Belang van zones?
Belang van zones?
Zoals sommigen van jullie misschien weten, draag ik al een tijdje de plattegrond van de Amsterdamse tram bij aan Wikipedia. Nu vermeld ik sinds het begin ook de zones en zonegrenzen. Wat ik me nu afvraag is hoe relevant dat nog is: voorzover ik weet bestaan de zones nl nog maar hebben ze geen invloed op het tarief dat berekend wordt als je met je chipkaart in- en uitcheckt.
Voor welke reizigersgroep is deze zone-informatie nog relevant? En hoe groot is deze groep tov het totaal aantal reizigers? Dit vraag ik me met name af omdat ik voor de komende editie van deze plattegrond zit te denken om de zones en zonegrenzen voortaan weg te laten.
Voor welke reizigersgroep is deze zone-informatie nog relevant? En hoe groot is deze groep tov het totaal aantal reizigers? Dit vraag ik me met name af omdat ik voor de komende editie van deze plattegrond zit te denken om de zones en zonegrenzen voortaan weg te laten.
Re: Belang van zones?
Sterabonnementen.
Re: Belang van zones?
Voor mij is de zone informatie nog van belang.
Ik woon nu weliswaar in Bijlmer, en moet elke dag van Amsterdam Bijlmer naar Geldermalsen met de trein. Vanaf huis is dat dan één zone - so big deal, zou je zeggen. MAAR ik moet op dinsdag- en donderdagavond ook naar Amstelveen vanaf Bijlmer, als ik terugkom van werk. Omdat de buslijnen 300, 171 en 175 niet van GVB zijn, is een GVB only abonnement voor mij niet te doen. Daarom heb ik een 2-ster-abonnement met centrumzone Ouderkerk a/d Amstel, omdat dat goedkoper is voor mij dan een GVB only abonnement + steeds betalen voor de Connexxion bussen.
Oftewel: sterabonnementen.
De zoneinformatie is denk ik vooral van belang voor mensen die meerdere regelmatige dingen met OV kunnen doen wat betreft hun reizen. Dus niet alleen woon-werk-verkeer maar in mijn geval combineer ik het ook met privé-verkeer.
Destijds toen ik vanuit Dordrecht naar m'n werk ging had ik ook zone Leerdam als centrumzone, met 4-ster abo... Tja...
EDIT: ow, iemand was me voor ;).
Ik woon nu weliswaar in Bijlmer, en moet elke dag van Amsterdam Bijlmer naar Geldermalsen met de trein. Vanaf huis is dat dan één zone - so big deal, zou je zeggen. MAAR ik moet op dinsdag- en donderdagavond ook naar Amstelveen vanaf Bijlmer, als ik terugkom van werk. Omdat de buslijnen 300, 171 en 175 niet van GVB zijn, is een GVB only abonnement voor mij niet te doen. Daarom heb ik een 2-ster-abonnement met centrumzone Ouderkerk a/d Amstel, omdat dat goedkoper is voor mij dan een GVB only abonnement + steeds betalen voor de Connexxion bussen.
Oftewel: sterabonnementen.
De zoneinformatie is denk ik vooral van belang voor mensen die meerdere regelmatige dingen met OV kunnen doen wat betreft hun reizen. Dus niet alleen woon-werk-verkeer maar in mijn geval combineer ik het ook met privé-verkeer.
Destijds toen ik vanuit Dordrecht naar m'n werk ging had ik ook zone Leerdam als centrumzone, met 4-ster abo... Tja...
EDIT: ow, iemand was me voor ;).
Laatst gewijzigd door Justin op do 22 nov 2012, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Belang van zones?
Maar die gaan er nu toch ook uit?iljitsch schreef:Sterabonnementen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Belang van zones?
Het landelijke sterabonnement gaat eruit, maar wordt in veel gebieden vervangen door een regionaal sterabonnement.
En de zones zijn belangrijk voor de tarieven van de papieren kaartjes.
En de zones zijn belangrijk voor de tarieven van de papieren kaartjes.
Re: Belang van zones?
Er komt een noordvleugelzone-abbonement dat verkrijgbaar is met een centrumzone in de SRA-concessies en de Almeerse concessie. Dat abonnement werkt op alle bussen van Connexxion en EBS en daarnaast bij het GVB. Hierbij wordt de bestaande zoneindeling gehanteerd.
Re: Belang van zones?
En raken de sterabonnementen een grote groep gebruikers, of is hun aantal op het aantal reizigers dat met de chipkaart betaalt een het kilometertarief afrekent verwaarloosbaar?
Re: Belang van zones?
Sterabonnementen zorgen voor ong. 10-15% van de omzet.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Belang van zones?
zou zeggen, dat zo lang de vervoerbedrijven zelf ook nog met zones werken, of ze nog op informatiemiddelen plaatsen, je ze ook moet gebruiken in je eigen kaart...
Re: Belang van zones?
En in de Stadsregio Rotterdam en Stadsgewest Haaglanden komt een soortgelijk product: geldig bij de RET, HTM, HTMbuzz, Veolia Transport en Connexxion en gebaseerd op de huidige zone-indeling.Klaasje schreef:Er komt een noordvleugelzone-abbonement dat verkrijgbaar is met een centrumzone in de SRA-concessies en de Almeerse concessie. Dat abonnement werkt op alle bussen van Connexxion en EBS en daarnaast bij het GVB. Hierbij wordt de bestaande zoneindeling gehanteerd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten