Geen plannen voor elektrificatie?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door Klaasje »

Die SLT weegt echt wel iets meer dan 18 ton hoor.. :wink:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door iljitsch »

Ja, ik wilde het net aanpassen, 18,5 ton per as. Totaal 129 of 176 ton. Da's dus zo'n 100 Priussen, lijkt me toch minstens 50 Prius-accu's, en vergeet niet dat de Prius ook nog een benzinemotor heeft dus die accu is niet supergroot.

Ik vraag me ook al geruime tijd af of treinen niet aanzienlijk lichter gemaakt kunnen worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door Klaasje »

Het probleem is dat ze aan enorm hoge constructie- en veiligheidseisen moeten voldoen en daarnaast een stabiele loop en goede remwerking moeten hebben. Al is de vraag wel legitiem omdat bijvoorbeeld SLT per strekkende meter zwaarder is dan mat'64. (Dat is pas echt lightrail!) Je zou eerder de omgekeerde ontwikkeling verwachten.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door iljitsch »

Ja, precies. Vooral omdat energiezuinigheid tegenwoordig veel belangrijker is en we ook computers hebben om de veiligheid in de gaten te houden. Bij een trein zijn botsingen van opzij ook nagenoeg onmogelijk, dus zolang de neus maar goed stevig is kan de rest wat economischer, lijkt me.

Qua remmen lijkt me een hoog gewicht niet een enorm voordeel, je ligt weliswaar strakker op de rails maar je hebt ook meer energie af te geven.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:Er is budget voor aanpassingen voor deze IC-verbinding. NS is bereid gevonden om daar wat mee te gaan doen alleen moet daar het juiste materieel voor gevonden worden. Of dat nou getrokken treinen met locwissel, trek-trek/duwformatie of met treinstellen is is het enige losse eindje. De oplossing van Reisthijs is echter wel het laaghangende fruit.
Ik kan me voorstellen dat er gebruik gemaakt gaat worden van dit geval: http://de.wikipedia.org/wiki/Bombardier ... ureihe_245. Ik weet alleen niet wat sneller is, elektrificatie of toelating voor een nieuw locomotieftype.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door Klaasje »

Als snelheid niet de belangrijkste factor is dan zal bovenleiding altijd beter scoren. Een locwissel is duur en maakt de verbinding traag. Diesel onder de draad is ook erg duur, zeker als je doorrijdt naar bijvoorbeeld Schiphol.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door iljitsch »

Zou je met een diesel loc voor en een elektrische achter kunnen rijden (dan wel omgekeerd) waar je de ene vanuit de andere kan bedienen wanneer nodig?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:Zou je met een diesel loc voor en een elektrische achter kunnen rijden (dan wel omgekeerd) waar je de ene vanuit de andere kan bedienen wanneer nodig?
Technisch is dat mogelijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door Fles »

ja hoor, daar heb ik zelfs een beroemd filmpje van op YT staan :Y

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nH5-ceSIQnk[/youtube]
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door Klaasje »

Die loc's waren al compleet afgeschreven en daar zat een setje personeel op natuurlijk.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door lint41 »

Afgeschreven ja, setje personeel nee: in de 1200'en zat een kastje om de 6700 te bedienen, dus 1 machinist bediende beide locs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door iljitsch »

Dit is dus twee locs direct aan elkaar gekoppeld. Wat ik in gedachten had is de ene loc voor de rijtuigen en de ander erachter, dan hoef je dus niet om te lopen als je kopmaakt. Maar dan moet wel de ene locomotief vanuit de cabine van de andere te besturen zijn, ook al zit er een zwik rijtuigen tussen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door Klaasje »

Het zou wat kunnen zijn maar je moet wel de kosten van twee loc's betalen. Ik weet niet of het aantrekkelijk is. Een meerstroomloc met een stuurrijtuig zal goedkoper zijn. Maar probeer dat maar eens te regelen samen met een draad boven het spoor....
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Als snelheid niet de belangrijkste factor is dan zal bovenleiding altijd beter scoren. Een locwissel is duur en maakt de verbinding traag. Diesel onder de draad is ook erg duur, zeker als je doorrijdt naar bijvoorbeeld Schiphol.
Dieseltreinen mogen helemaal niet naar Schiphol. Er zal voor een incidentele museum-trein wellicht een uitzondering gemaakt kunnen worden, maar de diesel-uitlaatgassen kunnen de tunnel "verstikken", want de luchtverversing is niet gebouwd op dit soort materieel...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door webguy »

Not tot mention het aantal brandalarmen van de laatste tijd :-)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door reisthijs »

M57 schreef:Oftewel: totaal niet realisitisch dus. Immers, NSR heeft geen Traxx. Een dergelijke verbinding past niet binnen het beleid van NS Hispeed.
NSR kan gewoon Traxxen leasen als dat nodig is. Toevallig komen er straks een twaalftal Traxxen beschikbaar als NS Hispeed ze niet meer nodig heeft voor de Fyra :wink:

In het kader van het samenvoegen van de HSL- en HRN-concessies is het toch juist een hele logisch gedachte om "HSL-materieel" op gewone spoorlijnen in te zetten als dat handig uitkomt?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen plannen voor elektrificatie?

Bericht door Klaasje »

Den Haag - Venlo gaat getuige een post op Somda ook met TRAXX + 10 ICR rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten