Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Geplaatst op: vrijdag 23 november 2012 10:33
Laatst bijgewerkt: vrijdag 23 november 2012 10:34
Bij Sassenheim is vanmorgen een trein in tweeën gebroken. Een kabel die tussen twee coupés liep knapte. Hierdoor brak de trein bij de verbinding tussen de twee treinstellen. Dit is het gedeelte waar passagiers van de ene coupé door een zogenoemde harmonicasluis naar het andere gedeelte lopen.
Volgens een woordvoerder van de NS is er geen gevaar voor de veiligheid geweest en zijn er geen gewonden gevallen. Wanneer de kabels van een trein breken gaat gelijk de druk van de trein af waardoor de trein remt.
Lezers van Omroep West betwijfelen dat er geen gevaar was. Als er iemand op het 'overloopje' had gestaan zou er wel degelijk sprake zijn geweest van gevaar. Maar woordvoerder van de NS Eric Trinthamer betwist dat. Theoretisch zou het mogelijk gevaarlijk zijn geweest, maar omdat er niemand stond was dat volgens de NS niet het geval.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst
Geplaatst op: vrijdag 23 november 2012 10:33
Laatst bijgewerkt: vrijdag 23 november 2012 10:34
Bij Sassenheim is vanmorgen een trein in tweeën gebroken. Een kabel die tussen twee coupés liep knapte. Hierdoor brak de trein bij de verbinding tussen de twee treinstellen. Dit is het gedeelte waar passagiers van de ene coupé door een zogenoemde harmonicasluis naar het andere gedeelte lopen.
Volgens een woordvoerder van de NS is er geen gevaar voor de veiligheid geweest en zijn er geen gewonden gevallen. Wanneer de kabels van een trein breken gaat gelijk de druk van de trein af waardoor de trein remt.
Lezers van Omroep West betwijfelen dat er geen gevaar was. Als er iemand op het 'overloopje' had gestaan zou er wel degelijk sprake zijn geweest van gevaar. Maar woordvoerder van de NS Eric Trinthamer betwist dat. Theoretisch zou het mogelijk gevaarlijk zijn geweest, maar omdat er niemand stond was dat volgens de NS niet het geval.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Ja het is natuurlijk een hele theoretische hypothetische situatie dat iemand door de trein looptGeert schreef:Volgens een woordvoerder van de NS is er geen gevaar voor de veiligheid geweest en zijn er geen gewonden gevallen.
(...)
Als er iemand op het 'overloopje' had gestaan zou er wel degelijk sprake zijn geweest van gevaar. Maar woordvoerder van de NS Eric Trinthamer betwist dat. Theoretisch zou het mogelijk gevaarlijk zijn geweest, maar omdat er niemand stond was dat volgens de NS niet het geval.
Enfin, best wel ernstig dit. In 2006 is iets als dit ook gebeurd in Meteren (met ICR): http://www.ilent.nl/Images/Onderzoeksra ... 319993.pdf
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Het maakt wel een groot verschil hoe hard die trein rijdt. Gebeurde dit nou zomaar ergens onderweg of bij het wegrijden van een station? Dat vertelt het verhaal niet.
Het lijkt er op dat hier oorzaak en gevolg verwisseld zijn.Geert schreef:Een kabel die tussen twee coupés liep knapte. Hierdoor brak de trein bij de verbinding tussen de twee treinstellen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Lijkt me idd logischer dat de kabel brak doordat de koppeling los schoot/kwam. Het is vooral de vraag of dat kwam door de DDZ revisie/ombouw, of niet...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39182
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Lijkt redelijk aannemelijk dat het een s2600 was gezien het materieel. Die stopt niet in Sassenheim dus zal het tijdens het rijden gebeurd zijn.reisthijs schreef:Het maakt wel een groot verschil hoe hard die trein rijdt. Gebeurde dit nou zomaar ergens onderweg of bij het wegrijden van een station? Dat vertelt het verhaal niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Dat zou mij niks verbazen!.webguy schreef:Lijkt me idd logischer dat de kabel brak doordat de koppeling los schoot/kwam. Het is vooral de vraag of dat kwam door de DDZ revisie/ombouw, of niet...
Je zou maar net willen overlopen.
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Ik begreep dat nu de hele 2600 serie eruit ligt.Den Haag C-Amsterdam C
Vrijdag 23 November 13:01
Oorzaak
Tussen Den Haag C en Amsterdam C rijden minder treinen door beperkingen in de materieelinzet.
Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min. De verstoring is naar verwachting rond 19:00 uur verholpen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Die heeft de klokkenluider zien hangen maar weet niet waar de kerktoren ligt :XGeert schreef:Een kabel die tussen twee coupés liep knapte. Hierdoor brak de trein bij de verbinding tussen de twee treinstellen. Dit is het gedeelte waar passagiers van de ene coupé door een zogenoemde harmonicasluis naar het andere gedeelte lopen.
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Klopt, en al het DDZ staat op het moment aan de kant.Ennes schreef:Ik begreep dat nu de hele 2600 serie eruit ligt.
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
"NS zet bussen in"? Of "trein valt uit, we zeggen verder niks, bekijk het maar"?
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Treinen vallen uit. Er rijden nog wel treinen, onder andere serie s3200 en s3700 rijden op het traject waar de s2600 uitvalt.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Zou wel heel erg toevallig zijn als beide helften van de trein precies langs een perron tot stilstand komen (zie de foto).Daniel schreef:Lijkt redelijk aannemelijk dat het een s2600 was gezien het materieel. Die stopt niet in Sassenheim dus zal het tijdens het rijden gebeurd zijn.reisthijs schreef:Het maakt wel een groot verschil hoe hard die trein rijdt. Gebeurde dit nou zomaar ergens onderweg of bij het wegrijden van een station? Dat vertelt het verhaal niet.
Volgens de NOS ging het mis bij vertrek: http://nos.nl/artikel/443825-trein-gebroken-in-sassenheim.html
"Laat je ledematen bewegingen maken"
NS houdt intercity's aan de kant na treinbreuk
NS houdt intercity's aan de kant na treinbreuk
AMSTERDAM - De NS houdt uit voorzorg elf nieuwe dubbeldeks intercity's uit de dienstregeling. Een trein van deze soort is vrijdagochtend in tweeën gebroken.
Een kabel die de twee treinstellen bij elkaar hield, brak door nog onbekende oorzaak af, waardoor de trein op station Sassenheim werd gesplitst.
Uit voorzorg houdt de NS de elf overige modellen dus uit de dienstregeling, zo laat een woordvoerder weten.
Lees verder
AMSTERDAM - De NS houdt uit voorzorg elf nieuwe dubbeldeks intercity's uit de dienstregeling. Een trein van deze soort is vrijdagochtend in tweeën gebroken.
Een kabel die de twee treinstellen bij elkaar hield, brak door nog onbekende oorzaak af, waardoor de trein op station Sassenheim werd gesplitst.
Uit voorzorg houdt de NS de elf overige modellen dus uit de dienstregeling, zo laat een woordvoerder weten.
Lees verder
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Gelet op hoe druk de s2600 in de spits kan zijn, wordt het ongetwijfeld feest in de spits.
En ik denk dat de woordvoerder van de NS wel anders zou piepen als er wél iemand in die bakovergang had gestaan... Hoezo 'niet gevaarlijk'?
En ik denk dat de woordvoerder van de NS wel anders zou piepen als er wél iemand in die bakovergang had gestaan... Hoezo 'niet gevaarlijk'?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
We kunnen het wel over als-dan hebben maar het is niet gebeurd, klaar.
NS moest van ILenT alle NID naar de kant halen, is geen eigen keuze geweest. (Vandaar dat ze eerst nog hebben rondgereden.)
NS moest van ILenT alle NID naar de kant halen, is geen eigen keuze geweest. (Vandaar dat ze eerst nog hebben rondgereden.)
Komt wel goed schatje.
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Dat over "er zal maar net iemand op de bakovergang hebben gestaan" heeft een hoog theoretisch karakter. Dat argument telt alleen bij het optrekken bij lage snelheden omdat er dan snel een snelheidsverschil ontstaat en er veel ruimte ontstaat voordat de remmen het doen. Bij een constante snelheid speelt dat issue eigenlijk niet omdat er nauwelijks afstand ontstaat en er al vrij vlot stevig geremd wordt.
Zelfs als er iemand wel exact oversteekt tijdens de treinbreuk is de kans erg groot dat die aan een van beide kanten eindigt voordat het gevaarlijk wordt. Op het moment dat het gevaarlijk wordt zie je ook wel dat het poortje dat donker hoort te zijn opeens opvallend licht is.
Dat men meteen het complete materieelpark NID aan de kant heeft gehaald lijkt mij een beetje voorbarig, waarschijnlijk was de koppeling gewoon niet goed aangedraaid of is er iets anders wat bij de rest van de serie niet aan de hand is. Als er wel meent met iets seriematigs rekening te moeten houden dan zou je ook alle DDAR-en aan de kant moeten halen en juist met dat materieeltype ben ik zojuist veilig thuisgekomen.. :')
Zelfs als er iemand wel exact oversteekt tijdens de treinbreuk is de kans erg groot dat die aan een van beide kanten eindigt voordat het gevaarlijk wordt. Op het moment dat het gevaarlijk wordt zie je ook wel dat het poortje dat donker hoort te zijn opeens opvallend licht is.
Dat men meteen het complete materieelpark NID aan de kant heeft gehaald lijkt mij een beetje voorbarig, waarschijnlijk was de koppeling gewoon niet goed aangedraaid of is er iets anders wat bij de rest van de serie niet aan de hand is. Als er wel meent met iets seriematigs rekening te moeten houden dan zou je ook alle DDAR-en aan de kant moeten halen en juist met dat materieeltype ben ik zojuist veilig thuisgekomen.. :')
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Wat is dat voor een safety culture?Thom91 schreef:We kunnen het wel over als-dan hebben maar het is niet gebeurd, klaar.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Heb het ooit een keer meegemaakt met zo'n oude gele tram in Amsterdam. Daar kijk je wel effe van op ja. :?
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Dames en heren, deze trein zal onderweg worden gesplitst.......
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Oké, dit gebeurd gewoon een keer in de ik 6/7 jaar. Ik maak me er niet druk om, dat een boutje los schiet. Shit happens af en toe zeggen we dan wel eens.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Ik weet niet hoe lang het DDZ aan de kant moet? Lijkt me toch dat je in een weekendje tijd wel 14 treinstellen grondig kan nalopen wat betreft de koppeling?
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
De koppelingen zijn vernieuwd met de ombouw, wellicht dat ze wat technisch veranderd hebben..
Komt wel goed schatje.
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
:neg: Ik wacht wel op het ILT rapport. Veel te veel aannames overal.
Dan weer zijn het nieuwe koppelingen, dan weer overgeschilderde oude koppelingen
Dan is er een bout losgeschoten, dan is de koppeling zelf echt gebroken
Plus nog het geneuzel over kabels en coupés van mensen die blijkbaar van God noch zure appelen weten :N
Eerst maar eens de feiten zien :)
Dan weer zijn het nieuwe koppelingen, dan weer overgeschilderde oude koppelingen
Dan is er een bout losgeschoten, dan is de koppeling zelf echt gebroken
Plus nog het geneuzel over kabels en coupés van mensen die blijkbaar van God noch zure appelen weten :N
Eerst maar eens de feiten zien :)
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Ik was vanmiddag op Den Haag Centraal en op de 2600 zat weer gewoon DDZCaspar schreef:Ik weet niet hoe lang het DDZ aan de kant moet? Lijkt me toch dat je in een weekendje tijd wel 14 treinstellen grondig kan nalopen wat betreft de koppeling?
Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Dames en heren, dit omroepbericht zal onderweg wor.......Ennes schreef:Dames en heren, deze trein zal onderweg worden gesplitst.......
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten