'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Internationaal busvervoer is niet concessieplichtig. Toen De Lijn de snelbus Hamont - Brussel wilde opheffen was de pachter pissig en had deze meteen een plan voor een snelbus Budel (NL) - Brussel waardoor ze de lijn zonder toestemming van de Lijn mochten rijden. Uiteraard heeft de Lijn wel een oplossing bedacht om deze concurrentie te voorkomen :')

Het nut van lijn 19 is grotendeels weggevallen nu de Westerscheldetunnel is geopend, er zijn al meerdere keren voorstellen geweest om de lijn op te heffen en er wordt in ieder geval steeds verder op beknibbeld (de eerste bus vanuit Breda vertrekt bijvoorbeeld pas na de ochtendspits).
De bus zat echter geheel vol. Alle zitplaatsen waren gevuld. :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Michael »

Bee schreef:Het nut van lijn 19 is grotendeels weggevallen nu de Westerscheldetunnel is geopend, er zijn al meerdere keren voorstellen geweest om de lijn op te heffen en er wordt in ieder geval steeds verder op beknibbeld (de eerste bus vanuit Breda vertrekt bijvoorbeeld pas na de ochtendspits).
Lijn 19 opheffen zou geen slim plan zijn. Daar maken veel Zeeuwse studenten gebruik van. Vooral op vrijdagmiddag zitten de ritten van 14:22, 15:22 en 16:22 vanaf Breda behoorlijk vol. Voor deze ritten worden ook versterkingsbussen ingezet om alle studenten te kunnen vervoeren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Vinny »

Ronald schreef:
Wubbo schreef:Wat een winst zeg, een pendel Breda - Antwerpen ten koste van 6 Beneluxtreinen per dag. Doet u mij dan maar eerst die starre uurdienst Benelux-Fyra, dan kun je die markt in ieder geval een beetje fatsoenlijk bedienen in plaats van daar een gatenkaasdienstregeling aan te bieden.
Tsja, de geschiedenis herhaalt zich... Voor de komst van de ICE was er ook een vrijwel strakke uurdienst met EC's naar Köln. Nu is de ICE-dienst ook een gatenkaas (vanuit Amsterdam zijn de gaten 1 uur/2,5 uur/2 uur/4 uur/2 uur, met in de zomer nog een verdichtingsrit zodat de 4 uur 2x2 uur wordt).
Helaas hoor je hier nooit meer iemand over :cry: .

Met andere woorden, ik ben er bang voor dat als het eenmaal zo is, het niet snel meer veranderd wordt...
Maar vanwege het feit dat de meeste treinreizigers gewoon reserveren, plannen ze de rest van hun reis daar omheen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Reiziger Delft »

We leggen een hogesnelheidslijn aan voor een paar miljard en gaan serieus nadenken over bussen. :')
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Busfoto.nl »

De Belgische minister en de NMBS stellen 8 IR/IC/Fyra-treinen Antwerpen - Noorderkempen - Breda voor per 9 december 2012. Alleen Nederland zou nog akkoord moeten gaan.

http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 1&page=277
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Ardan »

'Snel meer duidelijkheid over treinen naar België'
DEN HAAG - De gesprekken met de Belgen en spoorvervoerders NS en NMBS over de problemen met de internationale spoorverbinding tussen Nederland en België zijn in de laatste fase beland.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) verwacht daar snel meer over te kunnen melden. Dat zei ze donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.

Als op 9 december de nieuwe dienstregeling ingaat, lijkt er geen snelle verbinding meer te zijn tussen Breda en de Belgische stad Antwerpen.

Daardoor zouden reizigers uit Noord-Brabant met de stoptrein naar de zuiderburen moeten reizen, of moeten omreizen via Rotterdam. Ook vanuit Den Haag is er dan geen directe trein meer naar Antwerpen en Brussel.

Lees verder..
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Fles »

:')

Is het nu ook al nieuws dat er binnenkort nieuws is? :D _O-
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door iljitsch »

Jazeker. Als je gaat wachten tot het nieuws echt gebeurd is ben je er sowieso te laat bij. Vandaar dus altijd die enorme voorbeschouwingen en hoe het echt afgelopen is staat dan onderaan pagina 18 in de krant.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Justin »

Mijn God, zelden zoveel getouwtrek en gezever om iets gezien. Alhoewel, spoors Nederland/Belgie... Nou ja ,eigenlijk wel te verwachten :').

En niemand weet ook gewoon waar die aan toe is, dat is gewoon prut.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door ODRAIL »

Tsja, dit lijkt de tweede soap te gaan worden tussen Nederland en België. We hebben ook al een soap over een stukje polder ergens en Zeeland :wink: .
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Justin »

IJzeren Rijn, Hedwigepolder, Fyra... Nog meer dingen anyone?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Karl »

IJzeren Rijn?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Vinny »

Ja, dat is een stukje spoorlijn waar de Belgen heel graag badslipperexpressen over willen laten rijden, maar in Nederland door een "uniek natuurgebied" loopt waar de veldmuis en de boswezel hopeloos in hun winterslaap verstoord zouden raken als de betreffende spoorstaven en dwarsliggers eens door een trein in levende lijve zouden worden beroerd... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Suus »

Ik snap niet dat de Belgen nog moeite doen voor de IJzeren Rijn, ze hebben de Montzenroute nu netjes voorzien van een bovenleiding dus ik zeg gaan met die Traxxen, daarvoor zijn ze immers door B-Cargo geleased, niet om ritjes met de Benelux te gaan maken,
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Meltrain »

Hoe lang zou het duren om die Desiro's toegelaten te krijgen voor Nederland?
Moet ik dan denken aan maanden of meer aan een (half) jaar?

De beste oplossing had mij echt geleken als de Benelux in zijn huidige vorm gewoon tot in de eeuwigheid door was blijven gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Wubbo »

Dat is absoluut niet de beste oplossing. Dat ding is zo onbetrouwbaar als wat, kampt regelmatig met capaciteitsproblemen en is verschrikkelijk traag in Nederland. Dan heeft een Fyra over de HSL, zeker als die een tarief kent dat in de buurt ligt van het huidige Benelux-tarief, meer potentie. De reistijdwinst liegt er niet om, vanaf zo'n beetje de hele Randstad en Noord-Nederland. Als je dan ook nog in Roosendaal een trein hebt die niet bij elke stoeptegel en grasspriet tussen Roosendaal en Antwerpen stopt heb je uiteindelijk een beter product dan nu. En ja, dat is jammer voor Den Haag.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door reisthijs »

De Benelux is ook alleen maar traag doordat het snelle pad is opgeheven om ruimte te maken voor de Fyra.
Ik blijf overigens van mening dat het niet onlogisch is dat de Benelux in z'n huidige vorm verdwijnt maar dat er in plaats daarvan een nieuwe IC (of IR voor mijn part) had moeten komen als compensatie voor de steden die nu geen profijt hebben van de Fyra: Den Haag, Dordrecht, Roosendaal en Mechelen. En die dan via Brussel-Luchthaven door laten rijden naar Leuven bijvoorbeeld.

Ik maak ook de vergelijking met Amsterdam-Rotterdam: daar heeft NS bedacht dat het verdwijnen van de snelle treinen van de oude lijn een goede kans was om de de bediening van de minder grote stations te verbeteren door daar meer treinen te laten stoppen. Waarom niet hetzelfde idee toepassen tussen Rotterdam en België?
Meltrain schreef:Hoe lang zou het duren om die Desiro's toegelaten te krijgen voor Nederland?
Moet ik dan denken aan maanden of meer aan een (half) jaar?
Toelating regelen kan binnen een paar maanden. Alleen zolang je niet met een trein zonder ATB naar Breda mag rijden heb je daar in dit geval nog niets aan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Afschaffen Benelux­-trein leidt tot protest in België

Bericht door Wubbo »

Afschaffen Benelux­-trein leidt tot protest in België
Geplaatst op: vrijdag 23 november 2012 11:05
Laatst bijgewerkt: vrijdag 23 november 2012 11:09


TreinTramBus startte een petitie om de Beneluxtrein terug in te voeren of op zijn minst een betaalbaar alternatief te krijgen. Dat leverde al 15.000 handtekeningen op. Ook op Facebook uitten al duizenden mensen hun ongenoegen. Dat leeft aan beide kanten van de grens.
Lees verder | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Niemand weet of Fyra op 9 december rijdt

Bericht door Wubbo »

Niemand weet of Fyra op 9 december rijdt
Geplaatst op: vrijdag 23 november 2012 11:10
Laatst bijgewerkt: vrijdag 23 november 2012 11:12


Nog slecht nieuws voor de pendelaars: tot op vandaag is het niet eens zeker of de nieuwe hogesnelheidstrein op 9 december rijdt. Er kunnen zelfs nog geen tickets via de site worden besteld voor de eerste geplande rit over twee weken.

De NS en de NMBS onderhandelen nog over een 'haalbare oplossing'. Maar de Beneluxtrein verdwijnt hoe dan ook.
Lees verder | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Ja, dat is een stukje spoorlijn waar de Belgen heel graag badslipperexpressen over willen laten rijden, maar in Nederland door een "uniek natuurgebied" loopt waar de veldmuis en de boswezel hopeloos in hun winterslaap verstoord zouden raken als de betreffende spoorstaven en dwarsliggers eens door een trein in levende lijve zouden worden beroerd... :')
Dat had mijn tekst kunnen zijn :D
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Niemand weet of Fyra op 9 december rijdt

Bericht door Fles »

Wubbo schreef: De NS en de NMBS onderhandelen nog over een 'haalbare oplossing'. Maar de Beneluxtrein verdwijnt hoe dan ook.
Als je dat tweede als vaststaand feit beschouwt, ben je dus op zijn best halfslachtig met het eerste bezig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra moet via Breda gaan rijden'

Bericht door Vinny »

En die dan via Brussel-Luchthaven door laten rijden naar Leuven bijvoorbeeld.
Wellicht zou je dan iets leuks kunnen doen met de lijn naar Maastricht (je hebt toch elektrisch materieel nodig dat aan wat extra eisen moet voldoen). Roosendaal-Antwerpen-Leuven-Luik-Maastricht :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten