OVer je OV-Chipkaart #6

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Daniel »

Het moet wel zo kunnen ja. Ik heb halverwege 2010 via de OV-chipkaart site een adreswijziging doorgevoerd en vervolgens probleemloos m'n jaarkaarten op OVC voor 2011 en 2012 aan m'n account kunnen toevoegen. Terwijl die dus beide op een ander adres aangevraagd waren dan de kaarten die ik half 2010 al in m'n account had staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Freek »

Ik heb een week of 4 geleden mijn adres gewijzigd bij chipkaart.nl. Ik had al twee kaarten gekoppeld, namelijk een oude vdu en een sov. Vorige week zonder probleem een nieuwe ns vdu gekoppeld dat was aangevraagd op het nieuwe adres. Het kan dus wel.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door webguy »

Als ik m'n adres wijzig bij ovchipkaart.nl moet dat per kaart. Weet niet zeker of m'n tweede kaart klopt, dat zal ik nog even checken
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Freek »

Ik heb dat niet per kaart gedaan. Dus of het hoeft niet of een kaart staat verkeerd, maar maakt dat niet uit voor het koppelen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door webguy »

Hmm, nu kan het opeens wel... Na twee mailtjes en twee dagen later werkt het allemaal wel... Beide kaarten dus...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Daniel »

Handig maar niet heus, het restitutieformulier voor verkeerde checkin's van Connexxion (https://ovcc.connexxion.nl/ovccwebclien ... Connexxion) accepteert geen centen. Schijnen toch vrij regelmatig voor te komen bij een check in op de verkeerde halte :P De foutmelding die je dan krijgt zegt trouwens ook dat je maximaal twee decimalen mag hebben, maar of je daar nu een komma of een punt voor gebruikt maakt niet uit: beide werken niet.

Uiteindelijk maar in centen ingevuld, maar dan geeft 'ie in de bevestigingsmail weer aan dat er 125 euro van m'n chipkaart is afgeschreven i.p.v. 1,25 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Fles »

Echt :') Geblunder van het slag wat er al in v0.01 Alpha uit gegoid zou moeten zijn :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Suus »

Mijn laatste pareltje voor de klantenservice van de NS.
L.S.,

Naar mijn mening ontbreken er op station Duivendrecht paaltjes voor de OV-Chipkaart op de eerste etage tussen de sporen 1 en 4. Er staan alleen poortjes bij de ingangen op de begane grond en op de tweede verdieping bij de overstapmogelijkheid naar de metro.

Naar mijn mening zouden OV-Chippaaltjes op de eerste verdieping erg praktisch zijn wanneer je uit de metro komt en wil overstappen naar de trein. Je checkt dan uit bij het GVB en in bij de NS, maar als op dat moment blijkt dat je te weinig saldo hebt om bij de NS in te checken moet je eerst naar een kaartautomaat op de eerste verdieping, tussen spoor 1 en 4. Als je daarna alsnog wil inchecken moet je vervolgens weer terug naar de tweede verdieping voor een paaltje op spoor 5 of 8 en daarna opnieuw naar de eerste verdieping om de trein op spoor 1 of 4 te halen. Dit is een erg onpraktische situatie die volgens mij al met één paaltje naast een kaartautomaat op de eerste verdieping verholpen kan worden.

Met vriendelijke groet,
Bee
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Handig maar niet heus, het restitutieformulier voor verkeerde checkin's van Connexxion (https://ovcc.connexxion.nl/ovccwebclien ... Connexxion) accepteert geen centen. Schijnen toch vrij regelmatig voor te komen bij een check in op de verkeerde halte :P De foutmelding die je dan krijgt zegt trouwens ook dat je maximaal twee decimalen mag hebben, maar of je daar nu een komma of een punt voor gebruikt maakt niet uit: beide werken niet.

Uiteindelijk maar in centen ingevuld, maar dan geeft 'ie in de bevestigingsmail weer aan dat er 125 euro van m'n chipkaart is afgeschreven i.p.v. 1,25 :wink:
Onder de vier euro kan dat niet, daarboven wel. Connexxion gaat ervan dat er altijd minimaal 4 euro wordt afgeschreven omdat het formulier eigenlijk bedoeld is voor "niet uitchecken". Maar bij verkeerd afgeschreven ritprijs, door verkeerde check-in of check-out dien je hetzelfde formulier te gebruiken en dat gaat fout. Dan vink ik dus maar 4 euro aan en schrijf in de omschrijving wat er echt aan de hand was en hoeveel ik terug wil.

Tot drie keer toe heeft Connexxion mijn claims echter niet eens gelezen en gewoon 4 euro - te verwachten ritprijs teruggegeven. Dus 4-1,17=2,83 in plaats 1,23-1,17=0,06 :') Als ik niet zo eerlijk was zou ik daar misbruik van kunnen blijven maken, dan betaalt het OV zichzelf bij zulke ritten! Als je op de restitutiepagina zit, dan zie volgens mij vier opties. De bovenste twee leiden je naar dat nieuwe formulier, de onderste naar het oude formulier waar je gewoon zelf elk bedrag kunt invullen.

Maar sta er niet van te kijken als je 125 euro terugkrijgt :')
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Daniel »

Dan wordt ik nog rijk van Connexxion, want ik ben nogal vaak bij de bewuste noodhalte ingecheckt de afgelopen weken en die heb ik allemaal achter elkaar geclaimd :P Is wat dat betreft wel knullig van Connexxion dat ze voor sommige vormen van teveel betalen voor de rit geen geschikt restitutieformulier hebben.

Bij de eerste paar gevallen kon ik dat nog combineren omdat ik zowel op de verkeerde halte ingecheckt was als dat de overgang van reizen op saldo naar reizen op abonnement verkeerd ging. Bij de latere gevallen niet meer, want men blijkt ondertussen eindelijk die zonegrens goed in de systemen gezet te hebben nadat ik al 2 jaar elk ritje wat eroverheen kwam geclaimd heb.
Is wel te hopen dat die claims dit keer in één keer goed gaan, in een eerder geval kreeg ik steeds een afwijzing omdat het abonnement niet geschikt zou zijn voor de rit en men maarliefst iets van 15 keer over de velden met het verwachte afgeschreven bedrag heen gelezen had. (Wist wel dat het abonnement voor slechts een gedeelte van de rit geldig was, maar dan moeten ze wel de zonegrens juist berekenen natuurlijk)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Justin »

Great, ben die ovc nu inmiddels zo gewend dat ik me constant afvraag of ik ergens wel heb in- of uitgecheckt, zelfs op plaatsen of momenten waar dat niet nodig is - en het feit dat ik twee analoge ov-abonnementen heb (maandtraject Asb-Gdm en 2-ster Geldermalsen-Waardenburg) maakt het er niet makkelijker op.

Heb vaak het idee van: "heb ik nou wel uitgecheckt?" als ik de auto van een familielid uitstap, boodschappen doe, op werk ben geweest, bij mij thuis naar binnen ga :').

Gaat niet echt lekker in m'n hoofd laatste tijd :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Is wat dat betreft wel knullig van Connexxion dat ze voor sommige vormen van teveel betalen voor de rit geen geschikt restitutieformulier hebben.
Volgens mij heeft dat geen enkele busboer. Overal selecter ik volgens mij de optie "vergeten uit te checken" en leg ik dan in het veld uitleg de boel uit. En dat lieg ik, bij Arriva is er de optie "te hoog bedrag afgeschreven". En de Connexxion klantenservice en lezen gaat niet samen, dat blijkt het wel uit het feit dat ik drie keer teveel terug kreeg :') En uit reacties die op vaak op andere klachten krijg (hoewel ik laatst een reactie kreeg, per post notabene, waaruit bleek dat ze mijn klacht wel eens goed hadden doorgelezen en zich zelfs bedankten dat ik de moeite nam om het te melden).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Daniel »

Wilde ik net zeggen inderdaad, Arriva heeft wel een optie ervoor. Syntus volgens mij ook trouwens en bij andere vervoerders heb ik nog nooit iets hoeven declareren.

Maar om terug te komen op Connexxion... ik kreeg vandaag alweer de goedkeuring van een aantal claims die ik eerder deze week deed. Opvallend genoeg kreeg ik bij vier claims voor exact dezelfde rit vier keer een ander bedrag terug. Het toppunt: bij twee exact gelijke ritten zo'n drie uur achter elkaar op dezelfde dag kreeg ik voor de ene 7 cent terug en voor de andere 2,35 euro :lol: (de ritprijs was slechts 1,17; in dat laatste geval kreeg ik dus geld toe :P )

Toch maar even dingetjes optellen, want het zou nog kunnen dat er meerdere claims in één keer gerestitueerd te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Fles »

Wat mijn PR in- en uitchecken op 1 dag met de OV-Chipkaart ook geweest is, het is nu aan smithereens: ik heb vandaag een whopping VIERENDERTIG keer mogen bliepen. En volgens mij is het nog allemaal goed gegaan ook _O_
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Wilde ik net zeggen inderdaad, Arriva heeft wel een optie ervoor. Syntus volgens mij ook trouwens en bij andere vervoerders heb ik nog nooit iets hoeven declareren.

Maar om terug te komen op Connexxion... ik kreeg vandaag alweer de goedkeuring van een aantal claims die ik eerder deze week deed. Opvallend genoeg kreeg ik bij vier claims voor exact dezelfde rit vier keer een ander bedrag terug. Het toppunt: bij twee exact gelijke ritten zo'n drie uur achter elkaar op dezelfde dag kreeg ik voor de ene 7 cent terug en voor de andere 2,35 euro :lol: (de ritprijs was slechts 1,17; in dat laatste geval kreeg ik dus geld toe :P )

Toch maar even dingetjes optellen, want het zou nog kunnen dat er meerdere claims in één keer gerestitueerd te zijn.
Ik heb ook vaker gehad dat ik bedragen terug kreeg waarvan ik dacht, dat klopt niet. Bleken ook niet meerdere claims in 1x te zijn. Van de laatste drie wist ik dus wel waarom ik teveel terug kreeg, maar heb het wel eens vaker gehad en toen waren de bedragen niet echt te verklaren. Maar goed, als ze mij geld teveel willen teruggeven, dan moeten ze dat vooral doen. De eerste keer heb ik gevraagd of ze het terug willen hebben of willen verrekenen met mijn volgende claim. Nooit antwoord op gehad. Dan niet :')

Bij Vee-olia moet je via MijnVeolia werken, daar heb ik twee keer een claim ingediend, maar ik heb niet onthouden hoe dat precies ging...volgens mij heb je daar geen checklist maar geef je gewoon in de omschrijving aan wat er aan de hand was. En ook daar lezen ze niet, ze snapten tot drie keer toe niet dat mijn derde claim ging over een andere chipkaart dan de eerste twee claims en bleven dus zeggen "er is niks afgeschreven" :') Heb er zes weken over moeten doen om mijn centen terug te krijgen (in dit geval instaptarief berekent terwijl ik binnen 35 minuten overgestapt was van bus op bus).
"Een touringcar is geen bus"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Fles »

Waarom is dat overzicht op de website niet gewoon real-time trouwens :| Ritten van gisteren staan er nu nog steeds niet in :x
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door fogeltje »

Fles schreef:Waarom is dat overzicht op de website niet gewoon real-time trouwens :| Ritten van gisteren staan er nu nog steeds niet in :x
Ik heb in het verleden wel eens een week moeten wachten tot bepaalde ritten verschenen (bussen van OAD werden door Novio in het begin maar 1x per week uitgelezen).
"Een touringcar is geen bus"
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Reiziger Delft »

Dat is omdat die bussen eerst uitgelezen moeten worden. Als de bus in dienst is gebeurt dat niet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door fogeltje »

Reiziger Delft schreef:Dat is omdat die bussen eerst uitgelezen moeten worden. Als de bus in dienst is gebeurt dat niet.
En ook al zou dat wel gebeuren, ov-chipkaart.nl ververst maar 1x per dag de database. NS gegevens worden real-time opgeslagen en zijn ook real-time op te vragen als je bij NS een account hebt. Maar het verschijnt pas overnacht op ov-chipkaart.nl.
"Een touringcar is geen bus"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Fles »

Reiziger Delft schreef:Dat is omdat die bussen eerst uitgelezen moeten worden. Als de bus in dienst is gebeurt dat niet.
Waarom niet? Real time GPS-bepaling kan ook. Als je dan toch met satellieten in contact staat moet dat ook kunnen. Zal wel weer geld kosten :x
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door webguy »

GPRS datastroompje is maar erg dun... Plus dat de fraudeprocessen van TLS nog moeten worden uitgevoerd.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door hauptbahnhof »

Ow my God... Mensen, we kunnen beter wakker liggen van de daadwerkelijke problemen met de OV-chipkaart dan hierom :roll:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Fles »

Ja, want wakker liggen schiet lekker op :')
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door fogeltje »

hauptbahnhof schreef:Ow my God... Mensen, we kunnen beter wakker liggen van de daadwerkelijke problemen met de OV-chipkaart dan hierom :roll:
Ja, terecht gebreken aanwijzen is niet van deze tijd :roll:

Als ritten sneller inzichtelijk zijn dan kan de klant sneller controleren of alles wel klopt. Zo niet kan hij meteen restitutie aanvragen. Als daar een paar dagen overheen gaat, dan vergeet je dat wellicht. Volgens mij lever ik de bedrijven zojuist een reden om het hele proces nog verder te gaan verlangzamen. :')
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Geert »

Fles schreef:
Reiziger Delft schreef:Dat is omdat die bussen eerst uitgelezen moeten worden. Als de bus in dienst is gebeurt dat niet.
Waarom niet? Real time GPS-bepaling kan ook. Als je dan toch met satellieten in contact staat moet dat ook kunnen. Zal wel weer geld kosten :x
GPS is eenrichtingsverkeer van de satelliet naar aarde, maar dat weet je zelf vast ook wel :) Overigens heeft elke bus in Nederland wel een GPRS/3G-verbinding (GSM-zendmast, geen satelliet) om de actuele positie door te geven. Blijkbaar willen vervoerders niet betalen voor het dataverkeer om ook alle chipkaarttransacties door te geven en doen ze dat liever via wifi op de stalling.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten