RET dienstregeling 2013
Re: RET dienstregeling 2013
Ik heb in Ridderkerk al diverse RET-bussen zien rijden voor lijn verkennigen
Re: RET dienstregeling 2013
Er staan weer wat nieuwe dienstregelingen online. Tramlijn 24 (De Esch - Holy v.v.) en de pendelbuslijn voor tramlijn 21 in Woudhoek (lijn 121) zijn er nu bij gekomen. Daarnaast is er ook een nieuwe lijn 172 te vinden die zo te zien van grofweg 8 t/m 17:00 uur doordeweeks een route door alle wijken van Berkel en Bergschenhoek tussen het Westerplein in Berkel en Rodenrijs en station Rodenrijs rijdt.
Laatst gewijzigd door mb90 op di 06 nov 2012, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: RET dienstregeling 2013
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: RET dienstregeling 2013
Die oude lijn 172-wijn was echt bocht ;). Er zat geen kip in die buslijn.
Re: RET dienstregeling 2013
Inmiddels staat van alle tramlijnen de nieuwe dienstregeling on line. Om onbekende redenen is het onmogelijk om de dienstregeling van zondag 9 december op te vragen, maar van maandag 10 december lukt wel.
Twee opvallende dingen nog: lijn 4 gaat inderdaad doorrijden naar Spangen en de laatste rit van lijn 21 vertrekt al om 17:53 vanaf De Esch en komt om 18:55 aan in Woudhoek (en gaat daarna nog terug t/m de halte Avenue Concordia). De laatste rit van lijn 20 vertrekt een half uur eerder vanaf Lombardijen: 19:36 i.p.v. 20:04.
Ook van bijna alle buslijnen is de nieuwe dienstregeling nu op te vragen. hierbij lukt het wel om de dienstregeling van zondag 10 december op te vragen, mits die lijn op zondag rijdt natuurlijk.
Twee opvallende dingen nog: lijn 4 gaat inderdaad doorrijden naar Spangen en de laatste rit van lijn 21 vertrekt al om 17:53 vanaf De Esch en komt om 18:55 aan in Woudhoek (en gaat daarna nog terug t/m de halte Avenue Concordia). De laatste rit van lijn 20 vertrekt een half uur eerder vanaf Lombardijen: 19:36 i.p.v. 20:04.
Ook van bijna alle buslijnen is de nieuwe dienstregeling nu op te vragen. hierbij lukt het wel om de dienstregeling van zondag 10 december op te vragen, mits die lijn op zondag rijdt natuurlijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: RET dienstregeling 2013
Waarom dan niet lijn 23 in Spangen laten keren? Nu gaan er 5 tramlijnen naar Marconiplein rijden. :?
Re: RET dienstregeling 2013
Het is tijdelijk zover ik weet. Als de spoorsituatie is aangepast bij het Marconiplein kunnen zowel de 4 als de 23 er keren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: RET dienstregeling 2013
Marconiplein is een belangrijk overstappunt. Van mij mogen ze lijn 8 ook wel inkorten.. Scheelt een dienstwagen. Zo populair is dat stuk in spangen niet, daar komt bij dat tram 8 ook nog eens een flinke omweg maakt.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: RET dienstregeling 2013
Ja ik begrijp dat het tijdelijk is, maar dit hadden ze beter kunnen oplossen vind ik. Nou krijg je een te hoge frequentie op een stukje waar dat niet echt nodig is. Als tramlijn 23 naar Spangen zou gaan, krijg je tenminste een snelle verbinding met de Middellandstraten en West Kruiskade wat misschien wat reizigers aantrekt
Maar waar zou je lijn 8 dan kwijt kunnen op Marconiplein, nu er nog maar echter een keerlus is genoeg voor maar één tramlijn gaat dat lastig worden. Of ze moeten wel heel gauw een zij spoortje gaan aanleggen.010jongen schreef:Marconiplein is een belangrijk overstappunt. Van mij mogen ze lijn 8 ook wel inkorten.. Scheelt een dienstwagen. Zo populair is dat stuk in spangen niet, daar komt bij dat tram 8 ook nog eens een flinke omweg maakt.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: RET dienstregeling 2013
heb net even naar de dienstregelingen van de tramlijnen gekeken...
opnieuw is de website van de RET niet handig om een heel uur te bekijken als er 6 ritten per uur zijn, omdat er maar 5 kolomen in beeld gebracht worden...
wat ook opvalt...
niet alle inrukkende ritten zijn meer in de dienstregeling opgenomen...
er zijn geen ritten meer tussen 4 & 5 en tussen 00 en 2 uur zijn er 11 ritten minder...
het totaal aantal ritten van de tram stijgt met 4, maar de verschillen over de dag en per lijn zijn soms wel een stuk groter.
lijn 2 gaat er 13 ritten op achteruit
lijn 4 krijgt er 3 ritten bij
lijn 7 gaat er 12 ritten op achteruit
lijn 8 gaat er 6 ritten op achteruit
lijn 20 gaat er 20 ritten op achteruit
(dit komt voornamelijk, doordat deze lijn tussen de spitsen slechts 4x per uur gaat rijden, terwijl nu overdag nog elke 10 minuten gereden wordt)
lijn 21 gaat er 92 ritten op achteruit
(maar dat is niet zo vreemd als de tram nog maar 4x per uur gaat rijden en het gat opgevuld wordt door de ritten van lijn 24)
lijn 23 krijgt er 25 ritten bij
(ook niet vreemd, omdat deze lijn overdag 8x per uur gaat rijden, t.o. 6x per uur nu)
lijn 24 bestaat nu nog niet, dus deze lijn heeft dan natuurlijk altijd alleen maar een + in aantal ritten... (het zijn er 154)
lijn 25 gaat er 35 ritten op achteruit
(deze lijn rijdt nu overdag 9x per uur en dat gaat terug naar 8x per uur. wat overdag voor de hele dag gaat gelden, terwijl nu in de spitsen nog vaker gereden wordt)
hierboven heb ik alleen het aantal ritten per uur bekeken.
er zijn een aantal uren, waarin het aantal ritten veel lijkt, maar dat komt doordat er dan een paar minuten voor de doorgaande dienstwagen een inrukkende wagen rijdt...
ook zijn er een aantal lijnen, waar het aantal ritten veel lijkt, maar daar zitten dan ook de uitrukkende wagens bij, die slechts een gedeelte van het traject rijden (idem voor inrukkende wagens).
echter werkt de RET wel op deze manier naar de opdrachtgever toe, zodat ze aldaar nog steeds kunnen zeggen, dat er meer tramritten zijn dan in de huidige dienstregeling voor of hetzelfde of minder geld.
hiermee laten ze dan denken, dat ze het beter doen, maar dat wil niet zeggen, dat de reiziger er ook daadwerkelijk beter van wordt...
de dienstregelingen van de metro voor 2013 zijn nog niet op de site te vinden en de bus ga ik zometeen naar kijken...
(de excel-bestanden waarin ik m'n gegevens zet, zijn via een pm en het geven van je e-mailadres op te vragen...)
opnieuw is de website van de RET niet handig om een heel uur te bekijken als er 6 ritten per uur zijn, omdat er maar 5 kolomen in beeld gebracht worden...
wat ook opvalt...
niet alle inrukkende ritten zijn meer in de dienstregeling opgenomen...
er zijn geen ritten meer tussen 4 & 5 en tussen 00 en 2 uur zijn er 11 ritten minder...
het totaal aantal ritten van de tram stijgt met 4, maar de verschillen over de dag en per lijn zijn soms wel een stuk groter.
lijn 2 gaat er 13 ritten op achteruit
lijn 4 krijgt er 3 ritten bij
lijn 7 gaat er 12 ritten op achteruit
lijn 8 gaat er 6 ritten op achteruit
lijn 20 gaat er 20 ritten op achteruit
(dit komt voornamelijk, doordat deze lijn tussen de spitsen slechts 4x per uur gaat rijden, terwijl nu overdag nog elke 10 minuten gereden wordt)
lijn 21 gaat er 92 ritten op achteruit
(maar dat is niet zo vreemd als de tram nog maar 4x per uur gaat rijden en het gat opgevuld wordt door de ritten van lijn 24)
lijn 23 krijgt er 25 ritten bij
(ook niet vreemd, omdat deze lijn overdag 8x per uur gaat rijden, t.o. 6x per uur nu)
lijn 24 bestaat nu nog niet, dus deze lijn heeft dan natuurlijk altijd alleen maar een + in aantal ritten... (het zijn er 154)
lijn 25 gaat er 35 ritten op achteruit
(deze lijn rijdt nu overdag 9x per uur en dat gaat terug naar 8x per uur. wat overdag voor de hele dag gaat gelden, terwijl nu in de spitsen nog vaker gereden wordt)
hierboven heb ik alleen het aantal ritten per uur bekeken.
er zijn een aantal uren, waarin het aantal ritten veel lijkt, maar dat komt doordat er dan een paar minuten voor de doorgaande dienstwagen een inrukkende wagen rijdt...
ook zijn er een aantal lijnen, waar het aantal ritten veel lijkt, maar daar zitten dan ook de uitrukkende wagens bij, die slechts een gedeelte van het traject rijden (idem voor inrukkende wagens).
echter werkt de RET wel op deze manier naar de opdrachtgever toe, zodat ze aldaar nog steeds kunnen zeggen, dat er meer tramritten zijn dan in de huidige dienstregeling voor of hetzelfde of minder geld.
hiermee laten ze dan denken, dat ze het beter doen, maar dat wil niet zeggen, dat de reiziger er ook daadwerkelijk beter van wordt...
de dienstregelingen van de metro voor 2013 zijn nog niet op de site te vinden en de bus ga ik zometeen naar kijken...
(de excel-bestanden waarin ik m'n gegevens zet, zijn via een pm en het geven van je e-mailadres op te vragen...)
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: RET dienstregeling 2013
Jeetje. Ik zie vrijwel alleen maar "achteruit" bij de bestaande lijnen.
Trouwens, waarom moeten inrukkende ritten mensen meenemen? Dat doen we in Amsterdam ook (gelukkig) niet.
Trouwens, waarom moeten inrukkende ritten mensen meenemen? Dat doen we in Amsterdam ook (gelukkig) niet.
Re: RET dienstregeling 2013
Als je het allemaal bij elkaar optelt kom je op +4 ritten. Er wordt dus eigenlijk alleen geschoven.
Re: RET dienstregeling 2013
de laatste ritten van T23 en 25 vervallen ook.. wel jammer. wat raar is, is dat deze ritten niet in de dienstregeling staan. de laatste trams van CS naar zuid vertrekken nu nog rond 01.30/01.40.
Lijn 25 is een stuk rustiger geworden dan voorheen, deels door de verhuizing van het ziekenhuis in zuid en de ingebruikname van lijn E. Tram 23 daarin tegen is veel drukker geworden. goed dat daarop word ingespeeld.
Dat tram 20 maar 4x per uur gaat rijden buiten de spitsuren vind ik ook maar maf. hierdoor is er geen afstemming mogelijk met tram 2 en 25, hiermee is deze lijn hooguit handig voor bezoekers van het ziekenhuis.
Lijn 25 is een stuk rustiger geworden dan voorheen, deels door de verhuizing van het ziekenhuis in zuid en de ingebruikname van lijn E. Tram 23 daarin tegen is veel drukker geworden. goed dat daarop word ingespeeld.
Dat tram 20 maar 4x per uur gaat rijden buiten de spitsuren vind ik ook maar maf. hierdoor is er geen afstemming mogelijk met tram 2 en 25, hiermee is deze lijn hooguit handig voor bezoekers van het ziekenhuis.
Re: RET dienstregeling 2013
Aan het begin van het topic staat een document van de RET waarin wordt uitgelegd waarom de frequentie van lijn 20 daalt. Eerlijk is eerlijk, er was wel degelijk sprake van overbediening buiten de spits maar opheffen kan niet juist vanwege het ziekenhuis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: RET dienstregeling 2013
heb net even naar de busdienstregelingen gekeken, maar op de website is het wederom verschrikkelijk slecht geregeld met sommige lijnen...
ze kunnen het nog steeds niet bij de RET om een leesbare dienstregeling op de website te plaatsen...
nog steeds komt het bij sommige lijnen voor, dat aankomsttijden boven vertrektijden staan en bij sommige lijnen staat de bufferplek ook als halte vermeld...
ik wacht wel tot na 9-12 om de lijnenfolder te kunnen downloaden, omdat die toch beter te gebruiken zijn om het aantal ritten te bekijken dan de website...
als ik toch uit ga, van wat ik nu op de website heb kunnen vinden, vervallen er bij de RET-buslijnen 53 ritten.
maar dat is niet zo vreemd, als er een paar lijnen zijn, die gehalveerd worden in de frequentie...
ze kunnen het nog steeds niet bij de RET om een leesbare dienstregeling op de website te plaatsen...
nog steeds komt het bij sommige lijnen voor, dat aankomsttijden boven vertrektijden staan en bij sommige lijnen staat de bufferplek ook als halte vermeld...
ik wacht wel tot na 9-12 om de lijnenfolder te kunnen downloaden, omdat die toch beter te gebruiken zijn om het aantal ritten te bekijken dan de website...
als ik toch uit ga, van wat ik nu op de website heb kunnen vinden, vervallen er bij de RET-buslijnen 53 ritten.
maar dat is niet zo vreemd, als er een paar lijnen zijn, die gehalveerd worden in de frequentie...
Re: RET dienstregeling 2013
Dat is wel zo fijn voor de reizigers die op een halte op de route moeten zijn. De remises in Rotterdam liggen vrijwel allemaal (vlak voor) het eindpunt van een lijn. Dan kan je dus redelijk eenvoudig extra ritten aanbieden.hauptbahnhof schreef:Trouwens, waarom moeten inrukkende ritten mensen meenemen? Dat doen we in Amsterdam ook (gelukkig) niet.
Laatst nog meegemaakt dat ik een half uur op een tram heb moeten staan wachten, maar er in de tussentijd wel drie inrijdende trams voorbij kwamen die exact dezelfde route volgen. Het zou zo klantvriendelijk zijn geweest om de wachtende reizigers mee te nemen. Zou mij (door overstappen) weer een uur reistijd hebben gescheeld.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: RET dienstregeling 2013
Bovendien levert het extra inkomsten op, zonder dat je extra materieel of personeel hoeft in te zetten. Dat is voor de vervoerder ook mooi meegenomen lijkt me.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: RET dienstregeling 2013
de RET had jaren geleden alle in- en uitrukkende ritten opengesteld voor reizigers.
toen hebben ze dat weer een tijdje niet gedaan (omdat deze ritten dan sneller op het beginpunt/van het eindpunt konden komen) en een paar jaar geleden zijn die ritten weer opgenomen in de dienstregeling...
voor komend jaar mis ik wel een behoorlijk aantal van die korte ritjes, maar dat kan ook komen, doordat die ritten al misschien niet eens meer helemaal door rijden naar het eindpunt en dan is het logisch dat er geen ritjes na 1 uur meer zijn tussen bijv. Limbrichthoek en Croystraat...
ik blijf er echter bij, dat het overzicht pas goed te verkrijgen is met de lijnfolders en ik heb zelfs nog m'n twijfels of alles wat nu op de site te vinden is, wel volledig is...
toen hebben ze dat weer een tijdje niet gedaan (omdat deze ritten dan sneller op het beginpunt/van het eindpunt konden komen) en een paar jaar geleden zijn die ritten weer opgenomen in de dienstregeling...
voor komend jaar mis ik wel een behoorlijk aantal van die korte ritjes, maar dat kan ook komen, doordat die ritten al misschien niet eens meer helemaal door rijden naar het eindpunt en dan is het logisch dat er geen ritjes na 1 uur meer zijn tussen bijv. Limbrichthoek en Croystraat...
ik blijf er echter bij, dat het overzicht pas goed te verkrijgen is met de lijnfolders en ik heb zelfs nog m'n twijfels of alles wat nu op de site te vinden is, wel volledig is...
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: RET dienstregeling 2013
Dan zullen de mensen in Rotterdam wel beter kunnen lezen dan in Amsterdam.
Een paar jaar geleden was het bij de metro in Amsterdam ook verplicht om passagiers mee te nemen op de inrukritten. Alleen moesten vaak de bestuurders zelf mensen eruit gooien en veel mensen snapten het niet. Gevolg: heel veel gedoe en de bestuurders waren later met hun dienst klaar. Bij de tram en bus werd dat nooit gedaan en daar ben ik eigenlijk wel blij om.
Ik weet dat als ik met bijvoorbeeld tram 13 naar binnen ga, de laatste halte op route Admiraal Helfrichstraat is. Dit is ook de eerste halte die we aandoen als we de remise uitrijden richting Geuzenveld. Ik ben er wel zeker van dat er mensen in de tram zullen zitten die niet tot Admiraal Helfrichstraat moeten maar voorbij richting stad. Lang niet altijd snappen mensen dat en blijven gewoon zitten, ook al wordt het veelvuldig omgeroepen.
Een paar jaar geleden was het bij de metro in Amsterdam ook verplicht om passagiers mee te nemen op de inrukritten. Alleen moesten vaak de bestuurders zelf mensen eruit gooien en veel mensen snapten het niet. Gevolg: heel veel gedoe en de bestuurders waren later met hun dienst klaar. Bij de tram en bus werd dat nooit gedaan en daar ben ik eigenlijk wel blij om.
Ik weet dat als ik met bijvoorbeeld tram 13 naar binnen ga, de laatste halte op route Admiraal Helfrichstraat is. Dit is ook de eerste halte die we aandoen als we de remise uitrijden richting Geuzenveld. Ik ben er wel zeker van dat er mensen in de tram zullen zitten die niet tot Admiraal Helfrichstraat moeten maar voorbij richting stad. Lang niet altijd snappen mensen dat en blijven gewoon zitten, ook al wordt het veelvuldig omgeroepen.
Re: RET dienstregeling 2013
In Zürich worden zelfs bussen die naar de busgarage rijden gedeeltelijk opgenomen in de dienstregeling; met afwijkende eindbestemming *O*
Ideaal voor de reizgier, omdat dan meestal een routevariant wordt geboden die snel, comfortabel, en bovendien redelijk rustig is
Ideaal voor de reizgier, omdat dan meestal een routevariant wordt geboden die snel, comfortabel, en bovendien redelijk rustig is
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: RET dienstregeling 2013
Dat is op heel veel plaatsen gebruikelijk, een populair lijnnummer daarvoor is S.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: RET dienstregeling 2013
Op GVB-tramlijn 26 naar IJburg gebeurt dat wel, waardoor er soms elke 1 a 2 minuten een tram naar IJburg gaat.hauptbahnhof schreef: Trouwens, waarom moeten inrukkende ritten mensen meenemen? Dat doen we in Amsterdam ook (gelukkig) niet.
Re: RET dienstregeling 2013
zone5324bericht... schreef:
lijn 2 gaat er 13 ritten op achteruit
lijn 4 krijgt er 3 ritten bij
lijn 7 gaat er 12 ritten op achteruit
lijn 8 gaat er 6 ritten op achteruit
Voor de stadstrams 2/7/8 allemaal te verwachten saneringen, vooral voor lijn 7 waarbij er altijd wel een andere optie voor handen is. Rijd heb ik het idee tussen de Zaagmolenbrug en CS bijvoorbeeld altijd achter de 8 aan en hoewel het stukje naar Willemsplein een van de mooiste tramstukjes in R'dam is, is het erg 'niche' :)
Jammer dat mijn lijn 8 er op achteruit gaat :( :) Maar net als alle stadslijnen een erg gevoelige piek/dal lijn: zit vol tijdens schoolperioden en spitsuur, maar 'geen hond' er in daarna' + af en toe nog een probleemschopper (vaker in die avondritten).
Re: RET dienstregeling 2013
Jammer dat er best veel zwakke tramlijnen zijn, zie trams op lijn 4 en 8 best vaak leeg. En dan vooral naar west, concurrentie van de metro. 7 kan er makkelijk uit. Ben benieuwd hoe het vervoer zich ontwikkeld als de tram weer door rijdt naar woudenstein. Wordt tijd voor een tram over de Willemsbrug en naar Ridderkerk.
Re: RET dienstregeling 2013
Concurrentie eigenlijk vanuit alle hoeken, metro, trein (station Noord), bus en vooral ook de fiets: de reguliere trams verbinden allerhande gebieden nabij het centrum.
Jaren geleden lag er het idee om van de 8 een tramPlus te maken (Marconiplein-Vierhavenstraat- Westzeedijk ev), maar al een tijd terug van tafel geveegd (samen met alle andere grootste TramPlus plannen). Wellicht dat ooit een 'lijn28' verbinding '...-Westzeedijk-Eendrachtsplein- CS- ...' ooit nog de redding gaat worden van dit snelle stuk tram (/droommodus).
Jaren geleden lag er het idee om van de 8 een tramPlus te maken (Marconiplein-Vierhavenstraat- Westzeedijk ev), maar al een tijd terug van tafel geveegd (samen met alle andere grootste TramPlus plannen). Wellicht dat ooit een 'lijn28' verbinding '...-Westzeedijk-Eendrachtsplein- CS- ...' ooit nog de redding gaat worden van dit snelle stuk tram (/droommodus).
Laatst gewijzigd door Mohamed op di 13 nov 2012, 00:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 134 gasten