Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Ronald »

Het zevende, en tevens laatste, deel van het Zwitserland-reisverslag speelt zich af rondom de Simplon- en Lötschbergroute, waarvan Brig zo’n beetje het middelpunt is.

Hier kun je de eerdere delen lezen:

* Deel 1: Inleiding+heenreis
* Deel 2: Chur en Arosa
* Deel 3: Van Chur naar Tirano: Bernina-Express
* Deel 4: Rondje met de Rhätische Bahn door Graubünden
* Deel 5: Van Chur naar Brig (Furka- en Oberalproute)
* Deel 6: Zermatt/Matterhorn

Vandaag (woensdag 3 september 2008) ga ik met de bus (Postauto) over de Simplonpas naar Domodossola in Italië. Vandaar weer terug naar Brig door de bijna 20 km lange Simplontunnel en verder door de nieuwe Lötschberg-Basistunnel naar Spiez, aan de Thunersee. Het laatste deel van de route, terug naar Brig, leg ik af over de “oude” Lötschbergroute. Met al die tunnels reis ik in totaal dus een uur in het donker vandaag :P .

Hieronder een kaartje met de route:

Afbeelding

En een overzicht met de gebruikte bus en treinen:

Afbeelding

De plaats Brig is op zich ook wel even het bekijken waard. Brig is altijd al een belangrijke handelsplaats geweest door de strategische ligging bij de Simplonpas, welke een belangrijke handelsroute is tussen Noord- en Zuid-Europa. Al in de 2e eeuw liep er over deze pas een transportroute.

Erg fraai is dit slot, waar tegenover mijn hotel zich bevindt. Het zgn. “Stockalper Schloss” ligt direct aan de route over de Simplonpas en is in de 17e eeuw laten bouwen door de familie Stockalper. Deze familie verdiende in die tijd een vermogen met de organisatie en controle van het handelsverkeer over de Simplonpas.

Afbeelding

Het slot heeft een fraaie kasteeltuin en een mooie binnenplaats.

Afbeelding

Ook staat er een aantal van deze oude postkoetsen.

Afbeelding

Ook Napoleon heeft zich nog beziggehouden in deze streek. Die zag het strategisch belang van de Simplonpas ook wel in en liet begin 1800 hier een nieuwe weg over aanleggen.

Dit is de “oude” Simplonroute, tegenwoordig ligt er een mooie asfaltweg buiten de stad om.

Afbeelding

Brig heeft verder ook nog een aantal mooie gebouwen, zoals het “Perrighaus”, waaronder een (overigens :pos: ) restaurant is gevestigd.

Afbeelding

Verder is er een aantal fraaie pleintjes, die ook een tamelijk “zuidelijke” uitstraling hebben. Je zit hier niet voor niets nauwelijks 15 km van Italië af ...

Afbeelding

Laten we maar weer eens op pad gaan vandaag. Om 10.00 uur sta ik bij het station van Brig om met deze moderne variant van de postkoets de Simplonpas te bedwingen.

Afbeelding

Het busstation van Brig is momenteel niet zo fraai, maar er wordt flink gebouwd aan het station dus misschien komt hier later verbetering in.

Afbeelding

Ook op dit bustraject is de Swiss Pass geldig, alleen op het Italiaanse deel naar Domodossola is een toeslagkaartje vereist voor 6 Zwitserse franken.

Afbeelding

Mooi op tijd vertrekt om 10.18 uur de redelijk gevulde bus vanaf het station van Brig. De Setra-bussen zien er goed uit en zijn behoorlijk comfortabel.

Afbeelding

Even buiten Brig rijden we de autoweg op die over de Simplonpas gaat. Direct begint het klimmen en is er een mooi uitzicht over Brig en omgeving.

Afbeelding

Afbeelding

De rit gaat over een zeer fraaie route, door diverse tunnels en lawinegalerijen :P .

Afbeelding

Afbeelding

Na ruim een half uur klimmen vanuit Brig komen we aan op het hoogste punt van de rit, de Simplonpas met een hoogte van 2005 m.

Afbeelding

Halte “Simplonblick” met bovenop een monument.

Afbeelding

Bovenop de Simplonpas stopt de bus even, er stappen wat wandelaars uit. Direct na vertrek begint de lange afdaling richting Italië. Even later wordt Simplon Dorf zichtbaar, met nog behoorlijk wat bewolking dat tussen de bergen hangt.

Afbeelding

In Simplon Dorf bij de halte voor het postkantoor staat de bus even tien minuten stil. Dit geeft nog even mooi de mogelijkheid om de bus op de foto te zetten.

Afbeelding

Nadat we nog even op een reiziger te hebben gewacht die dacht dat de pauze van de bus iets langer zou duren :? gaan we weer verder met de afdaling en rijden we door de “Gondoschlucht”, een zeer steil en ruig gedeelte van het dal. Meerdere keren klinkt de meertonige toeter van de bus bij een scherpe bocht. Fraai geluid, helaas geen voorbeeld ervan ...

Afbeelding

Bij Gondo rijdt de bus Italië binnen. Het is net of je vanuit Nederland België inrijdt, meteen is de weg smaller en slechter en zijn de huizen rommeliger (maar dat heeft ook wel weer wat). We zijn aangekomen in het Val d’Ossola, waar we via een stuk autoweg in de buurt komen van de eindbestemming Domodossola.

Afbeelding

Om 12.00 uur komt de bus aan in Domodossola, waar de zon inmiddels is doorgebroken en het ineens behoorlijk warm is. Hieronder het busstation bij het treinstation van Domodossola.

Afbeelding

Ik neem even een uurtje de tijd om Domodossola te bekijken. Een leuk plaatsje met een aantal mooie pleintjes die (voor mij althans) weer typisch Italiaans aandoen.

Afbeelding

Afbeelding

Na een rondje door het stadje kom ik weer terug bij het station.

Afbeelding

Het ziet er allemaal net een beetje minder verzorgd uit dan in Zwitserland.

Afbeelding

Dat geldt zeker ook voor de treinen. Hieronder de stoptrein naar Milaan.

Afbeelding

Afbeelding

De regionale trein naar Novara staat op het punt van vertrekken.

Afbeelding

Ik ben van plan met de trein terug naar Brig te reizen door de Simplontunnel. Deze tunnel is bijna 20 km lang en aan het begin van de 20e eeuw aangelegd. Ook rijden er autotreinen door deze tunnel tussen Brig en Iselle di Trasquera, om een autorit over de Simplonpas te vermijden.
Om 12.48 uur komt de CisAlpino-trein uit Milaan naar Basel binnen op perron 2. Hier steken de oude stoptreintjes wel erg schril bij af.
De CisAlpino is een netwerk van snelle treinen in het grensgebied van Zwitserland en Italie. Ze rijden bijvoorbeeld tussen Basel, Milaan, Genève en Venetië.

Afbeelding

Ook van binnen zijn de treinen erg comfortabel en ingericht voor de lange afstanden.

Afbeelding

Het ritje naar Brig duurt een half uur, aanmerkelijk sneller dan met de bus over de pas, maar je ziet wel een stuk minder.

Terug in Brig besluit ik in deze trein te blijven zitten, welke verder gaat door de nieuwe Lötschberg-basistunnel richting Basel.
De Lötschberg-basistunnel is bijna 35 km lang en (tot nog toe) de langste landtunnel ter wereld. De tunnel is in december 2007 geopend en vervangt het oude Lötschbergtraject. De nieuwe tunnel versnelt de verbinding tussen Wallis (en Italië) en het noorden van Zwitserland behoorlijk. Er kan tot 250 km/u gereden worden, veel sneller dan het slingerende bergtraject waarin de oude Lötschbergtunnel ligt. De oude tunnel wordt sindsdien alleen nog gebruikt door autotreinen en de regionale treinen.

Na Visp begint de tunnel, de rit door de tunnel duurt nauwelijks een kwartiertje. Het lijkt met wel leuk om uit te stappen in Spiez, aan de Thunersee. Even voor twee uur komt de CisAlpino-trein hier aan.

Afbeelding

In een keer realiseer ik me dat dit het eerste ritje sinds bijna een week was op normaalspoor in plaats van smalspoor, maar daar merk je in de trein natuurlijk niets van :wink: .

Spiez ligt in het domein van de BLS, ofwel de Bern-Lötschberg-Simplonbahn. Deze spoorwegmaatschappij rijdt een groot aantal regionale treindiensten in het midden van Zwitserland rondom Bern, en rijdt ook de treinen over het “oude” Lötschbergtraject.

Hieronder een regiotrein van de BLS, afkomstig uit Zweisimmen.

Afbeelding

Spiez ligt, zoals gezegd, aan de Thunersee. Het station ligt wat hoger, dit geeft een mooi uitzicht :D . De Thunersee is een langgerekt meer waaraan ook de bekende steden Thun en Interlaken liggen.

Afbeelding

In een kwartiertje loop ik naar het haventje aan het meer, wat weer mooie vergezichten oplevert.

Afbeelding

De BLS onderhoudt ook een lijndienst per boot over de Thunersee. Zeer regelmatig vertrekken er boten uit Interlaken en Thun, en doen hiermee diverse plaatsen aan beide zijden van de oevers aan.

Afbeelding

Spiez heeft ook een klein jachthaventje ...

Afbeelding

... en een middeleeuws kasteel dat op de rand van de oever van het meer staat.

Afbeelding

Tegen vier uur loop ik terug naar het station, waar deze (volgens mij) vrij oude BLS-locomotief staat.

Afbeelding

Een paar minuten later komt mijn trein binnen. Deze trein zal over de “oude” Lötschbergroute naar Brig rijden.

Afbeelding

Deze rit is (vanzelfsprekend) een stuk fraaier dan door de nieuwe tunnel, dit soort uitzichten mis je dan :!:

Afbeelding

Onderweg staat deze goederenwagen, die net als ik ook behoorlijk ver van huis is :P

Afbeelding

De Lötschbergtunnel is 14 kilometer lang en begint bij Kandersteg. Vanaf hier is ook een autotransport door de tunnel. Een zeer belangrijke verbinding, een andere mogelijkheid om per auto dit deel van de Alpen te kruisen is er niet. Hieronder een foto van een autotrein.

Afbeelding

Het kwartiertje in het donker geeft mooi de gelegenheid om wat vreemde woordjes te leren, die zijn aangebracht op het tafeltje.

Afbeelding

Na een kwartier in het donker (en met een rijkere woordenschat :wink: ) komen we aan in Goppenstein, aan de andere kant van de tunnel. Even later verschijnt aan de rechterkant een geweldig uitzicht over het Rhonedal :pos: .

Afbeelding

Na een lange afdaling worden de plaatsen in het dal steeds groter, uiteindelijk komt dan ook Brig in zicht.

Afbeelding

Einde van de trein- en busritjes van vandaag. Ik loop nog even rond op het station van Brig voor een aantal foto’s.

De BLS-trein na aankomst in Brig.

Afbeelding

Een wat ouder BLS-treinstelletje.

Afbeelding

Achter het station van Brig, bij het spooremplacement, vertrekken de autotreinen door de Simplontunnel naar Iselle di Trasquera. Deze treinen bestaan ook uit één personenrijtuig, die gewoon als lokale trein te gebruiken is.

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik ook regelmatig zag, zijn deze “vrachtwagentreinen”. Deze rijden de vrachtwagens op een snelle (en schone) manier een eind door de Alpen.

Afbeelding

Tenslotte nog een foto van het MGB-station aan de voorzijde.

Afbeelding

De reisdagen zitten erop, de volgende dag (donderdag 4 september) is de thuisreis gepland.

Met deze treinen zal ik weer terug naar Nederland reizen:

Afbeelding

De volgende ochtend heb ik nog even tijd, dus neem ik weer de “oude” Lötschbergroute naar Spiez, waar ik overstap op de (zeer comfortabele) IC-trein naar Basel.

Afbeelding

Om 15.12 uur vertrekt de ICE International terug naar Nederland ...

Afbeelding

Afbeelding

... waarmee er aan dit geweldige Zwitserland-treinen-avontuur een einde komt :cry: .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo, dit was dan ook het laatste deel van het (toch wel een beetje lang geworden :oops: ) Zwitserland-reisverslag. Ik heb het niet voor niets maar opgedeeld in een aantal stukjes, dan kun je op een regenachtige zondagmiddag nog eens een stukje nalezen zonder het hele verslag te hoeven laden :wink: .

Voor degene die de moeite genomen hebben om het verslag tot hier (of een stukje ervan) gelezen en/of bekeken te hebben, bedankt voor de belangstelling :!: Ik hoop dat het verslag een beetje een indruk gegeven heeft van dit zeer fraaie treinenland. Echt een aanrader, ik ga zeker nog een keer terug!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Wubbo »

Ik ga ook zeker nog eens terug. Bedankt voor het verslag ;-).

Staat die kunst er nog, in de Thunersee (van Spiez richting Faulensee/Interlaken)? Die stond er 2 jaar geleden, en heb ik toen voor erg lelijk uitgemaakt ;-)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Chauf21 »

Grootse verslagen. Tot nu heb ik er doorheen gescrolld, maar op die regenachtige, druilerige dag ga ik het zeker lezen! :)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Ronald »

Wubbo schreef:Staat die kunst er nog, in de Thunersee (van Spiez richting Faulensee/Interlaken)? Die stond er 2 jaar geleden, en heb ik toen voor erg lelijk uitgemaakt ;-)
Ik denk het niet, ik heb althans niets opvallends gezien ...
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door tsov »

Mooie serie! Leuk geschreven en het blijkt wel dat je een leuke tijd hebt gehad. Het is dan ook een leuk land :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door JeePee »

Mooie serie. Erg leuk om te lezen en te zien. Ik krijg zo wel veel zin om ook even die kant op te gaan :)
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door racingweirdo »

had dat gezegd dan had je mijn 2e huisje in kandersteg mogen lenen :pos:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Daan »

Zo, ik heb vanmiddag al je verslagen van deze reis maar eens gelezen :) In een woord: prachtig! :pos: Wat een geweldig landschap daar, zeg :D

Een vraagje: Waar haal je die mooie overzichtskaartjes vandaan?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Fles »

Wat een ontzettend vette week moet dat geweest zijn zeg :shock: Ik heb alle delen met open mond zitten lezen ongeveer :D

ik wil ookkkkkk :mrgreen:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Ronald »

Daan schreef:Een vraagje: Waar haal je die mooie overzichtskaartjes vandaan?
Bij de Swiss-pass zat een mooi overzichtskaartje met spoor- en buslijnen erop waarop de kaart geldig is. Ik had deze eerst gescand, maar vond hem later ook op internet (toch net iets mooier). Vervolgens van (delen van) het kaartje schermafdrukken opgeslagen als bitmap, daarna met het handige programmaatje "Paint.NET" (een soort uitgebreide "Paint") aan de gang geweest. Dus lijntjes trekken, puntjes zetten en teksten plaatsen. Het is wel even een werkje, maar een kaartje verduidelijkt de reisroute altijd wel een beetje.
Fles schreef:Wat een ontzettend vette week moet dat geweest zijn zeg
Is haast nog zacht uitgedrukt :wink: . Maar inderdaad, was echt geweldig. En daar heeft het mooie weer natuurlijk ook wel aan mee gewerkt, daar moet je gewoon geluk mee hebben :D .
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Karl »

Mooi verslag (alle delen gelezen), met leuke foto's die een goede impressie van Zwitserland geven. De kaartjes aan het begin van het verslag hebben zeker een toegevoegde waarde. :pos:
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door waldo79 »

Heel leuk verslag met dito foto's
Het zgn. “Stockalper Schloss” ligt direct aan de route over de Simplonpas en is in de 17e eeuw laten bouwen door de familie Stockalper
Dit lijkt wel Nederlands uit een toeristenfoldertje dat niet door een Nederlander/Vlaming is geschreven 8-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Meltrain »

Ik heb ook alle verslagen gelezen en ik moet zeggen dat het echt een heel mooie reportage is geworden. :D
Ik had over enkele kleine dingetjes nog wat opmerkingen, maar dat moet ik even per verslag opzoeken. In elk geval niks negatiefs hoor. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Ronald »

waldo79 schreef:
Het zgn. “Stockalper Schloss” ligt direct aan de route over de Simplonpas en is in de 17e eeuw laten bouwen door de familie Stockalper
Dit lijkt wel Nederlands uit een toeristenfoldertje dat niet door een Nederlander/Vlaming is geschreven 8-)
Mja, als ik die zin nog eens overlees had deze inderdaad wel iets fraaier gekund :oops:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door BR628 »

Kijk, van zo'n verslag kunnen enkele medeforumleden, met 1 bepaald figuur in het bijzonder nog wat van leren. Netjes opgedeeld in meerdere delen. Erg mooi en leuk om te zien hoe het er in der Schweiz aan toe gaat. Aardig ook de afwisseling tussen trein, bus en landschap met af en toe ook een culturele noot. Super!
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door dvdhoven »

Ik sluit me bij de vorige sprekers(schrijvers) aan. Erg mooi, erg leuk, goed te lezen. Fantastisch.
Zwitserland is altijd één van mijn favoriete landen geweest. Erg veel te beleven op openbaar vervoer gebied.
Ga je volgend jaar weer? Er liggen nog enige andere hoogtepunten op je te wachten. En één of meer boottochten kan ik ook aanraden.
Dick van den Hoven
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Ronald »

dvdhoven schreef:Ga je volgend jaar weer? Er liggen nog enige andere hoogtepunten op je te wachten. En één of meer boottochten kan ik ook aanraden.
Misschien van de winter al, met sneeuw lijkt het me ook wel erg speciaal (en dan natuurlijk ook de Gornergratbahn :wink: ). Tips en andere mooie routes zijn altijd welkom :!:
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door dvdhoven »

Paar routes: De Gottard is natuurlijk een must. Heeft nu ook na het jubileum een Höhenweg, dat is een wandelpad.
Je kunt bijv. Luzern - Locarno - Domodossola - Brig - Bern - Luzern doen; dan heb je de Centovalli erbij. Die is ook erg mooi.
Interlaken - Lauterbrunnen - Wengern - Kleine Scheidegg - Grindelwald - Interlaken. Ook erg fraai. Je kunt vanaf Kleine Scheidegg de Jungfrau op. Heb ik zelf nooit gedaan, erg duur, boven vaak veel wolken en erg toeristisch. Vanaf Lauterbrunnen kun je met een kabelbaan omhoog en dan een baantje naar Mürren. Vandaar is een kabelbaan naar de Schilthorn met een draaiend restaurant, dat heeft gefigureerd in één van de oudere James Bond films
De Golden Pass route is ook erg fraai: Luzern - Interlaken - Spiez - Zweisimmen - Montreux. Montreux heeft ook een paar steile tandradbanen.
Als je je Frans een beetje beheerst, is de regio rond het meer van Geneve ook schitterend. Vandaar uit kun je ook richting Mont Blanc.

Zelf ben ik een tramfan en voor trams kun je goed terecht in Zürich en Basel.
Minder spectaculair qua landschap, maar erg leuk als je van allerlei banen houdt, is het gebied rond Zürich en tussen Zürich en Bodensee. Rond Zürich zie je ook eens het dichterbevolkte Zwitserland en kun je leuk vergelijkingen maken met bijv. onze Randstad.
Ook rond Bern vele banen in een voor Alpen landschap.

En als je van wandelen en trein tegelijk houdt, dan heb je een aantal Höhenwege.
Er is er nu dus één op de Nordrampe van de Gottard
De BLS had er altijd twee, één op de Nordrampe en één op de Südrampe. Dan kun je ook over het voetpad langs het Bietschtalviaduct. Schijnt eng te zijn :P
De Rhätische Bahn heeft een Lehrpfad langs de Albula lijn

En sneeuw is inderdaad spectaculair. Zelf houdt ik niet van dat witte spul, maar ik herinner me nog goed in september 1974 met de Furka Oberalp Bahn door hoge sneeuwmuren gereden te zijn.
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Daantje »

Brig is ook een leuke stad om te winkelen, heb ik ook wel eens gedaan :) Wij gingen altijd over de Simplonpas als we met de auto via Zwiterland naar Italie gingen. We gingen dan ook met de auto op de trein door de oude Lotschbergtunnel. Ik ben ook een keer op vakantie geweest in Interlaken en ben toen ook (met de boot) naar Spiez en Thun geweest, zijn leuke plaatsjes. Ik kan je de omgeving van Interlaken (en dan zeker Grindelwald met de Jungfraujoch) aanraden als je nog eens teruggaat. Ook het Lotschental is een aanrader. Met de postbus kun je een heel eind het dal inlopen en de wandeltocht naar de gletcher is prima te lopen en echt een aanrader. In de omgeving van Interlaken rijden ook nog wat leuke treintjes en is prima te bereiken vanuit Nederland.

Ik heb nu al je verslagen gelezen. Leuk om te lezen, leuke foto's en leuk dat het bekend terrein is ;)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Ronald »

Bedankt voor de tips in ieder geval :D . Er liggen nog genoeg mooie plekjes te wachten voor de volgende keer zie ik al. Die regio rond Interlaken en de Jungfrau staat in ieder geval hoog op mijn verlanglijstje :wink: .
Raoul
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:53

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Raoul »

Leuk, om al jouw verslagen te lezen. Die swiss pass is een geweldige kaart om te gebruiken. Je kunt er echt van alles mee!

Ik hoop ook zeker dat ik mijn reis van 2 weken (ook de afgelopen zomer, met wubbo en ten dele met michel (geen idee wat zijn forum naam is hier) gedaan) ga herhalen in de toekomst.

Er zijn zeker nog zat mooie stukken over! Je hebt overigens het stuk Domodossola - Locarno niet gedaan (van dat stuk ben ik toch echt goed beroerd geworden, combinatie warmte en hitte denk ik...)

Mooie foto's ook allemaal!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Ronald »

Raoul schreef:Leuk, om al jouw verslagen te lezen. Die swiss pass is een geweldige kaart om te gebruiken. Je kunt er echt van alles mee!
Inderdaad, omgerekend per dag is hij niet duur (zeker als je kijkt wat een los retourtje met de Bernina-Express al kost). En erg handig, geen gedoe met losse kaartjes. Goede uitvinding in ieder geval :pos: .
Raoul schreef:Er zijn zeker nog zat mooie stukken over! Je hebt overigens het stuk Domodossola - Locarno niet gedaan
De "Centovalli" stond wel op mijn lijstje voor de laatste dag, maar omdat de terugreis ook al een lange dag zou worden, heb ik het die dag maar wat rustiger aan gedaan :wink: . Ik bewaar hem zeker voor de volgende keer :P .
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door dvdhoven »

Raoul schreef:Die swiss pass is een geweldige kaart om te gebruiken. Je kunt er echt van alles mee!
Ik noem zo'n kaart altijd de regenverzekering. :P Als het regent, en dat kan het goed in Zwitserland, dan pak je gewoon een trein en je ziet wel. Zo heb ik diverse dagen kris-kras door Zwitserland gereisd.
Kan ook nog zijn dat je ergens mooi weer treft. Ooit zat ik in maart in Basel in een hotel. Het was koud en regenachtig. Trein gepakt, de Gotthard over (regen -> sneeuw), door de tunnel, eerst sneeuw, dan regen en dan droog. In Locarno bij 15 graden op een verwarmd terras pizza gegeten. :)
Ook eens in Kandersteg in een hotel gezeten. Dikke regen. Trein genomen naar Wallis. Aan de andere kant heerlijk in de zon gewandeld. Aan het eind van de middag terug en nog steeds dikke regen.
Dick van den Hoven
Raoul
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:53

Re: Reisverslag Zwitserland - deel 7/7: Lötschberg-/Simplonroute

Bericht door Raoul »

dvdhoven schreef:[Ik noem zo'n kaart altijd de regenverzekering. :P Als het regent, en dat kan het goed in Zwitserland, dan pak je gewoon een trein en je ziet wel. Zo heb ik diverse dagen kris-kras door Zwitserland gereisd.
Kan ook nog zijn dat je ergens mooi weer treft. Ooit zat ik in maart in Basel in een hotel. Het was koud en regenachtig. Trein gepakt, de Gotthard over (regen -> sneeuw), door de tunnel, eerst sneeuw, dan regen en dan droog. In Locarno bij 15 graden op een verwarmd terras pizza gegeten. :)
Ook eens in Kandersteg in een hotel gezeten. Dikke regen. Trein genomen naar Wallis. Aan de andere kant heerlijk in de zon gewandeld. Aan het eind van de middag terug en nog steeds dikke regen.
Klopt daar staat Zwitserland ook om bekend. Mijn ouders maken het tegenwoordig vaak genoeg mee aan het Lugano meer. (we hebben daar sinds dit voorjaar een vakantiehuisje (wel net over de grens in Italië) en vanaf mei 2009 ook al een 2de) Het ene moment kan het heel mooi zijn, terwijl het aan de andere kant van de berg prachtig is, of andersom.

In Zwitserland is de Gotthard echt een verradelijke berg. Zo staat hij ook bekend. Daar is het dikwijls aan de andere kant minder of slechter. De bergen hebben toch echt wel invloed in Zwitserland op het weer!
De "Centovalli" stond wel op mijn lijstje voor de laatste dag, maar omdat de terugreis ook al een lange dag zou worden, heb ik het die dag maar wat rustiger aan gedaan :wink: . Ik bewaar hem zeker voor de volgende keer :P .
Voor mij in ieder geval dat traject nooit meer. Of er moet echt ander materiaal erop zitten....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten