Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Een bus over de ring zal vrijwel altijd sneller zijn dan de sneltram+overstap+bus mits die bus vrij baan kan krijgen. Het probleem is alleen dat er de komende jaren aan de ring gewerkt wordt en dat "Lijnbus op vluchtstrook" niet in dat plaatje past.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39295
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Past die GVB verbindt Amsterdam (als ik me niet vergis) reclame wel mooi bij in ieder geval Paar lettertjes toevoegen en je bent een eind.VIRM schreef:Nou, dan kan het GVB een heel mooi nieuw concept bedenken: de Betabus! *O*
Aan de zijkant van de bus plaats je een stikker met het GVB-logo in de vorm van allerlei molekuulverbindingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
240 een snelbus van maken en hele dag laten rijden?Bee schreef:Er is al een busdienst van het Science Park naar het Amstelstation, maar dat heeft natuurlijk geen allure :')
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Lijn 240 heeft een andere route gekregen om zo de spitsdrukte van lijn 65 op te vangen, die drukte is precies in de tegenspitsrichting van lijn 240 dus dat kon mooi opgevangen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Ik zat vanochtend in metro 50 tussen Sloterdijk en Zuid.
Uiteraard een grote anticlimax toen er wat stelletjes LHB kwam voorrijden.
Opvallende is dat de bestuurder heeeeeeel voorzichtig remde bij iedere halte (wat meestal toch wat 'groffer' gaat). Volgensmij had hij ook af en toe problemen met optrekken door de gladde rails. Maar het opmerkelijkste vond ik dat iedere keer bij het sluiten van de deuren, de metro een halve meter naar voren gleed...
Uiteraard een grote anticlimax toen er wat stelletjes LHB kwam voorrijden.
Opvallende is dat de bestuurder heeeeeeel voorzichtig remde bij iedere halte (wat meestal toch wat 'groffer' gaat). Volgensmij had hij ook af en toe problemen met optrekken door de gladde rails. Maar het opmerkelijkste vond ik dat iedere keer bij het sluiten van de deuren, de metro een halve meter naar voren gleed...
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Vanmiddag voor het eerst een stroomstoring/kabelbreuk meegemaakt (waar ik last van had dus). Dit was door lijn 4 veroorzaakt op de halte Victorieplein stad in. En ik kwam net aan bij Victorieplein, en mn tram had ineens geen tractie. Dus ik nog ff harken met die knuppel... niks. Vervolgens zie ik dat de hoofdschakerlaar is uitgevallen. Dus ik denk, laat me maar remmen. En toen kwam de melding op de MMI: Geen Hoogspanning. Al met al bijna 2 uur daar gestaan. Uiteindelijk ( een half uur na mijn eindtijd) de tram naar het eindpunt gebracht. Wilt degene die de tram overneemt gaan rijden, weer dezelfde melding op de MMI... Bovenleiding weer stuk.
De bovenleiding zat trouwens tegen de tram aan dus iedereen in die tram moest wachten totdat de TD kwam en de bovenleiding heeft geaard.
Was wel leuk om mee te maken maar op een gegeven moment was ook de accu van de tram leeg en kreeg ik m'n deur niet meer dicht. Dan wordt het toch wel ff koud in de tram (verwarming deed het sowieso niet want die werkt met 600 volt). Uiteindelijk moest een monteur komen die ergens in het plafond bij automaatjes geen klooien om de tram weer aan de praat te krijgen zodat ik ook de pantograaf op kon laten.
De bovenleiding zat trouwens tegen de tram aan dus iedereen in die tram moest wachten totdat de TD kwam en de bovenleiding heeft geaard.
Was wel leuk om mee te maken maar op een gegeven moment was ook de accu van de tram leeg en kreeg ik m'n deur niet meer dicht. Dan wordt het toch wel ff koud in de tram (verwarming deed het sowieso niet want die werkt met 600 volt). Uiteindelijk moest een monteur komen die ergens in het plafond bij automaatjes geen klooien om de tram weer aan de praat te krijgen zodat ik ook de pantograaf op kon laten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Hoe lang duurde dat ditmaal?hauptbahnhof schreef:De bovenleiding zat trouwens tegen de tram aan dus iedereen in die tram moest wachten totdat de TD kwam en de bovenleiding heeft geaard.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
In minder dan een half uur in ieder geval.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Is er al meer bekend over de start van de inzet van de nieuwe M5 metrotreinen? Gaat de eerder genoemde 1 december gehaald worden?
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Ik heb niks gehoord verder, alleen dat een metrobestuurder die ik vaak spreek zei dat zijn opleiding naar juni volgend jaar is verplaatst. Dus ik betwijfel het...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Ik opteer voor een verplaatsing van 1 december naar 5 december. Mooi Sinterklaascadeautje: geen Koekblikken meer, maar een M5! *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
De zilvermeeuwen gaan nog wel een jaar of twee mee hoor :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Lees: De Zilvermeeuwen zullen nog twee jaar een poging tot fatsoenlijk rijden moeten volhouden, of ze tegen die tijd nog niet uit elkaar gedonderd zijn is de vraag :YBee schreef:De zilvermeeuwen gaan nog wel een jaar of twee mee hoor :Y
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Ik ben de Zilvermeeuwen gaan waarderen. Ze hebben voldoende zitplaatsen, zelfs in de spits, rijden lekker rustig, ik ben er pas een keer mee gestrand en door de kunstbeschildering zien ze er zelfs goed uit tegenwoordig :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Het enige spul in Nederland waar ik een écht metrogevoel bij krijg, dat wel :D
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Heb je geen metrogevoel bij de Teetjes?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Klopt. Jaren '70 degelijkheid. Snap ook niet waar het negatieve imago vandaan komt. Die dingen doen gewoon waar ze goed in zijn: rijden :YArdan schreef:Het enige spul in Nederland waar ik een écht metrogevoel bij krijg, dat wel :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Type T is het originele materieel dat dienst deed op de Oost-West metrolijn in Rotterdam. Tegenwoordig zijn ze nog wel in dienst, maar slechts sporadisch aangezien er eigenlijk nét te weinig materieel is en pas in 2016 nieuwe metro's worden verwacht. Van het wagenpark dat al buiten dienst is zijn er eerder dit jaar een stuk of veertig aan de Turkse stad Bursa verkocht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Als de onderdelen nog leverbaar waren, zouden de LHB'tjes toch nog best door kunnen blijven rijden?
Als dat zo zou zijn, zou het interieur wel van mij een make-over mogen hebben. :)
Als dat zo zou zijn, zou het interieur wel van mij een make-over mogen hebben. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Dat interieur is redelijk hufter-proof, in tegenstelling tot de dramatische stoffen bankjes in metrolijn 51. Op zich zitten die stoelen veel comfortabeler, als ze: schoon en fris en niet gevandaliseerd zijn. In de praktijk gaat alle vuil van de stad natuurlijk hopeloos in de stof zitten, en is het respect voor het materieel ver te zoeken. Tot en met pubers die rustig hun sigaret uitdrukken op het lege bankje naast hun
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
De teetjes zijn regelmatig te vinden op de lijnen a en b, zij het doordeweeks. Heb ze de laatste tijd ook een aantal keer op lijn c gezien.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Over twee weken zal de inzet van type T beperkt worden tot 6 in actieve dienst, verdeeld over twee combinaties. Daarnaast blijven er tien op reserve staan. Om dit mogelijk te maken zullen er meer 5300's op lijn C gaan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3
Het is een feit dat de vloot Zilvermeeuwen door de jaren heen niet altijd even goed onderhouden is. Maar ik ben er van overtuigd dat het LHB-materieel ontzettend robuust en degelijk is. Ze zijn volgens mij nog steeds betrouwbaarder dan het jongere BN en CAF-spul. Hun verwante soortgenoten in Hamburg (voor wat betreft de opbouw van de wagenbak, type DT2 en DT3) en in München (v.w.b. de draaistellen en andere techniek, type A) zijn voor een groot deel ouder en rijden ook nog steeds rond (weliswaar in beide steden beter onderhouden, afgaande op wat ik op foto’s en filmpjes heb gezien).
Ook hun concept (indeling, lengte-breedteverhouding, deuren-ramenverhouding, zitplaatsopstelling) dat ook in München, bij de Berlijnse S-Bahn en bij de U-Bahn van Wenen is toegepast, heeft lang voldaan. Eigenlijk tot op de dag van vandaag. Nu met de M5 wordt er voor een nieuwe lengte, zitplaatsopstelling en deur-raamverhouding gekozen. Okee, dat was ook het geval bij de kleinere sneltrams uit de jaren ’90, maar die dwaling lijkt gelukkig gekeerd.
Overigens mag ik toch wel hopen dat er een treinstel bewaard blijft voor het nageslacht. En dat die dan bij voorkeur gerestaureerd wordt in jaren ’80 toestand.
Ook hun concept (indeling, lengte-breedteverhouding, deuren-ramenverhouding, zitplaatsopstelling) dat ook in München, bij de Berlijnse S-Bahn en bij de U-Bahn van Wenen is toegepast, heeft lang voldaan. Eigenlijk tot op de dag van vandaag. Nu met de M5 wordt er voor een nieuwe lengte, zitplaatsopstelling en deur-raamverhouding gekozen. Okee, dat was ook het geval bij de kleinere sneltrams uit de jaren ’90, maar die dwaling lijkt gelukkig gekeerd.
Overigens mag ik toch wel hopen dat er een treinstel bewaard blijft voor het nageslacht. En dat die dan bij voorkeur gerestaureerd wordt in jaren ’80 toestand.
足元にご注意下さい
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten