Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Eigenlijk moet die halte Kamperbrug voor de EBS-bussen gewoon weg, het is alleen onverkoopbaar omdat de reistijd van veel reizigers tot wel tien minuten toeneemt en daarom gebeurt het niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Tegen de tijd dat de verbouwing van de Amstelveenlijn gereed moet zijn (men gaat volgens mij uit van 2020) zijn de 11G's ook dertig jaar in dienst en daarmee aan het eind van hun levensduur.Meltrain schreef:Die 11G's zullen er toch niet uit gaan, zeker?
Laatst gewijzigd door Mojito op zo 11 nov 2012, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Ik kan mij niet herinneren dat ik dat heb geschreven
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Alsof de perronindeling spontaan een probleem is in een stad die al dik 100 jaar geschikt is voor eenrichtingstrams. Beetje non-issue denk je zelf ook niet? Zelfde geldt voor de keerlussen, die liggen er immers allemaal al. Grote uitbreidingen van het Amsterdamse tramnet staan ook niet op de planning. Er is vrijwel geen praktisch nut om de rest van het bestaande net om te bouwen.TLP schreef:Het belangrijkste nut ervan is dat je flexibeler bent met zowel de perronindeling (ze hebben noodzakelijkerwijs deuren aan beide kanten wat bij de eenrichtingstrams om de een of andere reden niet inbegrepen wordt waardoor je middenperrons kunt gebruiken) als de keervoorziening (eenrichtingstrams moeten letterlijk in een bepaalde draaicirkel keren wat ruimte in beslag neemt terwijl tweerichtingstrams door stuurposten aan beide kanten genoeg hebben aan een simpel kopspoortje)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Ik geef antwoord op jouw vraag wat het voordeel is van tweerichtingstrams. Dat is alles.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Tweerichtingstrams kunnen ook optimaal profiteren van overloopwissels. Nu zijn die er, m.u.v. eentje bij station zuid, niet in Amsterdam omdat ze toch geen nut hebben, maar als je wel tweerichtingstrams heb kan je ze gebruiken bij verstoringen en zo keren zonder keerlus of voor korte diensten. Er zijn ook steden waar men een serie tweerichtingstrams heeft zodat men keerlussen kan vervangen of aangepassen zonder dat de lijn ingekort hoeft te worden. Een nadeel hebben ze natuurlijk ook, en dat is dat het aantal zitplaatsen lager is door de extra deuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Regiotram grootschalig uitrollen in Amsterdam?Alsof de perronindeling spontaan een probleem is in een stad die al dik 100 jaar geschikt is voor eenrichtingstrams. Beetje non-issue denk je zelf ook niet? Zelfde geldt voor de keerlussen, die liggen er immers allemaal al. Grote uitbreidingen van het Amsterdamse tramnet staan ook niet op de planning. Er is vrijwel geen praktisch nut om de rest van het bestaande net om te bouwen.
Oh toch maar niet. Stel je voor dat je een paar keerpuntlusjes moet vervangen door kopsporen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Nou, er zijn nog wel wat uitbreidingsmogelijkheden voor de Regiotram mogelijk hoor. Wat dacht je van:
- Een zijtak naar Aalsmeer
- Een verlenging van het Amstelstation naar het Science Park (directe verbinding VU - Science Park)
- verlenging van de Uithoorntak naar Mijdrecht
- vertramming van bus 300
- vertramming van de Westtangent
Wat de Belgen kunnen, kunnen wij beter (A)
- Een zijtak naar Aalsmeer
- Een verlenging van het Amstelstation naar het Science Park (directe verbinding VU - Science Park)
- verlenging van de Uithoorntak naar Mijdrecht
- vertramming van bus 300
- vertramming van de Westtangent
Wat de Belgen kunnen, kunnen wij beter (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Hee! Ga een heel rap terug naar het "Durf trammend te dromentopic #1".
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Wat de Belgen kunnen, kunnen wij beter
Ik vrees echter een ander scenario: voor de regiotram wordt natuurlijk materieel besteld dat maar op 3% van het binnenstedelijke netwerk van Amsterdam kan rijden, zodat de exploitatie onnodig kostenverhogend is, de boel een stuk minder flexibel en de reiziger het nakijken... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Vanaf 19 november volgt er meer info over de GVB-Dienstregeling 2013 op gvb.nl, ik wacht met SMART erop :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Blijkbaar ben je onder de indruk dat er geen 40-45 meter lange eenrichtingstrams besteld kunnen worden...Vinny schreef:Regiotram grootschalig uitrollen in Amsterdam?
Oh toch maar niet. Stel je voor dat je een paar keerpuntlusjes moet vervangen door kopsporen...
Nee, m'n opmerking was wat het voordeel ervan is toegespitst op de situatie hier in Amsterdam.TLP schreef:Ik geef antwoord op jouw vraag wat het voordeel is van tweerichtingstrams. Dat is alles.
Diezelfde overloopwissels zijn ze i.v.m. bezuinigingen massaal aan het verwijderen in Utrecht toch? Zo zie je maar weer... Daarnaast hebben vrijwel alle lijnen in Amsterdam genoeg mogelijkheden tot inkorten en/of omleidingen. Ik geef je volledig gelijk als het om een tramnet gaat met weinig uitwijkingsmogelijkheden. Dan zijn tweerichtingstrams veel flexibeler. Hier is de winst echter marginaal en geen echte noodzaak. Typisch gevalletje kosten/baten.Bee schreef:Tweerichtingstrams kunnen ook optimaal profiteren van overloopwissels. Nu zijn die er, m.u.v. eentje bij station zuid, niet in Amsterdam omdat ze toch geen nut hebben, maar als je wel tweerichtingstrams heb kan je ze gebruiken bij verstoringen en zo keren zonder keerlus of voor korte diensten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
In België is het plan om de nieuwe Brusselse regiolijnen in meterspoor uit te voeren terwijl het stadsnet normaalspoor is. Zo erg is het hier dan nog nét niet. Maar volgens mij wil men hier dat scenario juist voorkomen door geen extra brede trams te bestellen.Vinny schreef:Ik vrees echter een ander scenario: voor de regiotram wordt natuurlijk materieel besteld dat maar op 3% van het binnenstedelijke netwerk van Amsterdam kan rijden, zodat de exploitatie onnodig kostenverhogend is, de boel een stuk minder flexibel en de reiziger het nakijken... :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Volgens mij was dat juist wel een van de problemen. De regiotram zoals die beoogt was zou gaan rijden met langere en bredere trams...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Even een zijsprong van de (interessante) RegioTram-discussie.
Wat een CHAOS op Centraal vanmorgen…
Ik zat in de 13 en moest eerst ruim vijf minuten wachten op de NZ Voorburgwal, even voor de Martelaarsgracht. Dat is inmiddels vrij normaal, daar raak je aan gewend. Vervolgens kon mijn tram nog net de PH-kade oversteken om vast te lopen op de Westelijke Toegangsbrug. Daar duurde het nog eens vijf minuten voor de bestuurster de wijsheid had om de deuren te openen. Ik snap dat je dat niet overal zomaar kunt doen, maar daar kon het echt wel veilig.
De brug, het hele Stationsplein-West en de Middentoegangsbrug stonden propvol met trams 1-2-5-13-17. Die konden geen kant op. Want wat bleek? Voor het Victoriahotel en op het PH-Plantsoen vermengden ze zich met trams 1-2-5-13-17 die voor de mijne kennelijk via Damrak waren omgeleid en ook nog naar Centraal moesten. Ondertussen stond ook de Martelaarsgracht weer vol. Gevolg: alles stond zo muurvast in een bijna perfecte gridlock. Ook de Damraklijnen en de 26 die ik moet hebben naar mijn werk werden hierdoor ontregeld.
Op moment mis je een mooie omleidingsroute. De Haarlemmer Houttuinen bijvoorbeeld.
Wat een CHAOS op Centraal vanmorgen…
Ik zat in de 13 en moest eerst ruim vijf minuten wachten op de NZ Voorburgwal, even voor de Martelaarsgracht. Dat is inmiddels vrij normaal, daar raak je aan gewend. Vervolgens kon mijn tram nog net de PH-kade oversteken om vast te lopen op de Westelijke Toegangsbrug. Daar duurde het nog eens vijf minuten voor de bestuurster de wijsheid had om de deuren te openen. Ik snap dat je dat niet overal zomaar kunt doen, maar daar kon het echt wel veilig.
De brug, het hele Stationsplein-West en de Middentoegangsbrug stonden propvol met trams 1-2-5-13-17. Die konden geen kant op. Want wat bleek? Voor het Victoriahotel en op het PH-Plantsoen vermengden ze zich met trams 1-2-5-13-17 die voor de mijne kennelijk via Damrak waren omgeleid en ook nog naar Centraal moesten. Ondertussen stond ook de Martelaarsgracht weer vol. Gevolg: alles stond zo muurvast in een bijna perfecte gridlock. Ook de Damraklijnen en de 26 die ik moet hebben naar mijn werk werden hierdoor ontregeld.
Op moment mis je een mooie omleidingsroute. De Haarlemmer Houttuinen bijvoorbeeld.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Net aanrijding in Nieuw Sloten kruispunt Antwerpenbaan/Laan van Vlaanderen tussen een persoon en tram richting CS. Althans daar leek het op. Ambulance en politie aanwezig. Totaal drie trams stonden vast.
EDIT: Inmiddels is alles weer doorgereden.
Ik weet niet hoor, maar veel duidelijker dan dat wordt het echt niet...
EDIT: Inmiddels is alles weer doorgereden.
Gekko123 schreef:Volgens mij was dat juist wel een van de problemen. De regiotram zoals die beoogt was zou gaan rijden met langere en bredere trams...
http://amstelveenlijn.nl/projectupdateMaterieel
Om zoveel mogelijk passagiers te kunnen vervoeren, krijgt de Amstelveenlijn lange voertuigen van zo’n 40 tot 45 meter. De breedte is net als bij standaardtrams in Amsterdam 2,4 meter.
Ik weet niet hoor, maar veel duidelijker dan dat wordt het echt niet...
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 13 nov 2012, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
GVB en de SRA zijn momenteel bezig te kijken of bus 60 in de loop van 2013 weer terug kan komen...
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Hoe kunnen ze nou daar iemand aanrijden (als het idd de tram was geweest)? Zit een halte met verkeerslicht voor dus met hoge snelheid daar overheen rijden is een klein beetje onmogelijk..R-Flow schreef:Net aanrijding in Nieuw Sloten kruispunt Antwerpenbaan/Laan van Vlaanderen tussen een persoon en tram richting CS. Althans daar leek het op. Ambulance en politie aanwezig. Totaal drie trams stonden vast.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Ik heb in Nieuw Sloten gewoond, dat stuk vrije baan daarzo is al sinds dag één een magneet voor dom roekeloos gedrag. Gemeente heeft inmiddels al iets van zes keer het type verkeerslichten veranderd, extra verkeersborden geplaatst, extra lichten erbij, halte verplaatst zodat deze aan beide kanten vóór de kruising zijn i.p.v. erna, hekken tussen de rails, etc. En toch is het iedere keer weer raak... Mensen letten blijkbaar niet op.hauptbahnhof schreef:Hoe kunnen ze nou daar iemand aanrijden (als het idd de tram was geweest)? Zit een halte met verkeerslicht voor dus met hoge snelheid daar overheen rijden is een klein beetje onmogelijk..
De voorste tram heeft een tijd stil gestaan midden op het kruispunt dus die zal er wel bij betrokken zijn geweest.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 13 nov 2012, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Ik rij niet vaak op lijn 2 maar als ik er rij, rij ik ook met 50. Alleen is het flink oppassen voor die voetgangersoversteekjes tussendoor. 's avonds is het slecht zichtbaar of er iemand aan de kant staat of wilt oversteken. Maar jah, dat zijn de (kleine) dingen die ze moeten aanpassen.
Kans is overigens idd groot dat die voorste tram iemand geraakt heeft en pas daar tot stilstand is gekomen (vooral met deze herfsterige gladheid). Wat wel slecht is, is dat die andere trams gewoon vertrokken zijn en dus van niks wisten.
Kans is overigens idd groot dat die voorste tram iemand geraakt heeft en pas daar tot stilstand is gekomen (vooral met deze herfsterige gladheid). Wat wel slecht is, is dat die andere trams gewoon vertrokken zijn en dus van niks wisten.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op di 13 nov 2012, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet op de man spelen s.v.p.
Reden: Niet op de man spelen s.v.p.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Qua inrichting van de vrije baan lijkt het erg op de inrichting van de Almeerse busbanen met een paar belangrijke verschillen.
- In Almere zijn de heggetjes rond de oversteek hooguit 30 cm hoog voor voldoende zicht.
- Er zitten bellen aan de verkeerslichten.
- Er is veel meer verlichting op het kruisingsvlak.
- De halte ligt na de kruising.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Volgens mij zit er bij deze verkeerslichten ook gewoon een belletje. En die heggen zijn ook een probleem. Ik denk dat de enige manier om het veiliger te krijgen AHOBs zijn. Dat zal wellicht de auto's/fietsers/voetgangers belemmeren om door rood te gaan terwijl de tram gaat rijden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
De drie overgangen in Nieuw Sloten zijn voorzien van geluidssignaal ja.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op di 13 nov 2012, 14:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet op de man spelen s.v.p.
Reden: Niet op de man spelen s.v.p.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Anywayyyyy
Gisteren zijn er op de Dam klaphekjes geplaatst wat erop duidt dat de sporen daar ook worden vervangen maar ik heb geen mededeling gezien. Lijkt me ook behoorlijk raar omdat ze aan de andere kant (NZ Voorburgwal) ook gewoon bezig zijn en 's avonds die trams allemaal via Damrak moeten.
Gisteren zijn er op de Dam klaphekjes geplaatst wat erop duidt dat de sporen daar ook worden vervangen maar ik heb geen mededeling gezien. Lijkt me ook behoorlijk raar omdat ze aan de andere kant (NZ Voorburgwal) ook gewoon bezig zijn en 's avonds die trams allemaal via Damrak moeten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: iamthedutchdude en 86 gasten