Bezichtiging HTM mockup Avenio
Bezichtiging HTM mockup Avenio
Komende 2 zondagen is de mockup van de nieuwe HTM Avenio te bezichtigen. Tussen 13.00 en 17.00 uur. Tussen Centraal station en het Haags Openbaar Vervoer Museum rijden elke 10 minuten gratis pendeltrams. Voor uitgebreide info kijk je op www.htm.net en www.hovm.nl
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Bezichtiging HTM mockup Avenio
Ik ben benieuwd!
En zo kan ik mooi nog een ritje in een PCC maken voor het HOVM weer open gaat in april.
Ik vraag me af wat de route van die pendel dan wordt. Stoppen ze bij het CS op dat kleine zijspoortje voor het Prins Bernhardviadukt (hier)? Dan kunnen ze nog voor 't station weer linksaf terug richting HS. Bij de trap van de verhoogde fietsenstalling stoppen lijkt me minder logisch, maar misschien bedoelen ze dat er aan het begin van de gewone halte gestopt wordt ofzo.
En dan na de Wouwermanstraat is de eerste optie om te keren het eindpunt van lijn 9.
En zo kan ik mooi nog een ritje in een PCC maken voor het HOVM weer open gaat in april.
Ik vraag me af wat de route van die pendel dan wordt. Stoppen ze bij het CS op dat kleine zijspoortje voor het Prins Bernhardviadukt (hier)? Dan kunnen ze nog voor 't station weer linksaf terug richting HS. Bij de trap van de verhoogde fietsenstalling stoppen lijkt me minder logisch, maar misschien bedoelen ze dat er aan het begin van de gewone halte gestopt wordt ofzo.
En dan na de Wouwermanstraat is de eerste optie om te keren het eindpunt van lijn 9.
Re: Bezichtiging HTM mockup Avenio
Instaphalte is dat spoortje bij Cs naast de ingang bij de koningstunnel. Via korte voorhout, gravenstraat, brouwersgracht, hobbemaplein naar halte wouwermanstraat. Via Hollands spoor weer terug naar cs. Aanstaande zondag rijden er 2 GTL's en 2 PCC's. De zondag daarna met 1 GTL en 3 PCC's
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Bezichtiging HTM mockup Avenio
Aardig weer vandaag, dus ik heb van de gelegenheid gebruikt gemaakt om wat plaatjes van PCCs te schieten. En er waren er niet minder dan vijf op pad vandaag, als ik de meettram meetel. Ik hoorde een bestuurder tegen iemand anders zeggen dat alle PCCs die nog rijden verhuurd waren vandaag.
De dag begon met de meettram:
Daarna mijzelf bij een mooie plek voor een frontaal aanzicht gepositioneerd, waar als eerste een GTL op kwam dagen:
Toen een lichtgele (oudere) PCC:
Iets verderop kwam ook nog de partytram langs:
En toen een donkergele PCC, die nog redelijk recent in dienst was, er zit een stempelautomaat voor strippenkaarten in:
Nog wat verderop nu van opzij:
Extra tram 36 bij HS:
Bij CS:
En toen ingestapt en mee naar het museum, alwaar de Avenio-maquette staat:
Van binnen lijkt ie nogal op een RegioCitadis, ziet er zeker niet slecht uit, maar mijn foto's waren niet best.
En toen ik onderweg naar huis was zag ik nog deze oudere lichtgele PCC, te herkennen aan de kleine raampjes. De andere lichtgele heeft gewoon grote ramen:
En hier nog een filmpje, er saai en ik heb nog steeds niet door hoe je de camera recht houdt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DGCw7TcpVI0[/youtube]
De dag begon met de meettram:
Daarna mijzelf bij een mooie plek voor een frontaal aanzicht gepositioneerd, waar als eerste een GTL op kwam dagen:
Toen een lichtgele (oudere) PCC:
Iets verderop kwam ook nog de partytram langs:
En toen een donkergele PCC, die nog redelijk recent in dienst was, er zit een stempelautomaat voor strippenkaarten in:
Nog wat verderop nu van opzij:
Extra tram 36 bij HS:
Bij CS:
En toen ingestapt en mee naar het museum, alwaar de Avenio-maquette staat:
Van binnen lijkt ie nogal op een RegioCitadis, ziet er zeker niet slecht uit, maar mijn foto's waren niet best.
En toen ik onderweg naar huis was zag ik nog deze oudere lichtgele PCC, te herkennen aan de kleine raampjes. De andere lichtgele heeft gewoon grote ramen:
En hier nog een filmpje, er saai en ik heb nog steeds niet door hoe je de camera recht houdt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DGCw7TcpVI0[/youtube]
Re: Bezichtiging HTM mockup Avenio
Wat ik in het enthousiast uploaden van beeldmateriaal vergat te vermelden:
Er was ook een HTM-er ter plekke die vragen beantwoordde. Ik vroeg hem of de nieuwe Avenio's straks overal kunnen rijden waar nu GTLs komen, en na enig erom heen draaien bleek dat dit niet het geval is. Dus zometeen hebben we drie soorten spoor in Den Haag:
- GTL-only
- GTL + Avenio
- GTL + Avenio + RegioCitadis
Niet echt optimaal. In eerste instantie zal dat geen probleem zijn, maar er is wel een kans dat zodra ook de laatste GTLs goed afgeragd zijn ze maar besluiten lijn 6 e.d. op te heffen of stukken van de route te laten vervallen omdat het te duur / onmogelijk is één en ander aan te passen voor de Avenio. Met name krappe bochten zoals Om en Bij zullen een probleem zijn, omdat de Avenio wielen midden onder de twee middelste bakken heeft en er dus flink uitgezwaaid zal moeten worden in bochten, en zelfs ervoor en erna.
Of misschien moesten ze lijn 6 maar ombouwen tot "heritage line" en die met antiek materieel gaan rijden tot lering en vermaak van toeristen.
Ik had eerder een opmerking gemaakt over dat het niet handig is dat in de Avenio in de voorste/achterste bak de deuren niet tegenover elkaar zitten. Maar het lijkt erop dat dit minder een probleem is dan eerst gedacht omdat je een brede doorgang hebt naar de volgende bak waar wel deuren tegenover elkaar zitten, mensen die zich in twee richtingen tegelijk door het gangpaadje met 2 stoelen aan beide kanten wurmen zouden dus niet voor moeten komen.
Er was ook een HTM-er ter plekke die vragen beantwoordde. Ik vroeg hem of de nieuwe Avenio's straks overal kunnen rijden waar nu GTLs komen, en na enig erom heen draaien bleek dat dit niet het geval is. Dus zometeen hebben we drie soorten spoor in Den Haag:
- GTL-only
- GTL + Avenio
- GTL + Avenio + RegioCitadis
Niet echt optimaal. In eerste instantie zal dat geen probleem zijn, maar er is wel een kans dat zodra ook de laatste GTLs goed afgeragd zijn ze maar besluiten lijn 6 e.d. op te heffen of stukken van de route te laten vervallen omdat het te duur / onmogelijk is één en ander aan te passen voor de Avenio. Met name krappe bochten zoals Om en Bij zullen een probleem zijn, omdat de Avenio wielen midden onder de twee middelste bakken heeft en er dus flink uitgezwaaid zal moeten worden in bochten, en zelfs ervoor en erna.
Of misschien moesten ze lijn 6 maar ombouwen tot "heritage line" en die met antiek materieel gaan rijden tot lering en vermaak van toeristen.
Ik had eerder een opmerking gemaakt over dat het niet handig is dat in de Avenio in de voorste/achterste bak de deuren niet tegenover elkaar zitten. Maar het lijkt erop dat dit minder een probleem is dan eerst gedacht omdat je een brede doorgang hebt naar de volgende bak waar wel deuren tegenover elkaar zitten, mensen die zich in twee richtingen tegelijk door het gangpaadje met 2 stoelen aan beide kanten wurmen zouden dus niet voor moeten komen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten