'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Doorbraak in ontwikkeling Fyra Breda-Antwerpen

Bericht door webguy »

Doorbraak in ontwikkeling Fyra Breda-Antwerpen
Geplaatst op: vrijdag 16 november 2012 14:07
Laatst bijgewerkt: zaterdag 17 november 2012 11:37


De Belgische spoorvervoerder NMBS heeft Nederland een handreiking gedaan om de Fyra-lijn Breda-Antwerpen op te tuigen. Het voorstel voorziet in acht verbindingen per dag tussen Breda en Antwerpen vanaf 9 december 2012 met een halte in Noorderkempen.
Lees verder | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door iljitsch »

En ziedaar de internationale HSS is geboren: HogeSnelheidsSprinter.

Zucht. Nouja, maak er 1 x per uur zonder reserveren (toch?) van en dan ga ik wel op zoek naar iets anders om me aan te ergeren.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door webguy »

Nu wordt de issue - wie gaat die 5 miljoen betalen. Hoop dat ze daar uitkomen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door iljitsch »

En de Belgen hopen maar dat niemand ziet dat ze zo de helft van het verlies op het bedienen van dat dorp halverwege in Nederland dumpen.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Stéphane »

Het is zelfs niet eens een dorp, het is hmm. laat ons zeggen een stopplaats in het midden van het veld waarrond een soort spinwebachtig busnet gespannen is en dan druk ik het heel mooi uit. (A)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door ODRAIL »

Is er geen mogelijkheid dat het materieel wat tussen Antwerpen en Noord Kempen rijd door te laten rijden naar Breda en dit af te wisselen met de Nederlandse Fyra?

Of is dit te simpel gedacht.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

Als je wel eens wat discussies over toelatingen, profielen e.d. hebt gevolgd dan weet je dat het inderdaad wat te simpel is gedacht ;-)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door ODRAIL »

Ja dat weet ik ook wel, maar het Nederlandse materieel moet wel naar België rijden. En dan vind ik (dit is een persoonlijk mening) dat er ook iets van Belgisch materieel naar Nederland kan komen. Een grenstraject doe je tenslotte samen.

Maar ja in het huidige Europa is de samenwerking vaak heel ver te zoeken. Ook in dit geval :? .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Suus »

Sowieso mooi dat er nu een denkpiste gevonden lijkt te zijn, maar er blijven nog wel vragen open staan:

Wie gaat deze pendel uitbaten? De NMBS alleen of een combinatie van de NMBS en NS (Hispeed)?
Waarmee gaat deze pendel uitgebaat worden? Albatrossen of gaan de Belgen iets leuks over de grens sturen?
Vanaf wanneer kan deze pendel gereden worden? Lukt dat al per december of moet hiervoor langer gewacht worden?
Wordt dit voor de reiziger prijsgunstiger dan de Fyra Brussel-tarieven?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Daniel »

Volgens berichten op Somda gaat er met V250's gereden worden en is deze pendel ook mede de reden dat er maar 10 treinen Amsterdam - Brussel via de HSL gaan rijden i.p.v. de oorspronkelijk geplande 16 treinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Caspar »

Maar dat er minder treinen Amsterdam- Brussel gaan rijden was toch al een paar maanden eerder bekend dan dit nieuws?

Overigens zijn er nog steeds geen tarieven van de Fyra bekend naar België, en het aantal ritten met de Thalys die voor het laagste tarief beschikbaar zijn is voor de eerste nieuwe dienstregelingsweek is intussen 0. Dus nu maar hopen dat de Fyra goedkoper zal zijn dan het goedkoopste Thalys tarief.

Het zou hilarisch worden als er op een gegeven moment een trein gaat rijden waarvan er nog geen kaartjes te koop zijn. Zo lijkt het er nu wel op. :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Daniel »

Over dit nieuws schijnt geruime tijd een radiostilte te zijn afgesproken om de onderhandelingen niet in gevaar te brengen. Kan dan best dat er wel naar buiten komt dat er minder Fyra's Asd - Brusz gaan rijden maar niet waardoor dat materieel niet beschikbaar is (omdat 't de pendel Bd - Atw moet gaan rijden dus blijkt nu)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Wubbo »

Wat een winst zeg, een pendel Breda - Antwerpen ten koste van 6 Beneluxtreinen per dag. Doet u mij dan maar eerst die starre uurdienst Benelux-Fyra, dan kun je die markt in ieder geval een beetje fatsoenlijk bedienen in plaats van daar een gatenkaasdienstregeling aan te bieden.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Citaro »

Mocht 9 december haalbaar zijn en dat hoop ik natuurlijk echt van harte, dan vraag ik me wel af hoe ze met de huidige werkzaamheden op Breda de Antwerpen-pendel gaan laat keren op Breda? Er zijn nu steeds 2 perronsporen buiten dienst, waardoor het best krapjes kan worden qua perroncapaciteit.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door dennistd »

Aan de oostkant liggen een lang kopspoor en een lang zijspoor, die lijken me prima te gebruiken voor de kering.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Wubbo »

Die worden volgend jaar al gebruikt voor het kopmaken van de Fyra uit Amsterdam.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door reisthijs »

KM46 schreef:Ja dat weet ik ook wel, maar het Nederlandse materieel moet wel naar België rijden. En dan vind ik (dit is een persoonlijk mening) dat er ook iets van Belgisch materieel naar Nederland kan komen. Een grenstraject doe je tenslotte samen.
Daarom juist hebben ze samen materieel aangeschaft. Ook al is de keus door Nederlanders gemaakt, de V250 is ook Belgisch materieel. :wink:
Bee schreef:Waarmee gaat deze pendel uitgebaat worden? Albatrossen of gaan de Belgen iets leuks over de grens sturen?
De Belgen hebben momenteel niets leuks dat de ze grens over mogen sturen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Michael »

Citaro schreef:Mocht 9 december haalbaar zijn en dat hoop ik natuurlijk echt van harte, dan vraag ik me wel af hoe ze met de huidige werkzaamheden op Breda de Antwerpen-pendel gaan laat keren op Breda? Er zijn nu steeds 2 perronsporen buiten dienst, waardoor het best krapjes kan worden qua perroncapaciteit.
Alle sporen zijn inmiddels weer in dienst op dit moment. Waarvan spoor 8 op dit moment niet gebruikt wordt in de dienstregeling
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Wubbo »

Dat is maar even, volgend jaar gaat er weer het een en ander buiten dienst.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Vinny »

Ach anders is er de onvolprezen bus 19 nog. Ik heb er afgelopen vrijdag ook ingezeten, en die bus schiet best lekker op. Jammer is dat je op een verlaten industrieterrein moet overstappen en dan alsnog niet bij Antwerpen Centraal terecht komt, maar ach schoonheidsfoutje.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door RoelZ1 »

Kan NS Hispeed niet gewoon een directe Fyra-busdienst Breda - Antwerpen beginnen? Verplicht reserveren willen ze toch al voor de grensoverschrijdende Fyra en met reserveringsplicht kan je die bus 'besloten vervoer' maken waardoor er geen concessie nodig is ;).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Daniel »

@Vinny: Vanaf de Halewijnlaan in Antwerpen rijden toch gewoon trams naar het centraal station?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Suus »

Internationaal busvervoer is niet concessieplichtig. Toen De Lijn de snelbus Hamont - Brussel wilde opheffen was de pachter pissig en had deze meteen een plan voor een snelbus Budel (NL) - Brussel waardoor ze de lijn zonder toestemming van de Lijn mochten rijden. Uiteraard heeft de Lijn wel een oplossing bedacht om deze concurrentie te voorkomen :')

Het nut van lijn 19 is grotendeels weggevallen nu de Westerscheldetunnel is geopend, er zijn al meerdere keren voorstellen geweest om de lijn op te heffen en er wordt in ieder geval steeds verder op beknibbeld (de eerste bus vanuit Breda vertrekt bijvoorbeeld pas na de ochtendspits).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ronald »

Wubbo schreef:Wat een winst zeg, een pendel Breda - Antwerpen ten koste van 6 Beneluxtreinen per dag. Doet u mij dan maar eerst die starre uurdienst Benelux-Fyra, dan kun je die markt in ieder geval een beetje fatsoenlijk bedienen in plaats van daar een gatenkaasdienstregeling aan te bieden.
Tsja, de geschiedenis herhaalt zich... Voor de komst van de ICE was er ook een vrijwel strakke uurdienst met EC's naar Köln. Nu is de ICE-dienst ook een gatenkaas (vanuit Amsterdam zijn de gaten 1 uur/2,5 uur/2 uur/4 uur/2 uur, met in de zomer nog een verdichtingsrit zodat de 4 uur 2x2 uur wordt).
Helaas hoor je hier nooit meer iemand over :cry: .

Met andere woorden, ik ben er bang voor dat als het eenmaal zo is, het niet snel meer veranderd wordt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Suus »

Zolang de ICE's die naar Nederland kunnen met België en Frankrijk gedeeld moeten worden en dat park al jaren erg krap is en de levering van de Valero's ook maar eindeloos duurt denk ik niet dat een uitbreiding van de ICE-dienst erin zit.

De situatie voor de Fyra Brussel lijkt mij hopelijk maar tijdelijk, zodra er meer materieel is afgeleverd kan de verbinding verbeterd worden, en anders zijn er wellicht nog mogelijkheden zodra de Desiro is goedgekeurd voor Nederland, want dat gaat echt nog wel een keer gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten