OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Geert »

Ach, ik zag van de week (op NS.nl) nog een trein naar $destination.stationname :lol:
In Rotterdam deed het vertrekkende treinen-bord het vanavond niet. Handig met alle verstoringen en werkzaamheden...
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door mb90 »

- In de s1900, ik weet niet welke, reed een iet wat korte ICRm-stam. Er zaten 7 rijtuigen i.p.v. 10 in. Volgens mij dus een s3600-stam die erin beland is.
- Opvallend veel s5100-tjes reden met vertraging rond. Het lijkt me niet dat dit komt door het ongeluk in Gouda, want de 5100 komt daar niet in de buurt.
- Videoschouwtrein 07-2 kan ik nu wel dromen. Vanaf 11:15 uur zag ik hem bij Rotterdam Zuid wel elk uur richting Rotterdam Centraal langskomen en elke keer een kwartiertje later ook weer richting Dordrecht. Het gebeurt overigens elke zaterdag rond deze tijden dat er een videoschouwtrein op dit traject langs komt. Om de week is het de 07-2 en de 07-3.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Daniel »

mb90 schreef:- Opvallend veel s5100-tjes reden met vertraging rond. Het lijkt me niet dat dit komt door het ongeluk in Gouda, want de 5100 komt daar niet in de buurt.
Denk eerder dat dat te maken heeft gehad met het keren in Delft: de s5100 keert daar op spoor 2 en de s2200 op spoor 3. Echter komt de s2200 om .26 .56 binnen en moet de s5100 om .27 .57 vertrekken, da's een beetje erg krappe kruising dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Cookie »

Arriva GTW 236 heeft als reclamestel voor Groningen tegenwoordig historische Groningse afbeeldingen (met toelichtende beschrijving) op de ruiten 8-) .De afbeeldingen zijn gelukkig wel doorzichtig, dus de passagiers kunnen nog enigszins naar buiten kijken. Zowel van binnen als buiten ziet het er mooi uit! :D

EDIT: zie ook http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=10&t=1464
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door mb90 »

- O.a. Sneltrein t2257 (vandaag tijdelijk Delft --> Breda) reed met 3x Plan V. Bij de voorste V bleef de rol hangen op Maassluis. Bij de rol van de middelste V zat er een defectsticker op, maar werd echter de juiste bestemming getoond: Breda.

- Waarom is de dienstregeling van de s5100 voor dit weekend aangepast. Net als gisteren reed deze serie weer met vertraging rond, dus waarom kon niet gewoon de normale dienstregeling gereden worden?

- De pendeltreinen tussen Rotterdam en Gouda werd gereden volgens de tijden van de s4000. Deze werden gereden door VIRM 8746, VIRM 9420 en de combi SGMm-III 2944 + SGMm-II 2133. In de laatste combi zat ik en deze was druk met een aantal staanplaatsen. In de tuin van Rotterdam Centraal stonden een VIRM en een DD-AR te niksen, dus een 3e dubbeldekker in die tijdelijke serie had er ook wel bij gekund lijkt me.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Daan »

Trein-O-Fiel schreef:Arriva GTW 236 heeft als reclamestel voor Groningen tegenwoordig historische Groningse afbeeldingen (met toelichtende beschrijving) op de ruiten 8-) .De afbeeldingen zijn gelukkig wel doorzichtig, dus de passagiers kunnen nog enigszins naar buiten kijken. Zowel van binnen als buiten ziet het er mooi uit! :D

EDIT: zie ook http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=10&t=1464
Had hem (of zijn er meerdere?) afgelopen week al vaker gezien. Ziet er wel leuk uit idd :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Wubbo »

Ik kan de cijfers zo even niet naar boven toveren, maar het verschil in zitplaatsen tussen 4 bakken DDAR en 5 bakken SGM is niet heel groot (SGM is wat dat betreft veel efficienter ingericht dan DDAR). VIRM-IV heeft nog minder zitplaatsen, een zesje zou er wel meer hebben.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door IC3 »

Gisteren een dagretour Essen-Lille gemaakt - voor € 15,00 overigens - en het viel me weer eens op hoe zichtbaar de Belgische conducteurs zijn. Zowel drie stempels voor de heenreis als drie voor de terugreis.
Overigens is 't wel jammer dat men vooral in stoptreinen de stations niet omroept. Al met al kunnen we ook nog wel wat leren van de Belgische spoorwegen, maar andersom zijn er ook nog verbeterpunten.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Daantje »

In de Belgische stoptreinen waar ik meestal mee reisde (Antwerpen Centraal - Leuven via Aarschot / Leuven - Mechelen) werden meestal na vertrek van het beginpunt alle tussenstations omgeroepen en daarna idd alleen nog de belangrijkste stations. Tsja, je hebt hier weliswaar weinig aan als je tussendoor instapt maar het wordt vaak wel omgeroepen.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door IC3 »

Tja, voor de slechtzienden en blinden hoeven ze in ieder geval niet om te roepen, want die durven zich ongetwijfeld toch niet te vertonen op een niet verharde strook die voor perron door moet gaan. :mrgreen: :|
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door playertwo »

Het doel is ook niet om het mensen behaaglijk te maken. Een flinke klim vanuit het perron om in de trein te komen, hoort er op veel Belgische treinstations nog gewoon bij. Met name op de stations waar enkel IR- en L-treinen stoppen is dit niets bijzonders.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Chauf21 »

Chauf21 schreef:Trein t2120 vanochtend ook weer met een losse VIRM-VI. Het lijkt wel alsof er de laatste tijd steeds vaker losse VIRM's voorgereden worden. In ieder geval is het mij de laatste tijd wel duidelijk geworden dat het aatal wachtende reizigers simpelweg niet in een losse VIRM past!
*zucht* Vandaag ook weer: trein t2169 met een losse VI (8742). Een ander zesje werd te Asd afgekoppeld. Zeker gezien het niet rijden van de Benelux via Schiphol extra zuur. Ook nu werden er in totaal weer enkele tientallen, zo niet een stuk of honderd, reizigers achtergelaten. Het begint de dagelijkse reizigers nu wel erg op te vallen... :(
Op Asd werd overigens gemeld 'Vooraan instappen' op Shl stond vrolijk 'achterste treindeel tot Roosendaal'.

Verder staat de ongevals-Thalys van Gouda bij Rotterdam Noord Goederen geparkeerd. Met de motorrijtuigen tegen elkaar aan.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Jurjen »

Vanmorgen trouwens de stopper van 4:55 gepakt van Alkmaar naar Rotterdam Alexander, via A'dam-Breukelen-Woerden-Gouda. 2 uur en een minuut in een Sprinter. We hebben het overleefd zeg maar. ;-) Wel zowel tussen Amr en Asd als tussen Asd en Rta controle gehad. Daar 2 uur lang appeltaartjes uitgedeeld vanwege de opening van de nieuwste AH to Go, het eerste 'XS' to Go filiaal. Op de terugweg maar met IC's via Ut gereisd, en daar tussen Rta en Ut controle gehad, en tussen Ut en Amr mijn kaartje getoond aan het onderzoeksmannetje.

Zo mogen er wel meer dagen zijn, qua controlekans. 100%, 133% als je een onderzoek ook meetelt. ;-)
Laatst gewijzigd door Jurjen op ma 13 okt 2008, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Daniel »

@Chauf21: Tja, het zijn beruchte treintjes die s2100 en in de late avondspits. Al leek het al wel beter te gaan sinds half december vorig jaar: de t2165 was bijvoorbeeld in drgl 2007 nog een trein om te mijden tot Rotterdam aan toe. Die reed destijds zelfs planmatig met een los zesje.
Je opmerking over de benelux snap ik trouwens niet helemaal, want de t2169 is er juist eentje die niet vlak achter een benelux aan zit normaalgesproken. De t2167, die ik vanavond had, zit normaal wel vlak achter de BNL op Amsterdam C. en Schiphol en reed juist mooi op sterkte met 10 bakken. Daar kwamen ook opvallend veel toeristen met koffers uit die nog verder moesten overstappen, terwijl dat normaal wel meevalt in die trein.

Verder zag ik nog waar het IRM gebleven was: de t2267 reed met een losse IRM-VI en in de tuin van Rotterdam stond een DDM-1 compositie aan de kant... zou weleens wat met elkaar te maken kunnen hebben.
Ook de 705000 Dordrecht - Rotterdam C. v.v. zat nou niet echt ruim in het materieel en werd door drie setjes van vier bakken (twee van 2x Plan V en een losse Plan T) gereden, zal best gezellig geweest zijn in enkele spitstreintjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Je opmerking over de benelux snap ik trouwens niet helemaal, want de t2169 is er juist eentje die niet vlak achter een benelux aan zit normaalgesproken. De t2167, die ik vanavond had, zit normaal wel vlak achter de BNL op Amsterdam C. en Schiphol en reed juist mooi op sterkte met 10 bakken. Daar kwamen ook opvallend veel toeristen met koffers uit die nog verder moesten overstappen, terwijl dat normaal wel meevalt in die trein.
Mensen die van Schiphol naar Brabant of Zeeland reizen, maken veelal óf gebruik van de s2100 of de Benelux. Als de Benelux dus niet rijdt, zullen die mensen -noodgedwongen- een half uur later moeten reizen (3x overstappen in de avondspits is niet aan te raden).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Wubbo »

Jurjen schreef:Gisteren trouwens de stopper van 4:55 gepakt
Op zondag? ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Daniel »

Ehm ja, voor Zeeland en Bergen op Zoom kan ik het me voorstellen dat je een verschuiving naar een half uur later krijgt. Van Schiphol naar Roosendaal ben je met de s2100 van drie minuten na de Benelux met één overstap op de s5100 in Dordrecht echter nog altijd 17 minuten eerder op je bestemming als met de s2100 van een half uur later.
Voor de rest van Brabant is de benelux eigenlijk al minder relevant: naar Breda scheelt s9200 -> s2200 maar zes minuten in reistijd met s2100 -> s1900 (je vertrekt 3 min. later en komt 9 min. later aan met die laatste) en Schiphol - Tilburg is zowiezo al 19 minuten sneller via Utrecht.

Een verbinding met drie keer overstappen kan ik zogauw niet op komen. Voor reizigers naar de Zeeuwse stoptreinstations zijn het er in ieder geval maar twee als je van Schiphol naar Bijlmer reist, daar de Benelux neemt en in Roosendaal weer overstapt. Verder is alles ook zonder Benelux met maximaal één overstap te bereiken en win je daar zelfs tijd mee. Naar Zevenbergen en Oudenbosch verdampt de tijdswinst van de benelux immers door een overstap van 16 minuten in Dordrecht, waar je met de s2100 vanuit Schiphol dezelfde stoptrein haalt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Een verbinding met drie keer overstappen kan ik zogauw niet op komen. Voor reizigers naar de Zeeuwse stoptreinstations zijn het er in ieder geval maar twee als je van Schiphol naar Bijlmer reist, daar de Benelux neemt en in Roosendaal weer overstapt.
Volgens de reisplanner het enige alternatief: Shl->Ledn, Ledn->Rtd, Rtd->Rsd, Rsd->Zeeland (of Etten-Leur).
Het zal mij niets verbazen als de gemiddelde reiziger niet eens weet had van de werkzaamheden (ik wist ook nergens van), laat staan onlogische omreisroutes (want dat is Bijlmer) gaat bedenken als hij of zij flink aan het balen is als blijkt dat er geen Benelux rijdt. Op mogelijke individuele alternatieven ga ik niet in; de algemene stemming in de trein waarin ik zat was gelaten, maar niet positief te noemen ;)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Jurjen »

Wubbo schreef:
Jurjen schreef:Gisteren trouwens de stopper van 4:55 gepakt
Op zondag? ;-)
Eh, vanmorgen dus. Heb in de tussentijd nog even bijgeslapen, dan krijg je dat... ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Volgens de reisplanner het enige alternatief: Shl->Ledn, Ledn-> Rtd, Rtd->Rsd, Rsd->Zeeland (of Etten-Leur).
Aah, ik zie het probleem nu ook... je hebt op Bijlmer Arena een overstap van 1 minuut van s3500 -> s9200. Daardoor krijg je op die route ook nog een overstap op Amsterdam Zuid erbij en heb je al meer vertraging dan als je op de volgende s2100 wacht.
Het zal mij niets verbazen als de gemiddelde reiziger niet eens weet had van de werkzaamheden (ik wist ook nergens van), laat staan onlogische omreisroutes (want dat is Bijlmer) gaat bedenken als hij of zij flink aan het balen is als blijkt dat er geen Benelux rijdt. Op mogelijke individuele alternatieven ga ik niet in; de algemene stemming in de trein waarin ik zat was gelaten, maar niet positief te noemen ;)
Hmm, nu ik even terugdenk heb ik vorige week inderdaad alleen omroepberichten gehoord dat er minder stoptreinen tussen Den Haag HS en Rotterdam C. reden. Over de omleiding voor de Benelux, die eigenlijk alleen voor reizigers vanaf Schiphol grote gevolgen heeft, heb ik niks gehoord.
Als je bij de werkzaamheden-info op de NS site kijkt zie je er ook niks over als je, zoals de gemiddelde reiziger zal doen, bij de werkzaamheden op Den Haag HS - Rotterdam kijkt. Je moet er echt specifiek voor op de verbinding Amsterdam - Brussel klikken, maar wie doet dat nu als je een binnenlandse reis gaat maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door reisthijs »

Reiziger Ddrs schreef:Aah, ik zie het probleem nu ook... je hebt op Bijlmer Arena een overstap van 1 minuut van s3500 -> s9200.
Dan vraag ik me af waarom die 9200 eigenlijk op Bijlmer stopt, als reizigers vanaf Schiphol (ik dacht dat die stop daarvoor was) er nieteens iets aan hebben.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Daniel »

Gisteren hadden we het al over korte s2100-en, maar het kan natuurlijk altijd nog korter: de t2123 werd vanmorgen door een los V'tje gereden (normaal 2x Plan V)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Ruben »

En een 'sprinter-de-luxe' naar Uitgeest, ICM 4223 zat in t4048. :D
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door JeePee »

Aah daar is ons achterste deel gebleven. Treintje t12767 mist een stel namelijk. Nu een kop drietje. Verassend druk rond deze tijd nog.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2008

Bericht door Justin »

Ik zag hem in t4048 op Rta ja... verwachtte ik eens een keer een vlaflipje of twee...

Verder een check van de Thalys op Rtng :).

En het was vanochtend opvallend druk in de t5120, bestaande uit 3xV, maar het voorste V zat al stampvol bij aankomst in Zwd, maar zat nog voller na Zwd, en dan nóg drukker na Brd... Dit werd ook omgeroepen vanaf Rlb. Bij aankomst in Rtd ging de helft eruit, maar er ging evenveel erin. Het was wel een hilarisch gezicht: de voorste twee V'tjes waren haringen-in-een-ton, het achterste V'tje (waarin ik heb gezeten), was wel wat leger (doch: elke zitplaats gevuld) :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten