Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Bericht door mijack1985 »

Toevallig deze week ook een opvallend incident in België.

Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

zaterdag 24 november 2012, 03u00
Auteur: Koen Baumers



Een volle passagierstrein heeft afgelopen dinsdag het traject tussen Brussel-Zuid en Halle afgelegd met open deuren. Een reiziger had de noodhendel gebruikt. ‘Absoluut verboden', zegt de NMBS. Maar de reizigers zelf vinden het vooral onveilig dat de trein 18 kilometer lang gewoon kon doorrijden.

Het incident gebeurde dinsdagavond, toen een vrouw op de trein richting Quévy onwel werd. De trein stond stil aan het perron in Brussel-Zuid en de vrouw, die volgens omstanders zichtbaar dronken was, haastte zich samen met haar vriend naar de geopende deuren. Maar nog voor ze buiten was, gingen de deuren dicht. Omdat de vrouw braakneigingen had, opende haar vriend de deur met de noodhendel en stapte het duo alsnog af. Enkele seconden later vertrok de trein, maar de deuren bleven open.

Een Amerikaanse man, die voor enkele dagen op cursus was in België, maakte er met zijn gsm een filmpje van zette de beelden op YouTube onder de spottende titel Belgian Train Safety , de veiligheid van Belgische treinen. Volgens de man ging het om een volgepakte trein en konden sommige reizigers zich daardoor nergens vasthouden.

Bij de NMBS zijn ze op de hoogte van het incident, maar wijzen ze met de vinger naar de reiziger die de deuren opende. ‘Het is absoluut niet toegelaten die noodgrendel van de deuren te gebruiken', zegt woordvoerder Bart Crols. ‘Alleen in echte noodgevallen, zoals brand, is dat toegestaan. De reiziger die hulp nodig had, had in dit geval naar de treinbegeleider moeten gaan.'

Geen waarschuwingslampje

In de meeste auto's waarschuwt een lampje de bestuurders als er nog een deur openstaat, op de trein is dat niet het geval. ‘De treinbegeleider werd door reizigers op de hoogte gebracht en toen de trein zoals voorzien bij het volgende sta­tion stopte, zijn de deuren gesloten.'

Het is niet de eerste keer dat treinreizigers de noodhendel gebruiken om tijdens het rijden de deuren te openen. In de eerste helft van vorig jaar gebeurde dat al achttien keer. Sommige reizigers doen het om op treinen zonder airco verkoeling te krijgen.

Wie betrapt wordt, riskeert een boete. Maar sensibiliseringscampagnes komen er niet, want die kunnen reizigers net op het idee brengen.

Bron: Nieuwsblad
Laatst gewijzigd door Chauf21 op zo 25 nov 2012, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Land toegevoegd
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door Suus »

Het betreffende filmpje.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=s2fc7h-nITI[/youtube]

Verder geen commentaar :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door Fles »

Zoeen filmpje heb ik in Roemenië ook weleens gemaakt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sTjjI_a0R4s[/youtube]

Overigens is Brussel-Zuid - Halle 13 km, geen 18.

En in DE2 kon je onder de rit ook gewoon alles tegen elkaar open gooien, en in Mat 54 ook.

Kortom: Storm in een glas water.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door Fles »

Oh enneh, "bomvolle trein" als er 2 man op het balkon staan? :') :lol:
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door mijack1985 »

Vroegah was dat misschien allemaal heel normaal. Maar tegenwoordig kan dit gewoon echt niet meer, dan zouden er bij elke scheet kamervragen volgen e.d.

Maar misschien dat het verhaal ook enigszins is aangedikt, voor de sensatie.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door WSM »

Ik maak me steeds meer zorgen over (het gebrek aan) een deugdelijke veiligheidscultuur bij het spoor. Men gooit bij het minste of geringste het treinverkeer rigoreus plat wegens vermeende onveiligheid, maar daadwerkelijk optredende veiligheidsincidenten worden gebagatelliseerd en weggewuifd. Afgelopen vrijdag in Nederland met de gebroken DDZ en nu hier in België waar treinpersoneel het niet doorheeft dat treinen gedurende langere tijd met open deuren rijden.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door Caspar »

Ja bomvolle trein willen de Belgen wel eens gebruiken voor een trein die voor 80 procent zitvol is (om maar even een forumterm te gebruiken) Zo hebben Dexter en ik wel eens een treinbegeleider horen roepen: Het is een bomvolle trein, terwijl nog lang niet alle zitplaatsen bezet waren. Ik weet niet hoe vol die treinen daar tijdens de piek uren zijn, maar anders moeten die treinbegeleiders maar eens een uurtje in de RER van Parijs in de spits gaan kijken.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door Fles »

mijack1985 schreef:Vroegah was dat misschien allemaal heel normaal. Maar tegenwoordig kan dit gewoon echt niet meer,
Wat is er veranderd? Zijn mensen van glas geworden, gaan we van niks dood? Of kunnen we gewoon niet meer zelf nadenken en eigen verantwoordelijkheid nemen?
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door mijack1985 »

Veiligheid eisen zijn gewoon strenger geworden tegenwoordig
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door Fles »

Ja. Waar je als ambtenaar allemaal niet druk mee kan zijn :roll:

Een open deur 40 jaar geleden is niet onveiliger dan een open deur nu. Mensenlevens zijn niet meer waard geworden of zo :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door Meltrain »

Wat voor materieel was het?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door TomSteyl »

Welkom in Nederland (heerlijk toch... in een ouderwetse Wadloper) !!!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EVfAenuKbvo[/youtube]
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door Vinny »

Bah wat een verschrikkelijke mentaliteit weer. Als je als reiziger vind dat de veiligheid in het geding is dan trek je aan de noodrem in plaats van een filmpje maken en het op youtube posten... :N

In ieder geval verwittig je het personeel...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door Klaasje »

Dat is nog wel het meest vreemde aan het verhaal inderdaad.

Overigens ken ik verhalen van iemand die vertelde dat nog niet eens zo heel lang geleden (tot minstens jaren '90) toen mat '46 nog rondreed men de deuren van de spitstreinen naar Enkhuizen niet eens sloot omdat ze voor de verkoeling toch weer open gedaan werden. (Dat waren treinen zonder centrale deursluiting).

Sterker nog, de eerste treinen in Nederland waarbij de deuren centraal vergrendeld konden worden rijden nog steeds hun rondjes. Dat is mat'64.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door Reiziger Delft »

Ach, in Hongarije verbaas ik me ook elke keer weer hoe het daar gaat. Conducteur fluit als iedereen is ingestapt en de machinist begint meteen te rijden. Staan er nog deuren open, jammer dan. De eerste keer schrok ik wel even toen ik op weg naar de WC een open deur tegenkwam, toen de trein zo'n 120 km/h reed. Afgelopen zomer ging het bij het moderne materieel al wat beter; het was een mooi gezicht om een trein met 10 rijtuigen en 20 open deuren te zien vertrekken, die automatisch na een paar seconden allemaal synchroon dicht gingen. :) Roemenië staat inderdaad ook alles gewoon open, en stappen mensen uit aan de kant die hun het beste uitkomt.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door Caspar »

Dat klopt, alleen worden er bij revisies van treinen in Roemenië wel altijd deuren ingebouwd met het 5km/u relais, zodat ze automatisch dichtgaan boven de 5km/u. Daardoor kan je al rijdende de deuren niet meer openen, maar als de trein (bijna) stilstaat kan je inderdaad nog steeds aan beide kanten in en uitstappen, ook als de trein niet aan een station staat.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door deadlock »

Dat is toch gewoon UIC-5 modus?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Bericht door STF »

Dat was Caspar beschrijft heb je in Luxemburg ook nog vol op.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:Overigens ken ik verhalen van iemand die vertelde dat nog niet eens zo heel lang geleden (tot minstens jaren '90) toen mat '46 nog rondreed men de deuren van de spitstreinen naar Enkhuizen niet eens sloot omdat ze voor de verkoeling toch weer open gedaan werden. (Dat waren treinen zonder centrale deursluiting).
"ken ik verhalen"? :lol:

Ik ben nogeens hoogstpersoonlijk zelf op m'n smoel gegaan in Rhenen toen ik vond dat de trein langzaam genoeg reed om uit een Mat54 tweetje te stappen :X _O-
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Bericht door deadlock »

En dan het GVU de schuld geven ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Bericht door Fles »

:D

Nee dat was in Rhenen slimbo :P
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Bericht door deadlock »

Oh jah ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Bericht door Stéphane »

's Zomers zie ik hier in België vaak bussen passeren waarvan een van de voorste deuren openstaat. Bij de PCC'tjes kan je trouwens het noodraam achteraan wagewijd openzetten.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Bomvolle trein (België) rijdt 18 km met open deuren

Bericht door R-Flow »

Deden ze in Amsterdam ook met enige regelmaat. Gewoon de eerste deur van de tram open in de zomer. Tja, vroegâh kon er nog wel eens wat... ;-)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bomvolle trein rijdt 18 km met open deuren

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Het betreffende filmpje.
Verder geen commentaar :X
In plaats van dat hij even naar de conducteur loopt om dit te melden :roll: Want zo vol leek die trein inderdaad niet te zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten