Dienstregeling 2013 Waterland

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
TLP
Berichten: 1558
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Dienstregeling 2013 Waterland

Bericht door TLP »

De wijzigingen voor de dienstregeling 2013 in Waterland staan online:
Belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling 2013
Ingangsdatum zondag 9 december 2012
Purmerend De Purmer, Gors, Baanstee

Lijn 103 De route in de Purmer Zuid via halte Grevelingenmeer, Slotermeer, Salland en Delfland komt te vervallen. In plaats daarvan rijdt lijn 103 via halte Meerland. Hierdoor wordt een rit met lijn 103 enkele minuten sneller. Op halte Slotermeer, Salland en Delfland kunt u gebruik maken van lijn 118.
De bediening ’s avonds tussen Monnickendam en Purmerend wordt beperkt. Op werkdagen vertrekt om 20:18 nog een rit van Purmerend naar Monnickendam. Verder rijden de ritten na 19:00 enkel nog tussen Purmerend centrum en de Purmer Zuid. Op vrijdag worden wegens koopavond twee ritten toegevoegd naar de Purmer Zuid.
De overstaptijden op het Beatrixplein (station Purmerend) tussen lijn 103 en de trein naar Schiphol worden verruimd, waardoor deze overstap beter te halen is. Ook wordt de dienstregeling aangepast waardoor er minder vertragingen zullen ontstaan.
Lijn 110 en 118 wisselen binnen Purmerend van route, en worden op onderdelen versneld.
De belangrijkste reden voor deze wijziging is het verbeteren van de bereikbaarheid van de Purmer Noord. Daarbij wordt dankzij de aanpassingen in de routes de reistijd iets korter, zodat u sneller op plaats van bestemming bent.
Lijn 110 De route binnen Purmerend wordt aangepast. Lijn 110 rijdt voortaan via de Baanstee Oost – Baanstee West – Korenstraat – Grotenhuysweg – IJsselmeerlaan – Waterlandlaan naar de binnenstad van Purmerend.
Lijn 110 rijdt niet meer via het Beatrixplein (station Purmerend). Voor het Beatrixplein stapt u uit bij halte Waterlandplein, of kunt u gebruik maken van lijn 118.
Op zaterdag worden de bedieningstijden tussen Purmerend en Edam verruimd. Lijn 110 rijdt van circa 10:30 tot 18:00 ieder halfuur.
Op zondagmiddag vervallen de ritten van lijn 110 tussen Purmerend en Edam. Lijn 118 gaat daarentegen vaker rijden.
Lijn 118 De route binnen Purmerend wordt aangepast. Lijn 118 rijdt voortaan via halte Ampèrestraat en de Kelvinstraat en vervolgens via de Van Osweg en Overlanderstraat naar de binnenstad van Purmerend. Lijn 118 rijdt van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, waardoor over een centrale route van De Purmer een goede bediening ontstaat met de binnenstad.
’s Avonds na 19:00 en op zondag, wanneer lijn 110 niet rijdt, zal lijn 118 ook stoppen op de Korenstraat. Op zondagmiddag gaat lijn 118 bovendien ieder halfuur rijden tussen Purmerend en Edam.
Vanaf halte Slotermeer rijdt lijn 118 via Salland, Delfland en Mergelland naar de binnenstad. Hierdoor wordt de reistijd iets korter. Lijn 118 blijft stoppen op het Beatrixplein (station Purmerend), waar aansluiting bestaat op de treinen van en naar Schiphol.
Halte Landstrekenweg komt te vervallen. U kunt gebruik maken van halte Salland (lijn 118).
Halte Weteringstraat komt te vervallen. U kunt gebruik maken van halte Veenweidestraat/Waterlandziekenhuis (lijn 103 en 118).
Lijn 304 De route in Purmerend wordt aangepast en gaat niet meer door de Purmer Zuid. Vanaf halte
Delfland rijdt lijn 304 naar halte Mergelland om vervolgens de Gors Zuid te bedienen. Lijn 304 zal
hierdoor iets rustiger worden, en bovendien is de nieuwe route iets sneller. In de spits gaat lijn 304
iets minder vaak rijden, maximaal iedere 5 minuten. Halte Meerland wordt niet meer aangedaan
door lijn 304 en 307. De dichtstbijzijnde haltes zijn Delfland (lijn 304) en Mastbos (lijn 307)
Lijn 307 De route in Purmerend wordt aangepast en gaat niet meer door de Gors Zuid. Vanaf halte Mastbos rijdt lijn 307 rechtdoor naar de Beethovenstraat en gaat de Purmer Zuid bedienen. Lijn 307 zal hierdoor iets drukker worden. In de spits gaat lijn 307 vaker rijden, maximaal iedere 5 minuten.
Lijn 608 Scholierenlijn 608 rijdt niet langer via de Baanstee Oost, maar via de Ampèrestraat, naar Edam. De vertrektijd wordt met enkele minuten vervroegd.
Belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling 2013
Ingangsdatum zondag 9 december 2012

Purmerend Centrum, Overwhere, Wheermolen, Weidevenne

Lijn 105 In Overwhere wordt een extra lus gereden via halte M.L. Kingweg en Koogsingel. Dit deel van Overwhere Noord is zo beter verbonden met de binnenstad van Purmerend. De tijdelijke halte Bergmolen komt hierdoor te vervallen. U kunt gebruik maken van halte Koogsingel.
In het centrum komt de lus via halte Doplaan te vervallen, en rijdt lijn 105 een snellere route via halte Stadhuis. De reistijd van lijn 105 wordt binnen Purmerend met enkele minuten verkort, door aanpassing van de dienstregeling en verkorten van de wachttijd op het Tramplein.

Lijn 122 De verbinding tussen Purmerend en Landsmeer wordt voortaan uitgevoerd door lijn 122. Lijn 124 rijdt alleen nog tussen Landsmeer en Amsterdam.

Lijn 301 De reistijd van en naar Amsterdam wordt iets korter, door aanpassing van de wachttijd van lijn 301 op Purmerend Tramplein.

Lijn 306 In de ochtendspits richting Amsterdam start een deel van de ritten op de Anne Franklaan. De andere ritten, komende vanaf de M.L.Kingweg, slaan de lus via halte Anne Franklaan, Albert Schweitzerlaan en Hannie Schaftstraat over en worden hierdoor enkele minuten sneller. Vanaf halte Meteorenweg (station Overwhere) rijden deze ritten rechtstreeks naar halte Churchillaan.

Lijn 374, 375 De bizzliners 374 en 375 worden vanuit de Weidevenne verlengd via het centrum en de burg. Kooimanweg naar de M.L.Kingweg. Deze lijnen stoppen daardoor niet meer op het Tramplein.

Lijn 372, 376 De bizzliners 372 en 376 rijden, in verband met de verlenging van lijn 374 en 375 naar Overwhere, vanaf halte Oudlaan via de Koogsingel en eindigen op de M.L.Kingweg. Dit is dezelfde route als lijn 306.

Lijn N01 Nachtlijn N01 rijdt vanuit de Weidevenne rechtstreeks naar de Gedempte Singelgracht, en stopt niet meer op het Tramplein. Hierdoor wordt de rit van en naar Overwhere iets korter.
Van zondag- tot en met donderdagnacht vertrekt lijn N01 in de nieuwe dienstregeling een halfuur later.

Tramplein Het Tramplein wordt niet meer aangedaan door Bizzliner 374, 375 en nachtlijn N01. Reist u vanuit het centrum met een van deze lijnen, dan kunt u gebruik maken van halte Stadhuis, Gedempte Where, Gedempte Singelgracht of Vuurtorengracht.
Belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling 2013
Ingangsdatum zondag 9 december 2012



Landsmeer
Veel wegen in Landsmeer zijn ongeschikt voor hoogfrequent openbaar vervoer. We nemen een aantal maatregelen om de verkeersdruk te verlagen.

Lijn 122 Tussen Purmerend en Landsmeer Vogelwikkestraat rijdt deze nieuwe lijn, ter vervanging van lijn 124. Lijn 122 rijdt met kleinere bussen, wat beter past bij de vervoervraag en de ruimtelijke omgeving.
Op de Vogelwikkestraat bestaat aansluiting op lijn 125 naar Amsterdam. In de ochtendspits rijdt een extra rit vanaf de Burgemeester Postweg via onder andere de Raadhuisstraat naar Purmerend.

Lijn 124 Rijdt niet verder dan de Vogelwikkestraat. Reizigers van en naar Den Ilp en Purmerend maken gebruik van lijn 122.
Lijn 124 rijdt niet meer via de Aalscholverstraat – Zultestraat, maar via de Fuutstraat. De verkeersdruk op de Aalscholverstraat – Zultestraat zal hierdoor afnemen. Ook de spitsritten van lijn 225, en de schoolritten van 624 en 625 gaan gebruik maken van de Fuutstraat.
Op zondagmiddag gaat lijn 124 ieder halfuur rijden tussen Landsmeer en Amsterdam CS. De reistijd van en naar Amsterdam CS is enkele minuten sneller dan met lijn 125.

Lijn 125 Gaat op zondagmiddag ieder halfuur rijden, in plaats van iedere twintig minuten. Samen met lijn 124 worden vier ritten per uur geboden.
In de ochtendspits bieden lijn 124 en 125 samen niet acht maar vier ritten per uur van Amsterdam naar Landsmeer. Hierdoor rijden er minder bussen via de Raadhuisstraat, Zultestraat, Aalscholverstraat en Fuutstraat. ’s Ochtends van Landsmeer naar Amsterdam blijft de frequentie van lijn 124, 125 en 225 samen wel acht keer per uur.
In de middagspits nemen wij dezelfde maatregel, maar dan in omgekeerde richting.
Belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling 2013
Ingangsdatum zondag 9 december 2012


Middenbeemster
Lijn 306 De ochtendspitsritten naar Amsterdam CS worden enkele minuten sneller, doordat in Purmerend de lus via haltes A.Franklaan, A.Schweitzerlaan en H.Schaftstraat komt te vervallen. In plaats daarvan rijdt lijn 306 vanaf halte Meteorenweg (station Overwhere) voortaan rechtstreeks naar halte Churchilllaan.
De reistijd van lijn 306 van en naar Purmerend en Amsterdam wordt iets verkort, doordat de wachttijd in Purmerend op de M.L. Kingweg wordt aangepast.
Op zaterdag rijdt de rit van Amsterdam CS van 23:30 naar Purmerend voortaan door naar Middenbeemster.

De Rijp
Lijn 301 De reistijd van en naar Amsterdam CS wordt iets korter, doordat de wachttijd op Purmerend Tramplein wordt aangepast.

Lijn 376 De eerste middagrit naar De Rijp vertrekt 5 minuten eerder vanuit Amsterdam Zuidoost.
Belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling 2013
Ingangsdatum zondag 9 december 2012


Monnickendam en Marken
In Monnickendam wordt eenrichtingsverkeer voor bussen ingevoerd op de Nieuwpoortslaan – Lijnbaan –
Pierebaan – Bernhardlaan. Alle lijnen rijden tegen de klok in door Monnickendam.

Lijn 103 Op werkdagen vertrekt om 20:18 de laatste 103 vanaf Purmerend Tramplein naar Monnickendam. Verder worden ’s avonds geen ritten meer aangeboden tussen Purmerend en Monnickendam v.v.. Reist u ’s avonds tussen Purmerend en Monnickendam of omgekeerd, dan kunt u gebruik maken van de lijnen 301 en 311 en overstappen op het Schouw.
De overstaptijden tussen lijn 103 en 311 worden verruimd, zodat deze overstap beter kan worden gehaald. Reist u van Marken naar Purmerend, dan stapt u in Monnickendam uit op halte Nieuwpoortslaan en in op halte Grote Kerk.
Lijn 103 wordt in Purmerend enkele minuten sneller, doordat de lus via halte Grevelingenmeer, Slotermeer, Salland en Delfland komt te vervallen. In plaats daarvan rijdt lijn 103 via halte Meerland.

Lijn 311 Vanaf Marken wordt in Monnickendam wordt eerst naar de Nieuwpoortslaan en vervolgens via de Lijnbaan – Pierebaan – Bernhardlaan naar de Grote Kerk. Dit geldt ook voor de scholierenlijnen 610 en 611.
De wachttijd van lijn 311 te Monnickendam, Swaensborch wordt met 1 tot 2 minuten verkort.
In de middagspits vervallen enkele ritten van Amsterdam CS naar Marken. Lijn 311 rijdt dan ieder halfuur.

Lijn 315 In de middagspits rijden enkele extra ritten van Amsterdam CS naar Monnickendam

Lijn 317 Stopt ’s middags niet meer bij halte Bernhardbrug. Lijn 314 gaat ’s middags ieder kwartier rijden tussen Hoorn, Edam en Amsterdam en stopt hier wel.

Lijn 614 De schoolrit van 8:10 van Monnickendam naar Edam vervalt. Scholieren kunnen gebruik maken van lijn 314 op halte Bernhardbrug.
Belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling 2013
Ingangsdatum zondag 9 december 2012



Hoorn, Zeevang, Edam, Volendam

Lijn 110 De snelste verbinding tussen Volendam, Edam en Purmerend wordt voortaan geboden met lijn 110. Binnen Purmerend wijzigt de route via onder andere de Grotenhuysweg, IJsselmeerlaan en Waterlandlaan naar de binnenstad. Lijn 110 stopt niet meer bij het Beatrixplein (station Purmerend).
Op zaterdag rijden enkele extra ritten tussen Purmerend en Edam v.v., waardoor er tussen circa 10:30 en 18:00 een halfuurdienst wordt gereden.
Op zondagmiddag rijden geen ritten meer tussen Purmerend en Edam. U kunt gebruik maken van lijn 118, die op zondagmiddag ieder halfuur gaat rijden.

Lijn 118 Ook van lijn 118 wijzigt de route binnen Purmerend via onder andere de Van Osweg, Overlanderstraat en Veenweidestraat. Lijn 118 blijft wel rijden via het Beatrixplein (station Purmerend) en sluit aan op de trein van en naar Schiphol.

Lijn 314 In de ochtendspits rijdt lijn 314 ieder kwartier naar Hoorn, en in de middagspits ieder kwartier vanaf Hoorn. Deze ritten zijn overgenomen van lijn 317.
De extra ritten in de ochtendspits tussen Edam en Amsterdam CS worden vervangen door lijn 317, waardoor u sneller op Amsterdam CS bent.

Lijn 317 Deze lijn wordt iets sneller, doordat niet meer wordt gestopt bij Monnickendam, Zeevang, Middelie, Warder, Beets, Oudendijk en de haltes Scharwoude Rijksweg en Gemaal Westerkogge. Lijn 317 blijft wel stoppen bij Edam Technische school, Oosthuizen, Scharwoude Ooms en de haltes binnen de bebouwde kom van Hoorn.
In de ochtendspits rijden starten twee extra ritten vanaf Oosthuizen naar Amsterdam CS.
Lijn 317 rijdt alleen nog ’s ochtends richting Amsterdam CS en ’s middags richting Edam/Hoorn. De ritten in de andere richting worden overgenomen door lijn 314.

Lijn 379 Beide ritten die tussen de spitsuren in rijden komen te vervallen.

Lijn 614 ’s ochtends rijden twee extra ritten van Edam naar Hoorn.
’s middags vervallen twee ritten in Hoorn tussen Nieuwe Steen en het station. Daarentegen rijden twee extra ritten van de Nieuwe Steen door naar Edam.
Bron
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2013 Waterland

Bericht door Z2N »

De lijnen 304 en 307 wisselen dus van route in het zuiden.. Logisch is het eigenlijk niet, maar voor lijn 307 gaat de frequentie van 8 naar 12 bussen per uur, en op lijn 304 van 15 naar 12. Voordeel dus! :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregeling 2013 Waterland

Bericht door Jef400 »

Krijg nou wat. Wordt het 's avonds en op zondag sneller via Amsterdam te reizen vanaf Volendam naar Purmerend De Gors.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2013 Waterland

Bericht door Caspar »

Blijkbaar gaan er niet zo veel mensen vanuit Purmerend naar Volendam en omgekeerd in de avonduren?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregeling 2013 Waterland

Bericht door Jef400 »

Nou laat ik het zo zeggen Caspar. Als ik in Volendam een voetbalwedstrijd heb bezocht op vrijdagavond, ben ik meestal de enige passagier in de bus terug naar Purmerend.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
TLP
Berichten: 1558
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Dienstregeling 2013 Waterland

Bericht door TLP »

Z2N schreef:De lijnen 304 en 307 wisselen dus van route in het zuiden.. Logisch is het eigenlijk niet, maar voor lijn 307 gaat de frequentie van 8 naar 12 bussen per uur, en op lijn 304 van 15 naar 12. Voordeel dus! :pos:
Er komt dus alleen maar meer bij...
Laat ik zo zeggen: voor enige doorstroming bij het CS is het noodzakelijk dat alle lijnen maximaal 10x/uur gaan rijden, liefst minder, en al dan niet vaker geleed. Als dat niet mogelijk is, dan alle gele lijnen per direct verleggen naar een tijdelijk busstation op de Buiksloterweg met aansluiting op de veerpont naar Amsterdam CS totdat de PH-kade verbust is.
Maar dat gaat natuurlijk allemaal niet gebeuren...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten