Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Die aan-knop bestaat ook, alleen moet die elke keer worden ingedrukt als er van bediende cabine wordt gewisseld. Nou, daar denk je ook niet altijd aan als bestuurder.

De sensor van de Combino zit in de cabine en die is overigens afgeplakt (waarom weet ik niet, want hij blijft gewoon werken).
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:Die lichtsensoren van de CAF's zijn een van mijn grootste ergernissen. Dan is 's ochtends de zon nog niet eens zichtbaar boven de horizon of de sensor zegt: kan wel uit, dat licht. Tussen twee stations brandt de verlichting dan weer wel, dan stop je ergens waar er veel TL licht wordt gevangen van het perron en denkt hij weer: kan wel uit. Rij je een tunnel in (tussen RAI en Overamstel bijvoorbeeld) dan duurt het tien seconden voordat hij eindelijk reageert. Dan ben je dat tunneltje al weer uit. Als ik dan kijk naar de Combino's... De verlichting van een 26 die de Piet Heintunnel inrijdt reageert meteen, zo snel dat je het niet eens merkt. Hoe duur zouden 37 x 2 = 74 nieuwe lichtsensoren voor de CAF's, die nog 15 jaar mee moeten, nou eigenlijk zijn?
Die CAFs rijden als het niet te koud is buiten maar daar houdt het ook echt mee op. Alle overige voorzieningen worden al jaren aan hun lot overgehouden. Her en der wat provisorische oplossingen maar fundamentele verbeteringen blijven uit. Jammer maar helaas.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Zo te zien zijn de CAMbino's van remise gewisseld. In ieder geval 2026 reed vandaag op 7-9. 2149 reed rond als Lestram maar ga ervanuit dat het voor die 2 trams samen uit samen thuis geldt.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Tot wanneer loopt de proef en wordt er een beslissing gemaakt of de hele vloot ermee gaat rijden?
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Onbekend.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door JWM »

Het nachttarief gaat verder omhoog naar 4,50. Nog even en een taxi wordt qua prijs nog aantrekkelijker dan de bus 's nachts :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Nou, dat duurt nog wel even hoor. Vanaf het Leidseplein naar mijn huis met de taxi was zo'n 22,50 twee maanden geleden, dan moet er nog wel doorverhoogd worden voordat ze elkaar inhalen...
Laatst gewijzigd door Suus op wo 21 nov 2012, 01:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

Dan gaan ze Connexxion achterna, want die hebben hun nachtbustarief op de lijnen richting de Zaanstreek ook onlangs (stilletjes) verhoogd van 4 euro naar 4,50.
En een taxi is daarbij al een stuk duurder: op z'n minst 35 euro vanaf Centraal.
Beul van de blindegeleidelijn
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door STF »

In de voorverkoop ben je ook veel voordeliger uit, ik snap niet dat er zoveel mensen pas in de nachtbus zelf een vervoersbewijs kopen. Ik geloof wel dat je ze per twaalf moet kopen, maar de meeste nachtbusreizigers zullen niet eenmalig daarmee reizen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Ik haal geen twaalf reizen met de nachtbus per jaar, dus voor mij is het voordeliger ze in de bus te blijven kopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door STF »

Vanaf acht ritten per jaar ben je al goedkoper uit, kun je de resterende vier ritten verkopen op Marktplaats. :Y
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Nou, dat duurt nog wel even hoor. Vanaf het Leidseplein naar mijn huis met de taxi was zo'n 12,50 twee maanden geleden, dan moet er nog wel doorverhoogd worden voordat ze elkaar inhalen...
Met een vriend, vriendin of whatever erbij is het al snel een ander verhaal. Als ik met nog iemand op het Leidse sta is het voor mij al niet meer de moeite waard de nachtbus te nemen tegen een tarief van €4,50 p.p.

Ik zie het al gebeuren waar dit op termijn naar toe gaat:
1) Regio en/of vervoerder ziet geen heil meer in nachtbusnet in huidige vorm
2) Hebben reden nodig tot opheffing
3) Tarieven worden steeds verder omhoog geschroefd
4) Nachtbus wordt steeds onvoordeliger t.o.v. overige opties
5) Nachtbus wordt steeds rustiger
6) Regio en/of vervoerder heeft eindelijk reden om nachtbus op te heffen want tja, niemand maakt er toch gebruik van.

:wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

En taxi's worden niet duurder?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Ook vandaag van een leidinggevende vernomen dat de Blokkendozen eruit gaan per nieuwe dienstregeling... :pos:
Verder valt op dat ook komend jaar het tarief van de 1 uurskaarten omhoog gaan met €0,10 naar €2,80.
Sterabonnementen worden afgeschaft en er komt net als in regio Zuidholland een Regioabonnement voor in de plaats; de zogenaamde Randstad Noord Zone-abonnement. Deze heeft natuurlijk dezelfde principe als de Sterabonnementen maar is niet geldig bij de NS. Wel blijft de N-ster bestaan maar ook die is niet meer geldig bij de NS. Het wordt met de dag erger :|
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

Hoeveel blokkendozen rijden er dan nog rond? En door wat worden ze vervangen?
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:En taxi's worden niet duurder?
Ik kom nog steeds voor ongeveer hetzelfde bedrag thuis...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Vinny »

Volgens mij zijn de kosten voor het nachtnet ook echt hoger dan vroeger, maar het aanbod is ook beter dan pak en beet 10 jaar geleden. De eerste keer dat ik na een avondje stappen de nachtbus terug naar huis nam reed deze alleen om half drie en drie uur :O (was wel een streeknachtlijn van Cx)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

VIRM schreef:Hoeveel blokkendozen rijden er dan nog rond? En door wat worden ze vervangen?
Er zijn 16 blokkendozen waarvan 3 dus met grote schade terzijde staan (2 van de aanrijding op de Insulindeweg en 1 van de aanrijding bij de Ruysdaelkade met de vuilniswagen). Dus houden ze dertien wagens over, die nergens door vervangen worden.

Met een beetje strakkere rijtijden is het wellicht wel te doen. Het is sowieso even afwachten want de nieuwe dienstregelingen staan al op de site van GVB en daar staat gewoon in dat er oude trams rijden, welliswaar wel minder dan nu het geval is, bijvoorbeeld lijn 9 maar 4 ritten op een doordeweekse dag. Dus ik zie wel wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Ik zou het knap vinden als het ze gaat lukken, er komen volgens mij alleen maar meer ritten bij in de komende dienstregeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Volgens mij zijn de kosten voor het nachtnet ook echt hoger dan vroeger, maar het aanbod is ook beter dan pak en beet 10 jaar geleden.
Je ontkomt er natuurlijk niet aan dat dit soort diensten duurder worden. We beginnen nu alleen wel een punt te bereiken waar je je kan afvragen in hoeverre de nachtbus nog interessant is t.o.v. alternatieven. Voor mij persoonlijk houdt het feest echt op als ik €5 de man kwijt ben, me druk moet maken om de vertrektijden en ook nog eens bijna een kwartier moet lopen naar de halte. In gezelschap lap ik dan liever €2 p.p. extra voor de taxi.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Ardan »

Dus jullie betalen allemaal voor je hele vriendengroep? Rondje in de kroeg vind ik geen probleem, maar voor de nachtbus zou ik iedereen voor zich laten betalen..
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Terwijl je met de nachtbus ook gewoon met abonnementen meekunt. Alleen studenten kunnen dat niet maar dat is niet erg. :twisted:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Dus jullie betalen allemaal voor je hele vriendengroep?
Nee. Kosten voor een taxi kan je ook splitten hè als je dezelfde kant op moet...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Ardan »

R-Flow schreef:Voor mij persoonlijk houdt het feest echt op als ik €5 de man kwijt ben,(...) In gezelschap lap ik dan liever €2 p.p. extra voor de taxi.
Onder andere hieruit ;)

Edit: oh, je hebt je bericht alweer veranderd.
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Ja snapte de verwarring die bij je ontstond na het opnieuw lezen van m'n bericht. Maar goed heb het er dus over als iemand bij mij blijft tukken de totale kosten voor nachtbus en taxi nagenoeg gelijk zijn. Althans, niet dusdanig groot dat het opbokst tegen de nadelen van de nachtbus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten