Durf te wedden dat dat NIET gebeurt. Overigens wordt er altijd uitgerukt NAAR IJburg en dan worden er passagiers meegenomen vanaf Steigereiland (maar in werkelijkheid gebeurt dat zelden want die uitrukker zit vaak achter een reguliere wagen), maar inrukken gebeurt ook altijd VAN IJburg en dat is altijd buiten dienst. Tegenwoordig staat er ook automatisch "Sorry geen dienst" op de display tijdens inrukritten.OVAMS schreef:Op GVB-tramlijn 26 naar IJburg gebeurt dat wel, waardoor er soms elke 1 a 2 minuten een tram naar IJburg gaat.hauptbahnhof schreef: Trouwens, waarom moeten inrukkende ritten mensen meenemen? Dat doen we in Amsterdam ook (gelukkig) niet.
RET dienstregeling 2013
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: RET dienstregeling 2013
Re: RET dienstregeling 2013
De 4 en 8 zijn in het noorden altijd wel druk.
Een groot nadeel van de tramverbindingen vind ik dat alles via het centraal station wordt geleid. Daardoor moeten veel reizen met een omweg of extra overstappen plaatsvinden. Dat maakt dat een reis met de toch al niet zo snelle trams nog langer duurt. De fiets of auto is dan vaak veel sneller en makkelijker.
Een groot nadeel van de tramverbindingen vind ik dat alles via het centraal station wordt geleid. Daardoor moeten veel reizen met een omweg of extra overstappen plaatsvinden. Dat maakt dat een reis met de toch al niet zo snelle trams nog langer duurt. De fiets of auto is dan vaak veel sneller en makkelijker.
Re: RET dienstregeling 2013
@hautbahnhof Ik dacht altijd dat het inrukkende ritten waren naar IJburg :@hauptbahnhof schreef:Durf te wedden dat dat NIET gebeurt. Overigens wordt er altijd uitgerukt NAAR IJburg en dan worden er passagiers meegenomen vanaf Steigereiland (maar in werkelijkheid gebeurt dat zelden want die uitrukker zit vaak achter een reguliere wagen), maar inrukken gebeurt ook altijd VAN IJburg en dat is altijd buiten dienst. Tegenwoordig staat er ook automatisch "Sorry geen dienst" op de display tijdens inrukritten.OVAMS schreef:hauptbahnhof schreef: Trouwens, waarom moeten inrukkende ritten mensen meenemen? Dat doen we in Amsterdam ook (gelukkig) niet.
Maar uhmm.. verder ben ik stil dit is RET, ik weet echt bijna niks over de stad Rotterdam en het OV (modern & grote gebouwen) dus ik kan helaas niet mee discussiëren met dit topic. :N
Re: RET dienstregeling 2013
Misschien het weer in dienst stellen van een lijn net als de vroegere lijn 6 of 9. Worden meteen al die ongebruikte tramsporen in west weer eens gebruikt.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: RET dienstregeling 2013
Helemaal mee eens :Y010jongen schreef:Misschien het weer in dienst stellen van een lijn net als de vroegere lijn 6 of 9. Worden meteen al die ongebruikte tramsporen in west weer eens gebruikt.
Re: RET dienstregeling 2013
Ik heb geen idee van lijn 6 of 9; maar als ik zo snel wat dingen zou opgooien lijkt het mij van belang trams te versnellen, zodat er op DRU's kan worden bespaard/anders ingezet worden; dat men eens gaat nadenken over routes die een stuk logischer overkomen of niet parallel rijden aan de metro (lijn 4, 7, ; dat niet perse alles langs centraal moet en dat de tram ook andere verbindingen dan de metro aan kan bieden. Misschien een ideetje: laat 21 bij Oostplein de Goudsesingel op rijden ipv via Blaak en Beurs waar ook metro's komen; laat lijn 20 vanaf de Erasmusbrug naar rechts gaan via Blaak en Oostzeedijk naar Woudestein, evt kan lijn 21 dan via Oudedijk waar lijn 7 opgeheven kan worden. Lijn 8 kan gestrekt worden over de Coolsingel enerzijds en er is vast ook iets te bedenken met een betere combinatie 4, 8 en A, B, C in het Oude Westen tot aan Marconiplein.
Het is een spectrum.
Re: RET dienstregeling 2013
Dus een lijn van pelgrimstraat via west naar blijdorp, noord en oostplein :). Denk dat daar zeker vraag naar is. Laat men eerst maar de tramplus lijnen aanpakken en daar de gemiddelde snelheid omhoog gooien. Haltes zoals stadhuis en Churchillplein er uit gooien.
Re: RET dienstregeling 2013
Is er trouwens een reden dat alle bus-, tram- en metrohaltes van de RET zijn verdwenen van Google Maps?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: RET dienstregeling 2013
had een vraag over de nieuwe dienstregelingen op de site van de RET gesteld.
daarop heb ik antwoord gekregen en daarbij zat ook een link naar een pagina waarop de nieuwe folders te vinden zijn...
de site is nog niet voorzien van folders van alle lijnen, maar wel van de bussen en een aantal tramlijnen...
http://www.ret.nl/642
doe er je voordeel mee...
daarop heb ik antwoord gekregen en daarbij zat ook een link naar een pagina waarop de nieuwe folders te vinden zijn...
de site is nog niet voorzien van folders van alle lijnen, maar wel van de bussen en een aantal tramlijnen...
http://www.ret.nl/642
doe er je voordeel mee...
Re: RET dienstregeling 2013
Niet allemaal, in Delft staan ze er nog wel op.Bee schreef:Is er trouwens een reden dat alle bus-, tram- en metrohaltes van de RET zijn verdwenen van Google Maps?
Re: RET dienstregeling 2013
Bedankt. :Dzone5324bericht... schreef: de site is nog niet voorzien van folders van alle lijnen, maar wel van de bussen en een aantal tramlijnen...
http://www.ret.nl/642
doe er je voordeel mee...
De lijnen 30, 32, 39, 97, 98, 170 en 173 worden dus ook FrequentBussen, al voldoen 170 en 173 niet geheel aan die eis omdat ze in de daluren 3x/uur rijden (i.p.v. 4x/uur) en op zaterdag zelfs maar 2x/uur (i.p.v. 4x/uur).
Daarnaast rijdt lijn 39 in de middagspits eigenlijk te weinig (4x/uur i.p.v. 6x/uur) om aan de nieuwe vuistregels te voldoen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: RET dienstregeling 2013
Lijn 98 rijdt op zaterdag en zondag ook 2x/h. Daarnaast heeft die lijn een erg ongelukkige pdfweergave gekregen, soms staat er net één kolom 'naast' de pagina. -o-
Het is een spectrum.
Re: RET dienstregeling 2013
Lijn 97 en 98 rijden op zaterdag globaal tussen 11:00 en 18:00 allebei elk kwartier hoor.
Op zondag rijden beide lijnen elk half uur, maar dat mag ook volgens de 'voorwaarden'.
Op zondag rijden beide lijnen elk half uur, maar dat mag ook volgens de 'voorwaarden'.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: RET dienstregeling 2013
Je hebt gelijk, ik keek 'te vroeg', tussen 8h00 en 11h00.
Het is een spectrum.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: RET dienstregeling 2013
de zaterdagmiddag frequentieverhooging hehebben ze een paar jaar geleden al ingevoerd, dus die is niet nieuw...
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: RET dienstregeling 2013
Lijn 6 was een tramlijn die grotendeels net als de huidige lijn 8 reed. Alleen deed lijn 6 het stukje langs Centraal Station niet aan. Lijn 9 reed vanaf Woudestein in Kralingen via het Oude Noorden naar het Centraal Station, en daarna over de Claes de Vrieslaan naar de Pelgrimstraat v.v.Karl schreef:Ik heb geen idee van lijn 6 of 9
Deze twee tramlijnen werden in 2000 opgeheven en lijn 8 kwam daarvoor in de plaats.
Re: RET dienstregeling 2013
Lijn 9 was een restantjeslijn, dat er in 1989 een keerlus in de Pelgrimstraat voor is aangelegd was al enigszins opmerkelijk te noemen, maar het bleek dat de lijnen die niet via het Centraal Station en het Centrum reden meer leeg dan gevuld rondreden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: RET dienstregeling 2013
Hoezo leeg? Voor zover ik me herinner was lijn 6 wel goed bezet. Toentertijd had je tenminste snellere tramlijnen, minder dubbelloop en reden de trams verspreid.
Re: RET dienstregeling 2013
Lijn 8 nam tussen Spangen en Beurs de route van lijn 6 over en tussen Centraal Station en Crooswijk de route van lijn 9 waarna lijn 8 naar het eindpunt Oostplein reed. Lijn 3 nam toen het traject tussen Pompenburg en Kleiweg over van lijn 6 en het traject van lijn 9 over de Claes de Vrieselaan en het eindpunt Pelgrimsstraat vervielen geheel (vervanging kwam in de vorm van buslijn 45, die echter in 2002 ook opgeheven werd).jesse-cruzu schreef: Lijn 6 was een tramlijn die grotendeels net als de huidige lijn 8 reed. Alleen deed lijn 6 het stukje langs Centraal Station niet aan. Lijn 9 reed vanaf Woudestein in Kralingen via het Oude Noorden naar het Centraal Station, en daarna over de Claes de Vrieslaan naar de Pelgrimstraat v.v.
Deze twee tramlijnen werden in 2000 opgeheven en lijn 8 kwam daarvoor in de plaats.
In 2004 werd lijn 3 opgeheven en in 2006 werd lijn 8 gewijzigd, waardoor die tegenwoordig bijna volledig de oude route van lijn 6 rijdt, alleen dan met een kleine omweg via Centraal Station.
(Voor de volledigheid zou eigenlijk ook de geschiedenis van lijn 7 nog vermeld moeten worden, maar die laat ik nu maar even weg. ;) )
Lijn 9 deed (toen) wel CS Noordzijde aan. Later is lijn 9 verlegd via de centrumzijde van het Centraal Station en dat bleef zo tot de opheffing in 2000.Bee schreef:Lijn 9 was een restantjeslijn, dat er in 1989 een keerlus in de Pelgrimstraat voor is aangelegd was al enigszins opmerkelijk te noemen, maar het bleek dat de lijnen die niet via het Centraal Station en het Centrum reden meer leeg dan gevuld rondreden.
In 2006 waren er wel plannen voor een nieuwe lijn 9 van het Oostplein via Crooswijk en het Oude Noorden naar Blijdorp, maar daar is nooit meer iets van terecht gekomen (deze lijn had bovendien in beide richtingen via CS Noordzijde moeten rijden wegens het ontbreken van verbindingssporen tussen de Schieweg (noordzijde) en Bergweg).
Persoonlijk was ik wel voorstander van de 'plannen' uit 2010: lijn 7 opheffen, lijn 11 verlengen naar het Willemsplein en lijn 20 verlengen naar Woudestein. Helaas werd dit ook niet uitgevoerd.... :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: RET dienstregeling 2013
Ja jammer genoeg heeft de tram nu een concurrent in Blijdorp :( Namelijk de metro.
Als ik het me goed herinner reed lijn 7 nog voor 2005 vanaf Woudestein (Toen der tijd Burgermeester Oudlaan) - Oostplein - Centraal Station - Middellandstraat - Spangen. In 2005 werd lijn 7 ingkort tot het CS en later verlengd naar het Willemsplein. Dit omdat lijn 5 werd vervangen door lijn 25.
Kan je nagaan hoe drastisch het tramnet is veranderd de laatste 10 jaar
Als ik het me goed herinner reed lijn 7 nog voor 2005 vanaf Woudestein (Toen der tijd Burgermeester Oudlaan) - Oostplein - Centraal Station - Middellandstraat - Spangen. In 2005 werd lijn 7 ingkort tot het CS en later verlengd naar het Willemsplein. Dit omdat lijn 5 werd vervangen door lijn 25.
Kan je nagaan hoe drastisch het tramnet is veranderd de laatste 10 jaar
Re: RET dienstregeling 2013
Tot 1997 was er maar een tramlijn in Rotterdam Zuid, moet je nu eens kijken! Volgens mij heeft het tramnet in Rotterdam niet te klagen gehad over onderinvestering in de afgelopen vijftien jaar...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: RET dienstregeling 2013
tja die lus op de Pelgrimsstraat....als ze ooit besluiten de 8 in te korten (heb altijd het idee dat de tram na halte Schiemond leegloopt) dan wordt dit de oplossing - al betwijfel ik dit gezien de 8 verder de enige verbinding is tussen noord en zuid Delfshaven.Bee schreef:Lijn 9 was een restantjeslijn, dat er in 1989 een keerlus in de Pelgrimstraat voor is aangelegd was al enigszins opmerkelijk te noemen, maar het bleek dat de lijnen die niet via het Centraal Station en het Centrum reden meer leeg dan gevuld rondreden.
De geschiedenis zoals Meltrain hierboven beschrijft vond o.a. plaats in het licht van het hele TramPlus (luchtfietserij?) denken. Tramnet moest versoberd worden in ruil voor een hogere frequentie op de overgebleven lijnen. Gevolg dus o.a. al die verlaten tramsporen in West (en Oost).
Die concept is natuurlijk succesvol gebleken op de hoofdassen (doorgaande verbindingen), maar is blijven haken bij de stadslijnen. Deze dengelen qua passagieraantallen onderaan.
Hoewel (voor mij) een tramlijn die Rdam West van noord naar zuid kruist (Heemraadssingel) wel fijn zou zijn, al is het maar alleen in de spits, zullen we vrees ik het met het huidige aanbod moeten in West/Noord . De Stadsregio spreek mbt het tramnet alleen nog maar over een mogelijke aanpassing van tram 7. Deze zou het gat zou moeten opvangen van de 46 naar Crooswijk - weet even niet hoe ik deze opmerking moet interpreteren (de 7 via Blaak/Oostplein naar Crooswijk?).
Vooralsnog wordt er niet gesneden in het tramnet , maar zodra dat wel op tafel ligt moeten 7/20 maar ook vooral de 2 (tram met laagste passagiersaantallen) het gaan ontgelden.
Zoals Bee ook verder aangeeft, is de focus van West/Oost naar Zuid gegaan. Gesproken wordt zelfs over een extra tramverbinding naar Zuid over de Willemsbrug (om de huidige lijnen n-z lijnen te ontlasten).
Re: RET dienstregeling 2013
Lijn 2 zal er echt nooit uitgaan, lijn 7 en 20 zouden wel kunnen verdwijnen. Lijn 7 kan je makkelijk vervangen door een buslijn in oost, of de route verleggen naar noord/blijdorp. Zodat er een rechtstreekse verbinding ontstaat naar woudestein. Lijn 20 zie ik vaak leeg rond rijden tenzij deze net voor een 25 uit rijdt (vanaf zuid).
Re: RET dienstregeling 2013
Je zou lijn 2 natuurlijk wel kunnen knippen en beide takken via de Erasmusbrug (of, als die plannen bewaarheid worden, via de Willemsbrug) naar Noord kunnen sturen. Wellicht dat dat de reizigersaantallen wat op kan krikken.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: RET dienstregeling 2013
Maar daar heb je toch lijn 23 en de metro voor?tsov schreef:Je zou lijn 2 natuurlijk wel kunnen knippen en beide takken via de Erasmusbrug (of, als die plannen bewaarheid worden, via de Willemsbrug) naar Noord kunnen sturen. Wellicht dat dat de reizigersaantallen wat op kan krikken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 180 gasten