Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Timon91 »

Eind september was ik de site van Wizzair aan het afstruinen op zoek naar goedkope vliegtickets en mijn oog viel op een enkele reis Eindhoven-Budapest, op 7 november. Het ticket was maar €4,99. Voor die prijs wil ik de gok nog wel nemen. Ik wist nog lang niet of ik eigenlijk wel kon, maar zo niet, dan jammer van die 5 euro en anders is het alleen maar mooi meegenomen! Begin november besloot ik definitief om wél te gaan, het paste precies. Ik wilde graag naar Bosnië-Herzegovina toe, aangezien dat het enige land op de Balkan is waar ik nog nooit geweest was en er ook wat betreft de treinen van en naar dit land veel onduidelijk is na het ingaan van de nieuwe dienstregeling begin december. Afijn, anderhalve week geleden heb ik in Bad Bentheim mijn interrailkaart gehaald (5/10 Global Pass), plus een reservering voor de EuroNight Budapest-Berlin, aangezien ik al vrij zeker wist wat ik precies wilde gaan doen. Bovendien moet ik vanaf vandaag weer vol aan de bak, dus ik vond het wel prettig om in ieder geval dat stuk vast te leggen.

Goed, op woensdag 7 november begon de dag om kwart over 7 's ochtends. Douchen, ontbijten, brood smeren, tas inpakken en op weg..... naar de universiteit! Eerst moest er nog namelijk nog een pittig tentamen gemaakt worden! Na bijna drie uur bikkelen, zweten en 12 kantjes volpennen fietste ik om 10 voor 12 in de miezerregen de fietsenstalling van station Enschede in, precies op tijd om de trein van 11:57 nog te halen. Ik zat redelijk ruim in de tijd, dus in 's-Hertogenbosch heb ik nog een half uurtje met een vriend staan praten voordat ik het laatste stuk naar Eindhoven begon. In Eindhoven ben ik met zo'n rare Phileas bus naar het vliegveld gegaan. Eindhoven ziet er vanuit zo'n bus met licht geblindeerde ramen extreem depressief uit in het grijze Nederlandse herfstweer, dus heel erg vond ik het niet om er een paar dagen tussenuit te gaan. Op het vliegveld heb ik eerst even op het panoramadek gekeken. Eerst vertrok er een Herculesvliegtuig, niet veel later een Airbus van Wizz richting Beograd. Daarna ben ik ook maar naar binnen gegaan. De security ging snel en na drie kwartier wachten begon het instappen.

De foto's, 73 stuks:

1. Het vliegtuig wat mij naar Budapest gaat brengen. We vertrekken om 17:40 en het vliegtuig zit nagenoeg helemaal vol.

Afbeelding
Wizzair airplane at Eindhoven Airport by Timon91, on Flickr

Na een saaie vlucht loop ik om 8 uur Terminal 2 uit. Met de bus gaat de reis verder naar Kőbánya-Kispest, vanaf waar ik met de metro naar mijn hostel ga. In de hostel zijn een paar reizigers, de avond brengen we door in de woonkamer. Om 12 uur lig ik op bed, de wekker staat alweer om 5 uur namelijk.....

2. Na een flinke douche en een kop thee verlaat ik om half 6 de hostel. Ik heb me iets verkeken op de afstand naar het treinstation: ik ben er namelijk zo. Ik had nog een half uur over toen ik op het station aan kwam..... Hier het vertrekbord van Budapest Keleti pályaudvar, om 6:15 vertrekt mijn eerste trein.

Afbeelding
Budapest Keleti pályaudvar by Timon91, on Flickr

3. Mijn eerste trein van deze reis (buiten Nederland dan...), de IC Kvarner naar Zagreb.

Afbeelding
IC Kvarner at Budapest Keleti pályaudvar by Timon91, on Flickr

4. Beetje donker fotootje van de trein, die uit drie rijtuigen bestaat.

Afbeelding
IC Kvarner at Budapest Keleti pályaudvar by Timon91, on Flickr

5. Het interieur van het Hongaarse rijtuig.

Afbeelding
IC Kvarner at Budapest Keleti pályaudvar by Timon91, on Flickr

6. Vanaf Budapest-Kelenföld krijg ik gezelschap van een jonge Hongaar, die naar Gyékényes gaat, aan de Kroatische grens. We praten veel onderweg, het is best gezellig. Onderweg passeert de trein het Balatonmeer, wat je steeds goed kan zien. Foto's maken gaat lastiger, omdat er veel bomen en struiken naast het spoor staan.

Afbeelding
Lake Balaton seen from the train by Timon91, on Flickr

7. De plaatsen langs het meer heten allemaal iets met "Balaton", wat best grappig klinkt als de conductrice de volgende stations omroept :lol: Hier station Balatonboglár.

Afbeelding
Balatonboglár train station by Timon91, on Flickr

8. In Balatonszentgyörgy stapt er nog een andere Hongaar in mijn coupétje, een goede vriend van degene die al bij mij zat. Samen gaan ze naar Gyékényes. Ruim een uur na Balatonszentgyörgy bereiken we Gyékényes, waar ik afscheid neem van de twee. Als iedereen is uitgestapt begint de grenscontrole. Zowel de Hongaarse als de Kroatische grenscontrole vindt hier plaats. Hier een stiekem fotootje van het station, er liep veel grenspolitie op het perron dus ik had niet echt zin om naar buiten te lopen voor een foto.

Afbeelding
Gyékényes train station by Timon91, on Flickr

9. Om onduidelijke redenen rijden we een kwartier te laat Gyékényes uit. De grens ligt vlak na Gyékényes. De trein moet hier ook de Drava over, die heel hoog staat. De bossen aan de oevers zijn overstroomd en de trein gaat heel langzaam de brug over.

Afbeelding
Drava near Gyékényes by Timon91, on Flickr

10. In Koprivnica, het eerste station in Kroatië, worden we allemaal een bus ingeschopt vanwege werkzaamheden. Na een hobbelige rit gaan we vanaf Križevci weer met de trein verder. Hier station Križevci.

Afbeelding
Križevci train station by Timon91, on Flickr

11. Een half uurtje later bereiken we Dugo Selo.

Afbeelding
Dugo Selo train station by Timon91, on Flickr

12. Hier verlaat de trein Dugo Selo. Ook deze trein bestaat uit drie rijtuigen.

Afbeelding
Dugo Selo train station by Timon91, on Flickr

13. Zagreb bereiken we om 1 uur 's middags, met een half uur vertraging. In Zagreb doe ik 's middags mijn toeristische ronde. Het is wellicht jammer dat ik maar weinig tijd heb hier, maar achteraf gezien vind het eigenlijk niet eens zo heel erg. Het is wel een mooie stad, maar ik vond het er ook vrij saai. 's Avonds vertrek ik met de nachttrein naar Sarajevo. Hier Zagreb Glavni Kolodvor, 's avonds.

Afbeelding
Zagreb Glavni Kolodvor in the evening by Timon91, on Flickr

14. De andere kant op gekeken. In de tijd dat ik op het station gewacht heb ik mij wel één ding duidelijk geworden: de grootste hobby van de Kroatische spoorwegen is rangeren, rangeren en nog eens rangeren. Bijna altijd rijdt er wel weer een rangeerlokje langs die wat rijtuigen ergens weghaalt of bij zet.

Afbeelding
Zagreb Glavni Kolodvor in the evening by Timon91, on Flickr

15. Slechte foto van de CTA die mijn nachttrein aankondigt. Om 21:00 wordt de trein klaargezet, zodra de stoptrein naar Sisak Caprag met 15 minuten vertraging is vertrokken.

Afbeelding
Brzi to Sarajevo at Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr

16. De nachttrein Zagreb-Sarajevo bestaat uit twee zitrijtuigen, een Bosnische en een Kroatische. Je kan niet reserveren, maar zeker in de herfst is het erg rustig en is het dan ook niet nodig. Ik heb een coupétje voor mezelf in het Bosnische rijtuig. Er zitten iets van 20-30 mensen in de trein, maar de meesten gaan er onderweg al uit.

Afbeelding
Brzi to Sarajevo at Zagreb Glavni Kolodvor by Timon91, on Flickr

17. Na iets minder dan twee uur rijden wordt Volinja bereikt, de grens met Bosnië-Herzegovina. Zowel aan de Kroatische als aan de Bosnische kant duurt de controle ongeveer een kwartier. Aan de Bosnische kant worden alle paspoorten ingenomen voor de controle: aan de dikte van de stapel die de grenspolitie meeneemt naar z'n kantoortje kan ik concluderen dat er maar 5 of 6 mensen mee de grens over gaan.... Op de foto de trein in Volinja, om half 12 's avonds.

Afbeelding
Volinja train station by Timon91, on Flickr

18. Na de Bosnische controle kan ik dan eindelijk gaan slapen. Doordat de verwarming Oost-Europees geregeld is, d.w.z. er bestaat alleen een standje loeiheet, slaap ik vrij onrustig. Het raam kan namelijk wel open, maar zodra je het loslaat veert het automatisch weer dicht. Daarnaast staat de verwarming soms aan, soms uit, dus 's nachts moet ik mijn zelfgebouwde mechanisme om het raam open te houden een paar keer aanpassen omdat het te warm/te koud is. Maar omdat ik alleen ben kan ik wel liggen, dat scheelt! Om kwart over 5 word ik wakker als we met een kwartiertje vertraging Zenica uitrijden. In de stations hierna stappen veel mensen in, uiteindelijk zit mijn coupétje vol als we om half 7 Sarajevo bereiken. Op het station is weinig te beleven verder. Het is ijskoud en heel erg mistig, het heeft wel iets mysterieus. Ik stap de trein richting Ploče in, die een half uur later vertrekt. Hier een plaatje bij het uitrijden van Sarajevo.

Afbeelding
Sarajevo in the early morning by Timon91, on Flickr

19. De trein bestaat uit drie oude, Zweedse rijtuigen. Na de eerste stop is er een compartiment vrij en neem ik daar plaats. Hier het interieur. Het ziet er wellicht wat smoezelig uit, maar het zit allemaal heel comfortabel.

Afbeelding
Train Sarajevo-Mostar-Ploče by Timon91, on Flickr

20. Onderweg wordt het landschap steeds mooier. Ook is er al iemand langs geweest om koffie te verkopen. Ik heb nog geen Marka, maar met Kuna's betalen kan ook. Het wisselgeld krijg ik wel in Marka, dus ik heb in ieder geval al iets.

Afbeelding
View from the train Sarajevo-Mostar-Ploče by Timon91, on Flickr

21. Station Pazarić onderweg.

Afbeelding
Pazarić train station by Timon91, on Flickr

22. Die bergen, die mist en de beetje blauwe lucht, ik vind het prachtig!

Afbeelding
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr

23. Een beetje tegenlicht maakt het nog wat mysterieuzer.

Afbeelding
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr

24. Veel bruggen en tunnels onderweg.

Afbeelding
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr

25. En weer een brug.

Afbeelding
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr

26. Nog maar een plaatje van het uitzicht dan.

Afbeelding
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr

27. Onderweg wordt er nog een goederentrein gekruist.

Afbeelding
Cargo train in Bosnia-Herzegovina by Timon91, on Flickr

28. Aan de andere kant is er wat minder bewolking. De herfstkleuren zijn schitterend in de ochtendzon.

Afbeelding
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr

29. Zie ook hier.

Afbeelding
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr

30. Nu begint eigenlijk het meest spectaculaire stuk, de afdaling bij Konjic. De trein maakt hier een paar haarspelden en vaak kun je beneden (of boven) de spoorlijn zien liggen vanuit de trein. Eerst nog een plaatje van het uitzicht.

Afbeelding
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr

31. Op de andere berghelling zie je de spoorlijn liggen.

Afbeelding
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr

32. Ook hier beneden zie je de spoorlijn liggen.

Afbeelding
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr

33.

Afbeelding
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr

34. Nog even een interieurfoto. Het rijtuig bestaat uit een open gedeelte en een gedeelte met daarin drie coupétjes. Dit is de gang van het coupégedeelte.

Afbeelding
Interior of the train Sarajevo-Mostar-Ploče by Timon91, on Flickr

35. Naar voren gekeken, boven zie je wederom de spoorlijn liggen.

Afbeelding
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr

36. Beetje slechte foto, maar hierop kun je wel twee keer de spoorlijn zien liggen boven.

Afbeelding
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr

37. Na een flinke afdaling wordt Konjic bereikt.

Afbeelding
Konjic train station by Timon91, on Flickr

38. Na Konjic volgt de trein de rivier de Neretva, wat ook erg mooi is. Hier een foto met een beetje veel tegenlicht, terugkijkend naar de bergen.

Afbeelding
Neretva river seen from the train by Timon91, on Flickr

39. Ook het stuk door het smalle dal van de rivier is erg mooi. Onderweg komt de trein nog langs twee stuwdammen in de rivier.

Afbeelding
Neretva river seen from the train by Timon91, on Flickr

40. Na 2:20 uur komt de trein aan in Mostar. Het station is hopeloos overgedimensioneerd (later meer), dit is een fotootje van de zijkant, gekeken naar het busstation.

Afbeelding
Mostar train station by Timon91, on Flickr

41. Vanuit Mostar vertrekken er zes treinen per dag: drie naar het noorden en drie naar het zuiden. Naar het noorden gaan er twee naar Sarajevo (vertrek 15:56 en 18:43) en één naar Zagreb (8:02), naar het zuiden gaan er twee naar Ploče (vertrek 9:23 en 20:40) en één naar Čapljina (vertrek rond 10 uur 's ochtends, tijd weet ik niet precies). Na een hele dag in Mostar te hebben rondgelopen - de stad is zéér de moeite waard - besloot ik, omdat het toch al bijna donker was, de trein van 15:56 terug te nemen. Om half 4 was ik op het station, genoeg tijd om wat foto's te maken. Eerst maar een foto van de buitenkant. Zoals je kan zien is het erg groot.

Afbeelding
Mostar train station by Timon91, on Flickr

42. Leeg perron, richting het noorden. Het was in Mostar overigens erg warm, tegen een uur of 2 was het bijna 20 graden! Als de zon wegdraait en het gaat schemeren wordt het echter snel koud.

Afbeelding
Mostar train station by Timon91, on Flickr

43. Stationsbordjes.

Afbeelding
Mostar train station by Timon91, on Flickr

44. Richting het zuiden gekeken. Het spoor wat naast mij ligt is het enige spoor wat nog gebruikt lijkt te worden, de rest is verroest.

Afbeelding
Mostar train station by Timon91, on Flickr

45. Donkere foto, gemaakt van onder de overkapping.

Afbeelding
Mostar train station by Timon91, on Flickr

46. Iets voor vieren komt de trein naar Sarajevo binnen. Het is de allernieuwste trein van de ŽFBH, een foto heb ik helaas niet gemaakt, maar zo ziet hij er uit. De trein is van Kroatische makelij en de ŽFBH heeft volgens mij pas één stel in dienst. Het interieur is vrij standaard en saai. De tv-schermen in de trein spelen continu vervelende reclamefilmpjes af. Meteen nadat ik ben ingestapt komt er een controleur op mij af en vraagt "ticket please". Ik haal mijn interrailticket uit mijn tas, laat het zien en hij vraagt "where is your reservation?". Oh, je moet hiervoor reserveren, weet ik veel. "I have no reservation, is it obligatory to make a reservation for this train?", vraag ik. "Yes, if you don't have a reservation you have to leave the train now", zegt hij. "Can't I buy a reservation on board? I have enough Marka and otherwise I have to wait three hours for the next train", zeg ik. "No, you can only buy a reservation at the train station, you have to leave the train now". Op het station stond nergens aangegeven dat er een reservering verplicht is voor deze trein, die overigens bijna leeg is. Met enige moeite weet ik de controleur te overtuigen dat ik het niet eerlijk vind om mij er meteen uit te schoppen, zodat hij op een gegeven moment geïrriteerd zegt: "sit down". Dat laat ik me geen twee keer zeggen, ik ga meteen zitten. Inmiddels zijn we Mostar al uit en begint het snel donker te worden. De ramen van deze nieuwe trein zijn vrij groot en (nu nog) redelijk schoon, dus hier een foto van het uitzicht vlak na Mostar.

Afbeelding
View from the train between Mostar and Konjic by Timon91, on Flickr

47. Vlak voor Konjic, de eerste stop na Mostar, komt de controleur weer naar me toe en zegt dat ik er toch echt uit moet daar. Ik vraag hem of de trein niet kan wachten in Konjic terwijl ik een reservering haal aan het loket. Hij gaat het vragen aan de stationschef, zegt hij. Hij vertelt waar het loket is en ik heb de 7 Marka gepast in m'n hand en sta in de startblokken om naar beneden te rennen. Aangekomen in Konjic hoeft het volgens de stationschef niet, aan de andere kant van het perron staat een stoptrein die 10 minuten later naar Sarajevo vertrekt. Opluchting, en het scheelt weer 7 Marka! De stoptrein bestaat uit twee donkergroene, compleet verkrotte rijtuigen. Het is al donker, dus de foto is niet helemaal gelukt.

Afbeelding
Train to Sarajevo at Konjic train station by Timon91, on Flickr

48. Het gangpad van de trein.

Afbeelding
Interior of the Konjic-Sarajevo train by Timon91, on Flickr

49. De zitcoupétjes. Ook compleet verkrot, maar wel heerlijke stoelen :) Ook deze trein is, zoals je wel kan raden, bijna helemaal leeg.

Afbeelding
Interior of the Konjic-Sarajevo train by Timon91, on Flickr

50. Na 1:45 uur bereiken we Sarajevo, wat 67 km verderop ligt. We hebben een kwartiertje vertraging omdat we vlak voor Sarajevo nog even moeten wachten op de vertraagde trein Zagreb-Ploče. In Sarajevo neem ik de tram naar m'n hostel in het centrum, waar ik - helaas - de enige gast ben. De hosteleigenaar is buitengewoon vriendelijk en dat ik morgen vroeg weg moet is geen probleem. In Sarajevo loop ik 's avonds nog een grote ronde, hier ga ik zeker nog een keer terugkomen! De volgende ochtend vroeg begint de lange terugreis naar Enschede. De eerste trein is die naar Budapest. Met de tram ga ik terug naar het station, hier het station om half 7 's ochtends.

Afbeelding
Sarajevo train station by Timon91, on Flickr
Laatst gewijzigd door Timon91 op ma 12 nov 2012, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Flickr account.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Timon91 »

51. De trein naar Budapest staat al klaar en bestaat uit twee rijtuigen: een open zitrijtuig van de MÁV en een coupérijtuig van de ŽFBH. Ik neem plaats in een coupétje, helaas kunnen in geen van beide rijtuigen de ramen genoeg open om foto's te maken.

Afbeelding
Sarajevo train station by Timon91, on Flickr

52. Station Sarajevo, 's ochtends. Officieel is het volgens mij verboden om foto's te maken, in ieder geval in de stationshal hangen overal stickers dat je geen foto's mag maken.

Afbeelding
Sarajevo train station by Timon91, on Flickr

53. Het interieur.

Afbeelding
Train Sarajevo-Budapest interior by Timon91, on Flickr

54. Ik deel mijn coupétje met twee jonge Bosniërs, met wie ik veel praat onderweg. Zij reizen naar Zavidovići, niet ver van Doboj af. Onderweg neem ik nog een foto door de achterruit van de trein.

Afbeelding
Railway in Bosnia-Herzegovina by Timon91, on Flickr

55. Een deel van het traject is dubbelsporig, soms liggen de sporen iets van elkaar af, zoals hier.

Afbeelding
Railway in Bosnia-Herzegovina by Timon91, on Flickr

56. Station Zavidovići, hier neem ik afscheid van de twee Bosniërs. Vanaf hier heb ik het coupétje weer voor mezelf.

Afbeelding
Zavidovići railway station by Timon91, on Flickr

57. Een foto gemaakt door het open raam van mijn coupétje, niet echt een succes helaas.

Afbeelding
Railway in Bosnia-Herzegovina by Timon91, on Flickr

58. Station Doboj, op drie uur rijden van Sarajevo. Hier staat de trein 10 minuten stil voor een lokwissel.

Afbeelding
Doboj train station by Timon91, on Flickr

59. Koersbordje/papiertje van de trein, de IC Dráva. Leest lekker handig, zo in het licht.

Afbeelding
IC Dráva Sarajevo-Budapest by Timon91, on Flickr

60. Ruim een uur na Doboj bereiken we Šamac, waar de Bosnische grenscontrole plaatsvindt.

Afbeelding
Šamac train station by Timon91, on Flickr

61. De grens met Kroatië is de Sava.

Afbeelding
Sava river near Slavonski Šamac by Timon91, on Flickr

62. In Slavonski Šamac vindt vervolgens de Kroatische grenscontrole plaats. Hier lopen we tevens een kwartier vertraging op omdat de Kroatische lok nergens te bekennen is. Terwijl ik bij de open deur van het rijtuig wacht en wat naar buiten sta te staren komt er een jonge Bosniër bij staan om te roken. We raken aan de praat, hij spreekt best goed Duits. Hij vertelt dat hij op weg is naar Budapest om daar een vliegtuig te halen en dat hij ook alleen reist. Ik verhuis mijn rugzak en mijn jas naar het Hongaarse rijtuig voor de rest van de rit. We praten veel onderweg terwijl de trein met een slakkengangetje door het oosten van Kroatië rijdt. Zeker het eerste stuk na Strizivojna-Vrpolje rijdt de trein soms niet harder dan 20-30 km/h, vlak voor Osijek wordt het beter. In Osijek stappen veel mensen in, maar de meesten gaan er voor de Hongaarse grens weer uit.

Afbeelding
Osijek train station by Timon91, on Flickr

63. De Kroatische grenscontrole vindt plaats in Beli Manastir, de Hongaarse iets verderop in Magyarbóly. De Hongaren komen met maar liefst vier man de trein controleren, terwijl er slechts 15 mensen mee de grens over gaan. De mooie draagbare computer van de grenspolitie, waar onze paspoorten in gescand worden, faalt. Na vijf keer swipen geven ze het op bij het paspoort van mijn Bosnische reisgenoot, bij mij weten ze na twee keer swipen al dat het toch niet gaat werken. Ik krijg overigens wel een stempeltje, nadat ik er vriendelijk om gevraagd heb :) In Magyarbóly is er nog wel even tijd voor een foto, terwijl de grenspolitie de laatste reizigers nog aan het controleren is.

Afbeelding
Magyarbóly train station by Timon91, on Flickr

64. Er staat inmiddels al een Hongaarse diesel voor, voor het stukje naar Pécs.

Afbeelding
Magyarbóly train station by Timon91, on Flickr

65. Zoomfoto van wat spoor in Magyarbóly.

Afbeelding
Magyarbóly train station by Timon91, on Flickr

66. Het interieur van het Hongaarse rijtuig.

Afbeelding
IC Dráva Sarajevo-Budapest interior by Timon91, on Flickr

67. Station Pécs. Hier wordt de trein aan een binnenlandse trein van zes rijtuigen naar Budapest gekoppeld. Rechts het Bosnische rijtuig. Bij vertrek uit Pécs is de vertraging weer weggewerkt.

Afbeelding
Pécs train station by Timon91, on Flickr

Na Pécs is het drukker en wordt het snel donker. De rit naar Budapest is vrij saai verder. Om onduidelijke redenen lopen we vlak voor Budapest nog een half uur vertraging op. In Budapest heb ik dan nog anderhalf uur om van Déli naar Keleti pályaudvar te gaan met de metro en daar wat inkopen te doen voor de nachttrein. Te Déli pu neem ik afscheid van de Bosniër, die richting vliegveld gaat. Op Keleti pu eet ik een broodje gyros als avondeten en doe ik wat inkopen voor in de trein. Tevens wissel ik mijn laatste Forinten in, waarbij het helaas wel weer nodig is om de ongure mannetjes voor het wisselkantoor te negeren die jouw Forinten wel willen wisselen tegen een "betere" koers. Een half uur voor vertrek staat mijn volgende trein klaar en stap ik in.

68. Mijn volgende trein is de EuroNight "Metropol" van Budapest naar Berlin. Ik heb gereserveerd voor een couchette, wat maar €14,00 kost. Weinig, aangezien het een trein is die naar West-Europa gaat. De Aufpreis voor de Kálmán Imre (Budapest-München) is bijvoorbeeld al €20,00 en die voor de Wiener Walzer (Budapest-Zürich) volgens mij nog meer, terwijl het allemaal dezelfde couchetterijtuigen van de MÁV zijn. Op de foto het interieur van mijn couchetterijtuig.

Afbeelding
EN Metropol Budapest-Berlin interior by Timon91, on Flickr

69. En het interieur van mijn coupétje. De rijtuigbegeleider, die overigens vloeiend Hongaars, Tsjechisch, Engels en Duits spreekt, komt vlak na vertrek langs en zegt dat ik het coupétje alleen heb. Ik heb wel de indruk dat elk coupétje bezet is, dus helemaal luchtvervoer is het niet. De coupétjes vond ik wel prima, al kan ik me wel voorstellen dat het vrij krap wordt als je hier met zes man in zit omdat de beenruimte van de stoelen heel beperkt is.

Afbeelding
EN Metropol Budapest-Berlin interior by Timon91, on Flickr

70. Van de rijtuigbegeleider krijg ik twee lakens, een deken, een kussen en twee flesjes water.

Afbeelding
EN Metropol Budapest-Berlin interior by Timon91, on Flickr

71. Ontbijt zit ook bij de reservering inbegrepen. Nou ja, ontbijt, een beker koffie en een 7-days croissantje. Beter iets dan niets :)

Afbeelding
EN Metropol Budapest-Berlin breakfast by Timon91, on Flickr

72. Normaal gesproken komt de Metropol om 9:10 aan in Berlin Hbf, maar op zondagen pas om 9:46. De vertrektijd uit Dresden is wel hetzelfde, dus de precieze reden is mij ook onduidelijk. Onderweg stonden we wel een paar keer stil, maar we gingen gewoon via de snelste route (via Doberlug-Kirchhain) en we waren 15 minuten te vroeg op Berlin Hbf.

Afbeelding
EN Metropol Budapest-Berlin at Berlin Hbf by Timon91, on Flickr

73. Vanaf Berlin Hbf kon ik om 10:37 met de IC naar Bad Bentheim en vanaf daar met de Grenslandexpress en treinvervangende bussen terug naar Enschede. Veel zin had ik daar niet in en omdat om 9:41 een ICE naar Dortmund en Köln vertrekt ben ik maar ingestapt en naar Dortmund gegaan. Vanaf daar ben ik met de stoptrein terug naar Enschede gegaan (via Münster was ook geen optie, er waren ook werkzaamheden op de lijn Gronau-Münster). Uiteindelijk ben je dan net zo lang onderweg, maar het is wel wat comfortabeler. De ICE was totaal niet druk. De saaie rit naar Dortmund gaat in ieder geval wel lekker snel!

Afbeelding
ICE at speed near Stendal by Timon91, on Flickr

Om 4 uur 's middags was ik weer in Enschede, na een paar leuke dagen! Het was wellicht wat veel treinen maar ik heb totaal niet het gevoel dat het heel overhaast was. Alleen in Sarajevo had ik graag nog een extra dag of twee willen doorbrengen, maar wie weet komt dat er ooit nog van. De rit Sarajevo-Mostar was in ieder geval prachtig en had ik zeker niet willen missen!

Bedankt voor het lezen, het is een wat lang verslag, maar hopelijk vonden jullie het de moeite waard! Reacties zijn altijd welkom :)
Mijn Flickr account.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door deadlock »

Puik verslag weer 8-)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Fles »

Pfff :D Wat vet zeg. Zulke dingen zou ik zelf ook vaker moeten doen :oops:
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door mijack1985 »

Mooi verslag kerel :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door webguy »

Je hebt toch een nieuwjaarstraditie Fles?

Maar eh, tof verslag! Toch een heel andere wereld lijkt het soms...
Moet dit soort dingen ook vaker doen - alleen de vraag of ik vrouwlief meekrijg. Maar even wachten tot ik spoormedewerkerskorting krijg...
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Michael »

Leuke foto's :D
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Cookie »

Wederom een erg mooi verslag! :pos:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Karl »

Leuk verslag inderdaad. Maar weer een keer die kan uit. Fijn ook dat er in de titel staat dat er een berg foto's aankomen (ivm mobiel internet). Is Mostar zo groot omdat er vroeger meer treinverbindingen waren richting andere plaatsen die nu in het buitenland zijn komen te liggen? Zoals Montenegro, delen van Servië en Kosovo en Kroatië? Of heeft het daar niet mee van doen?
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Fles »

Hoeveel dagen ben je weg geweest?
Wat kostte dit grapje ongeveer?
Kun je een kaartje maken met de route? _O_
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door M57 »

Fles schreef:Pfff :D Wat vet zeg. Zulke dingen zou ik zelf ook vaker moeten doen :oops:
Idem. Vooral de kant van Bosnië uit lijkt zo'n reis me echt spannend.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Timon91 »

Thanks iedereen voor de reacties!

Bosnië is inderdaad wel een geval apart. Je ziet nog heel veel kapotgeschoten huizen en naast het spoor staan ook regelmatig bordjes bij bosjes of velden die waarschuwen voor mijnen, dat zet je toch altijd wel weer even aan het denken....
Karl schreef:Leuk verslag inderdaad. Maar weer een keer die kan uit. Fijn ook dat er in de titel staat dat er een berg foto's aankomen (ivm mobiel internet). Is Mostar zo groot omdat er vroeger meer treinverbindingen waren richting andere plaatsen die nu in het buitenland zijn komen te liggen? Zoals Montenegro, delen van Servië en Kosovo en Kroatië? Of heeft het daar niet mee van doen?
Over de hoeveelheid foto's is eerder een opmerking geweest, vandaar dat ik het er nu maar bij zet als het er veel zijn :)

Wat betreft het station van Mostar: ik denk dat er vroeger gewoonweg meer treinen waren. Het treinverkeer in Bosnië is sowieso al heel weinig en het lijkt alleen maar minder te gaan worden in de nieuwe dienstregeling. Volgens de huidige stand van zaken verdwijnen de dagtrein Zagreb-Ploče, de dagtrein Sarajevo-Beograd en de IC Dráva (Sarajevo-Budapest), dus dan blijven alleen de nachttrein Zagreb-Sarajevo en de dagtrein Sarajevo-Ploče over. Hoe zeker het is weet ik niet, dit is het laatste wat ik gelezen heb op de site van de HŽ. In eerste instantie zouden ALLE internationale treinen naar Bosnië verdwijnen, behalve de trein dagtrein Sarajevo-Ploče die alleen in de zomer zou gaan rijden. Volgens de huidige vooruitzichten gaat de grensovergang Slavonski Šamac (Gr) dicht, Dobrljin(Gr) en Metković(Gr) blijven vooralsnog open.
Fles schreef:Hoeveel dagen ben je weg geweest?
Wat kostte dit grapje ongeveer?
Kun je een kaartje maken met de route? _O_
Ik ben 5 dagen weggeweest, van woensdag t/m zondag. Kort dus, maar meer tijd had ik gewoonweg niet. De kosten moet ik nog uitrekenen, de interrailkaart was verreweg de grootste kostenpost (175 euro), de hostels twee keer 11 euro, de treinreservering Budapest-Berlin 14 euro, de reis Enschede-Eindhoven Airport 15-16 euro (ik heb een weekend OV) en voor de rest nog eten en drinken. Ik gok in totaal iets van 260-270 euro. Aardig wat dus, maar aangezien ik nu vrij veel werk kon het wel :)

Het kaartje heb ik even snel in elkaar gedraaid in Paint:

Afbeelding
Mijn Flickr account.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Ronald »

Zonde dat ze nauwelijks iets doen met de spoorwegen daar in Bosnië. Rijdt er verder ook niks lokaals of zo? Aan de foto's te zien zijn het schitterende treinroutes _O_ .
Ik vind die 270 euro dan wel weer meevallen: als je ziet hoeveel kilometers je er voor terugkrijgt (en nog inclusief een vliegreis).

Mooi verslag :Y
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Fles »

Zoeen reis voor 3 vrije dagen en 300 ballen. _O_

Meteen doen _O_ ik ga morgen wat in elkaar schroeven :P
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Nylan »

Heel leuk om dit allemaal te zien en te lezen!
Stoere actie! Gaaf!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Caspar »

Mooi verslag, en goed herkenbaar ook een aantal plekken waar je bent geweest.
Afgelopen zomer was ik met forumlid Dexter naar Split afgereisd vanaf Budapest via Zagreb. Alleen vertrokken wij vanaf een ander station in Budapest naar Zagreb, namelijk Budapest-Déli pályaudvar. Ik weet niet of daar nog een logica in zit.
Jammer dat de treinen zo leeg zijn bij Sarajevo. Vanaf Zagreb richting Split waren ongeveer alle zitplaatsen wel bezet toen wij daar waren.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Dexter »

Supermooi verslag met prachtige foto's! :pos: Op sommige foto's ziet het landschap eruit als een uit de kluiten gewassen modelbaan! 8-)

Heb je tijdens de rit langs het Balatonmeer ook de tetterende stationsomroepen buiten gehoord, die 2x aankondigen welk station het is? Daar moest ik zelf erg om lachen. :lol:

Het viel ons ook al op dat er op Zagreb Glavni Kolodvor erg veel heen en weer wordt gerangeerd! Wij vonden de stad overigens erg mooi en zijn na een paar dagen op het eiland Hvar nog 2 nachten in Zagreb gebleven om de stad wat beter in ons op te nemen. Zo is er bijvoorbeeld een mooie oude bovenstad (Gorni Grad).

En wat een onzin dat je een vrijwel lege trein uitgestuurd werd om een reservering te halen!
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Caspar »

En nu ik er zo aan terugdenk, dat rangeren gebeurde daar ook met gezwinde spoed. Volgens mij reden er treinen met snelheden van wel 60km/u achteruit geduwd over het emplacement heen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Caspar »

webguy schreef:Je hebt toch een nieuwjaarstraditie Fles?

Maar eh, tof verslag! Toch een heel andere wereld lijkt het soms...
Moet dit soort dingen ook vaker doen - alleen de vraag of ik vrouwlief meekrijg. Maar even wachten tot ik spoormedewerkerskorting krijg...
Ook zonder die korting is het daar allemaal goed te betalen. Een gewone enkele reis vol tarief, ligt in een land als Kroatië op ongeveer 25% van het volle NS-tarief.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Timon91 »

Dexter schreef:Supermooi verslag met prachtige foto's! :pos: Op sommige foto's ziet het landschap eruit als een uit de kluiten gewassen modelbaan! 8-)

Heb je tijdens de rit langs het Balatonmeer ook de tetterende stationsomroepen buiten gehoord, die 2x aankondigen welk station het is? Daar moest ik zelf erg om lachen. :lol:

Het viel ons ook al op dat er op Zagreb Glavni Kolodvor erg veel heen en weer wordt gerangeerd! Wij vonden de stad overigens erg mooi en zijn na een paar dagen op het eiland Hvar nog 2 nachten in Zagreb gebleven om de stad wat beter in ons op te nemen. Zo is er bijvoorbeeld een mooie oude bovenstad (Gorni Grad).

En wat een onzin dat je een vrijwel lege trein uitgestuurd werd om een reservering te halen!
De stationsomroepen zijn me niet opgevallen, maar de omroep in de trein was al grappig genoeg: (in het Hongaars) "de volgende stations zijn Balatonföldvar, Balatonlelle, Balatonboglár, Fonyód en Balatonszentgyörgy", wat klinkt als een hele hoop "Balaton" achter elkaar :lol:

De bovenstad heb ik ook gezien. Wel mooi, maar vrij steriel allemaal. In Sarajevo en Mostar hing veel meer sfeer.

En wat betreft die reservering: tsja, misschien dat ze graag spierballen willen laten zien nu ze een nieuwe trein hebben, maar echt klantvriendelijk is het niet :?
Caspar schreef:Mooi verslag, en goed herkenbaar ook een aantal plekken waar je bent geweest.
Afgelopen zomer was ik met forumlid Dexter naar Split afgereisd vanaf Budapest via Zagreb. Alleen vertrokken wij vanaf een ander station in Budapest naar Zagreb, namelijk Budapest-Déli pályaudvar. Ik weet niet of daar nog een logica in zit.
Jammer dat de treinen zo leeg zijn bij Sarajevo. Vanaf Zagreb richting Split waren ongeveer alle zitplaatsen wel bezet toen wij daar waren.
De ochtendtrein vertrekt vanaf Keleti, de middagtrein vanaf Déli. Jullie hebben dan de middagtrein genomen denk ik? In Kroatië zijn de treinen nog wel redelijk bezet, de lange afstandstreinen in Bosnië ook nog wel een enigszins, maar de stoptreinen rond Sarajevo en de grensoverschrijdende treinen waren vrijwel leeg.
Ronald schreef:Zonde dat ze nauwelijks iets doen met de spoorwegen daar in Bosnië. Rijdt er verder ook niks lokaals of zo? Aan de foto's te zien zijn het schitterende treinroutes _O_ .
Ik vind die 270 euro dan wel weer meevallen: als je ziet hoeveel kilometers je er voor terugkrijgt (en nog inclusief een vliegreis).

Mooi verslag :Y
De lokale treinen rijden vaak maar heel weinig en zijn sowieso heel oud. De rijtuigen verkeren vaak in verregaande staat van ontbinding :(

270 euro voor zo'n reisje valt inderdaad wel mee, maar het is toch weer bijna twee maanden collegegeld en iets minder dan anderhalve maand huur, het blijft een fors bedrag.
Mijn Flickr account.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Justin »

Tjonge, mooie foto's en leuk verslag :). Heeft toch zo zijn charmes aldaar!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Chauf21 »

Indrukwekkende reis! Als ik de foto's zo zie, dan lijkt het mij een waar avontuur om zo'n reis te maken :Y Tof dat je dat gedaan hebt.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door tsov »

Mooi man! :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Meltrain »

Tof verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Korte interrail Hongarije, Kroatië en BiH (73 foto's)

Bericht door Timon91 »

Mijn vrees is waarheid geworden: alle drie de internationale treinen tussen Hongarije, Kroatië en Bosnië die ik genomen heb dit reisje gaan verdwijnen: op Budapest-Zagreb blijft er nog één dagtrein over, de IC Kvarner wordt geschrapt. Verder blijft er tussen Zagreb en Sarajevo alleen nog de dagtrein over die bovendien maar tot Sarajevo rijdt in plaats van tot Ploče. Tussen Sarajevo en Ploče blijft er daarmee ook nog maar één treinpaar per dag over. Verder wordt de IC Dráva (Sarajevo-Budapest v.v.) geschrapt, dus tussen Sarajevo en Budapest moet je voortaan via Zagreb reizen. Daarnaast verdwijnt ook de dagtrein Sarajevo-Vinkovci-Beograd en worden op de site van de HZ de spaarzame grensoverschrijdende stoptreintjes niet genoemd, dus het lijkt erop dat de grensovergangen Slavonski Samac(Gr) en Magyarboly(Gr) dicht gaan voor personenvervoer. Gelukkig hebben we de foto's en de stempeltjes nog... :(

bron
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten