Belang van zones?

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Alargule

Belang van zones?

Bericht door Alargule »

Zoals sommigen van jullie misschien weten, draag ik al een tijdje de plattegrond van de Amsterdamse tram bij aan Wikipedia. Nu vermeld ik sinds het begin ook de zones en zonegrenzen. Wat ik me nu afvraag is hoe relevant dat nog is: voorzover ik weet bestaan de zones nl nog maar hebben ze geen invloed op het tarief dat berekend wordt als je met je chipkaart in- en uitcheckt.

Voor welke reizigersgroep is deze zone-informatie nog relevant? En hoe groot is deze groep tov het totaal aantal reizigers? Dit vraag ik me met name af omdat ik voor de komende editie van deze plattegrond zit te denken om de zones en zonegrenzen voortaan weg te laten.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Belang van zones?

Bericht door iljitsch »

Sterabonnementen.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Belang van zones?

Bericht door Justin »

Voor mij is de zone informatie nog van belang.

Ik woon nu weliswaar in Bijlmer, en moet elke dag van Amsterdam Bijlmer naar Geldermalsen met de trein. Vanaf huis is dat dan één zone - so big deal, zou je zeggen. MAAR ik moet op dinsdag- en donderdagavond ook naar Amstelveen vanaf Bijlmer, als ik terugkom van werk. Omdat de buslijnen 300, 171 en 175 niet van GVB zijn, is een GVB only abonnement voor mij niet te doen. Daarom heb ik een 2-ster-abonnement met centrumzone Ouderkerk a/d Amstel, omdat dat goedkoper is voor mij dan een GVB only abonnement + steeds betalen voor de Connexxion bussen.

Oftewel: sterabonnementen.

De zoneinformatie is denk ik vooral van belang voor mensen die meerdere regelmatige dingen met OV kunnen doen wat betreft hun reizen. Dus niet alleen woon-werk-verkeer maar in mijn geval combineer ik het ook met privé-verkeer.

Destijds toen ik vanuit Dordrecht naar m'n werk ging had ik ook zone Leerdam als centrumzone, met 4-ster abo... Tja...

EDIT: ow, iemand was me voor ;).
Laatst gewijzigd door Justin op do 22 nov 2012, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Belang van zones?

Bericht door fogeltje »

iljitsch schreef:Sterabonnementen.
Maar die gaan er nu toch ook uit?
"Een touringcar is geen bus"
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Belang van zones?

Bericht door Dagren »

Het landelijke sterabonnement gaat eruit, maar wordt in veel gebieden vervangen door een regionaal sterabonnement.

En de zones zijn belangrijk voor de tarieven van de papieren kaartjes.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Belang van zones?

Bericht door Klaasje »

Er komt een noordvleugelzone-abbonement dat verkrijgbaar is met een centrumzone in de SRA-concessies en de Almeerse concessie. Dat abonnement werkt op alle bussen van Connexxion en EBS en daarnaast bij het GVB. Hierbij wordt de bestaande zoneindeling gehanteerd.
Alargule

Re: Belang van zones?

Bericht door Alargule »

En raken de sterabonnementen een grote groep gebruikers, of is hun aantal op het aantal reizigers dat met de chipkaart betaalt een het kilometertarief afrekent verwaarloosbaar?
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Belang van zones?

Bericht door Dagren »

Sterabonnementen zorgen voor ong. 10-15% van de omzet.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Belang van zones?

Bericht door zone5324bericht... »

zou zeggen, dat zo lang de vervoerbedrijven zelf ook nog met zones werken, of ze nog op informatiemiddelen plaatsen, je ze ook moet gebruiken in je eigen kaart...
Alargule

Re: Belang van zones?

Bericht door Alargule »

Ja, daar neig ik vooralsnog ook naar.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Belang van zones?

Bericht door Meltrain »

Klaasje schreef:Er komt een noordvleugelzone-abbonement dat verkrijgbaar is met een centrumzone in de SRA-concessies en de Almeerse concessie. Dat abonnement werkt op alle bussen van Connexxion en EBS en daarnaast bij het GVB. Hierbij wordt de bestaande zoneindeling gehanteerd.
En in de Stadsregio Rotterdam en Stadsgewest Haaglanden komt een soortgelijk product: geldig bij de RET, HTM, HTMbuzz, Veolia Transport en Connexxion en gebaseerd op de huidige zone-indeling.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten