OVer Missers in de Reisinformatie #24
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Dat zou er misschien mee te maken kunnen hebben dat er in Amersfoort (meerendeel van de treinen althans) ook nog een regel moet staan voor het Leeuwarden-deel. Wil je het daar goed oplossen zit je namelijk meteen aan drie regels.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39097
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Een dubbele meldingsregel voor beide treindelen i.c.m. een a-zijde en b-zijde deel past gewoon, dat heb ik in de praktijk gezien. Gaan alleen de tussenstations scrollen. Hoezo drie regels trouwens?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Je hebt dan drie regels nodig, omdat je voor het Leeuwarden-deel een regel nodig hebt en voor het Groningen-deel twee regels.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Ongelofelijk dit. Met de CTA's waren de aanduidingen voor de IC's naar het noorden altijd goed. Alle tussenstations werden genoemd, duidelijker kon het niet. Nu heeft men een systeem waar je op kunt zetten wat je wilt en wordt er zo'n bende van gemaakt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39097
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
@Gekko123: Nougoed, dat heb ik dus passend gezien. Leeuwarder deel heeft trouwens ook twee meldingsregels nodig want daar zijn ook vier stops op niet-IC stations.
@Ronald: De tussenstations worden natuurlijk nogsteeds gewoon goed genoemd. Het probleem zit 'm in beperkingen waardoor de op zichzelf al redelijk onzinnige "stopt ook in"-regels incompleet zijn. Die regels hebben juist waarde bij afwijkingen op het standaardpatroon, maar worden nu zo vaak gebruikt dat ze in de gevallen waarin ze nuttig zijn amper nog attentiewaarde hebben (ze staan er immers bijna altijd al)
@Ronald: De tussenstations worden natuurlijk nogsteeds gewoon goed genoemd. Het probleem zit 'm in beperkingen waardoor de op zichzelf al redelijk onzinnige "stopt ook in"-regels incompleet zijn. Die regels hebben juist waarde bij afwijkingen op het standaardpatroon, maar worden nu zo vaak gebruikt dat ze in de gevallen waarin ze nuttig zijn amper nog attentiewaarde hebben (ze staan er immers bijna altijd al)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Het valt mij nog mee dat er geen regel "Stopt niet op Heerenveen IJsst" op het scherm komt
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39097
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Die hebben ze omzeilt met "Stopt ook in Meppel, Wolvega, Akkrum en Grou-Irnsum" Alhoewel ik nog nooit een TBP heb gezien met aankondiging van de Sprinter Leeuwarden - Wolvega, die zou in theorie wel moeten melden dat er niet op Hrij gestopt wordt
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39097
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Owja, vanmiddag had ik ook nog een mooie op Utrecht Centraal, bijna vergeten... Iemand had bedacht dat de t557 van spoor 12A zou vertrekken, wat natuurlijk nevernooitniet past. Leeuwarder deel komt vervolgens binnen en rijdt logischerwijs door naar 12B, waarop de trein van alle TBPs verdwijnt want voor die dingen was 'ie immers al vertrokken vanaf 12A Werd enige tijd later wel hersteld, maar er volgde ook nog een omroep van Tuffy dat de trein van 12A zou vertrekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Dat heeft te maken met het feit dat er een automatisch systeem is dat dergelijke meldingen genereert aan de hand van de ingevoerde informatie over de dienstregeling (zoals welk station een IC-station is, planmatige stops, etc.). Aan de hand van deze informatie worden meldingen volgens bepaalde regels berekend. De veronderstelling dat je allerlei informatie op zo'n scherm kan zetten klopt dus niet, die meldingen worden volgens een bepaald systeem uitgerekend. Als dat rare meldingen oplevert dan klopt de broninformatie niet (station is wel/niet gedefinieerd als IC-station, etc.) of het systeem om meldingen uit te rekenen bevat een fout.Ronald schreef:Ongelofelijk dit. Met de CTA's waren de aanduidingen voor de IC's naar het noorden altijd goed. Alle tussenstations werden genoemd, duidelijker kon het niet. Nu heeft men een systeem waar je op kunt zetten wat je wilt en wordt er zo'n bende van gemaakt.
Heerenveen IJsstadion is een facultatief station. Die worden volgens mij standaard overgeslagen in de stopt-niet-meldingen en alleen vermeld als er wel gestopt wordt? Zie ook Rotterdam Stadion, Amsterdam Arena (Asdar), Olv...Daniel schreef:Alhoewel ik nog nooit een TBP heb gezien met aankondiging van de Sprinter Leeuwarden - Wolvega, die zou in theorie wel moeten melden dat er niet op Hrij gestopt wordt
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Maar toen kreeg je weer meldingen "Rijdt via een andere route" omdat er niet op Almere Strand, Olv, Rtst en Asdar gestopt werd en de reisinfo dat niet snapte :D
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Olv terroriseert de Noord-Hollandse treinreizigers nu al bijna twee maanden met "trein rijdt via een andere route" en *DING DONG: In tegenstelling tot wat op de informatiepanelen staat rijdt de trein gewoon de normale route* :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39097
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
@Geert: Leuk en aardig dat het automatisch gaat, maar dan zou je de regels ook zo moeten kunnen programmeren dat ze alleen echte uitzonderingen tonen. Vanuit Amersfoort vertrekt geen enkele trein die in Zaandam stopt, dus wat heeft het dan voor zin te melden bij de s4500 "Stopt niet in Zaandam".
Wat dat betreft is het bij, als ik me niet vergis, de t581 ook volstrekt logisch dat de TBP aangeeft "Stopt ook in Meppel" bij het Leeuwarder deel want dat stopt daar normaal niet. De s700 stopt er echter altijd, dus heeft het weinig toegevoegde waarde om dat nog eens extra te melden (de CTA's hadden er vroeger toch ook geen flapje voor en toen kwamen de reizigers er ook uit)
Om nog maar te zwijgen over de omroep te Amersfoort dat het Leeuwarder deel van de t719 in tegenstelling tot wat op de informatieborden staat wel verder rijdt naar Leeuwarden. Na elk wijzigingsblad weer komt er plots op de borden te staan dat dat treindeel niet verder dan Zwolle rijdt.
Wat dat betreft is het bij, als ik me niet vergis, de t581 ook volstrekt logisch dat de TBP aangeeft "Stopt ook in Meppel" bij het Leeuwarder deel want dat stopt daar normaal niet. De s700 stopt er echter altijd, dus heeft het weinig toegevoegde waarde om dat nog eens extra te melden (de CTA's hadden er vroeger toch ook geen flapje voor en toen kwamen de reizigers er ook uit)
Om nog maar te zwijgen over de omroep te Amersfoort dat het Leeuwarder deel van de t719 in tegenstelling tot wat op de informatieborden staat wel verder rijdt naar Leeuwarden. Na elk wijzigingsblad weer komt er plots op de borden te staan dat dat treindeel niet verder dan Zwolle rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Die is er inmiddels al een tijdje uit hoor ;)Bee schreef:Olv terroriseert de Noord-Hollandse treinreizigers nu al bijna twee maanden met "trein rijdt via een andere route" en *DING DONG: In tegenstelling tot wat op de informatiepanelen staat rijdt de trein gewoon de normale route* :X
Komt wel goed schatje.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Dat heeft te maken met welk perspectief je kijkt: vanaf station Amersfoort is dat niet uitzonderlijk omdat elke trein die langs Zaandam rijdt daar niet stopt. Maar Infoplus kijkt niet op stationsniveau naar dit soort uitzonderingen maar voor de hele dienstregelingen en dan blijkt dat dit een uitzondering is. Zaandam is een IC-station, iedere intercity die niet op een IC-station stopt is een uitzondering op de normale situatie en krijgt dus een melding.Daniel schreef:@Geert: Leuk en aardig dat het automatisch gaat, maar dan zou je de regels ook zo moeten kunnen programmeren dat ze alleen echte uitzonderingen tonen. Vanuit Amersfoort vertrekt geen enkele trein die in Zaandam stopt, dus wat heeft het dan voor zin te melden bij de s4500 "Stopt niet in Zaandam".
Wat heeft dat voor zin, kun je zeggen - nou, het maakt het onderscheid intercity/sprinter wat duidelijker, om maar wat te noemen. Intercity's stoppen op een IC-station, tenzij... (melding); sprinters stoppen op alle stations, tenzij... (<- melding).
Dat is maar de vraag. Jij weet dat de s700 verschilt van de s500, maar voor de gemiddelde reiziger vanaf Amersfoort gaat er gewoon elk halfuur een IC naar Groningen. Je moet maar net weten dat de ene trein wel in Meppel stopt en de andere niet, met dit soort meldingen worden dergelijke uitzonderingen wat meer benadrukt.Wat dat betreft is het bij, als ik me niet vergis, de t581 ook volstrekt logisch dat de TBP aangeeft "Stopt ook in Meppel" bij het Leeuwarder deel want dat stopt daar normaal niet. De s700 stopt er echter altijd, dus heeft het weinig toegevoegde waarde om dat nog eens extra te melden (de CTA's hadden er vroeger toch ook geen flapje voor en toen kwamen de reizigers er ook uit)
Daar zal dan dus wel iets niet goed gaan met de brondata...Om nog maar te zwijgen over de omroep te Amersfoort dat het Leeuwarder deel van de t719 in tegenstelling tot wat op de informatieborden staat wel verder rijdt naar Leeuwarden. Na elk wijzigingsblad weer komt er plots op de borden te staan dat dat treindeel niet verder dan Zwolle rijdt.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Een doorsnee reiziger weet echt niet of Zaandam nu een IC-station is of niet. Het enige dat relevant is, is het melden van de tussenstations waarop gestopt wordt. Als er écht een uitzondering is, kun je dat melden (bijvoorbeeld als één trein per dag van de betreffende treinserie ergens extra stopt).Geert schreef: Wat heeft dat voor zin, kun je zeggen - nou, het maakt het onderscheid intercity/sprinter wat duidelijker, om maar wat te noemen. Intercity's stoppen op een IC-station, tenzij... (melding); sprinters stoppen op alle stations, tenzij... (<- melding)
Wat me ook opvalt is dat de info op de TBP's maar één kleur heeft. Vertragingsinfo of belangrijke wijzigingen (gewijzigde route door werkzaamheden ofzo) zouden best iets meer mogen opvallen door het in rood weer te geven.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Maar dan moet het je dus maar net opvallen dat een bepaald station wel of niet in de lijst met stations staat. Zeker bij treinen met veel tussenstops is dat niet praktisch. Neem nou bijvoorbeeld Amsterdam Bijlmer: de helft van de IC's stopt er en de andere helft niet. Daar is zo'n melding wel handig, ook al is het allemaal gepland en voor de ervaren reiziger niets uitzonderlijks.Ronald schreef:Een doorsnee reiziger weet echt niet of Zaandam nu een IC-station is of niet. Het enige dat relevant is, is het melden van de tussenstations waarop gestopt wordt. Als er écht een uitzondering is, kun je dat melden (bijvoorbeeld als één trein per dag van de betreffende treinserie ergens extra stopt).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39097
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Maar dat ontken ik ook niet, juist in die gevallen is het relevant. Net als bij het wel of niet in Heiloo stoppen bijvoorbeeld. En tja, daarmee kom je ineens weer op de meldingen die ooit op de oude CTA´s verschenen, waren die dingen zo slecht nog niet
In het geval van Bijlmer ArenA betreft het dan uiteraard met name een melding vanuit het zuiden tot aan Utrecht, de andere kant op stoppen alle IC´s naar Utrecht die vanaf Amsterdam Zuid vertrekken er immers en is er geen noodzaak dat nog extra te vermelden. En vooruit, bij de s700 in Amersfoort kan je dan nog "Stopt vanaf Zwolle op alle tussengelegen stations" neerzetten. Bij naam hoef je ze niet te noemen, ze staan immers al bij de tussenstops.
Moraal van het verhaal: overvoer de reiziger niet met overbodige meldingen onderaan de TBPs. Zo weet je als reiziger ook dat als er iets staat het ook iets belangrijks is.
En er mag vooral ook gedacht worden aan info die nu juist ontbreekt: voor een reiziger op, ik noem maar even een voorbeeld, station Amersfoort is het veel relevanter te weten dat het achterste treindeel van de s1700 tot Deventer rijdt dan dat de s4500 niet in Zaandam stopt. Het eerste is echter tegenwoordig onderworpen aan een strikte geheimhoudingsplicht, het tweede wordt gemeld tot je er gek van wordt.
In het geval van Bijlmer ArenA betreft het dan uiteraard met name een melding vanuit het zuiden tot aan Utrecht, de andere kant op stoppen alle IC´s naar Utrecht die vanaf Amsterdam Zuid vertrekken er immers en is er geen noodzaak dat nog extra te vermelden. En vooruit, bij de s700 in Amersfoort kan je dan nog "Stopt vanaf Zwolle op alle tussengelegen stations" neerzetten. Bij naam hoef je ze niet te noemen, ze staan immers al bij de tussenstops.
Moraal van het verhaal: overvoer de reiziger niet met overbodige meldingen onderaan de TBPs. Zo weet je als reiziger ook dat als er iets staat het ook iets belangrijks is.
En er mag vooral ook gedacht worden aan info die nu juist ontbreekt: voor een reiziger op, ik noem maar even een voorbeeld, station Amersfoort is het veel relevanter te weten dat het achterste treindeel van de s1700 tot Deventer rijdt dan dat de s4500 niet in Zaandam stopt. Het eerste is echter tegenwoordig onderworpen aan een strikte geheimhoudingsplicht, het tweede wordt gemeld tot je er gek van wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Dat had te maken met de brondata - dat had een andere leverancier waardoor dingen opeens raar gingen doen. Omdat die overgang gekoppeld was aan een nieuw wijzigingsblad leverde het extra veel "fouten" op.MdJ schreef:Maar toen kreeg je weer meldingen "Rijdt via een andere route" omdat er niet op Almere Strand, Olv, Rtst en Asdar gestopt werd en de reisinfo dat niet snapte :D
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Op elke pagina van de GVB-website staat nu dat het hun tijdelijke website is, hun echte website is namelijk off-line
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Ah ja, zo'n update buiten werktijd doen kan natuurlijk niet... #faal
Ik zie nu iig niks bijzonders meer...
Ik zie nu iig niks bijzonders meer...
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Eerder een misser in de nieuwsinformatie, de foto bij dit bericht over verdwijnen bus 330 ivm Hanzelijn: .
De R-Net 157 (huidig 327) ipv een foto van een 330...
Is dit nou Holendrecht op is dit wel Amstel?
De R-Net 157 (huidig 327) ipv een foto van een 330...
Is dit nou Holendrecht op is dit wel Amstel?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Dat is op de streekstalling bij de Steiger in 2009 toen de bussen gepresenteerd werden aan genodigden en de media. Bij de achterdeur zijn een aantal mensen te zien die betrokken zijn bij de Flevolandse reizigersinspraak op het regionale OV. Links op de achtergrond is nog een Duvedec te zien die destijds nog veel gebruikt werden op de Almeerse spitsritten van en naar Amsterdam.
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Ik doe ook maar wat
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
Op Rotterdam Lombardijen liep de reisinfo vanochtend wat achter: om 10:02 werd als eerstvolgende trein (zowel op de T7 als de TBP van spoor 2) de SPR --> Gvc van 8:49 (met +5) getoond.... :? Volgens de TBP van spoor 2 was de volgende trein dan ook de SPR van 9:05.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24
In Rotterdam Centraal werd er rond die tijd omgeroepen dat er een storing was in het digitale reisinformatiesysteem. Daar zal Rotterdam Lombardijen ook wel door getroffen zijn dan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten