Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Naar mijn mening toch een nadeel van het DRU-denken: een langere kering in Uithoorn zou de lijn ideale aansluitingen bieden, en dus tevredenere reizigers.. (tevreden reizigers > meer reizigers) -o-
En in de tussentijd zou men tot 14:00 de lijn goed kunnen aansluiten naar Leiden, en vanaf 14:00 vanaf Leiden. Het lijkt mij dat, doordat de spitsen in de ochtend naar Alphen zijn en in de avond naar Uithoorn, het aantal gedupeerden dan veel lager is, zeker in de (vroege) avondspits.
En in de tussentijd zou men tot 14:00 de lijn goed kunnen aansluiten naar Leiden, en vanaf 14:00 vanaf Leiden. Het lijkt mij dat, doordat de spitsen in de ochtend naar Alphen zijn en in de avond naar Uithoorn, het aantal gedupeerden dan veel lager is, zeker in de (vroege) avondspits.
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Wat ik niet begrijp, is waarom alle tijden van de 147 niet gewoon opgeschoven kunnen worden.Bee schreef:Je kan het alleen niet oplossen. De 147 maakt een kering van slechts 2 minuten in Uithoorn, als je met de tijden gaat schuiven houd je altijd in een richting een slechte aansluiting.
- De lijn versnellen. Deze is erg lastig. Je zou de bediening van Busstation de Vest kunnen laten vervallen en de bus door het voetgangersgebied over de Alphense Brug kunnen sturen, maar daar wordt men in Alphen niet blij van. Andere mogelijkheden zijn via de provinciale weg door Nieuwkoop (verslechtering van de loopafstanden voor de meeste reizigers) of de bediening van Zevenhoven en Noordeinde te laten vervallen.
- Langere kering in Uithoorn: Gaat ten kosten van DRU-uren want personeel moet doorbetaald worden en toegang gegeven worden tot de personeelsvoorzieningen op het busstation van Uithoorn
- De lijn inkorten: onmogelijke optie aangezien de reismogelijkheden richting Amsterdam dan dramatisch verslechteren.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Je hoeft de tijden in de spits niet op te schuiven, die zijn namelijk wel goed vanwege de spitstreinen van de s19500 richting Leiden en de s8800 richting Utrecht
De tijden buiten de spits kan je wel opschuiven, zodat de aansluitingen vanuit Leiden verbeteren, maar het gevolg is dat de aansluitingen vanuit Utrecht en Gouda drastisch verslechteren. Dat is voor jou misschien beter maar voor anderen weer niet. Een gulden middenweg is amper mogelijk.
De tijden buiten de spits kan je wel opschuiven, zodat de aansluitingen vanuit Leiden verbeteren, maar het gevolg is dat de aansluitingen vanuit Utrecht en Gouda drastisch verslechteren. Dat is voor jou misschien beter maar voor anderen weer niet. Een gulden middenweg is amper mogelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Ik pleit al langer voor een complete verschuiving van de symmetrietijd in de hele Rijnstreek naar .07, .23, .37 en .53. Je blijft dan altijd in één richting slechtere aansluitingen hebben, maar de gemiddelde wachttijd neemt af. Je hebt nu altijd gemiddeld 12 of 27 minuten wachttijd op station Alphen (12 van/naar Utrecht/Gouda, 27 van/naar Leiden en bij sommige buslijnen andersom). Door de symmetrietijd te verschuiven krijg je altijd 5 en 20 minuten overstap (heen en terug) en dus een gemiddelde wachttijd van 12/13 minuten naar zowel Leiden als Utrecht/Gouda. Het werkte t/m 2006, dus van mij mag het terugkomen.
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Tijden in de spits ben ik met je eens.Bee schreef:Je hoeft de tijden in de spits niet op te schuiven, die zijn namelijk wel goed vanwege de spitstreinen van de s19500 richting Leiden en de s8800 richting Utrecht
De tijden buiten de spits kan je wel opschuiven, zodat de aansluitingen vanuit Leiden verbeteren, maar het gevolg is dat de aansluitingen vanuit Utrecht en Gouda drastisch verslechteren. Dat is voor jou misschien beter maar voor anderen weer niet. Een gulden middenweg is amper mogelijk.
Reizigers Utrecht en Gouda hebben nu al ten minste 2 jaar (en straks begint het 3e) een goede aansluiting buiten de spits, dus ik vind dat ze het wel weer eens mogen omwisselen. En in het vervolg dan om de 1 of 2 jaar weer wisselen.
Het verhaal van Roel heeft ook potentie.
Waarom serie 9500 niet altíjd kan worden vervangen door de 19500 (die Sprinter staat buiten de spits toch altijd een tijd stil op Alphen), kon de NS overigens geen antwoord op geven.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Serie s19500 kost 3 omlopen en serie s9500 maar 2. Het kost dus gewoon geld om de serie s19500 de hele (werk)dag te rijden en NS denkt dat er niet uit te halen.
Het om de zoveel jaar omgooien van de aansluitingen lijkt mij een erg slecht idee. Zo bouw je nooit een consequent Openbaar Vervoer op wat hard nodig is om keuzereizigers te trekken (reizigers met een alternatief, auto, motor, carpool). Een buslijn heeft een flinke ingroeiperiode van een aantal jaren. Dat betekent dat het jaren duurt voordat iedereen, die in theorie wel met de bus zou kunnen of willen reizen de bus 'ontdekt' heeft. Dat geldt ook voor aansluitingen. Als je nu ineens de aansluiting omwisselt ben je het keuze-deel van de reizigers naar Utrecht gelijk kwijt. Het duurt echter jaren voordat je het keuzedeel van de reizigers naar Leiden hebt gewonnen. Door elke paar jaar de aansluitingen om te wisselen begin je steeds weer opnieuw aan die cyclus, waarmee je een hoop reizigers verliest.
Het om de zoveel jaar omgooien van de aansluitingen lijkt mij een erg slecht idee. Zo bouw je nooit een consequent Openbaar Vervoer op wat hard nodig is om keuzereizigers te trekken (reizigers met een alternatief, auto, motor, carpool). Een buslijn heeft een flinke ingroeiperiode van een aantal jaren. Dat betekent dat het jaren duurt voordat iedereen, die in theorie wel met de bus zou kunnen of willen reizen de bus 'ontdekt' heeft. Dat geldt ook voor aansluitingen. Als je nu ineens de aansluiting omwisselt ben je het keuze-deel van de reizigers naar Utrecht gelijk kwijt. Het duurt echter jaren voordat je het keuzedeel van de reizigers naar Leiden hebt gewonnen. Door elke paar jaar de aansluitingen om te wisselen begin je steeds weer opnieuw aan die cyclus, waarmee je een hoop reizigers verliest.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Een paar opmerkingen met betrekking tot die 147:
In het openbaar vervoer moet je altijd rekening houden met verschillende reiswensen. Natuurlijk moet je proberen om zo optimaal mogelijk te presteren, maar je ontkomt er niet aan dat sommige reizigers geen goede aansluiting hebben.
Als de bus op sommige momenten wel goed aansluit, is het dan geen idee om op een ander tijdstip te reizen en gewoon wat huiswerk op school te maken?
Een korte of lange kering op Uithoorn heeft niet zo zeer met DRU's te maken, maar met de spanning tussen kosten en kwaliteit. Heel lang zullen die twee goed samengaan, maar er komt een moment dat kwaliteit ten koste gaat van kosten of omgekeerd. Je zal dat altijd houden.
Naar verwachting gaat er over een aantal jaren vaker een trein rijden tussen Leiden en Alphen. Het constant veranderen van de dienstregeling en aansluitingen is dan niet handig (zie RoelZ1 hierboven), omdat het probleem over een paar jaar ook verdwenen is.
In het openbaar vervoer moet je altijd rekening houden met verschillende reiswensen. Natuurlijk moet je proberen om zo optimaal mogelijk te presteren, maar je ontkomt er niet aan dat sommige reizigers geen goede aansluiting hebben.
Als de bus op sommige momenten wel goed aansluit, is het dan geen idee om op een ander tijdstip te reizen en gewoon wat huiswerk op school te maken?
Een korte of lange kering op Uithoorn heeft niet zo zeer met DRU's te maken, maar met de spanning tussen kosten en kwaliteit. Heel lang zullen die twee goed samengaan, maar er komt een moment dat kwaliteit ten koste gaat van kosten of omgekeerd. Je zal dat altijd houden.
Naar verwachting gaat er over een aantal jaren vaker een trein rijden tussen Leiden en Alphen. Het constant veranderen van de dienstregeling en aansluitingen is dan niet handig (zie RoelZ1 hierboven), omdat het probleem over een paar jaar ook verdwenen is.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8718
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Bij (bijna?) alle buslijnen in Alphen a/d Rijn staat er in de dienstregeling/haltevertrekstaat dat de eindhalte niet het station is, maar "Busstation Herenhof". Beginhalte is wel gewoon Station...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Dat zal zijn om verwarring over de kortste route naar het station te voorkomen. Uiteraard staat het in het busboek wel goed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Zo te zien is het een fout en had er 'Station' moeten staan. Dit kun je zien aan de voorlaatste halte.
Verder rijdt lijn 184 volgens de site altijd zowel heen als terug via Ter Aar, terwijl dat toch het ene uur via Ter Aar heen en via Langeraar terug en het andere uur via Langeraar heen en via Ter Aar terug moet zijn?
Verder rijdt lijn 184 volgens de site altijd zowel heen als terug via Ter Aar, terwijl dat toch het ene uur via Ter Aar heen en via Langeraar terug en het andere uur via Langeraar heen en via Ter Aar terug moet zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Ja, dat is tijdelijk vanwege een reconstructie van de weg door Langeraar. Als dat af is gaat de bus inderdaad om en om rijden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Inmiddels zijn de aankomst- en vertrektijden op 9292.nl uitgebreid tot de kerstvakantie en heb ik opgezocht wat dit voor mij betekent.Tristan schreef:Jammer dat je van de met Connexxion gedeelde lijn 195/295 niet kan zien wanneer welke vervoerder voor je neus komt te staan :?
Dan zou je namelijk kunnen zien wanneer je je tablet-pc in de bus kan gebruiken door de aanwezige wifi (Arriva) en wanneer de cico je chipkaart sneller leest (Connexxion)
Voor mij komt het erop neer dat ik 's ochtends sowieso altijd Connexxion heb en 's middags hangt het ervan af hoe laat ik met mijn werk klaar ben.
Nu weet ik niet of de tijden die 9292.nl laat zien wel kloppen, want dat zou betekenen dat er om 16.46 uur vanaf Jaarbeursplein een 195 vertrekt, verzorgd door Connexxion en om 16.50 uur een 195 verzorgd door Arriva en zo zijn er nog een paar soortgelijke situaties.
Dit is niet terug te vinden in de timesheets van zowel Arriva als Connexxion, dus óf de gegevens van 9292 kloppen niet helemaal óf de timesheets van zowel Arriva als Connexxion zijn niet up-to-date.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Wat bedoel je precies met timesheets en hoe en waar zijn die dan op te vragen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Hij bedoelt vertrekstaten...
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Ga er maar vanuit dat het niet klopt, het is 9292 ;)Tristan schreef:Inmiddels zijn de aankomst- en vertrektijden op 9292.nl uitgebreid tot de kerstvakantie en heb ik opgezocht wat dit voor mij betekent.Tristan schreef:Jammer dat je van de met Connexxion gedeelde lijn 195/295 niet kan zien wanneer welke vervoerder voor je neus komt te staan :?
Dan zou je namelijk kunnen zien wanneer je je tablet-pc in de bus kan gebruiken door de aanwezige wifi (Arriva) en wanneer de cico je chipkaart sneller leest (Connexxion)
Voor mij komt het erop neer dat ik 's ochtends sowieso altijd Connexxion heb en 's middags hangt het ervan af hoe laat ik met mijn werk klaar ben.
Nu weet ik niet of de tijden die 9292.nl laat zien wel kloppen, want dat zou betekenen dat er om 16.46 uur vanaf Jaarbeursplein een 195 vertrekt, verzorgd door Connexxion en om 16.50 uur een 195 verzorgd door Arriva en zo zijn er nog een paar soortgelijke situaties.
Dit is niet terug te vinden in de timesheets van zowel Arriva als Connexxion, dus óf de gegevens van 9292 kloppen niet helemaal óf de timesheets van zowel Arriva als Connexxion zijn niet up-to-date.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Klopt. Ik kon even niet op dat woord komen en gebruikte daarom maar het internationale woord ervoor ;)webguy schreef:Hij bedoelt vertrekstaten...
Ik ben er inmiddels achter hoe het zit en de gegevens van 9292 kloppen idd niet. In de normale dienstregeling vertrekt de 195 om 16.46 uur en in de vakantiedienstregeling om 16.50 uur. 9292 heeft beide vertrekstaten samengevoegd en ziet deze als normale dienstregeling.Somoht schreef:Ga er maar vanuit dat het niet klopt, het is 9292 ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Voor de lijn 147 zou je nog terug kunnen naar de jaren '90, toen er nog spitslijnen reden die over de N 231 reden en zo voor veel snellere verbindingen zorgden, zodat scholieren uit Nieuwkoop zowel sneller in Alphen als sneller in Uithoorn (en Amsterdam) zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
De s9500 en s19500 zijn aanbesteed, de provincie beslist of er meer of minder treinen naar Leiden rijden. Die situatie zal binnen een paar jaar veranderen als de provincie de treindienst Gouda - Alphen - Leiden gaat aanbesteden.RoelZ1 schreef:Serie s19500 kost 3 omlopen en serie s9500 maar 2. Het kost dus gewoon geld om de serie s19500 de hele (werk)dag te rijden en NS denkt dat er niet uit te halen.
Over de s9500 gesproken, de concessie loopt in december af maar ik heb nergens gelezen dat de concessie opnieuw (onderhands) gegund of verlengd is...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Ik ook niet, ik had al een vraag gestuurd naar de provincie hierover. Tot dusver nog geen antwoord..
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Hmm, zelf dacht ik dat de concessie voor voor zes jaar was afgegeven. Maar ik kan het verkeerd hebben :? .
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Nee, maar ooit dacht men dat men nu zou gaan beginnen met de RijnGouweLijn.. :')
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Ja dat weet ik ook. En die ging in 2015 gaan rijden.
Ging ... de rest van het verhaal is bekend .
Ging ... de rest van het verhaal is bekend .
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
De concessie is in 2009 voor drie jaar onderhands verlengd. De provincie koos toen uit meerdere opties voorgelegd door de NS voor inzet van sprintermaterieel. Het tijdstip van bekendmaken was wat verwarrend, want die zomer konden de lightrails niet rijden doordat spoor 3 en 4 in Alphen niet te gebruiken waren wegens de bouw van de tunnel, de s9500 keerde toen op spoor 2. Toen de lightrail weer ging rijden dachten veel mensen dat die niet meer terug zou keren omdat de sprinters de nieuwe dienst zouden gaan rijden.
Op de laatste rijdag van de lightrail ben ik naar de open dag in de remise in Alphen geweest, waar ik voor het laatst de 6102 heb gezien die toen al bijna een half jaar niet meer gereden had vanwege een uitgebreide revisie, maar toen was het verhaal dat de trams in Nederland zouden blijven want ze zouden over drie jaar vanuit de nieuwe remise bij Zoeterwoude-Rijndijk gaan rijden bla-bla-bla. Nog geen twee maanden later bleek de HTM alle trams verkocht te hebben aan Storstockholm Lokaltrafik :')
Op de laatste rijdag van de lightrail ben ik naar de open dag in de remise in Alphen geweest, waar ik voor het laatst de 6102 heb gezien die toen al bijna een half jaar niet meer gereden had vanwege een uitgebreide revisie, maar toen was het verhaal dat de trams in Nederland zouden blijven want ze zouden over drie jaar vanuit de nieuwe remise bij Zoeterwoude-Rijndijk gaan rijden bla-bla-bla. Nog geen twee maanden later bleek de HTM alle trams verkocht te hebben aan Storstockholm Lokaltrafik :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Inmiddels zijn we drie jaar verder en na een hoop bla bla weten we dat er sinds de start van het project er een heleboel gemeenschapsgeld over de balk is gegooid. Voor niets :? .
Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2
Wat kennis, kunde en vooral meters papierwerk zijn binnen Prorail gebruikt voor de tram Zwolle-Kampen. Prorail is sinds de Rijn-Gouwelijn toch echt sloten minder panisch over trams op gewoon spoor mede omdat er enorm veel onderzoek naar is gedaan. Dat dit tweede project uiteindelijk ook niet door is gegaan vergeten we even..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 223 gasten