Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Geert »

Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim
Geplaatst op: vrijdag 23 november 2012 10:33
Laatst bijgewerkt: vrijdag 23 november 2012 10:34


Bij Sassenheim is vanmorgen een trein in tweeën gebroken. Een kabel die tussen twee coupés liep knapte. Hierdoor brak de trein bij de verbinding tussen de twee treinstellen. Dit is het gedeelte waar passagiers van de ene coupé door een zogenoemde harmonicasluis naar het andere gedeelte lopen.

Volgens een woordvoerder van de NS is er geen gevaar voor de veiligheid geweest en zijn er geen gewonden gevallen. Wanneer de kabels van een trein breken gaat gelijk de druk van de trein af waardoor de trein remt.

Lezers van Omroep West betwijfelen dat er geen gevaar was. Als er iemand op het 'overloopje' had gestaan zou er wel degelijk sprake zijn geweest van gevaar. Maar woordvoerder van de NS Eric Trinthamer betwist dat. Theoretisch zou het mogelijk gevaarlijk zijn geweest, maar omdat er niemand stond was dat volgens de NS niet het geval.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Geert »

Geert schreef:Volgens een woordvoerder van de NS is er geen gevaar voor de veiligheid geweest en zijn er geen gewonden gevallen.
(...)
Als er iemand op het 'overloopje' had gestaan zou er wel degelijk sprake zijn geweest van gevaar. Maar woordvoerder van de NS Eric Trinthamer betwist dat. Theoretisch zou het mogelijk gevaarlijk zijn geweest, maar omdat er niemand stond was dat volgens de NS niet het geval.
Ja het is natuurlijk een hele theoretische hypothetische situatie dat iemand door de trein loopt :roll:
Enfin, best wel ernstig dit. In 2006 is iets als dit ook gebeurd in Meteren (met ICR): http://www.ilent.nl/Images/Onderzoeksra ... 319993.pdf
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door reisthijs »

Het maakt wel een groot verschil hoe hard die trein rijdt. Gebeurde dit nou zomaar ergens onderweg of bij het wegrijden van een station? Dat vertelt het verhaal niet.
Geert schreef:Een kabel die tussen twee coupés liep knapte. Hierdoor brak de trein bij de verbinding tussen de twee treinstellen.
Het lijkt er op dat hier oorzaak en gevolg verwisseld zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door webguy »

Lijkt me idd logischer dat de kabel brak doordat de koppeling los schoot/kwam. Het is vooral de vraag of dat kwam door de DDZ revisie/ombouw, of niet...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Het maakt wel een groot verschil hoe hard die trein rijdt. Gebeurde dit nou zomaar ergens onderweg of bij het wegrijden van een station? Dat vertelt het verhaal niet.
Lijkt redelijk aannemelijk dat het een s2600 was gezien het materieel. Die stopt niet in Sassenheim dus zal het tijdens het rijden gebeurd zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door 010jongen »

webguy schreef:Lijkt me idd logischer dat de kabel brak doordat de koppeling los schoot/kwam. Het is vooral de vraag of dat kwam door de DDZ revisie/ombouw, of niet...
Dat zou mij niks verbazen!.

Je zou maar net willen overlopen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Ennes »

Den Haag C-Amsterdam C
Vrijdag 23 November 13:01
Oorzaak
Tussen Den Haag C en Amsterdam C rijden minder treinen door beperkingen in de materieelinzet.
Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min. De verstoring is naar verwachting rond 19:00 uur verholpen.
Ik begreep dat nu de hele 2600 serie eruit ligt.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Fles »

Geert schreef:Een kabel die tussen twee coupés liep knapte. Hierdoor brak de trein bij de verbinding tussen de twee treinstellen. Dit is het gedeelte waar passagiers van de ene coupé door een zogenoemde harmonicasluis naar het andere gedeelte lopen.
Die heeft de klokkenluider zien hangen maar weet niet waar de kerktoren ligt :X
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Wubbo »

Ennes schreef:Ik begreep dat nu de hele 2600 serie eruit ligt.
Klopt, en al het DDZ staat op het moment aan de kant.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Fles »

"NS zet bussen in"? Of "trein valt uit, we zeggen verder niks, bekijk het maar"?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Wubbo »

Treinen vallen uit. Er rijden nog wel treinen, onder andere serie s3200 en s3700 rijden op het traject waar de s2600 uitvalt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:
reisthijs schreef:Het maakt wel een groot verschil hoe hard die trein rijdt. Gebeurde dit nou zomaar ergens onderweg of bij het wegrijden van een station? Dat vertelt het verhaal niet.
Lijkt redelijk aannemelijk dat het een s2600 was gezien het materieel. Die stopt niet in Sassenheim dus zal het tijdens het rijden gebeurd zijn.
Zou wel heel erg toevallig zijn als beide helften van de trein precies langs een perron tot stilstand komen (zie de foto).

Volgens de NOS ging het mis bij vertrek: http://nos.nl/artikel/443825-trein-gebroken-in-sassenheim.html
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

NS houdt intercity's aan de kant na treinbreuk

Bericht door Justin »

NS houdt intercity's aan de kant na treinbreuk

AMSTERDAM - De NS houdt uit voorzorg elf nieuwe dubbeldeks intercity's uit de dienstregeling. Een trein van deze soort is vrijdagochtend in tweeën gebroken.

Een kabel die de twee treinstellen bij elkaar hield, brak door nog onbekende oorzaak af, waardoor de trein op station Sassenheim werd gesplitst.

Uit voorzorg houdt de NS de elf overige modellen dus uit de dienstregeling, zo laat een woordvoerder weten.

Lees verder
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door VIRM »

Gelet op hoe druk de s2600 in de spits kan zijn, wordt het ongetwijfeld feest in de spits.

En ik denk dat de woordvoerder van de NS wel anders zou piepen als er wél iemand in die bakovergang had gestaan... Hoezo 'niet gevaarlijk'?
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Thom91 »

We kunnen het wel over als-dan hebben maar het is niet gebeurd, klaar.
NS moest van ILenT alle NID naar de kant halen, is geen eigen keuze geweest. (Vandaar dat ze eerst nog hebben rondgereden.)
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Klaasje »

Dat over "er zal maar net iemand op de bakovergang hebben gestaan" heeft een hoog theoretisch karakter. Dat argument telt alleen bij het optrekken bij lage snelheden omdat er dan snel een snelheidsverschil ontstaat en er veel ruimte ontstaat voordat de remmen het doen. Bij een constante snelheid speelt dat issue eigenlijk niet omdat er nauwelijks afstand ontstaat en er al vrij vlot stevig geremd wordt.

Zelfs als er iemand wel exact oversteekt tijdens de treinbreuk is de kans erg groot dat die aan een van beide kanten eindigt voordat het gevaarlijk wordt. Op het moment dat het gevaarlijk wordt zie je ook wel dat het poortje dat donker hoort te zijn opeens opvallend licht is.

Dat men meteen het complete materieelpark NID aan de kant heeft gehaald lijkt mij een beetje voorbarig, waarschijnlijk was de koppeling gewoon niet goed aangedraaid of is er iets anders wat bij de rest van de serie niet aan de hand is. Als er wel meent met iets seriematigs rekening te moeten houden dan zou je ook alle DDAR-en aan de kant moeten halen en juist met dat materieeltype ben ik zojuist veilig thuisgekomen.. :')
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door WSM »

Thom91 schreef:We kunnen het wel over als-dan hebben maar het is niet gebeurd, klaar.
Wat is dat voor een safety culture?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door R-Flow »

Heb het ooit een keer meegemaakt met zo'n oude gele tram in Amsterdam. Daar kijk je wel effe van op ja. :?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Ennes »

Dames en heren, deze trein zal onderweg worden gesplitst.......
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Jef400 »

Oké, dit gebeurd gewoon een keer in de ik 6/7 jaar. Ik maak me er niet druk om, dat een boutje los schiet. Shit happens af en toe zeggen we dan wel eens.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Caspar »

Ik weet niet hoe lang het DDZ aan de kant moet? Lijkt me toch dat je in een weekendje tijd wel 14 treinstellen grondig kan nalopen wat betreft de koppeling?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Thom91 »

De koppelingen zijn vernieuwd met de ombouw, wellicht dat ze wat technisch veranderd hebben..
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Fles »

:neg: Ik wacht wel op het ILT rapport. Veel te veel aannames overal.

Dan weer zijn het nieuwe koppelingen, dan weer overgeschilderde oude koppelingen
Dan is er een bout losgeschoten, dan is de koppeling zelf echt gebroken

Plus nog het geneuzel over kabels en coupés van mensen die blijkbaar van God noch zure appelen weten :N

Eerst maar eens de feiten zien :)
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Delftse Chauff »

Caspar schreef:Ik weet niet hoe lang het DDZ aan de kant moet? Lijkt me toch dat je in een weekendje tijd wel 14 treinstellen grondig kan nalopen wat betreft de koppeling?
Ik was vanmiddag op Den Haag Centraal en op de 2600 zat weer gewoon DDZ
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Trein in tweeën gebroken bij Sassenheim

Bericht door Fles »

Ennes schreef:Dames en heren, deze trein zal onderweg worden gesplitst.......
Dames en heren, dit omroepbericht zal onderweg wor....... :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten