RET dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

jesse-cruzu schreef: Als ik het me goed herinner reed lijn 7 nog voor 2005 vanaf Woudestein (Toen der tijd Burgermeester Oudlaan) - Oostplein - Centraal Station - Middellandstraat - Spangen. In 2005 werd lijn 7 ingkort tot het CS en later verlengd naar het Willemsplein. Dit omdat lijn 5 werd vervangen door lijn 25.
Klopt, behalve dat lijn 7 sinds 23 augustus 2004 via Boezemstraat - Crooswijksestraat - Linker Rottekade i.p.v. Boezemweg - Oostplein ree wgens het opheffen van lijn 3. Lijn 8 kreeg toen helemaal een belachelijke route: vanaf CS via Schiekade - Bergweg - Zaagmolenstraat - Linker Rottekade - Goudsesingel naar Oostplein.
Vanaf 31 oktober 2005 werd lijn 7 inderdaad ingekort tot CS en reed toen een rondje: vanaf de Pompenburg via Weena naar CS en vervolgens via Kruisplein - Van Oldenbarneveltstraat - Coolsingel weer naar de Pompenburg en verder naar Woudestein.
Ja, over lijn 7 weet ik inderdaad veel, want die lijn gebruikte ik destijds altijd om vanaf CS naar mijn orthodontist in Kralingen te gaan. :P
Mohamed schreef: De Stadsregio spreek mbt het tramnet alleen nog maar over een mogelijke aanpassing van tram 7. Deze zou het gat zou moeten opvangen van de 46 naar Crooswijk - weet even niet hoe ik deze opmerking moet interpreteren (de 7 via Blaak/Oostplein naar Crooswijk?).
Dat is al gebeurd, al is dat door de aflsuiting van de Oudedijk (waardoor lijn 7 naar Oostplein rijdt) niet echt duidelijk geworden. :P
Lijn 7 rijdt nu via de Linker Rottekade - Crooswijksestraat - Boezemstraat (i.p.v. via Oostplein - Boezemweg) naar de Goudse Rijweg en heeft hiermee weer de route tussen 23 augustus 2004 en 10 december 2006.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

het gat van lijn 46 is inderdaad opgevangen door de tram, maar door de werkzaamheden is er tijdelijk geen lijn 7 aldaar en moet men het grotendeels doen met lijn 8...
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Mohamed »


Lijn 7 rijdt nu via de Linker Rottekade - Crooswijksestraat - Boezemstraat (i.p.v. via Oostplein - Boezemweg) naar de Goudse Rijweg en heeft hiermee weer de route tussen 23 augustus 2004 en 10 december 2006.
Oh DAT! dacht dacht een of andere nieuwe, exotische link zoals Willemsplein-Leuvehaven-Blaak-Oostplein- Boezemlaan ofzo :)
Oud nieuws dus..
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Mohamed »

Meltrain schreef:
jesse-cruzu schreef:
Vanaf 31 oktober 2005 werd lijn 7 inderdaad ingekort tot CS en reed toen een rondje: vanaf de Pompenburg via Weena naar CS en vervolgens via Kruisplein - Van Oldenbarneveltstraat - Coolsingel weer naar de Pompenburg en verder naar Woudestein.

Ik herinner me dit rare rondje ook nog inderdaad, veel bezoekers/ toeristen stapten dan in op de Coolsingel met het idee naar CS te gaan. Verwarring alom altijd. Zat dus nooit iemand in.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Vreemd, want de enige halte op de Coolsingel die lijn 7 aandeed was de halte Stadhuis en daar stopte lijn 7 bij een ander perron dan de lijnen 20, 21, 23 en 25 die wél naar het Centraal Station gingen. :? Reizigers voor het Centraal Station moesten dus op een ander perron wachten.

Overigens ben ik van lijn 20 en 25 even niet zeker: die reden het rondje door het centrum eerst tegen de klok in, maar zijn dat rondje volgens mij later met de klok mee gaan rijden. Als dat zo was, lijkt 31 oktober 2005 mij de meest logische datum voor deze 'omkering', maar ik ben dus even niet zeker daarvan. :| :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Mohamed »

Meltrain schreef:Vreemd, want de enige halte op de Coolsingel die lijn 7 aandeed was de halte Stadhuis en daar stopte lijn 7 bij een ander perron dan de lijnen 20, 21, 23 en 25 die wél naar het Centraal Station gingen. :? Reizigers voor het Centraal Station moesten dus op een ander perron wachten.
Dan was het niet de 7 - dit was nog voor de TramPlus tijd , ergens in de 90s toen ik een jonkie was :)
Er was dus een lijn die een raar rondje maakte in het centrum - zonder CS aan te doen (?) - iets van Hoflijn-Stadhuis-Lijnbaan-Eendrachtsplein-Coolsingel-Hofplein). Zal kijken of ik het kan vinden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Van 2 juni 1996 t/m 31 augustus 1997 was er wel een lijn 17 die de volgende route reed: Oostplein - Blaak - Beurs - Van Oldenbarneveltstraat - Kruisplein - West- Kruiskade - 1e Middellandstraat - ... - Spangen en die deed inderdaad niet het CS aan. Deze lijn reed van maandag t/m zaterdag overdag en op koopavonden.
Dit was inderdaad een redelijk rare lijn, dus ik kan me goed indenken dat reizgers in verwarring raakten over die lijn en ik kan me dan ook goed indenken dat er niemand inzat. :P
In deze periode reed lijn 1 ook slechts tussen Woudhoek en CS, dus lijn 17 was min of meer een vervanging. Op 1 september 1997 ging lijn 1 weer doorijden naar het Oostplein.

(Bron: Jan van Huijksloot, Van Allan tot Citadis, 2005)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

ben nu aan het kijken naar de lijnfolders van de streeklijnen en wederom is het de RET niet gelukt om deze allemaal foutloos te publiceren.
zo ontbreekt bij lijn 98 de rechterkolom, dus heel wat ritten.
bij lijn 144 ontbreekt de laatste rit van Ridderkerk naar Zuidplein (Koningsplein vertrek 23.28).
volgens de dienstregeling op de site vertrekken de bussen zaterdag 's avonds vanaf het Koningsplein om .29, maar volgens de folder om .28.
De aankomsttijden kloppen ook niet altijd.
Voorbeeld: lijn 144 op zaterdag, vertrek Dordrecht om 18.27 en aankomst Zuidplein Hoog om 19.30, maar volgens de site, vertrek gelijk, maar aankomst 19.25 en is er ook nog een andere halte Zuidplein (terwijl er officieel alleen op Zuidplein Hoog uitgestapt mag worden)...
Ook bij lijn 174 zitten er verschillen in de tijden tussen de folder en de website...
Lijn 182 mist in de folder ook al de rechter kolom.

Telfouten even daargelaten, zijn er nu in totaal op op maandag t/m vrijdag 1470 ritten; op zaterdag 768 ritten en op zondag 617 ritten.
Als de RET zo meteen de dienstregeling overneemt en de veranderingen toepast (vooral t.a.v. de ZoRo-bus), worden het op maandag t/m vrijdag 1445 ritten, op zaterdag 773 ritten en op zondag 577 ritten.

Dat betekent, dat er op maandag t/m vrijdag 25 ritten verdwijnen, op zaterdag 5 ritten bijkomen en op zondag 40 ritten verdwijnen.
In totaal verdwijnen er dus 60 streekritten.

Er zit wel een grote plus bij, want op maandag t/m vrijdag tussen 6 en 7 uur komen er 18 ritten bij.
Echter tussen 8 en 9 verdwijnen er 7 en overdag verdwijnen er zo'n 2 à 3 ritten per uur.
Ook 's avonds verdwijnen er 2 à 3 ritten per uur en tussen 00 en 2 uur is er een stuk minder aanbod.
Daar tegenover staat wel, dat er op zaterdagmiddag elk uur 4 ritten bijkomen, zij het, dat er op zondagmiddag elk uur weer 2 ritten verdwijnen.

De meeste verdwenen ritten zijn toe te schrijven aan het 's morgens later beginnen en 's avonds eerder stoppen en het wegvallen van lijnen als 270, 273 en 274 zijn ook van invloed op het lagere aantal ritten.

Het aantal ritten zegt echter niets over het reisgemak, want het kan heel goed zijn, dat minder bussen, maar wel meer op de snelle verbinding (bijv. ZoRo-bus) het reisgemak voor veel reizigers kan verbeteren (hoewel er altijd wel reizigers slechter af zullen zijn)...
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door 010jongen »

Wat een research!. Maar dat gaat allemaal nog wel goed komen denk ik. Ben benieuwd of er nog sprake is van doorstroming op het gezamenlijke traject van t21/23/24. Elke 3,5 minuut een tram beide richtingen op.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door mb90 »

Het heeft even geduurd, maar alle wijzigingen staan op de RET-site:
http://www.ret.nl/reizen-met-ret/dienst ... -2013.html
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Karl »

Waarom rijdt lijn 21/24 niet gedeeltelijk naar Woudestein eigenlijk? Heb je die studenten niet meer in 21 en hebben studenten een snellere verbinding (ipv 7).
Het is een spectrum.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door 010jongen »

Volgens mij ligt dat zowat op loopafstand. Maar dat is zeker geen slecht idee. Vind het tramnet in noord maar gecompliceerd. Als je lijn 4 een stukje van lijn 8 zou laten meepakken (benthuizerstraat) dan zou je lijn 8 kunnen laten vervallen aldaar. Helaas is dat niet mogelijk aangezien er geen wissels liggen.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

wel de aankondiging, maar nog steeds niet alle lijnfolders geplaatst, typisch RET...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

De lijnfolders zijn veel minder interessant dan de gewone dienstregeling die wel op de site te raadplegen is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hauptbahnhof »

Wie gebruikt tegenwoordig nog lijnfolders...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Die lijnfolders zijn handig als er twee lijnen in staan die grotendeels hetzelfde rijden, zodat je maar op één plek hoeft te zoeken, i.p.v. twee dienstregelingen hoeft door te kijken om de beste reismogelijkheid te zoeken.

Opvallend trouwens dat de RET in het overzicht de nieuwe lijn 172 negeert, terwijl er wel een folder van is en er ook een dienstregeling op de site staat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

de lijnfolders geven een beter totaalbeeld van de lijn, dan de website, omdat op de website slechts 5 kolommen in beeld komen...
tevens valt aan de lijnfolders op, dat er verschillen zitten met de gegevens op de website...

ik gebruik beiden, maar lijnfolders zijn ook handig als je even geen internet bij de hand hebt.

als niemand meer de folders zou gebruiken, waarom zou de RET ze dan nog op de site moeten zetten.

het ging mij echter om het feit, dat ze wel een aankondiging doen, maar de zaken nog niet op orde hebben en dat vind ik persoonlijk gewoon geen goed beeld geven...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hauptbahnhof »

DAcht dat jullie het over papieren lijnfolders hadden die dus via de V&I-punten worden verstrekt.
GVB heeft ze ook omdat SRA dat eist, ook in de voertuigen! Het enige handige eraan is dat als mensen mij vragen waar ze moeten uitstappen voor bijvoorbeeld hotel X, ik de halte op de lijnfolder aankruis en dan mogen ze zelf opletten waar ze moeten uitstappen. Is dan weer 1 verantwoordelijkheid minder terwijl ik aan het rijden ben.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

de lijnfolders die online staan, zijn de digitale versies van de papieren folders die je bij servicepunten kan krijgen...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hauptbahnhof »

Ja dat had ik al door. Maar lijkt mij dat die dingen amper gebruikt worden want op de voertuigen kan ik ze toch niet krijgen?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door mb90 »

Meltrain schreef:Die lijnfolders zijn handig als er twee lijnen in staan die grotendeels hetzelfde rijden, zodat je maar op één plek hoeft te zoeken, i.p.v. twee dienstregelingen hoeft door te kijken om de beste reismogelijkheid te zoeken.
Die optie is nu helaas niet overal meer van toepassing. Metrolijn D en E staan nu los van elkaar in de folders. Net als lijn 68, 69 en 71. Lijn 143-145 en 126-226 staan echter weer wel samen in een folder. Van lijn 21 en 24 zijn er nog geen folders, maar misschien komen die ook wel bij elkaar in een folder.

Verder is het wel jammer aan de folders dat er geen aansluitingen meer bij staan, zoals bijvoorbeeld de tijden van de aankomende of vertrekkende metro op lijn E bij Meijersplein voor lijn 50.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Daar staat tegenover dat van lijn D en E nu van alle stations de tijden zijn opgenomen in de dienstregelingfolders, dus dat je het nog steeds makkelijk kunt opzoeken.

Maar wel jammer dat 68/69/71 niet meer samen staan.
Ik doelde eigenlijk vooral op lijn 126/226, al denk ik dat lijn 21 en 24 ook wel een folder zullen delen (zeker omdat 21 niet 's avonds en op zondagochtend rijdt).

Ook lijn 97 en 98 had ik graag samen in één folder gezien, maar dat zou dan wel een erg dikke folder geworden zijn. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hauptbahnhof »

Wanneer komt RET met een app?
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door jesse-cruzu »

hauptbahnhof schreef:Wanneer komt RET met een app?
Die is er al...

http://www.ret.nl/over-ret/nieuws/nieuw ... ekend.html
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hauptbahnhof »

Alleen is ie niet te downloaden vanuit de app-store dus heb ik er weinig aan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 33 gasten