Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Terwijl je met de nachtbus ook gewoon met abonnementen meekunt. Alleen studenten kunnen dat niet maar dat is niet erg. :twisted:
Hey hey hey! Wat is er mis met studenten? Wij zorgen er met ons vrije reizenproducten ervoor dat jij niet met een lege tram door de stad heen sjort ja? :D
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Lieve schat, de lijn waar ik meestal op rij puilt niet uit van de studenten (behalve tussen CS en Spui) (of wat voor volk dan ook :twisted: ) dus helaas voor je. :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Ardan »

Tsja, en tegen die tijd dát-ie weer wordt rechtgetrokken bij station Ceintuurbaan is die hele 25 allang de nek omgedraaid door de stadsregio..
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Lieve schat, de lijn waar ik meestal op rij puilt niet uit van de studenten (behalve tussen CS en Spui) (of wat voor volk dan ook :twisted: ) dus helaas voor je. :)
Daar zit volgensmij de UvA. CS-Spui is overigens best loopbaar (al zou ik dat zelf niet altidj doen, gelet op de bouw/mensenchaos dat de binnenstad van Amsterdam is :mrgreen:).
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Ik moet wel zeggen dat ik wel een reizigersgroei merk op lijn 25 vergeleken met 2 jaar geleden toen ik op die lijn kwam. Het is nu drukker (ook vaak 's avonds) en de kaartverkoop is ook redelijk hoog, zeker als je het vergelijkt met een drukkere lijn 3 of 12. Dus ik hoop dat ze wel goed bedenken wat ze gaan doen met de lijn.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

Volgensmij rijden er tot en met de Ceintuurbaan ook andere trams van/naar Centraal op dezelfde route als de 25. ;)
Maar volgensmij is de 25 toch wel redelijk rustig, vergeleken met iets als de 4 (wat ook voor een aardig deel dezelfde route rijdt).
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Vanaf weteringc rijden de 16 en 24 dezelfde route. Lijn 4 rijdt nu natuurlijk door de utrechtsestraat. Er komt welliswaar bijna overal wel een tramlijn maar men weet lijn 25 wel te vinden tegenwoordig. Ook voor een rit cs - victorieplein, waar lijn 4 toch sneller is bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

De 25 is weer iets drukker geworden nu de 4 weer zijn oude route terugheeft.

Iets totaal anders: Het GVB maakt nu op de informatieschermen in de bussen reclame voor hun nieuwe dienstregeling voor 2013. Zodra de bus bij een halte is aangekomen springt de reclame aan, als deze is afgelopen komt de routestrip weer in beeld en vlak voor de halte verschijnt dan eventueel nog de overstapinformatie. De klokbalk onderaan het scherm blijft altijd zichtbaar. Een probleem is echter dat bij sommige bussen de reclame niet goed in het systeem terecht is gekomen, deze tonen dan in plaats van de reclame een zwart scherm met alleen de klokbalk. Dit staat wel een beetje slordig als ik eerlijk ben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door STF »

Toen htm_tram, find_your_spot en ik, tot voor een paar jaar geleden regelmatig een nacht lang met allerlei GVB nachtbussen aan het rondreizen waren, lachten we ons vaak kapot om discogangers die met de eerste nachtbus richting Leidseplein/Rembrandtplein gingen en een nachtbuskaartje kochten, terwijl je aan het einde van de nacht diezelfde personen weer terug naar huis zag reizen met de nachtbus. Een dagkaartje is toch echt goedkoper dan twee nachtbuskaartjes... :Y
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Denk niet dat die mensen na een avond "disco" zich heel erg druk konden maken om €0,50 verschil eerlijk gezegd, maar goed. Daarnaast wil zo'n dagkaart nog wel eens onvoordelig uitpakken als de avond anders verloopt dan je had verwacht. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

In ander nieuws, de betafaculteit van de UvA en de VU willen een buslijn van het Science Park naar de campus van de VU. Deze buslijn zou slechts drie haltes moeten hebben, namelijk Science Park, Amstelstation en de VU en "als Connexxion hem niet wil rijden gaan ze het zelf doen", aldus de voorzitter van de nieuwe betafaculteit.

Ik zie hier een kans voor de Regiotram 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Dat zou idd mooi zijn.

Kwam laatst nog een stukje tegen waarin men sprak over een mogelijke verlening van tram 14 naar Osdorp-Oost. Zonde dat we daar niks meer van horen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Alargule »

Sporen tramlijn 12 doortrekken vanaf het Amstelstation over de Hugo de Vrieslaan naar de Middenweg, aantakken op de tramsporen daar en weer aftakken ter hoogte van de Kruislaan naar Science Park.

Vervolgens de tramsporen van lijn 4 via de De Boelelaan doortrekken naar de VU.

Trammetje tussen beide eindpunten laten rijden et voilà. Dat zou je inderdaad een 'RegioTram' kunnen noemen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Behalve het stuk naar Science Park wordt dat ongeveer de route van de tramlijn Binnenhof - Amstel.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Alargule »

Ja. Maar die verlenging naar SP kan dan mooi worden meegenomen.

En als we toch aan het dromen zijn: trek het ding meteen door naar IJburg en Almere Pampus. Dan heb je pas écht een regiotram :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

R-Flow schreef:Dat zou idd mooi zijn.

Kwam laatst nog een stukje tegen waarin men sprak over een mogelijke verlening van tram 14 naar Osdorp-Oost. Zonde dat we daar niks meer van horen.
Er zijn inderdaad plannen geweest om de Westtangent (die ongeveer de route van lijn 69 zou moeten krijgen) direct als tramlijn aan te leggen. Ik heb dat altijd nog wat te hoog gegrepen geacht zolang men lijn 300 nog steeds met bussen rijdt :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Alargule »

Tsja als een goed deel van de spoorinfrastructuur er toch al ligt...in de Westelijke Tuinsteden is het een kwestie van spoor op de Allendelaan leggen en het stukje Meer en Vaart tot de aansluiting met de sporen van tram 17. Vanuit De Aker kun je de tramsporen zo de polder intrekken naar Schiphol.

Maar een busbaan is allicht goedkoper en kan mits vrij aangelegd dezelfde vervoerscapaciteit bieden. Plus is beter te integreren in het bestaande netwerk van vrije busbanen rond de regio Schiphol.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Er zijn inderdaad plannen geweest om de Westtangent (die ongeveer de route van lijn 69 zou moeten krijgen) direct als tramlijn aan te leggen. Ik heb dat altijd nog wat te hoog gegrepen geacht zolang men lijn 300 nog steeds met bussen rijdt :)
Erg jammer want voor dat stukje Slotermeer - Osdorp Oost zijn geen rare stunten nodig: brede wegen en veel groen. Je kan dan altijd nog verder kijken of je zo'n lijn afmaakt. Daarnaast geef je gelijk wat extra ondersteuning aan tram 1 en 17 voor mensen die van Osdorp naar het centrum moeten.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Vanuit De Aker kun je de tramsporen zo de polder intrekken naar Schiphol.
Hoe zie je dat voor je? De tram moet dan vanuit De Aker dwars door Badhoevedorp heen of er helemaal omheen, daarnaast pak je Nieuw Sloten niet mee. Je kan je afvragen wat daar de vervoerswaarde van is. Vervolgens stuit je op meerdere barrieres zoals snelwegen en taxibanen, want de busbaan plus bijbehorende Schipholtunnel ligt onder Nieuw Sloten langs de A4.

Enige realistische optie is gewoon de route van bus 69 volgen: Meer en Vaart > Louis Davidstraat > Plesmanlaan > Laan van Vlaanderen > Anderlechtlaan > Oude Haagseweg > Zuidtangent. Of kijken in hoeverre je Louis Davidstraat > Kasterleepark > Belgiëplein > Anderlechtlaan kan pakken. Al lijkt me dat niet bevorderlijk voor het winkelcentrum Nieuw Sloten. :P

Maar denk verder dat een tram voor dat hele stuk niet nodig is. Tram 14 doortrekken naar Osdorp-Oost en verder de 69 laten hoe ie is.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

En wat is nu precies de vervoersvraag tussen de VU en het Science Park?
En als Connexxion het niet wil doen, doen willen ze het zelf doen. Ben benieuwd waar de VU het geld vandaan wil gaan halen, aangezien ze al 80 miljoen euro in het rood staan (rentederivaten...).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

De betafaculteiten gaan fuseren, dat komt er op neer dat betastudenten op zowel de VU als de UvA vakken zullen volgen. Om deze stroom studenten te faciliteren wil men een rechtstreekse verbinding voor de studenten en het personeel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

Kunnen ze niet een bus vanaf Amstel inzetten (tenzij deze al rijdt natuurlijk). Dan kan men die bus in combinatie met de 51 nemen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Er is al een busdienst van het Science Park naar het Amstelstation, maar dat heeft natuurlijk geen allure :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Alargule »

R-Flow schreef:Hoe zie je dat voor je?
Een beetje zoals ik ooit had bedacht voor een toekomstige oost-west-metrolijn. Het tracé tussen Osdorp en Schiphol zou in de toekomst dan gebruikt kunnen worden voor de metro.

Maar je hebt inderdaad gelijk dat dit tracé Badhoevedorp en Sloten goeddeels links (rechts) laat liggen. Een oostelijker tracering zou meer door Sloten en Badhoevedorp voeren. Volgens mij is dat ook het officiële plan voor de Westtangent.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Er is al een busdienst van het Science Park naar het Amstelstation, maar dat heeft natuurlijk geen allure :')
Nou, dan kan het GVB een heel mooi nieuw concept bedenken: de Betabus! *O*
Aan de zijkant van de bus plaats je een stikker met het GVB-logo in de vorm van allerlei molekuulverbindingen.
En je mag maar twee types chauffeur hebben: of een onwijs knappe vrouw, of een stereotype nerd. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten