Mag ik even kwijt #122

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door deadlock »

Voorbeeld: Holocaustontkenners. Dat moet wat mij betreft gewoon kunnen. Ik vind de mensen die dat doen ontzettende idioten maar waarom zouden ze het niet mogen ontkennen? Als niemand meer aanstoot neemt aan wat een ander zegt is ruzie binnen enkele weken de wereld uit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door Fles »

Ga ik wel in mee ja. Je gaat je natuurlijk op een hellend vlak begeven als je dat soort dingen gaat verbieden. Wat mag je nog wel en niet zeggen? "Al-Qaeda zijn toffe gozers"? "Fuck de koningin"? "Torrents zijn okee"? Waar houdt het op?

In dit geval is het natuurlijk gedaan om neonazisme elke vorm van een platform te ontzeggen, maar dan nog kun je je afvragen hoe ver je daar in moet gaan, en of het wat helpt. Mag ik het woord "neonazisme" nog gebruiken bijvoorbeeld?

En buiten dat alles om ligt nog de schil: Wie bepaalt zulke vergaande dingen? Over mij?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door deadlock »

Precies. En dat is nog afgezien van de tijdsgeest. Voor hetzelfde geld hebben we over een jaar of 50 het tegenovergestelde van het liberale Nederland nu en worden homoseksuelen publiek verbrand. Gaat het dan opeens wel op dat je dan wel pro-gay-rights mag zijn? Volgens Wubbo's regels niet.

En kom dan niet aan met 'jaaaaa maar gelijkheid en blijheid en vrijheid is goed!' Dat is namelijk iets ontzettend subjectiefs.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door Fles »

Of we slaan zo ver door in de homo-emancipatie en de afkeer van religieuze conditionering, dat hetero's straks als het zwarte schaap van de samenleving beschouwd worden, dat kan ook.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door Fles »

Overigens is blijheid wel goed hoor :Y Echt! :pos:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door deadlock »

Inderdaad.

En nogmaals ter verduidelijking: Deze discussie staat los van homoseksualiteit maar heeft ook betrekking op alle andere onbespreekbare dingen in de samenleving. Drugsgebruik, armoede, praktijkonderwijs, het verkeer, whatever.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Overigens is blijheid wel goed hoor :Y Echt! :pos:
Niet als je artikel 31 gereformeerd bent ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door Fles »

deadlock schreef:Inderdaad.

En nogmaals ter verduidelijking: Deze discussie staat los van homoseksualiteit maar heeft ook betrekking op alle andere onbespreekbare dingen in de samenleving. Drugsgebruik, armoede, praktijkonderwijs, het verkeer, whatever.
Gewoon. Iedereen die voor een ander gaat bepalen wat hij wel of niet mag zeggen of doen of laten, doet er goed aan om zich te verdiepen in waar hij mee bezig is.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door deadlock »

Even sidetracken naast bovenstaande posts: Tot nu toe is het altijd zo geweest dat naarmate iets beter bespreekbaar was het meer geaccepteerd wordt in de samenleving.

Er is een omgekeerd evenredige relatie tussen seksuele voorlichting en het aantal tienerzwangerschappen in de Westerse wereld bijvoorbeeld. Als iets op de verboden lijst staat of niet mag dan kan je je ethisch positieve standpunt slecht verdedigen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door Fles »

deadlock schreef:Even sidetracken naast bovenstaande posts: Tot nu toe is het altijd zo geweest dat naarmate iets beter bespreekbaar was het meer geaccepteerd wordt in de samenleving.

Er is een omgekeerd evenredige relatie tussen seksuele voorlichting en het aantal tienerzwangerschappen in de Westerse wereld bijvoorbeeld. Als iets op de verboden lijst staat of niet mag dan kan je je ethisch positieve standpunt slecht verdedigen.
Daar is een kortere omschrijving voor: "Taboe"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door Fles »

deadlock schreef:
Fles schreef:Overigens is blijheid wel goed hoor :Y Echt! :pos:
Niet als je artikel 31 gereformeerd bent ;)
Vertel eens, wat doen die? Ik kom allerlei wollige praat tegen maar ik snap er geen ehm. eunuch meer van :N
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Vertel eens, wat doen die? Ik kom allerlei wollige praat tegen maar ik snap er geen ehm. eunuch meer van :N
Het verschilt per gemeente maar mijn opa en oma geloofden dat er slechts beperkt ruimte in de hemel was voor mensen en dat het niet veel uitmaakt wat je in je leven doet aangezien bij je geboorte al vaststaat dat er een plek in de hemel is. Nou jah, dat klopt ook niet want je kan het wel verknallen. Ze hadden geen TV, geen radio, op zondag zaten ze stil op de bank en verder deden ze niets behalve anderen veroordelen die de was durfden op te hangen. Er werd uiteraard op zaterdag al gekookt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door Fles »

Hoe kan het dat zulke mensen nakomelingen gekregen hebben? :?:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door deadlock »

Omdat ze geen bescherming mogen gebruiken :idea:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door Fles »

ja maar ze mogen ook geen vuige dingen doen :N :o
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door deadlock »

Hij is trouwens niet mijn echt opa maar de stiefvader van mijn moeder. Tot mijn oma met hem trouwde gingen ze niet naar de kerk en mijn opa zei vroeger zelfs "Er zijn twee dingen in de wereld waar je door wordt bedonderd; fiene reegn en fiene mensen".

Fien/fijn betekent dus christelijk bij mensen ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door deadlock »

Fles schreef:ja maar ze mogen ook geen vuige dingen doen :N :o
"Gaat heen en vermenigvuldigt u."
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door AppleMoose »

Ik ben (nog altijd) gevoelig voor negatieve opmerkingen naar mij toe. Ik kan daar best lang in blijven "hangen", en ik kan mijzelf daardoor behoorlijk naar beneden halen. Vreemde is dat, dat niet geldt voor woorden als "homo", "flikker" etc. Ondanks (of wellicht wel dankzij?) dat ik wel homo ben.
En ondanks dat ik pas aan het einde van de middelbare school het zeker wist, en ik daar (ook op de basisschool) veel gepest ben, en ik daar nog altijd wel last van heb, hebben mij die woorden nooit zo kunnen raken.
Zeker nu ik er gewoon 100% uit ben, heb ik, als ze zoiets tegen mij zeggen, echt zoiets van "Dat ben ik, en als je daar problemen mee hebt dan is het jou probleem, niet de mijne." Ik heb daar echt schijt aan. (En dat begin ik gelukkig nu ook te krijgen aan overige opmerkingen).

Dat beledigt worden een keuze is, is makkelijk praten. Als 8 jaar lang veel mensen negatief over je spreken en allerlei kwetsende opmerkingen naar je maken, zou ik het knap vinden als dat geen invloed op je zal hebben. Nu is dit wel een extreem voorbeeld (helaas praktijkvoorbeeld), maar het geeft maar aan dat die keuze er niet altijd is, en er ook nog zoiets is als "gevoel", dat sterk invloed kan hebben op je zelfbeeld.

Vrijheid van meningsuiting ben ik voor, maar betekent niet dat je ook alles moet zeggen. Je kunt nog altijd wel rekening houden met andere mensen, en hoe dit bij hen aan kan komen. Bovendien kun je ook rekening houden met de manier waarop je het zegt.

Mensen denken uit nature al in hokjes. Naar mijn idee is dat gewoon om orde te scheppen voor je zelf. Die hoort bij dit, en die hoort weer bij dat. Daarom denken we ook vaak in goed/fout en is er moeilijk een tussenweg in te vinden, want dat is niet duidelijk (genoeg).
Met rascistisch denken is ook niks mis mee, zolang je er maar niet naar handelt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door deadlock »

Ik snap echt totaal niet wat je nou probeert te zeggen. Je mag alles denken als je het maar niet zegt? Dus lekker een taboe erop leggen? Je mag racistisch denken maar er niet naar handelen? Denk je dat dat een vrije keus is?

En dat beledigd worden een keuze is is niet makkelijk praten, ik ben mijn hele lagereschoolperiode gepest en een goed gedeelte van mijn middelbareschoolperiode ook. Het heeft mij juist jaren gekost om tot dit inzicht te komen. Nu is er niets wat iemand tegen me kan zeggen wat me kan raken.

Okay dat is ietwat ongenuanceerd want als mijn vrienden bepaalde dingen zeggen kan ik daar natuurlijk wel door geraakt worden en dan doe ik daar iets mee maar er is een groot verschil tussen dat en je daadwerkelijk beledigd voelen en daar gelijk naar handelen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door AppleMoose »

Dat is geen taboe op iets leggen, maar gewoon rekening houden met anderen. :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door deadlock »

Ronaldussen schreef:Dat is geen taboe op iets leggen, maar gewoon rekening houden met anderen. :)
Maar zoals ik al zei; dat is dus de omgekeerde wereld. Waarom is het zo moeilijk om het om te draaien en te accepteren dat er een hele biblebelt vol met mongolen in Nederland is die vindt dat homo's gestenigd moeten worden. Laat die mensen dat lekker denken, veranderen doe je het toch niet meer. Je kan beter voorlichten en ervoor zorgen dat hun kinderen er opener tegenover staan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door deadlock »

Nogmaals: Het is de zeitgeist. Over 100 jaar zijn we misschien wel weer een christenfundamentalistisch land. Moet je dan de mensen maar opsluiten die homoseksualiteit accepteren? Want dat is (okay een beetje opgeblazen) wel wat je in essentie zegt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door AppleMoose »

Ik denk dat we best aardig op een lijn zitten, enkel druk ik mij wellicht wat ongelukkig uit (of ben ik gewoon niet duidelijk genoeg).
Wat ik bedoel te zeggen is, dat je alles mag denken wat je wilt. Maar niet naar moet handelen in de zin van, de ene groep meer of minder rechten geven.

Dat je bij de oudere garde niks meer verandert klopt, en dus zul je je moeten richten op de kinderen doormiddel van voorlichting.

(En dit geldt niet specifiek op homoseksualiteit, maar eigenlijk op alles wel)
Laatst gewijzigd door AppleMoose op zo 25 nov 2012, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door Fles »

Nou, biertje maar dan? Een glaasje religieus, politiek en gender-correct gerstenat? Ik heb er wel over gezegd wat ik er over gezegd wilde hebben, en veel meer dan een veredelde welles-nietes-discussie zit er ook weer niet in.

Van echte vrije uitloop-scharrel-gerst, kom op nou :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #122

Bericht door deadlock »

Ik wil niets wat politiek correct is dus ik pak een glaasje Fisk ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten