Plaatsnamen vertalen.

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Suus »

Bois-le-Duc wordt heel soms nog gebruikt voor 's-Hertogenbosch, ook omdat het gerechtshof in die stad verantwoordelijk is voor buitenlandse verkeersboetes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Ardan »

Fles schreef:
Ardan schreef:Volgens de eerste plannen zou er een veel groter deel van Nederland bij Duitsland gaan horen. .
Andersom he vriend.
hahahaha OJA :P
Ik doe ook maar wat
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Justin »

Harlem en Brunswick doen het ook altijd goed... Alhoewel dat laatste niet echt Nederlands is ;). En dan heb je nog Groningue/Groninga om maar wat te noemen.

Had het een keer met een maat van me, om alle plaatsnamen maar te verkrachten... Krijg je dingen als Sweet Lake City, Middleborough, Tilborough voor het Engels... En wie zei hier ook alweer Obenkarspel-Großenhosen?

Om nog maar te zwijgen hoe een Engelsman "Weert" zou uitspreken volgens het Engels, en een Fransman "Joure" volgens het Frans...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Ardan »

That's weird.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door deadlock »

Fles schreef:
Ardan schreef:Volgens de eerste plannen zou er een veel groter deel van Nederland bij Duitsland gaan horen. .
Andersom he vriend.
Dat hangt er maar net vanaf welk jaar in de geschiedenis je kijkt want het kan ook Engeland, Spanje en Frankrijk zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Ronald »

Justin schreef:. En wie zei hier ook alweer Obenkarspel-Großenhosen?
Obenwagenspiel-Großenhosen.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Bluearrow »

Justin schreef:Harlem en Brunswick doen het ook altijd goed... Alhoewel dat laatste niet echt Nederlands is ;). En dan heb je nog Groningue/Groninga om maar wat te noemen.

Had het een keer met een maat van me, om alle plaatsnamen maar te verkrachten... Krijg je dingen als Sweet Lake City, Middleborough, Tilborough voor het Engels... En wie zei hier ook alweer Obenkarspel-Großenhosen?

Om nog maar te zwijgen hoe een Engelsman "Weert" zou uitspreken volgens het Engels, en een Fransman "Joure" volgens het Frans...

Als we het dan toch over plaatsnamen verkrachten hebben. De jeugd van tegenwoordig heeft het (nog steeds) over Damsko. Wij zelf gebruiken hier nogal vaak Hilverdorp, Lelydorp, Brooklyn, Uutjerecht. Ik ken een buschauffeur die Blaricum-Bijvanck altijd verbasterd tot Blaricum-Bijstand, en Westerhaar heet opeens Westernarigheid.

En we mogen natuurlijk de oerverbastering niet vergeten. Rotjeknor.
Een voor de engelssprekenden.....wat dacht je van Goes ?

Vergeet ik toch helemaal mijn eigen woonplaats: Plastic-city !
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Justin »

Ik hoor alleen laatste jaren vaker Roffa ipv Rotjeknor...

De jeugd van tegenwoordig. Tjeempie, voel me dan ineens zo oud :O
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Fles »

Bluearrow schreef: De jeugd van tegenwoordig heeft het (nog steeds) over Damsko. Wij zelf gebruiken hier nogal vaak Hilverdorp, Lelydorp, Brooklyn, Uutjerecht. Ik ken een buschauffeur die Blaricum-Bijvanck altijd verbasterd tot Blaricum-Bijstand, en Westerhaar heet opeens Westernarigheid.
Dit soort dingen vind ik bij het zwakzinnige af eigenlijk. Net als "Purmereutel" en dat soort dingen. Taxichauffeurs-humor :|
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Geert »

Hollandsche Haring...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Jef400 »

De weidevenne word in Purmerend nog wel eens verbasterd tot de scheidingsvenne. Lelijke Stad i.p.v. Lelystad hoor je ook regelmatig.

Monnik i.p.v. Monnickendam.

Het gedeelte tussen de Nieuwe Leeuwarderweg en de IJveren wordt nog wel eens door EBS-Chauffeurs de Apenheul genoemd en de kant van het BovenIJ Ziekenhuis de Gaza-Strook.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Fles »

JeffreyMeijer schreef:Het gedeelte tussen de Nieuwe Leeuwarderweg en de IJveren wordt nog wel eens door EBS-Chauffeurs de Apenheul genoemd en de kant van het BovenIJ Ziekenhuis de Gaza-Strook.
Gaan we ook vernemen waar dat überhaupt op slaat? :?:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Jef400 »

Chauffeurshumor.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Vinny »

Leuk een exoniemen discussie :)

De NS roept trouwens "Flushing" weldegelijk om in Engelstalige omroepberichten. Daar was ik zelf toen ik het voor het eerst hoorde ook verbaasd over. Toen de nachttrein naar Wenen en Milaan nog reed stond het endoniem (Wien/Milano) keurig netjes op de CTA borden, maar aangezien de stationsomroep alleen Nederlands/Duits/Engels was hoorde je slechts "Milaan", "Mailand" en "Milan"... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Fles »

JeffreyMeijer schreef:Chauffeurshumor.
Tsja. Dat was de vraag niet.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Justin »

Soms wordt Dordrecht ook in het Engels aangekondigd of gerefereerd als "Dordt", puur om die -g- / -ch- klank te vermijden.

Sowieso worden in de Romaanse talen meer Nederlandse gebieden vertaald volgens eigen schrijf- en spreekwijze. Brabant-Septentrionale, Gueldre, Hollande-Septentrionale/Méridionale, Frise en Limbourg zijn daar geen uitzonderingen op. Ook Flessingue / Vlissingen blijft daar niet gespaard.

Aan de andere kant, ik heb nogal moeite met hoe de Russische namen/plaatsnamen in het Nederlands (en Duits!) worden gebutchered... Ga weg met Sotsji, heb liever Sochi :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Fles »

In ht duits zou dat waarschijnlijk Sotschi worden?
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Justin »

Volgens mij wel.

Toen ik freelance sportjournalist was in 2004-2008 was mij opgedragen nooit Peking te schrijven maar altijd Beijing, omdat dat voor de Spelen in het Engels zo wordt gecommuniceerd. Maar goed.

Ook leuke plaatsnaamvertalingen in het Frans: Leyde, Fauquemont en Ruremonde. Maar Chevremont is weer een foutieve Franse vertaling geweest, dus die telt dan weer niet echt :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Vinny »

De Franstalige vertalingen van de Nederlandse steden en provincies danken wij volgens mij gewoon aan Napoleon, die na de toevoeging van Nederland aan zijn keizerrijk gewoon een hoop steden van een Franse naam heeft voorzien.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Suus »

Chèvremont - Geitenberg *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Ardan »

Vinny schreef:De Franstalige vertalingen van de Nederlandse steden en provincies danken wij volgens mij gewoon aan Napoleon, die na de toevoeging van Nederland aan zijn keizerrijk gewoon een hoop steden van een Franse naam heeft voorzien.
Mooi dat we die niet meer gebruiken zeg.. Justin noemde hierboven Fauquemont, wat is dat dan, nooit van gehoord :P
Mooi ook dat die Romeinse invloeden weg zijn, anders had ik nog steeds in Daventria Isala Fluvius gewoond :mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Jef400 »

@Fles. Wat ik nu lees van je vraag maakt dat ik antwoord verander tot: Het soort mensen dat daar woont.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Vinny »

Overigens wordt Valkenburg in veel Franstalige media weergegeven als "Valkenbourg". Dat is ook niet Nederlands, maar wel beter leesbaar... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door Justin »

Er zijn volgens mij enkele etablissementen in Valkenburg die daadwerkelijk Fauquemont heten...

Ja ach, je hebt voor Overijssel dan ook nog Transisulania ;). Vroeger was "Zwol" verkeerd in de atlassen overgenomen... in de daarop volgende jaren ging het in de boeken dan ook als "Wol" door het leven :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Plaatsnamen vertalen.

Bericht door tsov »

Bij Russische namen maak ik meestal liever mn eigen fonetische variant. Iets als Chroesjov, dat dichter tegen het originele Хрущёв aan ligt dan Chroestsjov, Krushchev of Chrustschow of wat dies meer zij ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 53 gasten