Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Schulbus landet im Straßengraben - glücklicherweise keine Kinder an Bord
(jw) - Auf der Strecke zwischen Hassel und Syren ist am Freitagmorgen gegen 9.45 Uhr ein Schulbus von der Strecke abgekommen. Das Fahrzeug landete auf einer Wiese neben der Fahrbahn.

Der Fahrer des Busses, in dem kurz zuvor noch 40 Schulkinder gesessen hatten, verlor aus unbekannter Ursache die Kontrolle über das Gefährt. Er verletzte sich leicht.

Afbeelding

http://www.wort.lu/de/view/schulbus-lan ... 90c16332e0
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Wel heel frapant; zelfde lijn, zelfde chauffeuse en op een paar honderd meter na hetzelfde punt als waar laatst die autospiegel eraf gereden werd is nu een grote vrachtwagen vol bomen in de zijkant van een bus geknald. Drie ramen eruit, diverse rugleuningen helemaal achterover gedrukt door de naar binnen stekende boomstammen, schade aan de zijkant van de bus, rondom de ramen, etc.
Nog een geluk dat er bijna nooit iemand in de bus hier zit, want je had het beslist niet overleeft als je die achterover gedrukte rugleuningen ziet.
Zoals ik laatst reeds schreef heeft deze chauffeuse zeventien jaar lang schadevrij rondgereden, met vrachtwagen en bus, nu twee keer schade achter elkaar in anderhalve week tijd...
Ook deze keer was de buschauffeuse absoluut niet de veroorzaker, ze stond namelijk uiterst rechts stil op het moment van de knal en het glasgerinkel. Maar ze hoopt wel dat er nu weer zeventien nieuwe schadevrije jaren aanbreken.

Een andere buschauffeur die even later voorbij kwam, heeft flink wat foto's gemaakt, ik zal hem eens vragen of ie een paar foto's naar mij toe kan sturen.

Het betreft een drie jaar oude Mercedes Integro van 12 meter.
Laatst gewijzigd door STF op di 03 dec 2013, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Nou deze Mercedes-logica begrijp ik echt niet hoor:

Vanmiddag op eindpunt van een buslijn vroeg de bestuurster van de bus hoe het hele noodontgrendelingssysteem van de deuren precies in elkaar zit; of dat altijd werkt ongeacht of motor aan of uit is, of je er op het dashboard een melding van krijgt dat een van de noodknoppen gebruikt is, etc.
Ja je krijgt twee keiharde alarmtonen te horen, eentje bij de deur zelf en eentje bij de chauffeur, verder gaat het lampje op het dashboard knipperen van de betreffende deur en je krijgt de rode storingslamp in combinatie met deursymbool met kruis erdoor te zien. Verder legde ik uit hoe je het weer reset, etc.

Omdat we toch nog wel even tijd hadden wilde ik het gelijk maar even in het echt aan haar laten zien; kreeg ik die noodknop buiten met geen mogelijkheid omgedraaid... Naar andere deur gelopen; ook die noodknop aan buitenzijde kreeg ik niet in de richting van de pijl gedraaid... Wat zullen we nou beleven, hebben ze die noodknoppen stiekem vastgeschroefd in de werkplaats ofzo? Blijken ze pas ontgrendeld te worden als de sleutel uit het contact is, op het moment dat je die weer in contact steekt of motor start, zitten de noodknoppen aan buitenzijde weer muurvast.
Volgens mij zou dat juist andersom moeten zijn; als een bus geparkeerd staat is het beter als die noodknoppen niet werken, i.v.m. inbraak. Terwijl als de bus tegen een boom knalt en de bestuurder zwaar gewond is, verder geen reizigers in bus zijn die kunnen helpen, zou je toch vanaf buiten de deur middels noodknop moeten kunnen open? :?
Aan de binnenzijde bleken ze gelukkig wel in elke situatie te werken, anders zou het wel helemaal dol worden als ze het ook daar alleen deden met de sleutel uit het contactslot.
Nou goed, druk ik de resetknop daarna in, zucht werkt die ook niet. Wat werkt er eigenlijk wel aan dat hele noodontgrendelingssysteem... Tuurlijk kun je ook met de hand die deuren dichttrekken en noodknop terugdraaien, maar waar dient dan in vredesnaam de resetknop bij de chauffeur voor?
Volgende week eens even bij een aantal andere Mercedes bussen testen, of dat nou structureel is, of dat er bij deze bus iets defect is.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Fles »

Okee, dus er rijden (zo ongeveer alleen maar) mensen rond op bussen in Luxemburg die geen flauw idee van hun materieel hebben, en gelukkig zit STF af en toe bij ze in de bus om ze te laten zien hoe dat ding eigenlijk werkt? :') De lol is er nu wel een beetje vanaf hoor..
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Schulbus, Lieferwagen und Laster kollidieren - Ein Schwer- und 15 Leichtverletzte

Ein Unfall ereignete sich am Montagmorgen mitten im Berufsverkehr auf der N7 auf der Höhe von Roost. Kurz nach 7.30 Uhr prallten auf der Kreuzung Cruchten-Bissen ein Schulbus, ein Lieferwagen und ein Laster zusammen.

Afbeelding

Bron: http://www.wort.lu/de/view/schulbus-lie ... 3edf960234

Oftewel; er zijn op de N7 tussen Ettelbruck en Mersch een lijnbus, bestelbus en vrachtwagen op elkaar gebotst waarbij een zwaar en vijftien lichtgewonden zijn gevallen.

Dat busbedrijf heeft uitsluitend deze buslijn (de rest bestaat uit dagtochtjes en vakantiereizen) en heeft zodoende slechts twee lijnbussen in het wagenpark, hoogstwaarschijnlijk neemt nu een touringcar een deel van de ritten op die lijn over, zolang de beschadigde bus in reparatie is. Dat is echt het nadeel van die piepkleine busbedrijfjes hier.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door marvinkok »

Bij Amba's is het zo dat als je de noodontgrendeling hebt gebruikt je wel met de hand de knop weer terug moet draaien, maar er komt pas weer luchtdruk op de deuren nadat je op de rood lichtgevende knop bij de chauffeur hebt gedrukt. Geldt ook voor iig de hybride citea's in Twente. ook als de bus van de hoofdschakelaar af gaat worden automatisch de deuren 'ontlucht' en moet na het starten de rode knop weer ingedeukt worden. Voor zover ik weet hebben Citaro's (ook MB ;)) dat niet. Integro's heb in geen ervaring mee...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Maar kun je bij Ambassadors, Citea's en Citaro's wel gewoon de noodknoppen aan buitenzijde bedienen op het moment dat de motor aan is? Dat is eigenlijk de vraag. :wink:
Een niet werkende resetknop is niet zo ernstig, maar een niet werkende veiligheidsvoorziening is toch wel wat slordig...
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door marvinkok »

Bij Amba's in ieder geval, die geintjes worden nog wel eens uitgehaald, die je deur dicht om weg te rijden, draait een collega aan de noodknop ;)
Mag je ook eerst zelf uit stappen om hem terug te draaien uiteraard....
Of ook erg flauw, de motor uitschakeling de startknop in de motorruimte...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Meltrain »

Die lijn N7: is dat een nachtlijn of staat die N ergens anders voor?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door marvinkok »

"op de N9 tussen 2 plaatsen" dus neem aan een N-weg met nummer 7 ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Meltrain »

O ja, natuurlijk. :oops:
Oeps. -o- :@
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Dat is gewoon het wegnummer, zo zit dat hier in elkaar:

CR = kleine weg (snelheidslimiet meestal 90 km/u, doorgaans vol scherpe bochten)
N = grote weg (snelheidslimiet meestal 90 km/u, doorgaans zonder al te veel bochten)
B = semi-snelweg (snelheidslimiet meestal 110 km/u, fietsen gewoon toegestaan)
A = snelweg (snelheidslimiet meestal 130 km/u, fietsen niet toegestaan)

Nachtbussen hebben LNB (Late Night Bus) of CN (City Night) als toevoeging.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Twee weken geleden eens op zaterdag een paar keer naar Bitburg meegereden, gisteren opnieuw een paar keer in Bitburg geweest met de bus vanuit Luxemburg. Wat zijn de verschillen toch vreselijk groot tussen het Duitse en Luxemburgse wagenpark; die Duitse bussen komen doorgaans uit het stenen tijdperk maar zien er dan wel schoon uit of ze zijn juist wel redelijk nieuw zijn maar lijken sinds de aanschaf nog nooit gewassen te zijn...
Komen we twee weken geleden op zaterdag met een Luxemburgse streekbus van drie dagen oud aanrijden en gisteren met een touringcar van vier jaar oud... Koelkast, gordijnen, extra luxe zitplaatsen, Xenon koplampen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, allemaal van die zaken die je bij geen enkele andere bus op dat busstation in Bitburg aantreft natuurlijk. :lol:

Toen ik door het raam van deze bus naar binnen keek, zag ik een versnellingspook naast de chauffeursstoel, pff...
Zelfs het Mercedes logo is er van ellende al afgevallen:
Afbeelding

Een soortgenoot, alleen dan wel met een automatische versnellingsbak. Volgens mij moet je die spiegels allemaal handmatig verstellen:
Afbeelding

Dit bedoel ik dus; als ze wat nieuwer zijn, worden ze nooit gewassen:
Afbeelding

Met een krant wapperen is niet nodig, bij 30 graden zet je gewoon de ventilator aan, wat een comfort in Duitsland:
Afbeelding

En dan de Luxemburgse bussen; nieuw, schoon, luxe:
Afbeelding
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Vandaag nog even bij een andere Mercedes Integro geprobeerd aan de buitenzijde de noodknop van de deur om te draaien terwijl de motor aan was; ging probleemloos, dus die bus van laatst heeft waarschijnlijk een hele rare storing. Waarom er dan überhaubt een systeem in de noodknop zit gebouwd die de knop kan blokkeren/vrijgeven, geen flauw idee...

Waar draaien die boordcomputers van Mercedes bussen eigenlijk op? Windows 95 ofzo? Regelmatig komt het voor dat het waarschuwingsgeluidje van de richtingaanwijzer nog zo'n 5 tot 15 seconden blijft klinken, na het uitschakelen. De oranje lampen stoppen wel direct met knipperen, dat wel.
Ook de alarmtoon dat een van de deuren met de noodknop was geopend bleef vanmiddag wel zo belachelijk lang nog klinken, de betreffende deur was al twee minuten weer in bedrijf.
Het geluidje bij het indrukken van het stop-knopje en het achteruitrijalarm klopt wel altijd; op juiste moment in en uitschakelen, vreemd dat andere waarschuwingsgeluiden soms wat moeite hebben met ophouden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Jef400 »

Lijn Bitburg - Ergens in Luxemburg? Zit toch steeds sterker te denken om met Tlp is een keer naar jouw camping te komen Stf.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Gisteren heeft het VVV van Mullerthal en omgeving aan het vervoersbedrijf van die twee toeristische buslijnen hier door de omgeving, laten weten dat de "stekker" er komende vrijdag voorgoed uit gaat. Ze zouden sowieso een winterstop houden, maar het was de bedoeling om per april 2013 weer te gaan rijden. De bussen rijden echter nog altijd zo ontzettend leeg rond (ook niet zo gek he, als niemand weet waar ze heen gaan en hoe laat ze vertrekken, want nergens hangen routes of vertrektijden op de haltes), dat het gewoon veel te veel geld kost om nog langer zo door te blijven gaan.

Vrijdag dus de afscheidsritten van beide lijnen, het zal vast storm lopen. Eens kijken in mijn "drukke" agenda of ik tijd heb om mee te gaan. :Y
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

JeffreyMeijer schreef:Lijn Bitburg - Ergens in Luxemburg? Zit toch steeds sterker te denken om met Tlp is een keer naar jouw camping te komen Stf.
Zolang je maar minimaal drie maanden vooraf reserveert, maak je nog kans op een plaatsje op de camping. :wink:

Lijn 401 gaat van Luxemburg-stad (beginhalte zomaar ergens bij een park in het centrum) naar Bitburg busstation. De helft van de ritten worden door een Duits vervoersbedrijf gereden, de rest door een Luxemburgs bedrijf.
Laatst gewijzigd door STF op di 03 dec 2013, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Ronald »

Mm, waarom dan niet doorrijden naar Luxemburg Station enerzijds en Bitburg-Erdorf Bf anderzijds?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Het meer en deel van de streeklijnen gaat wel naar het treinstation van Luxemburg-stad, maar rijden doorgaans zo goed als leeg tussen het centrum en het station v.v. Zodoende lijkt het me niet echt zinvol om lijn 401 er ook naar toe te verleggen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Beide kaartjes heb ik bij dezelfde buschauffeuse gekocht, met zoals je aan de datum kunt zien; twee weken er tussen.
Tjonge wat verkoop je hier als chauffeur toch waanzinnig veel kaartjes, gelet op het volgnummer... :?

Afbeelding
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Toch wel fijn dat de bussen van tegenwoordig ook een indicatielampje hebben dat aangeeft of de pizza's in het kastje met de nooduitrusting te oud worden...
Vanavond ging halverwege de pauze van een buschauffeur een indicatielampje branden, we zaten er beide een beetje glazig naar te kijken want het leek er op dat de bus wilde aangeven dat de remmen versleten waren, maar dat krijg je toch na het remmen en niet terwijl de bus al anderhalf uur geparkeerd staat?
In het kastje van de nooduitrusting (gevarendriehoek e.d.) ligt de handleiding van de bus, dus laten we dat maar eens openen om te kunnen opzoeken wat die bus nou precies aangeeft.
Doen we het kastje open; eerste wat we zagen was een kwart-punt pizza, duidelijk al weken oud... Gadverdamme, wie legt zoiets hier nou neer... Eerst maar eens buiten in een vuilnisbak gooien!
Vervolgens ging kort daarop het indicatielampje uit, dus die buschauffeur riep gelijk naar een collega; als er bij jouw bus ooit eens zo'n lampje aan gaat, is de houdbaarheidsdatum van de opgeborgen pizza verstreken! :mrgreen:

Bleek volgens de handleiding inderdaad om versleten remmen te gaan natuurlijk.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Zometeen met een buslijn mee die vandaag op omleidingsroute is vanwege een kerstmarkt. Hierdoor worden er twee dorpen overgeslagen, echter zijn ze geloof ik een beetje vergeten dat bij diverse avondritten een van die twee dorpen, het begin of eindpunt is. De voorgaande drie dorpen rij je wel doorheen maar mag de bus niet stoppen, omdat ie daar al drie jaar op omleidingsroute is, i.v.m. zeer langdurige wegwerkzaamheden (met een theelepeltje graven ofzo...).
Zodoende hebben de chauffeurs geen flauw idee wat ze met die korte avondritten aan moeten, tot waar moet je dan rijden als het einddoel onbereikbaar is en bij de voorgaande drie dorpen niet gestopt mag worden? Heel theoretisch gezien zou de lijn dan bij de kortere avondritten nu bij een boerderij ergens in the middle of nowhere beginnen en ophouden, hoe ga je echter die giantische tijd tussen aankomst en vertrek overbruggen? Midden op de hoofdweg met alarmlichten aan staan? En hoe keer je daar?
Tot slot bestaan er ook een paar avondritten die aan beide kanten van het traject een ingekorte route hebben, nou dat gaat leuk worden in combinatie met die gestremde weg; dan zou je vandaag nog drie haltes over hebben, van niks naar nergens in vijf minuten.

Bovendien komt er nog een andere lijn over diezelfde gestremde weg, die zou zogenaamd geen omleiding rijden. TOET, dwars door de kerstmarkt heen? :mrgreen:

Wat is het hier toch telkens een puinhoop in de communicatie naar de chauffeurs en reizigers...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Fles »

Als het inderdaad zo'n loterij is of er sowieso een bus gaat langskomen waar jij staat te wachten als reiziger, dan geloof ik wel dat mensen denken "Ja doei, ik pak de auto wel" :Y
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Nou ik ben net weer thuis en het was inderdaad totaal kansloos, zoals ik op voorhand al dacht. Er reden zowaar nog bijna elk ritje reizigers mee op het overgebleven deeltje van het traject... :shock:
Dat geloof je toch ook niet... Op werkdagen rijden er best veel mensen mee op weg naar het werk of school en aan het einde van de middag allemaal weer op weg naar huis, maar op zaterdag is die lijn altijd zo goed als leeg.

Maar nee, als je eens een zaterdag het traject fiks inkort, gaan er opeens mensen mee!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Meltrain »

Dus er werd nu gekeerd bij die boerderij ergens in the middle of nowhere? :mrgreen:
En hoe werd er gekeerd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten