benut zoals beoogd en niet goed onderhouden kan worden. Dat is een verhaal wat spijtig genoeg overal in België terugkomt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De Lijn presenteert Brabantnet

Bericht door Vinny »

Het verschil tussen gelden voor projecten en voor beheer en onderhoud zie je ook in Nederland terug. Beheer is nou eenmaal niet zo sexy. Dat de Lijn een kostendekkingsgraad heeft waar de honden geen brood van lusten ligt ook een beetje aan de manier waarom men in Vlaanderen de basismobiliteit invult: er rijden behoorlijk wat lege bussen over de lintbebouwingswegen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De Lijn presenteert Brabantnet

Bericht door Suus »

Voortgang van het project:

De gemeente Heist-op-den-Berg is tegen de tram. De reistijd Heist-op-den-Berg - Brussel zou 79 minuten zijn terwijl de reistijd per trein slechts 60 minuten is. Men heeft dus geen behoefte aan de tram en onteigeningsprocedures: http://www.brusselnieuws.be/artikel/hei ... ar-brussel

Een aantal Franstalige politieke partijen in Brussel zijn niet echt enthousiast voor de plannen, ze zouden namelijk bedoeld zijn voor de pendelaars uit Vlaanderen en weinig nut hebben voor de Brusselaar, terwijl deze wel moet meebetalen aan nieuwe tramrails binnen het Brussels gewest. De MIVB is niet tegen, zij zien onder andere mogelijkheden voor een tramlijn naar de luchthaven: http://www.brusselnieuws.be/artikel/kou ... amse-trams
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten