Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
De Hanzelijn moet worden aangesloten op de Thalys verbinding van Amsterdam naar Parijs. Dat idee komt van het Overijsselse PvdA-statenlid Dick Buursink. De treinen van de Thalys kunnen namelijk met 200 kilometer per uur over het nieuwe traject. De...
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/96 ... -hanzelijn
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/96 ... -hanzelijn
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Alleen voor een paar boeren uit Zwolle alle andere reizigers met een langere reistijd en hogere ritprijs lastig vallen?sven schreef:De Hanzelijn moet worden aangesloten op de Thalys verbinding van Amsterdam naar Parijs. Dat idee komt van het Overijsselse PvdA-statenlid Dick Buursink. De treinen van de Thalys kunnen namelijk met 200 kilometer per uur over het nieuwe traject. De...
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/96 ... -hanzelijn
"Een touringcar is geen bus"
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Boeren? Blauwvingers noemen we die lui. :)
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Het idee ideetje is dat er één trein per dag Thalys per dag in Zwolle begin ipv Amsterdam, en er dan 's avonds weer één trein uit Parijs doorrijdt naar Zwolle.
Dat is niet iets waar andere reizigers mee "lastig gevallen" worden.
Dat is niet iets waar andere reizigers mee "lastig gevallen" worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Maar waarom? Omdat genoemd Statenlid in Zwolle woont en graag naar Parijs wil? Dat geld is vast beter te besteden.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Meteen doortrekken naar Hoogeveen lijkt me. Is er daar ook iemand eindelijk eens tevreden :pos: .
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
_O-Ronald schreef:Meteen doortrekken naar Hoogeveen lijkt me. Is er daar ook iemand eindelijk eens tevreden :pos: .
"Een touringcar is geen bus"
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
En in het kader van 16 november verschijnt er op de treinaanwijzers in Parijs-Noord natuurlijk:
THALYS - Bruxelles - Amsterdam - La Tourbière Haute
THALYS - Bruxelles - Amsterdam - La Tourbière Haute
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Maarrr, waarom niet? Thalys rijdt ook wereldsteden als Bergen/Mons of Oostende en in de zomer zijn er ook wat ritten naar het zuiden. Als Thalys er brood in ziet.
Het is een spectrum.
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
De Thalys naar Oostende en Namen, Charleroi en Bergen rijden nu een aantal maanden niet wegens extra onderhoud aan de treinstellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Maar dat is hier niet aan de orde omdat het gaat om een trein die anders in Amsterdam zou overnachten.
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Het verschil tussen Oostende en Zwolle is dat Oostende in het gebied ligt van een van de aandeelhouders van Thalys.Karl schreef:Maarrr, waarom niet? Thalys rijdt ook wereldsteden als Bergen/Mons of Oostende en in de zomer zijn er ook wat ritten naar het zuiden. Als Thalys er brood in ziet.
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Als voor Thalys een snel pad geregeld kan worden tussen Amsterdam CS en Groningen en ze krijgen tariefvrijheid dan lijkt mij dat er best een aardige boterham aan verdiend kan worden. Je rijdt een paar keer per dag zo snel mogelijk, kan redelijk hoge tarieven vragen voor binnenlandse reizen terwijl de Nederlandse infraheffing behoorlijk laag is.
Als dan niet meer treinstellen hoeft aan te schaffen om dat allemaal van de grond te krijgen dan is dat toch een behoorlijk aantrekkelijk als je het in een bussiness-case zou stoppen. Ik zou het wel willen proberen als ik de directie van Thalys zou zitten. Dat het dan een bontjassentrein zal zijn, zou mij dan een rotzorg zijn omdat NSR nog met gewone IC's rijdt. Ik denk zelf eigenlijk eerder dat NS daar niet op zit te wachten, en zo'n verbinding maakt inbreuk op de huidige concessie Hoofdrailnet dus heeft NS daar ook wat over te zeggen.
Als dan niet meer treinstellen hoeft aan te schaffen om dat allemaal van de grond te krijgen dan is dat toch een behoorlijk aantrekkelijk als je het in een bussiness-case zou stoppen. Ik zou het wel willen proberen als ik de directie van Thalys zou zitten. Dat het dan een bontjassentrein zal zijn, zou mij dan een rotzorg zijn omdat NSR nog met gewone IC's rijdt. Ik denk zelf eigenlijk eerder dat NS daar niet op zit te wachten, en zo'n verbinding maakt inbreuk op de huidige concessie Hoofdrailnet dus heeft NS daar ook wat over te zeggen.
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Een Thalys keren heeft wel iets meer voeten in aarde dan een normale trein keren, je zal namelijk ook het buffet moeten aanvullen en voor zover ik weet zijn in daar in Nederland alleen voorzieningen voor in de Watergraafsmeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Lekkere luchtfietserij weer van een omhooggevallen wethoudertje uit Enschede (dat is Dick Buursink, eerst in Enschede ons opzadelen met het afzichtelijke busstation en een verkeerscirculatieplan die al het oost-west verkeer via het van Heekplein in het centrum laat rijden). Nu wil hij de Thalys in Zwolle hebben omdat deze op het stukje van Lelystad tot Zwolle 200 zou kunnen.... juppieeee.... en tijdwinst van enkele minuten. Hij moet namelijk wel ingepast worden in de kwartiersdienst IC/Sprinter.
Het heeft pas echt effect als hij op het hele traject zo hard kan en net zo hard door kan naar Groningen en eventueel Bremen of Hamburg.
Overigens zou die laatste optie helemaal niet slecht zijn:
Een Fyra/ICE verbinding: Rotterdam-Amsterdam-(Almere)-(Zwolle)-Groningen-Hamburg-Kiel.
Het heeft pas echt effect als hij op het hele traject zo hard kan en net zo hard door kan naar Groningen en eventueel Bremen of Hamburg.
Overigens zou die laatste optie helemaal niet slecht zijn:
Een Fyra/ICE verbinding: Rotterdam-Amsterdam-(Almere)-(Zwolle)-Groningen-Hamburg-Kiel.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Dit valt echt in de categorie "als je wilt is dat ook wel te regelen". Dit is echt het minste van de problemen. Het vinden van een snel pad en concessie-juridische zaken zijn grotere problemen maar als je dat lukt dan kan dit ook wel.Bee schreef:Een Thalys keren heeft wel iets meer voeten in aarde dan een normale trein keren, je zal namelijk ook het buffet moeten aanvullen en voor zover ik weet zijn in daar in Nederland alleen voorzieningen voor in de Watergraafsmeer.
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Voor zover ik weet gebeurt dat catering bijvullen altijd in Parijs, of onderweg in Brussel Zuid. Dat gebeurt dan tijdens het stationnement en gaat bijzonder snel.
Wat me een slag naar Groningen wel kostbaar maakt, zijn de personeelskosten. Ik ga er vanuit dat Groningen geen Thalys standplaats wordt. Als het gaat om een late rit vanaf Parijs naar Groningen zou je het personeel dus in Groningen in een hotel moeten laten overnachten, want die komen natuurlijk nooit meer in Amsterdam of Brussel de zelfde avond. Het cateringpersoneel zou je eventueel in Amsterdam al uit kunnen laten stappen, dan is het laatste stuk van de rit tot Groningen de bar gesloten.
Wat me een slag naar Groningen wel kostbaar maakt, zijn de personeelskosten. Ik ga er vanuit dat Groningen geen Thalys standplaats wordt. Als het gaat om een late rit vanaf Parijs naar Groningen zou je het personeel dus in Groningen in een hotel moeten laten overnachten, want die komen natuurlijk nooit meer in Amsterdam of Brussel de zelfde avond. Het cateringpersoneel zou je eventueel in Amsterdam al uit kunnen laten stappen, dan is het laatste stuk van de rit tot Groningen de bar gesloten.
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Een Thalys dienst die de hele dag naar Zwolle rijdt zou vergezocht zijn maar de eerste en de laatste Thalys dienst in Groningen starten is niet slecht. Inwoners in het hoge noorden kunnen met de trein de eerste Thalys naar Parijs echt niet halen en vliegveld Eelde heeft erg weinig vluchten naar parijs in de aanbieding dus dan zou vooral de eerste rit wel een toegevoegde waarde hebben. De Thalys via Groningen naar Hamburg zal voorlopig niet gebeuren omdat het baanvak tussen Groningen en Leer geen draadje heeft. Je zou wel met de DM90 treinen tussen Amsterdam, Lelystad, Zwolle, Assen, (spoorboog Haren) Hogezand Sappermeer Leer kunnen rijden. Je moet indusie beveiliging instaleren maar dat is te overzien maar de detectie tussen Haren- Zwolle en lelystad Amsterdam wordt moeilijk omdat ATB EG de DM90 niet altijd registreert.gkw1969 schreef:Lekkere luchtfietserij weer van een omhooggevallen wethoudertje uit Enschede (dat is Dick Buursink, eerst in Enschede ons opzadelen met het afzichtelijke busstation en een verkeerscirculatieplan die al het oost-west verkeer via het van Heekplein in het centrum laat rijden). Nu wil hij de Thalys in Zwolle hebben omdat deze op het stukje van Lelystad tot Zwolle 200 zou kunnen.... juppieeee.... en tijdwinst van enkele minuten. Hij moet namelijk wel ingepast worden in de kwartiersdienst IC/Sprinter.
Het heeft pas echt effect als hij op het hele traject zo hard kan en net zo hard door kan naar Groningen en eventueel Bremen of Hamburg.
Overigens zou die laatste optie helemaal niet slecht zijn:
Een Fyra/ICE verbinding: Rotterdam-Amsterdam-(Almere)-(Zwolle)-Groningen-Hamburg-Kiel.
Bij de NS hebben ze een beleid om treinpersoneel op verschillende treinstellen te laten rijden op een dag, iets waar ik erg op tegen ben. De NS heeft dit beleid nou eenmaal en als men dat toch uitvoert kan men net zo goed een aantal NS machinisten in Groningen gaan opleiden om op zo'n Thalys te laten rijden waardoor het eerste/laatste stukje door binnenlands personeel uitgevoerd kan worden.Caspar schreef:Voor zover ik weet gebeurt dat catering bijvullen altijd in Parijs, of onderweg in Brussel Zuid. Dat gebeurt dan tijdens het stationnement en gaat bijzonder snel.
Wat me een slag naar Groningen wel kostbaar maakt, zijn de personeelskosten. Ik ga er vanuit dat Groningen geen Thalys standplaats wordt. Als het gaat om een late rit vanaf Parijs naar Groningen zou je het personeel dus in Groningen in een hotel moeten laten overnachten, want die komen natuurlijk nooit meer in Amsterdam of Brussel de zelfde avond. Het cateringpersoneel zou je eventueel in Amsterdam al uit kunnen laten stappen, dan is het laatste stuk van de rit tot Groningen de bar gesloten.
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Ze hebben mij in ieder geval als klant. Voor een paar tientjes extra ben ik best bereid om eens wat hatelijke overstappen op winderige perrons met veel bagage aan me voorbij te laten gaan.Karl schreef:Maarrr, waarom niet? Thalys rijdt ook wereldsteden als Bergen/Mons of Oostende en in de zomer zijn er ook wat ritten naar het zuiden. Als Thalys er brood in ziet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Klinkt interessant. Maar het vergt wel samenwerking tussen twee bedrijven. Vooralsnog gaat dit OV gebied in Nederland vaak niet goed...hooguit wanneer een overheid strikte regie neemt.hidihi schreef:Bij de NS hebben ze een beleid om treinpersoneel op verschillende treinstellen te laten rijden op een dag, iets waar ik erg op tegen ben. De NS heeft dit beleid nou eenmaal en als men dat toch uitvoert kan men net zo goed een aantal NS machinisten in Groningen gaan opleiden om op zo'n Thalys te laten rijden waardoor het eerste/laatste stukje door binnenlands personeel uitgevoerd kan worden.
"Een touringcar is geen bus"
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Ik denk niet dat er veel mensen zitten te wachten op een Thalys die om 4:15 uit Groningen vertrekt. Je kan beter kijken of de tweede Thalys misschien in Zwolle of Groningen kan beginnen.hidihi schreef:Een Thalys dienst die de hele dag naar Zwolle rijdt zou vergezocht zijn maar de eerste en de laatste Thalys dienst in Groningen starten is niet slecht. Inwoners in het hoge noorden kunnen met de trein de eerste Thalys naar Parijs echt niet halen en vliegveld Eelde heeft erg weinig vluchten naar parijs in de aanbieding dus dan zou vooral de eerste rit wel een toegevoegde waarde hebben.
En dat vind je dan weer niet vergezocht?hidihi schreef:De Thalys via Groningen naar Hamburg zal voorlopig niet gebeuren omdat het baanvak tussen Groningen en Leer geen draadje heeft. Je zou wel met de DM90 treinen tussen Amsterdam, Lelystad, Zwolle, Assen, (spoorboog Haren) Hogezand Sappermeer Leer kunnen rijden. Je moet indusie beveiliging instaleren maar dat is te overzien maar de detectie tussen Haren- Zwolle en lelystad Amsterdam wordt moeilijk omdat ATB EG de DM90 niet altijd registreert.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
De eerste thalys uit Brussel komt om kwart voor tien in Amsterdam aan. Dat wil dus zeggen dat de thalyssen die om kwart over zes, acht en negen uit Amsterdam vertrekken daar dus overnacht hebben. Als je die van kwart over negen dan uit Groningen laat vertrekken rond zeven uur - half acht heb je een heel aardige reisoptie, dan ben je nog voor de lunch in Parijs zonder al te veel nachtrust op te offeren. Wel is het nadeel dat je dan met die thalys tussen al het spitsverkeer in Almere door moet...
HSL naar Hamburg via Groningen klinkt niet echt logisch, omdat je zo vanaf Amsterdam op sloom spoor zit terwijl je ook via Brussel en Keulen grotendeels via de HSL kan. Maar dat is toch nog altijd 8 uur reistijd, waaronder bijna een uur overstappen. Dus wellicht als het stuk Groningen - Bremen vlot gereden kan worden dat het toch nog concurrerend is.
HSL naar Hamburg via Groningen klinkt niet echt logisch, omdat je zo vanaf Amsterdam op sloom spoor zit terwijl je ook via Brussel en Keulen grotendeels via de HSL kan. Maar dat is toch nog altijd 8 uur reistijd, waaronder bijna een uur overstappen. Dus wellicht als het stuk Groningen - Bremen vlot gereden kan worden dat het toch nog concurrerend is.
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Dat is niet helemaal correct, er zijn ook nog ledig-mat ritten met Thalys. Vaak rijdt er rond 23u zo'n rit vanuit Amsterdam naar Brussel, soms met 2 stellen aan elkaar gekoppeld. Dat je dus zo maar kan vaststellen dat er 3 stellen zijn die in Amsterdam overnachten, is wat voorbarig.iljitsch schreef:De eerste thalys uit Brussel komt om kwart voor tien in Amsterdam aan. Dat wil dus zeggen dat de thalyssen die om kwart over zes, acht en negen uit Amsterdam vertrekken daar dus overnacht hebben. Als je die van kwart over negen dan uit Groningen laat vertrekken rond zeven uur - half acht heb je een heel aardige reisoptie, dan ben je nog voor de lunch in Parijs zonder al te veel nachtrust op te offeren. Wel is het nadeel dat je dan met die thalys tussen al het spitsverkeer in Almere door moet...
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Ik neem aan dat ze niet naar Brussel rijden om daar de nacht door te brengen en dan 's morgens weer naar Amsterdam om de dienst te beginnen, tenzij het graffiti-probleem op de Watergraafsmeer erger is dan ik dacht.
Waar het om gaat is dat tenzij ik me zeer vergis, die eerste drie diensten vanuit Amsterdam beginnen met materieel wat op dat moment z'n eerste dienst rijdt. Daarmee kan je dus schuiven. Met materieel dat een half uur heeft om te keren (als er geen vertragingen zijn) is dat een stuk lastiger.
Waar het om gaat is dat tenzij ik me zeer vergis, die eerste drie diensten vanuit Amsterdam beginnen met materieel wat op dat moment z'n eerste dienst rijdt. Daarmee kan je dus schuiven. Met materieel dat een half uur heeft om te keren (als er geen vertragingen zijn) is dat een stuk lastiger.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Statenlid Overijssel: Thalys over Hanzelijn
Heb je wel eens gezien in Parijs hoe beveiligd de Thalys opstelsporen zijn? Watergraafsmeer is wel een beginnetje maar niet hetzelfde...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten