Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door fogeltje »

http://hermes.nl/reizen-met-hermes/14/o ... e-bus/2639

De oplaadapparaten verdwijnen omdat er nauwelijks gebruikt van werd gemaakt. Daarbij moet wel de kanttekening worden geplaatst dat de keren dat ik mensen zag die ervan gebruik wilden maken dat niet konden omdat ze ook vrijwel altijd op storing lagen. Wel jammer. Als dit een beetje goed gewerkt had, dan had ik dit een nuttige toevoeging gevonden, mits de onderhoudskosten hiervan niet te hoog zijn natuurlijk. Dit was dan een oplossing voor mensen in dorpen zonder oplaadpunt. Ik moet wel zeggen dat deze dorpen wel gestaan afnemen.
"Een touringcar is geen bus"
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Hans »

Binnen de hele connexxion holding wordt de oplaadapparatuur uit de bussen gehaald!

Hans
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:De oplaadapparaten verdwijnen omdat er nauwelijks gebruikt van werd gemaakt.
Logisch dat ze niet gebruikt worden als je ze in de situatie waar je er het meest aan hebt geen gebruik van mag maken: bij onvoldoende saldo moet je immers eerst een kaartje kopen, dan is er verder ook niet veel reden meer om je kaart in de bus op te laten als je dat ook nog bij de sigarenboer in de buurt kunt doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Ronald »

Tsja, in de buurt... In mijn wijk is geen oplaadpunt te vinden. De dichtstbijzijnde is 3 km verderop. Voor het terughalen van onterecht afgeschreven saldo is het ophaalpunt in de bus wel handig: anders moet ik 3 km fietsen, of wachten tot ik een keer op het station kom...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:
fogeltje schreef:De oplaadapparaten verdwijnen omdat er nauwelijks gebruikt van werd gemaakt.
Logisch dat ze niet gebruikt worden als je ze in de situatie waar je er het meest aan hebt geen gebruik van mag maken: bij onvoldoende saldo moet je immers eerst een kaartje kopen, dan is er verder ook niet veel reden meer om je kaart in de bus op te laten als je dat ook nog bij de sigarenboer in de buurt kunt doen.
Klopt, maar je kunt je wel voorstellen dat je een busreis maakt en niet op stations komt. Je moet dan zorgen dat je eenmalig genoeg saldo hebt opgeladen (bij het kopen van dat ding) en dan kan het toch makkelijk zijn om even geld op te kaart te zetten voor de terugreis als je een busreis maakt. Verder zijn bij ons in de regio nog niet zo heel veel sigarenboeren of supermarkten met oplaadpunten. Volgens mij hebben wij als enige dorp binnen de gemeente er eentje bij de Plus. Even een productje ophalen, wat Ronald illustreert, wordt ook lastiger als je nooit bij een oplaadpunt in de buurt komt met het OV zelf.

Maar goed, ze werkten toch 90% van de tijd niet, dus zelfs als je dat wilde, kon het niet. Overigens waren de meeste chauffeurs bij ons coulant. Je mocht proberen om je chipkaart op te laden en alsnog in te checken (hij/zij ging wel alvast even rijden). Als dat niet lukte (vrijwel altijd) moest je alsnog een kaartje kopen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Daniel »

Ronald schreef:Tsja, in de buurt... In mijn wijk is geen oplaadpunt te vinden. De dichtstbijzijnde is 3 km verderop. Voor het terughalen van onterecht afgeschreven saldo is het ophaalpunt in de bus wel handig: anders moet ik 3 km fietsen, of wachten tot ik een keer op het station kom...
Da´s wel heel karig ja... goed, zo luxe als mij zal je het het ook niet gauw treffen met een oplaadpunt vier deuren verderop :P En nog heb ik daar nog nooit wat op m´n chipkaart geladen... Tja, moest toch op ´t station zijn om AO van de oude kaart te halen, dus toen ook maar gelijk daar AO op de nieuwe gezet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:
Ronald schreef:Tsja, in de buurt... In mijn wijk is geen oplaadpunt te vinden. De dichtstbijzijnde is 3 km verderop. Voor het terughalen van onterecht afgeschreven saldo is het ophaalpunt in de bus wel handig: anders moet ik 3 km fietsen, of wachten tot ik een keer op het station kom...
Da´s wel heel karig ja... goed, zo luxe als mij zal je het het ook niet gauw treffen met een oplaadpunt vier deuren verderop :P En nog heb ik daar nog nooit wat op m´n chipkaart geladen... Tja, moest toch op ´t station zijn om AO van de oude kaart te halen, dus toen ook maar gelijk daar AO op de nieuwe gezet.
Ik handel mijn zaken meestal op station Nijmegen af omdat ik er toch (vrijwel) dagelijks ben. Maar voor mijn ouders fiets ik vaak naar de supermarkt. Soms neem ik ze mee naar Nijmegen, maar dat vergeet ik vaak, dan is op en neer fietsen handiger. Voor mezelf doe ik dat niet, ik vergeet mijn eigen kaarten nooit mee te nemen om een of andere reden.
"Een touringcar is geen bus"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Ronald »

Er heeft ongeveer een half jaar een oplaadautomaat bij de C1000 midden in de wijk gestaan, maar die is weer weggehaald. Dat was nog ruim vóór de afschaffing van de strippenkaart. De automaat heeft er dus gestaan in een periode dat nog niemand met de chipkaart reisde omdat losse enkeltjes bijna 2x zo goedkoop waren.
Volgens de C1000 is de automaat toen weggehaald omdat hij nauwelijks gebruikt werd "en komt hij ook niet meer terug". Ja duh... :roll:
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door zone5324bericht... »

ze willen gewoon zoveel mogelijk abonnementen of persoonlijke kaarten met automatisch opladen hebben, zodat handmatig opladen niet meer nodig is.

het enige voordeel van geen oplaadpunten in de bus, is het wegvallen van de discussie met de chauffeur om eerst even snel op te laden bij het instappen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Geert »

Alsof het allemaal maar niets kostte om die apparaten in te bouwen en nu weer uit te bouwen :')
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door fogeltje »

Ronald schreef:Er heeft ongeveer een half jaar een oplaadautomaat bij de C1000 midden in de wijk gestaan, maar die is weer weggehaald. Dat was nog ruim vóór de afschaffing van de strippenkaart. De automaat heeft er dus gestaan in een periode dat nog niemand met de chipkaart reisde omdat losse enkeltjes bijna 2x zo goedkoop waren.
Volgens de C1000 is de automaat toen weggehaald omdat hij nauwelijks gebruikt werd "en komt hij ook niet meer terug". Ja duh... :roll:
Dat is wel erg kortzichtig van die winkel. Kun je niet ergens aankloppen om weer ergens een automaat te krijgen? Probleem is dat daar volgens mij niemand over gaat. Dit is niet de taak van de vervoerders, noch de taak van de OV-autoriteit of van de gemeentes. Er is ook een geen "OV-chipkaartinstantie" die dit soort dingen plaatst in dorpen (alleen op stations staan algemene chipkaartzuilen). Zover ik weet moet het initiatief komen van plaatselijke ondernemers. Als de C1000 er niet aan wil beginnen, is er dan een Primera of postagentschap wat zich er aan wil wagen? Ik weet dat in Gemert er eentje zit bij het postagentschap in een boekwinkel. Bij ons in het dorp staat hij bij de Plus wat ik altijd raar gevonden heb. Het postagentschap zat en zit in de EMTE en daar waren vroeger strippenkaarten en abonnementen te koop. Die verkopen nu juist helemaal niks meer wat OV aangaat terwijl de Plus anonieme chipkaarten verkoopt aan de servicebalie en een opwaardeerautomaat heeft (dus ook met pinpas kunnen opladen).

Probeer het anders toch eens bij de gemeente. Misschien dat er een betrokken wethouder rondloopt die er werk van maakt om een winkel hiervoor warm te krijgen.
"Een touringcar is geen bus"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Ronald »

Ik heb het toen wel bij Connexxion aangekaart, maar die doen er niets mee. Wat eigenlijk wel raar is, want de gebruikers zijn vrijwel allemaal hun klanten.
Ik weet ook niet hoe het zit met kosten of vergoedingen voor zo'n automaat als deze bij een winkel geplaatst wordt. Als het initiatief van de ondernemers moet komen, dan ben je eigenlijk afhankelijk van hoe belangrijk een ondernemer het plaatselijke OV vindt. Of in hoeverre hij extra klandizie voor zijn winkel ziet van gebruikers van zo'n oplaadautomaat.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door fogeltje »

Ronald schreef:Ik heb het toen wel bij Connexxion aangekaart, maar die doen er niets mee. Wat eigenlijk wel raar is, want de gebruikers zijn vrijwel allemaal hun klanten.
Ik weet ook niet hoe het zit met kosten of vergoedingen voor zo'n automaat als deze bij een winkel geplaatst wordt. Als het initiatief van de ondernemers moet komen, dan ben je eigenlijk afhankelijk van hoe belangrijk een ondernemer het plaatselijke OV vindt. Of in hoeverre hij extra klandizie voor zijn winkel ziet van gebruikers van zo'n oplaadautomaat.
Ik weet dat niet 100% zeker, maar ik heb die vraag ooit op het forum hier gesteld en toen was de algemene consensus dat niemand echt verantwoordelijk is voor die dingen en winkeliers zelf het initiatief moeten nemen. De gemeente lijkt me nog de beste optie om op zijn minst eens aan te schrijven. Ook al plaatsen ze zelf niks, misschien dat ze wel een winkelier kunnen aansporen.

Feit is inderdaad dat vervoerders zichzelf er niet om bekommeren. Het zijn hun klanten die de kaart gebruiken en ze willen dat ook, maar hoe je eraan komt en opgeladen houdt, dan kan ze weinig boeien. En die posts over GVB in een ander topic laat wel zien hoe klantgericht men is ingesteld. Klant moet gewoon betalen en zijn bek houden als er problemen zijn :')

Overigens zijn er misschien wel winkeliers dit zouden overwegen maar gewoon niet weten dat het kan, zo een apparaat plaatsen. Hoe dat precies zit met de kosten van zo een ding en een vergoeding weet ik ook allemaal niet. Nogmaals, de gemeente zou dit kunnen uitzoeken en dan advertenties plaatsen met oproepen aan ondernemers. Meestal zitten er genoeg ambtenaren niks te doen op een gemeentehuis, er is er vast wel eentje die even achter de koffieautomaat vandaan kan om dit uit te zoeken.
"Een touringcar is geen bus"
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door atbrg »

fogeltje schreef:
Ronald schreef:Klant moet gewoon betalen en zijn bek houden als er problemen zijn :')
Dat gaat de reiziger heus wel zat worden, waarom zou hij zich oneindig laten tergen? Die chipkaart lokt agressie uit. Ieder voor zich en zero-tolerance. :6
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door fogeltje »

atbrg schreef:
fogeltje schreef:
Ronald schreef:Klant moet gewoon betalen en zijn bek houden als er problemen zijn :')
Dat gaat de reiziger heus wel zat worden, waarom zou hij zich oneindig laten tergen? Die chipkaart lokt agressie uit. Ieder voor zich en zero-tolerance. :6
Sommige mensen hebben helaas weinig keuze. Ik beschik niet over een rijbewijs en de dagelijkse afstand fietsen (ruim 60 kilometer geloof ik) is net niet te doen, daarvoor is het net iets te ver.
"Een touringcar is geen bus"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Ronald »

@atbrg: Ik begrijp je standpunt (en er zit best wel waarheid in), maar ik zou het erg op prijs stellen als je je mening gewoon onder je eigen naam geeft en niet door een quote onder mijn naam aan te passen.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door atbrg »

Ronald schreef:@atbrg: Ik zou het erg op prijs stellen als je je mening gewoon onder je eigen naam geeft, en niet een quote onder mijn naam aan te passen.
Ik zit inderdaad een beetje onhandig te vogelen, vandaar ook die twee reacties. Ik hoop niet dat jij met mij in verband gebracht gaat worden. Dat was in elk geval niet mijn bedoeling. Sorry hoor.
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door fogeltje »

Ronald schreef:@atbrg: Ik begrijp je standpunt (en er zit best wel waarheid in), maar ik zou het erg op prijs stellen als je je mening gewoon onder je eigen naam geeft en niet door een quote onder mijn naam aan te passen.
Ik had wel door dat de quote waarop hij reageert van mij afkwam en niet van jou :)
"Een touringcar is geen bus"
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door atbrg »

fogeltje schreef:Sommige mensen hebben helaas weinig keuze. Ik beschik niet over een rijbewijs en de dagelijkse afstand fietsen (ruim 60 kilometer geloof ik) is net niet te doen, daarvoor is het net iets te ver.
Ik heb in dit verband wel eens voor wat meer 'reizigersverzet' gepleit. De preciese invulling en timing daarvan laat ik natuurlijk graag aan ieders eigen 'tolerantie-grenzen' over. We laten ons toch niet zomaar inpakken door die 'vervoerders' met hun opgestoken middelvinger en hun privé politie om ons de bek te snoeren?
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door fogeltje »

atbrg schreef:
fogeltje schreef:Sommige mensen hebben helaas weinig keuze. Ik beschik niet over een rijbewijs en de dagelijkse afstand fietsen (ruim 60 kilometer geloof ik) is net niet te doen, daarvoor is het net iets te ver.
Ik heb in dit verband wel eens voor wat meer 'reizigersverzet' gepleit. De preciese invulling en timing daarvan laat ik natuurlijk graag aan ieders eigen 'tolerantie-grenzen' over. We laten ons toch niet zomaar inpakken door die 'vervoerders' met hun opgestoken middelvinger en hun privé politie om ons de bek te snoeren?
Ik fles ze op mijn eigen wijze en geheel legaal. Ik ga 's ochtends gewoon een uur eerder de deur uit (dan wende best snel) en reis daardoor het grootste deel van mijn rit een touringcar en dus gratis. En in de middag doe ik de helft van de tijd hetzelfde (alleen moet ik dan eerder weg en dat komt niet altijd goed uit). Helaas ben ik te braaf om te gaan zwart rijden of grijs rijden en dat zou ik dagelijks wel vaker kunnen doen (vooral binnen Nijmegen bij bussen naar Heyendaal).
"Een touringcar is geen bus"
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Dagren »

Het waren ook gewoon ondingen. Door ze weg te halen is er in ieder geval duidelijkheid. Nu weet je gewoon niet of je wel of niet op kan laden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door fogeltje »

Als je zo redeneert, dan maken ze zich er natuurlijk te makkelijk vanaf, in plaats van het probleem te onderzoeken en aan te pakken en te zorgen dat die dingen in 99% van de gevallen gewoon werken. Dat is net iets als bepaalde ritten gewoon schrappen als ze structureel niet op tijd rijden. Of de klant dubbel laten betalen omdat het "te moeilijk is" om uit te zoeken hoe meerdere producten met elkaar kunnen werken zonder dat ook dubbel opstaptarief afgeschreven wordt.

Maar goed, dat staat los van het feit dat ze waarschijnlijk ook vrijwel niet gebruikt zouden worden als ze het wel altijd zouden doen.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Chauf21 »

Het is gewoon bekend waarom die apparaten het vaak niet deden (trillingen, schokken, maar ook databereik). Veelal problemen die niet eenvoudig (en/of goedkoop) op te lossen zijn. Die oplaadautomaten zijn eigenlijk ook veel handiger op (openbare) plaatsen waar mensen op veel meer momenten van zo'n apparaat gebruik kunnen maken. Ik vind het alleen maar goed dat ze uit de bus zijn gehaald en in de buurt worden geplaatst.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door fogeltje »

Chauf21 schreef:Het is gewoon bekend waarom die apparaten het vaak niet deden (trillingen, schokken, maar ook databereik). Veelal problemen die niet eenvoudig (en/of goedkoop) op te lossen zijn. Die oplaadautomaten zijn eigenlijk ook veel handiger op (openbare) plaatsen waar mensen op veel meer momenten van zo'n apparaat gebruik kunnen maken. Ik vind het alleen maar goed dat ze uit de bus zijn gehaald en in de buurt worden geplaatst.
Maar dan moet dat laatste natuurlijk wel gebeuren. Nadeel van die kastjes in winkels is overigens wel dat je daar alleen tijdens winkeltijd terecht kunt, dus vaak alleen maandag t/m zaterdag overdag. En begrijp me niet verkeerd, ik zag ook relatief weinig meerwaarde in die dingen. Maar als argument simpelweg zeggen 'ze doen het nooit, dus doen we er niks aan, dan worden ze vervolgens niet gebruikt en dan schaffen we ze maar af' vind ik raar.

Vraag me af of je zoiets niet met een pinautomaat kunt combineren, gewoon in de muur naast de pinautomaat en chipknipoplaadpunt. Een pinautomaat heeft stroom- en datavoorziening. Alleen zorgen dat de data van de OVC zuil naar de juiste instantie gaat. Dan is het 24 uur per dag beschikbaar, ook in een gat van 1000 inwoners (mits dat gat over een pinautomaat beschikt).
"Een touringcar is geen bus"
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Oplaadapparaten verdwijnen bij Hermes uit de bus

Bericht door Roelof88 »

Je hebt ook een zogenaamde AVM Outdoor (zie http://www.enzosystems.com/products-avmo.php), die bijvoorbeeld bij de drukste haltes (of inderdaad bij een pinautomaat of tankstation?) geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten