OVer Afwijkingen in Materieelinzet #20

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

OVer Afwijkingen in Materieelinzet #20

Bericht door Citaro »

Michael schreef:
Citaro schreef:Zaterdag reden er meerdere Brabantliners (Volvo 8700) op lijn 10 (Oosterhout - Breda v.v.). Normaliter wordt lijn 10 zowel doordeweeks als op zaterdag met gelede Volvo's 7700 gereden.
Volgens mij is het gewoon planmatig dat er Brabantliners op lijn 10 rijden op zaterdag. Zie het wel vaker gebeuren. Op zaterdag zijn gelede bussen op lijn 10 in principe niet nodig. Doordeweeks wel ivm studenten.
Heb die Volvo 8700's nog nooit op lijn 10 zien rijden. Ze hebben er weliswaar een zwik van over in het weekend, maar volgens mij is het vanuit de provincie ook ongewenst om ze in te zetten op andere lijnen dan de 400 en 401. Zie zaterdags gewoon gelede bussen rijden op deze lijn, verbaas me hier ook altijd over. Zal het nog eens navragen bij een chauffeur.
Michael
Berichten: 11753
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Michael »

Het mag inderdaad niet van de provincie voor zover ik weet. Maar het gebeurt wel eens. Afgelopen zomervakantie was er een uitzondering omdat de brabantliners kilometers moesten maken (de Brabantliners zijn 2 jaar jonger dan de rest van het wagenpark in Brabant) Dus zodoende werden de brabantliners die in Breda gestald staan toen ook op de normale streeklijnen ingezet en zijn er een stuk of 4 Oosterhoutse brabantliners naar Bergen op Zoom gegaan. Toen de zomervakantie voorbij was zijn de Oosterhoutse wagens weer terug naar Oosterhout gegaan en de Bredase wagens werden weer alleen op lijn 401 ingezet. Een enkele uitzondering daargelaten. Zo is er een dienst waarbij je op zondagavond rond 22:45 in Breda aankomt als lijn 401 en je dan naar de stalling moet om daar een Ambassador te halen om nog een rit lijn 115 van 23.24 naar Wernhout te rijden. Veel chauffeurs vinden het onzin om die bus te wisselen en gaan dan met die Brabantliner lijn 115 rijden. Maar in Zundert zijn de straatjes nogal smal en er ligt daar een wegversmalling in een bocht en de Brabantliners hebben een grotere draaicirkel waardoor er finaal een paaltje de grond uit werd gereden met als gevolg schade aan de bus. Sindsdien wordt er weer onder de aandacht gebracht dat de Brabantliners alleen op lijn 401 ingezet mogen worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6235
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door fogeltje »

Michael schreef:Het mag inderdaad niet van de provincie voor zover ik weet. Maar het gebeurt wel eens. Afgelopen zomervakantie was er een uitzondering omdat de brabantliners kilometers moesten maken (de Brabantliners zijn 2 jaar jonger dan de rest van het wagenpark in Brabant) Dus zodoende werden de brabantliners die in Breda gestald staan toen ook op de normale streeklijnen ingezet en zijn er een stuk of 4 Oosterhoutse brabantliners naar Bergen op Zoom gegaan. Toen de zomervakantie voorbij was zijn de Oosterhoutse wagens weer terug naar Oosterhout gegaan en de Bredase wagens werden weer alleen op lijn 401 ingezet. Een enkele uitzondering daargelaten. Zo is er een dienst waarbij je op zondagavond rond 22:45 in Breda aankomt als lijn 401 en je dan naar de stalling moet om daar een Ambassador te halen om nog een rit lijn 115 van 23.24 naar Wernhout te rijden. Veel chauffeurs vinden het onzin om die bus te wisselen en gaan dan met die Brabantliner lijn 115 rijden. Maar in Zundert zijn de straatjes nogal smal en er ligt daar een wegversmalling in een bocht en de Brabantliners hebben een grotere draaicirkel waardoor er finaal een paaltje de grond uit werd gereden met als gevolg schade aan de bus. Sindsdien wordt er weer onder de aandacht gebracht dat de Brabantliners alleen op lijn 401 ingezet mogen worden.
Maar waarom moeten ze dan kilometers maken? Is een minimum kilometerafstand tegenwoordig ook al een eis bij concessies?
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11753
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Michael »

Geen idee. dat is wat ik begrepen heb. Zal wel met het leasecontract te maken hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Suus »

Waarschijnlijk wil men de "slijtage" van de bussen gelijk laten lopen om te voorkomen dat de ene bus straks 100.000 kilometers extra dan de ander heeft gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Karl »

Het is ook soms zo dat een deel in lease is en een deel in eigendom. Soms krijg je korting bij de eigenaar (van wie geleasd wordt) als er minder kilometers gemaakt zijn dan afgesproken, dan kan het dus voordelig zijn om andere voertuigen in te zetten.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Daniel »

In dat laatste geval zou de inzet juist zijn om minder kilometers te maken. Als bussen immers ergens kilometers maken dan is het wel op de lijnen 400 en 401 (helemaal van de zomer wegens onderhoud aan een brug in de A27, toen reden ze van Utrecht via Den Bosch naar Breda)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door marvinkok »

Óf andere bussen maken teveel kilometers, dus worden die even aan de kant gehouden ;)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8647
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Milco »

Vanmiddag was ik even in België, in Lommel. En toen zag ik ineens dit... :o :shock:

Afbeelding
Afbeelding

Foto's zijn gemaakt in de Priester Daensstraat in Lommel.

(Ik wist even niet in welk topic hij het beste pastte, maar ik vond dit het beste topic)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Daniel »

Leuk, 'n ex-Dordtse en ook een van de weinige Mercedes Cito's die ooit nieuw in Nederland geleverd is. Al doet 'ie het zo te zien niet echt meer :P
Ziet er een beetje als plukbus uit, dus je zou denken dat er daar ergens nog meer moeten rijden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8647
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Milco »

Dat vermoeden had ik ook, maar heb niets zien rijden.
Wel zag ik nog een blauwe Den Oudsten Alliance B95, maar ik weet niet of die in Nederland of ergens anders heeft gereden. Hij had namelijk een airco (volgens mij, in ieder geval een verhoging van het dak) precies boven de uitstapdeur en zulke hebben volgens mij niet in Nederland gereden, hier hadden ze de verhoging volgens mij tussen de voor- en achterdeur in als ik me niet vergis.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6235
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door fogeltje »

Milco1995 schreef:Dat vermoeden had ik ook, maar heb niets zien rijden.
Wel zag ik nog een blauwe Den Oudsten Alliance B95, maar ik weet niet of die in Nederland of ergens anders heeft gereden. Hij had namelijk een airco (volgens mij, in ieder geval een verhoging van het dak) precies boven de uitstapdeur en zulke hebben volgens mij niet in Nederland gereden, hier hadden ze de verhoging volgens mij tussen de voor- en achterdeur in als ik me niet vergis.
Misschien de oude Koninklijke Bus? Tot halverwege de jaren 2000 was de Koninklijke Bus namelijk een Alliance als ik me het goed herinner.
"Een touringcar is geen bus"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Edwin »

Sinds wanneer rijdt QBuzz Fryslan naast Lions ook met Mercedessen?

De CXX 4178(?) Amba Provincie Utrecht gistermiddag (17:30) als 170 gezien op Amsterdam CS.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door MdJ »

Sinds deze zijn geleverd voor GD. Enkele dagen voor de concessie in ging hebben er al enkele in Friesland gereden. Uitproberen ofzo.

En sindsdien zijn er steeds meer geworden. De laatsten zijn gekomen omdat er 4 stuks in de hens zijn gevlogen in Oosterwolde. En vanaf december nog meer mercedessen, de MAN Q-liners gaan weg namelijk. (en worden vervangen door de 3600'den uit GD)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Ardan »

Om 11:32 zag ik een DDAR voorbij komen tussen Spa en Dv, op weg naar Dv.. kon niet zien of het een LM was, maar gezien het tijdstip zou het best een s7000 geweest kunnen zijn. Eens opzoeken wanneer die weer voorbij zou moeten komen, even in de gaten houden.
(heerlijk, naast de spoorlijn wonen :) )
Ik doe ook maar wat
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door MdJ »

Vanochtend zou de t7013 ook met DDAR rijden, ook ongeveer op die tijd. Dus ja, waarschijnlijk wel ja :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21309
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Meltrain »

In de s9500 reed een losse SGMm-III. Het andere setje was wel 2x SGMm-II.
Als bewijs een foto:
Afbeelding

Verder zag ik op HTM-lijn 18 een Berkhof Diplomat. Normaal rijden die toch alleen op lijn 23?
Weet iemand ook hoe lang die bussen nog blijven rijden: gaan ze er komende december uit (vanwege de concessiewissel) of blijven ze nog een paar jaar?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7933
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Etienne »

@Meltrain: De lijnen 21, 22, 24, 25 en 26 worden geheel met aardgasbussen gereden, op de lijnen 18, 23, 27, 28 en 29 kan je zowel Den Oudsten B96's of Berkhof Diplomats aantreffen. Bij uitzonderingen kan er natuurlijk ook wel eens een Diplomat op een aardgaslijn rijden. ;)

@Fogeltje / @Milco1995: De Koninklijke bus (de alliance dus) staat in het DAF museum te Eindhoven. In België rijden op schoolbusdiensten wel vaker alliances, deze zijn bijvoorbeeld van een toerboer uit de buurt. Deze komen niet uit Nederland, maar uit Luxemburg of import.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Ardan »

MdJ schreef:Vanochtend zou de t7013 ook met DDAR rijden, ook ongeveer op die tijd. Dus ja, waarschijnlijk wel ja :wink:
Jep, zojuist rond 17 30 zag ik hem weer voorbij komen, nu richting Enschede.
Ik doe ook maar wat
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door MdJ »

De versterkingsrit op lijn 73 (Aankomst Enschede rond 8.00-8.10u) reed met een Arriva Optare ipv een Gelderesch Reizen amba.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Gekko123 »

Vanochtend reed er op lijn 40 een Alliance ipv een Citaro. Eens een keer wat anders voor mijn deur langs *O*
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door marvinkok »

MdJ schreef:De versterkingsrit op lijn 73 (Aankomst Enschede rond 8.00-8.10u) reed met een Arriva Optare ipv een Gelderesch Reizen amba.
Das ook niet echt veel versterking :')
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door marvinkok »

Ardan schreef:
MdJ schreef:Vanochtend zou de t7013 ook met DDAR rijden, ook ongeveer op die tijd. Dus ja, waarschijnlijk wel ja :wink:
Jep, zojuist rond 17 30 zag ik hem weer voorbij komen, nu richting Enschede.
Vandaag zat er ook een DDAR in de 7000, zag er een staan achter de ZAP-buffel te Apeldoorn.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Fles »

Ardan schreef:Om 11:32 zag ik een DDAR voorbij komen tussen Spa en Dv,
Dat is nogal een eind vriend :) Toch wel in Nederland al hoop ik? Anders is er nu waarschijnlijk wel iets stuk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Bericht door Suus »

Trein t819 rijdt vandaag met 2x DD-AR. Opzich knap dat het gekoppeld in de omloop van 2x VIRM is gekomen!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten