Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Meltrain »

Ik wil nog steeds elke tien minuten een Sprinter Den Haag - Dordrecht hoor. :P En in het weekend elk kwartier, want dat is nu (zeker op zaterdag) wel erg mager met een halfuursdienst. :roll:
Maar ik ben bang dat dan eerst Delft - Schiedam dubbelsporig moet worden en ik denk dat dat niet gaat gebeuren.... :X

Ik ben ni zo'n voorstander van het huidige 'plan', maar we zien wel hoe het uitpakt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door reisthijs »

Als daar alle dagen van de week een kwartierdienst zou rijden is het toch ook heel mooi? Daar heb je geen ETMET voor nodig.
fogeltje schreef:Dat liep toch ook niet door naar Alkmaar? Ik dacht dat het naar Utrecht of Amsterdam ging.
Het traject van de ETMET-proeven liep inderdaad niet door tot Alkmaar, maar dat was dus niet gelijk aan de ETMET-corridor die men uiteindelijk voor ogen had.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door iljitsch »

Meltrain schreef:Ik wil nog steeds elke tien minuten een Sprinter Den Haag - Dordrecht hoor. :P En in het weekend elk kwartier, want dat is nu (zeker op zaterdag) wel erg mager met een halfuursdienst. :roll:
Maar ik ben bang dat dan eerst Delft - Schiedam dubbelsporig moet worden en ik denk dat dat niet gaat gebeuren.
Ja, treinen in het weekeinde kan flink tegenvallen, en daar komt dan nog het eeuwige geverherbouw bovenop.

Ik ben geen voorstander van 6 x per uur een sprinter voor die paar stoptreinstationnetjes op dit trajekt, zeker niet als hierdoor de intercity's nog meer in de knel komen. Wat mij wel een goed idee lijkt is om flink wat minder intercity's / sneltreinen op stations als Delft, Schiedam en Rotterdam Blaak te laten stoppen en dan 6 sprinters per uur.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Thom91 »

Ga je eerst eens verdiepen in ETMET..
Ik heb hier een document voor me liggen over voorkeursvariant PHS...
Komtie:

Alkmaar - Eindhoven (6 IC's en 6 sprinters op Zaanlijn en Utrecht - Geldermalsen)
Schiphol - Nijmegen (6 IC's en 6 sprinters op Utrecht - Driebergen - (Rhenen/Ede-Wageningen)
Schiphol - Almere (6 IC's en 6 Sprinters)
Den Haag - Dordrecht (8 IC's en 6 Sprinters)

Daarvoor is het volgende nodig:
De hiervoor aangegeven voorkeursvariant van “maatwerk 6/6” met een goederenroutering 2/2/2 omvat de volgende maatregelen:
 Uitbreiden perroncapaciteit en capaciteit emplacement Uitgeest
 Verbinding Aziëhaven vanuit richting Haarlem (Ongelijkvloers)
 Uitbreiden perroncapaciteit en capaciteit emplacement Amsterdam
 Seinoptimalisatie Amsterdam – Bijlmer
 Seinoptimalisatie Breukelen
 Doorstroomstation Utrecht: vrijleggen en kort volgen alle reizigerscorridors en doorrijden goederen (80 km/h)
 Seinoptimalisatie Houten
 Inhaalspoor Geldermalsen
 Seinoptimalisatie Geldermalsen
 Zuidwestboog Meteren
 Seinoptimalisatie Gouda-Woerden
 Den Bosch – Vught: 4-sporig en vrije kruising
 Vrije kruising Liempde
 Keerspoor Driebergen/Zeist 1
 Extra zijperron Ede/Wageningen 1
 Vrije kruising Elst
 Seinoptimalisatie Arnhem – Nijmegen
 Tunnel Delft 4-sporig inrichten en 4-sporigheid tot en met Rijswijk respectievelijk Delft Zuid
 Seinoptimalisatie Delft Zuid
 Tilburg 4e perronspoor
 Seinoptimalisatie Breda – Tilburg
 2-sporige korte boog bij Deventer
 Uitbreiding ATB-VV (bovenop bestaande programma)
 Vrije kruising Arnhem Velperbroek aansluiting
 Zutphen uitbreiding capaciteit emplacement en extra perron
 Bedieningstijden brug Zutphen optimaliseren
 Aanpassing emplacementen Roosendaal, Eindhoven en Nijmegen
 Overige maatregelen: overwegen, geluid, externe veiligheid, onderhoud, tractie-energievoorziening, be- en bijsturing, opstel- en rangeercapaciteit reizigers en goederen, transfervoorzieningen en fietsenstallingen
 Risicoreservering van maximaal € 100 mln voor overwegen behorende bij deze routering en variant (veiligheid/bereikbaarheid) en maximaal € 50 mln voor trillingen

Dikgedrukte is wat echt veel geld kost..

Extra bogen vanaf betuweroute naar Ehv.
dubbelsporige korte boog te Dv tbv. goederenverkeer..

Hieronder het documentje: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-68136.pdf
Laatst gewijzigd door Thom91 op di 20 nov 2012, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Klaasje »

Ik denk dat DSSU duurder is dan die dubbelsporige boog bij Deventer. Je kunt er op rekenen dat alles waar een complexe fasering noodzakelijk is in een complexe wisselstraat dat dat duurder is dan "iets simpels nieuws".
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Suus »

Die boog bij Deventer moet een en al kunstwerk worden als je dat wil inpassen, of je moet helemaal buiten Deventer om willen gaan...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door webguy »

Die "uitbreiding emplacement Zutphen" is trouwens ook een leuke - dat waren allemaal sporen, en die zijn nu gesaneerd. Als je naar het sporenplan kijkt is er een grote hap uit. Was laatste bij de bijsturing in Zwolle - die moeten nu op de meter gaan rekenen wat waar past...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Daniel »

Denk trouwens ook niet dat we erg "verdrietig" moeten zijn om het niet doorgaan van iets als DSSU, daar was ook wel heel extreem op corridors afgestemd met alleen maar grotere uitsnijdingen van de dienst bij verstoringen als waarschijnlijk gevolg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door reisthijs »

Wie zegt dat dat niet doorgaat?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Suus »

DSSU lijkt mij ook een integraal onderdeel van de verbouwing van Utrecht Centraal en het emplacement. Aangezien in ieder geval de zuidkant op de schop moet kan men net zo goed de noordkant ook maar meenemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Klaasje »

De Noordkant van het emplacement is nog geen tien jaar geleden verbouwd. Al het werk van toen wordt dus even vervroegd afgeschreven. Duur grapje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Wie zegt dat dat niet doorgaat?
Nouja, het staat hierboven als integraal onderdeel van het niet doorgaande PHS :wink: De besparing daardoor voor de overheid zit aannemelijk in de infrastructuur, en gezien Klaasje ook al schrijft dat het vervroegd afschrijven van het emplacement noordzijde zou betekenen wat dus alleen maar extra kosten zijn...

@Bee: de zuidkant moet inderdaad wel, niet alleen vanwege de uitbreiding van het aantal sporen maar ook vanwege het rechttrekken van de banaanvormige perrons (niet voor niets is de overkapping daar nog niet afgebouwd op 8/9 en 11/12, die zou nu nog binnen het PVR komen)
Aan de noordkant speelt dat echter minder en is er alleen nog een stukje aan de kop van 11/12 wat rechtgetrokken moet worden (daar mist nog het ronde uiteinde van de kap boven de Noordertunnel gezien het perron nu nog te smal is). Is ook mooi te zien op de luchtfoto in Google Maps dat de perrons aan de noordkant al aardig recht zijn in tegenstelling tot die aan de zuidkant, sowieso is daar weinig plek om iets aan te passen. Als de infra dus toch nog niet afgeschreven is kan je 'm als bezuiniging beter laten liggen waar 'ie ligt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Fles »

deadlock schreef:Prima plan (y) Als het waar is tenminste.
Inderdaad. Jaag zoveel mogelijk twijfelaars de trein uit. Opkrassen, ga lekker 16 breed in de file staan met zijn allen stelletje olieblikslaven :pos: Eindelijk een keer PLEK in de trein _O_
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Fles »

Thom91 schreef:  Doorstroomstation Utrecht: vrijleggen en kort volgen alle reizigerscorridors en doorrijden goederen (80 km/h)
Heel die goederen-ellende moet gewoon buiten Utrecht Centraal om geregeld worden. NIKS hoeft daar te zijn dus niemand hoeft daar last van te hebben. Zie: Freiburg (Breisgau).

Kaartje
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Ardan »

Waarom hebben we in Nederland zo goed als geen Güterumgehungsbahnen? In Duitsland heeft zo'n beetje elke zichzelfrespecterende stad dat..
Ik doe ook maar wat
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Dennenboom »

Redenen: "Omwonenden", "de SP", Charlie Aptroot etc. etc.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Wubbo »

Omdat we er het geld niet voor over hebben. Als je daarin investeert roept er altijd weer iemand dat je beter kan investeren in een druk baanvak, dan een speciale spoorlijn aanleggen voor die paar goederentreinen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Roeland »

Ardan schreef:Waarom hebben we in Nederland zo goed als geen Güterumgehungsbahnen? In Duitsland heeft zo'n beetje elke zichzelfrespecterende stad dat..
We hebben er wel één in NL: de Betuweroute. Helaas is die zo extreem luxe uitgevoerd (en daardoor veel te duur uitgevallen) dat de politiek er een collectief spoortrauma aan heeft overgehouden, en voorlopig geen cent meer in goederenspoor durft te steken.
Nummer 2, Rotterdam - Roosendaal is er (mede daarom) ook niet gekomen. Maar dat is eigenlijk ook de schuld van de spoorsector zelf, omdat ze er pas over begonnen toen de bestaande brug bij Dordrecht al verbreed was en toen de HSL al werd aangelegd. Als ze er een paar jaar eerder over waren begonnen, had je die goederenlijn bijna gratis kunnen aanleggen: parallel en gelijktijdig bouwen met de HSL tussen Kijfhoek en Lage Zwaluwe, en Lombardijen - Dordrecht gewoon 2-sporig laten, maar dan alleen nog maar voor personenvervoer.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Klaasje »

Ardan schreef:Waarom hebben we in Nederland zo goed als geen Güterumgehungsbahnen? In Duitsland heeft zo'n beetje elke zichzelfrespecterende stad dat..
Vanwege het simpele feit dat er in Nederland helemaal niet zo heel veel goederentreinen rijden en omdat het veel geld kost. De trein is alleen efficiënt als je grote hoeveelheden over grote afstanden vervoert. In Nederland is er dan nog concurrentie van de goedkopere binnenvaart.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Daniel »

Roeland schreef:en Lombardijen - Dordrecht gewoon 2-sporig laten, maar dan alleen nog maar voor personenvervoer.
De huidige reizigersdienstregeling past daar ook al niet op twee sporen :wink: Viersporigheid zal daar ook nooit voor het goederenvervoer aangelegd zijn want in de reizigersbuizen bij Barendrecht die er onderdeel van uitmaken mogen überhaupt geen goederentreinen komen (en andersom mogen er geen reizigerstreinen meer door de buizen ri. Kijfhoek)
Heb je alleen nog het samenloopgedeelte tussen Zwijndrecht en Dordrecht, maar juist daar zijn nu al twee treinen per richting tegelijk (IC en Sprinter komen in de huidige opzet op de Oude Lijn vrijwel gelijktijdig in Dordrecht aan)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Freek »

webguy schreef:Die "uitbreiding emplacement Zutphen" is trouwens ook een leuke - dat waren allemaal sporen, en die zijn nu gesaneerd. Als je naar het sporenplan kijkt is er een grote hap uit. Was laatste bij de bijsturing in Zwolle - die moeten nu op de meter gaan rekenen wat waar past...
Maar die sporen waren toch juist ook niet nodig voor PHS. Er is daar toch maar 1 doorgaand spoor naast de perronsporen. Volgens mij moest daar wat aangedaan worden en natuurlijk de snelheid omhoog. Verder speelt daar ook nog iets met de Ijsselbrug.

Vrije kruising Arnhem Velperbroek wordt overigens geschat rond de 80 miljoen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door deadlock »

Fles schreef:
deadlock schreef:Prima plan (y) Als het waar is tenminste.
Inderdaad. Jaag zoveel mogelijk twijfelaars de trein uit. Opkrassen, ga lekker 16 breed in de file staan met zijn allen stelletje olieblikslaven :pos: Eindelijk een keer PLEK in de trein _O_
Op PHS zat niemand te wachten. Reizigers klaagden steen en been. Gewoon investeren in iets waar we iets aan hebben in plaats van prestigeprojecten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Geert »

deadlock schreef:Op PHS zat niemand te wachten. Reizigers klaagden steen en been.
Ja, als je voor 3 weken de dienstregeling compleet omgooit op een traject zal er allicht veel geklaagd worden :') Ik denk dat dit niet representatief is voor een hogere frequentie an sich. Maar ETMET heeft voor de reiziger maar een relatief beperkt voordeel: de gemiddelde wachttijd wordt maar 2,5 minuut korter.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Suus »

Het houden op kwartierdiensten is volgens mij ook veel prettiger voor de reiziger. De meest voorkomende frequenties in het onderliggend vervoer blijven 60', 30' en 15', als je dan als NS met frequenties van 10' komt ga je hopeloos etteren met het onderliggend OV waar voorlopig geen geld is voor hogere frequenties.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen ETMET. wel ERTMS en meer asfalt

Bericht door Vinny »

Dat valt dan toch ook mee? met ETMET wacht je hooguit 10 minuten op een trein en (als de bus één keer per half uur rijdt) hooguit 20 minuten op een bus als je een slechte aansluiting te pakken hebt. Mijn ervaring is dat het overstappen op bepaalde kernknooppunten in de Benelux ook wel eens 50 minuten kan bedragen, of (record) 59 minuten op station Leeuwarden van de sneltrein uit Groningen op de stoptrein naar Stavoren. Dus ja, waar zeur je dan over... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten