geen OV meer op 9292!

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Skinkie »

Beetje up-to-date blijven he Somoht: 2012-11-21T21:06:02.0687552+01:00 bij GVB werken ze ook na kantooruren.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Somoht »

Skinkie schreef:Beetje up-to-date blijven he Somoht: 2012-11-21T21:06:02.0687552+01:00 bij GVB werken ze ook na kantooruren.
Geachte heer Skinkie, beste Stefan.

Deze dienstregeling wordt pas geldig op 9dec omstreeks 2 uur en bevat de metrodienstregeling niet, deze maakt wegens werkzaamheden nog onderdeel uit van de door mij genoemde delta ingaande 4 november. Derhalve is uw beschuldiging ongegrond en niet relevant voor de klacht van mijnheer Hauptbahnhof

mvg,

Somoht
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Wubbo »

Van de week geprobeerd een reisadvies te printen van 9292. Gewoon op A4, door te drukken op de knop Printen die 9292 op de pagina plaatst. Wat een bagger levert dat op zeg, het is dat ik weet hoe laat een trein gaat en daardoor kan redeneren wat bij wat hoort, maar een normale gebruiker komt daar echt niet uit...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Fles »

Tsja daar is echt alles fout gegaan inderdaad. Elke vorm van praktische bruikbaarheid is geofferd aan een gelikte interface en accountgeilerij :neg:
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Somoht »

Wubbo schreef:Van de week geprobeerd een reisadvies te printen van 9292. Gewoon op A4, door te drukken op de knop Printen die 9292 op de pagina plaatst. Wat een bagger levert dat op zeg, het is dat ik weet hoe laat een trein gaat en daardoor kan redeneren wat bij wat hoort, maar een normale gebruiker komt daar echt niet uit...
Is al weken bekend geloof ik, zie het ook vaak langskomen op de 9292 twitteraccount.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Edwin »

9292.nl geeft Metro a t/m E nu aan als metro 1 t/m 10. Wat daar de logica van is... In ieder geval geen Metro A/B meer, maar dit is ook geen oplossing.

Edit: Toch wel, zie nog een C/D.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Somoht »

Edwin schreef:9292.nl geeft Metro a t/m E nu aan als metro 1 t/m 10. Wat daar de logica van is... In ieder geval geen Metro A/B meer, maar dit is ook geen oplossing.

Edit: Toch wel, zie nog een C/D.
RET levert geen lijnummers mee in hun bestandjes, alleen lijnsysteemnummers. Dit is dus 10->E etc. 9292 houdt dus zijn eigen schaduwtabelletjes bij, wat in de soep is gegaan toen RET zijn lijnsysteemnrs wijzigde ten behoeve van nieuwe Qbuzz lijnen. Het zat eerst ook in de routeplanner, maar daar was het weer uitgehaald. Zie het soms nog in de 9292 "actuele" vertrektijden langskomen. Er zitten ook geen bestemmingen in dus de bestemmingen zijn ook bedacht cq. afgeleid aan de laatste halte.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Daantje »

Kan het zijn dat de oude versie van de android app de nieuwe dienstregeling niet kent? Vandaag allerlei reisadviezen opgevraagd omdat er geen treinen reden tussen Rotterdam en Delft maar er klopte geen hout van, tsja dan kan ik het net zo goed niet opzoeken :? De nieuwe app werkt nog steeds niet maar ben druk aan het mailen met 9292 en ze zijn er wel mee bezig en krijg wel het idee dat ze het serieus nemen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Somoht »

Daantje schreef:Kan het zijn dat de oude versie van de android app de nieuwe dienstregeling niet kent? Vandaag allerlei reisadviezen opgevraagd omdat er geen treinen reden tussen Rotterdam en Delft maar er klopte geen hout van, tsja dan kan ik het net zo goed niet opzoeken :? De nieuwe app werkt nog steeds niet maar ben druk aan het mailen met 9292 en ze zijn er wel mee bezig en krijg wel het idee dat ze het serieus nemen.
De website zou zelfde adviezen moeten geven als de app's. Maar de nieuwe dienstregeling zou er zowiezo in moeten zitten. Duurt wel altijd lang voordat 9292 zijn data weer op orde hebben met de bagger die ze importeren ipv standaarden.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door hauptbahnhof »

Ik word met de dag steeds geïrriteerder van die 9292.

Ik ga opzoeken hoe ik op het eindpunt van lijn 2 kom (weet wel hoe maar gaat erom dat ik weet hoe laat ik de deur uit moet om op tijd op het werk te zijn). Dus heb ik de reis in 2en gesplitst en begin met laatste stukje: Metrostation Heemstedestraat -> Oudenaardenplantsoen. Dat is een stuk van 5 haltes. Krijg ik te zien:
Geen reisadvies

Via locatie ligt op loopafstand van vertrek- of aankomstlocatie.
:roll: :roll: :roll:
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Tristan »

En nog lang niet alle tarieven van 2013 zijn er in verwerkt. Blijkbaar gaat men er toch vanuit dat de wereld aanstaande vrijdag vergaat :P
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door hauptbahnhof »

Nou ga ik kijken hoe laat de GVB nachtbus (355) as maandagochtend gaat rond 5:00. Dan rijdt de nachtbus om het uur. Krijg ik de dienstregeling van het weekend (om het half uur). Waarom kun je niet blindelings op deze site vertrouwen?
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door zone5324bericht... »

heb zojuist wederom het bewijs voor mijzelf gekregen, dat 9292.nl geen optimaal reisadvies meer kan geven.

als ik voor morgen een reis van mijn huisadres naar het huisadres van bestemming invoer, moet ik eerst een dikke 10 minuten lopen naar een bushalte (terwijl er een tramhalte enkele honderden meters bij mij vandaan is) om dan met bus, metro, en nog eens 3 bussen op de plaats van bestemming zal komen.
een reis die daarmee tussen de 3,5 en 3,75 uur duurt.
ook nog eens zeer vervelend, was het feit, dat alleen die lange reisadviezen gegeven werden en niet de bestaande kortere reisadviezen.

ik ben dan ook gaan zoeken in stukjes en daarmee werd de reis meteen minstens een uur korter met ongeveer dezelfde vertrek- en aankomsttijden.

nu weet ik, dat je altijd verder moet kijken, maar degenen die blind op 9292.nl vertrouwen worden op die manier lekker lang in het OV gehouden.
die lange reis was wel een paar euro goedkoper, omdat er geen trein bij zat, maar een uur langer doen over de reis, lijkt mij ook niet opwegen tegen een paar euro meer...

wat ik trouwens nog steeds het stomste vind van 9292.nl.
ik krijg regelmatig een advies waarbij ik 13 minuten moet lopen naar een bushalte.
de bus die ik daar dan moet pakken, gaat langs een halte die ik in 15 minuten ook kan bereiken.
waarbij ik dan dat stukje van die eerste halte naar de tweede halte niet moet betalen...
ik zou dan als 9292.nl zeggen, dat je naar die tweede halte moet lopen omdat dan de reis goedkoper is.

maar met reiskosten houdt 9292.nl al helemaal geen rekening, omdat de treinen met toeslag nog heel vaak in reisadviezen opgenomen zijn.
Ook nu er steeds meer bedrijfseigen abonnementen komen, waarmee mensen niet met een andere busmaatschappij binnen de geldigheid van het abonnement kunnen reizen, gaan dat soort reizigers een keuze moeten maken tussen de bus van het abonnement of extra betalen...

trouwens de prijzen van de reizen met de bussen van voorheen Qbuzz in de regio Rotterdam zijn nog steeds niet opgenomen in de adviezen van 9292.nl.
dat ze die prijzen na een dikke maand nog niet in het systeem opgenomen hebben, vind ik niet te verkopen...
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door midnet »

dan vermoed ik het volgende als verklaring:
1. 1e lange advies: had je niet per ongeluk aangevinkt (of nog aanstaan van laatste keer), dat trein niet bij het te kiezen assortiment moet?
Die mogelijkheid was vroeger nuttig voor dagkaartenbenutters.
2. 9292 is afhankelijk van wat de bedrijven aanleveren-wat ze overigens verplicht zijn, ze hebben geen magiese kaboutertjes die alles nazoeken. Dus ligt de fout hier by RETBUzz. Al zal het wel te maken hebben met overname Qbz in die regio door RET. Ze doen daar ok niet meer aan gedrukte dienstregelingen, dus voor de oude QBz is dat wat lastiger als voor stadslijnen.
3. computers kunnen niet nadenken-als iemand ze heeft geprogrammeerd dat de kortste looproute moet worden uitgespuugd, dan doen ze dat-ook als een iets langere route mogelijk veel kortere totaalreistijd oplevert.
Maar ja-ik heb ook vaak te doen met die mensen die met zo'n reispapiertje zitten-als er wat misgaat en dan geen benul meer hebben van alternatieven. Wat wederom mijn idee bevestigt dat computers mensen dommer en niet slimmer maken.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door webguy »

Overigens is deel van het probleem dat vervoerders en 9292 maar bepaalse kanten op en afdelingen communiceren. Als wr dus een fout is, lost 9292 het tijdelijk op in eigen planner maar vertelt de vervoerder niet wat er mis is en volgende keer beter moet, zowel technisch als inhoudelijk.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Tristan »

Ik kan niet eens meer een normale rit van Utrecht Jaarbeursplein naar Schoonhoven Lopikerplein plannen. Sinds kort moet ik bij deze rit uitstappen bij halte Mr. Kesperplein (één halte verder) en daar naar de overkant lopen, 7 minuten wachten en overstappen op een bus richting Utrecht en dan bij halte Lopikerplein/De Toren uitstappen :? Terwijl halte Lopikerplein wel wordt meegenomen bij 'Toon alle tussenstops'
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Somoht »

Er is ook geen (is nu wel net opgesteld) data-koppelvlak voor prijzen. Ik vermoed dat 9292 die grotendeels handmatig loopt in te kloppen. Vroeger met die zones was dat ook geen issue, toen kon je gewoon bij haltes het zonenr inzetten en zodoende dood eenvoudig het aantal zones berekenen. Verder heb je allemaal issues in je routeplanner met de ovchipkaart, zo mag je niet terugreizen in de richting, mogen bepaalde overstappen niet etc. etc.
3. computers kunnen niet nadenken-als iemand ze heeft geprogrammeerd dat de kortste looproute moet worden uitgespuugd, dan doen ze dat-ook als een iets langere route mogelijk veel kortere totaalreistijd oplevert.
Maar ja-ik heb ook vaak te doen met die mensen die met zo'n reispapiertje zitten-als er wat misgaat en dan geen benul meer hebben van alternatieven. Wat wederom mijn idee bevestigt dat computers mensen dommer en niet slimmer maken.
Computers kunnen dit wel, alleen is de planningsoftware van 9292 uit begin jaren '90 en er is volgens mij sindsdien niet veel veranderd aan de algoritmes. Er zijn de laatste paar jaren, oa. door de opkomst van opendata, veel onderzoek geweest naar timetabled plannen. Ik weet wel zeker dat de een goed algoritme een mens makkelijk kan verslaan, verder is je laatste punt een leuke filosofische discussie ;).
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door zone5324bericht... »

snap ook wel, dat hun systeem niet optimaal werkt en dat z afhankelijk zijn van gegevens van anderen.
het gaat er mij echter om, dat er te vaak reisadviezen worden gegeven die je dan weer na moet kijken om zeker te weten of het wel de meest optimale reis is.
en dat is dubbel werk.

het vervelende is wat mij betreft dan ook het niet kunnen vertrouwen op 9292.nl.
de oude site was ook niet optimaal, maar had wel wat meer keuze mogelijkheden, waardoor vaak een beter advies verkregen kon worden, zonder nakijken.

en waar het mij om gaat, is het feit mensen niet gewaarschuwd worden, dat ze verder moeten kijken dan hun neus lang is.
de leek doet dit namelijk niet uit zichzelf en die zou dus rustig een onlogisch advies gebruiken en daardoor veel langr onderweg zijn.

heb RIG weer een mailtje gestuurd, om ze duidelijk te maken, dat het lange reisadvies, zonder korte alternatieven en het laten lopen naar een ver gelegen bushalte (terwijl een andere halte met minder reiskosten een betere optie zou zijn) toch echt niet kan...
ik zou ook graag weer het keuzemenu terug om zelf de halte of haltes te kiezen en niet slechts 1 halte kunnen kiezen of de site de halte laten kiezen als je een adres gebruikt.
daarmee laat je de gebruiker eerst een betere zoekopdracht creëren.

trouwens bij mij staat altijd alles aangevinkt, omdat ik juist de meest ideale reis wil zien en dan moet je alles aan laten staan.

wat betreft die prijzen, is het ook gemeld en dus voor RIG opnoeiw een seintje om er weer eens bij de bedrijven achteraan te gaan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Vinny »

Ik hoor de laatste tijd ook steeds meer mensen klagen over de adviezen van 9292ov.nl. Ik heb er zelf niet zoveel last van moet ik zeggen, maar is er iets veranderd waardoor het slechter is geworden? Of hebben ze de loopafstand verkeerd ingeschat? Of hebben ze iets veranderd in hun prioriteit, zodat mensen sneller bus+metro in plaats van trein zien?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door hauptbahnhof »

Waar ik de meeste last van heb is dat ze mij adviezen geven waar een stuk lopen in zit, terwijl er gewoon OV op dat stuk rijdt. En natuurlijk, lopen is niet erg, maar met OV ben ik wel sneller dan dat ik ga lopen. Een simpel voorbeeld: van Station Duivendrecht naar het eindpunt van tram 25 Pres. Kennedylaan. Hierbij zul je nooit een advies krijgen om tram 25 te nemen tussen President Kennedylaan en Victorieplein. Op de terugweg ook niet, ook al kun je zo een aansluiting eerder halen op victorieplein. Wat heb je aan zo'n reisplanner?

Ik ga het binnenkort wel aankaarten. En over het algemeen al de problemen die ik in het verleden heb aangekaart zijn opgelost (bijv de verbinding met de Gein-tak en de CS-tak van de metro wordt nu ook aangegeven met de verbinding 50-53, of lijn 51 als metro aanmerken i.p.v. tram).
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 13 jan 2013, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Somoht »

9292 krijgt dit jaar voor het eerst concurrentie, vanuit het BeterBenutten project is het de bedoeling dat er minstens één volwaardig (actuele) concurrent is van 9292.
Ik denk dat je die "verbeteringen" ook in dat licht moet zien.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:Waar ik de meeste last van heb is dat ze mij adviezen geven waar een stuk lopen in zit, terwijl er gewoon OV op dat stuk rijdt. En natuurlijk, lopen is niet erg, maar met OV ben ik wel sneller dan dat ik ga lopen. Een simpel voorbeeld: van Station Duivendrecht naar het eindpunt van tram 25 Pres. Kennedylaan. Hierbij zul je nooit een advies krijgen om tram 25 te nemen tussen President Kennedylaan en Victorieplein. Op de terugweg ook niet, ook al kun je zo een aansluiting eerder halen op victorieplein. Wat heb je aan zo'n reisplanner?
Dat lopen is ook omdat 9292 die loopsnelheid vast erin zet, rotzooi eens wat met de loopsnelheid op opentripplanner.nl en zie de verschillen. Als ik loopsnelheid op 1 kmh zet krijg ik advies via Rai & bus62
Bij een routeplannen is er de balans tussen aantal overstappen, loopsnelheid, wachttijd en reistijd. Voor een overstap moet je minstens 2 minuten rekenen, aangezien de bus waar je vandaan komt te laat kan zijn en de bus waar je op over moet stappen te vroeg kan vertrekken. Je kunt wel een overstap geven die in 50% van de gevallen gaat werken maar je dupeert dan wel de andere helft van je reizigers, die boos op de bushalte staat te wachten.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door hauptbahnhof »

Ze kunnen dan ook beide mogelijkheden aangeven. Dus met lopen vanaf PKL naar Victorieplein of met de tram.

Met de metro doen ze dat ook. Een advies met 50/53 en dan overstappen op lijn X; en een advies met lijn 54 en dan overstappen op diezelfde lijn X. Met de eerste heb je een ruimere overstaptijd maar je moet ook nog een keer tussen 2 metro's overstappen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Daniel »

@hauptbahnhof: Opvallend, ik krijg juist het omgekeerde. Lopend naar het station kost me iets van 10 minuten, maar 9292 laat me eerst de verkeerde kant op lopen om daar vervolgens een bus naar het station te pakken.
Een kwartier later stuurt 'ie me naar één halte voor het station om vervolgens nog dat piepkleine stukje de bus te nemen. Naast dat de routebeschrijving ineens in het Engels staat stuurt die me ook nog via een omweg over de busroute van lijn 8 waarop ik onderweg naar de bewuste halte reeds drie andere haltes passeer...
Routebeschrijving naar Bushalte Stationsstraat
Head northeast toward Arnhemseweg
Exit the roundabout onto Arnhemseweg
Turn left onto Stadsring
Turn left onto Van Asch van Wijckstraat
Continue onto Stationsplein/Stationsstraat
Over het bovenstaande geheel zou ik trouwens 7 minuten moeten doen, dus daar gaat het kennelijk fout: de straten hier in de omgeving kan je als een vierkant zien, waarbij mijn route via één zijde loopt, terwijl de route van 9292 me via drie zijden van dat vierkant stuurt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: geen OV meer op 9292!

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:Ze kunnen dan ook beide mogelijkheden aangeven. Dus met lopen vanaf PKL naar Victorieplein of met de tram.

Met de metro doen ze dat ook. Een advies met 50/53 en dan overstappen op lijn X; en een advies met lijn 54 en dan overstappen op diezelfde lijn X. Met de eerste heb je een ruimere overstaptijd maar je moet ook nog een keer tussen 2 metro's overstappen.
Ik denk dat die advies niet wordt meegenomen omdat ze de overstaptijden te ruim nemen of door die extra overstap.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten