Dienstregeling Zuid-Limburg 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling Zuid-Limburg 2013

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:
Vinny schreef:Iedereen reist er gratis? Wat is de kostendekkingsgraad van de concessie en hoe heeft zich dat de laatste jaren ontwikkeld?
Ja tot een jaar geleden wel. Als je kon kiezen tussen een 8-persoonsbusje, belbusje of een 12 meter bus (op de zelfde lijn, die half uurlijks om-en-om reden) wat zou je dan doen. wetende dat 8-persoonsbusje, belbusje geen Chipkaartapparatuur had.
OF
een lijn die uitgevoerd wordt in een 12-meter bus en een andere lijn met een 8-persoonsbusje die er 10 minuten langer over rijdt (via een omweg) wetende dat 8-persoonsbusje, belbusje geen Chipkaartapparatuur had.
Oh, is dat gratis reizen in die 8-persoonsbusjes inmiddels afgelopen?
"Een touringcar is geen bus"
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Dienstregeling Zuid-Limburg 2013

Bericht door bartjemestrom »

Normaal wel. Meeste hebben nu een mobiele lezer.
henk2013
Berichten: 1
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 13:06

Re: Dienstregeling Zuid-Limburg 2013, richting Belgie

Bericht door henk2013 »

Zuid Limburg richting Aken is een prima dienstregeling, de bus is meestal ook goed bezet. Dit in tegenstelling met o.v naar Belgie, de dienstregeling is beperkt. Misschien is er bij meer aanbod ook meer gebruik. Ideaal zou zijn een Veolia- trein van Maastricht naar Vise.In Vise zijn behoorlijk goede aansluitingen naar Luik. De trein kan onderweg ook in andere plaatsen stoppen langs deze lijn Het Belgische treintje kan dan vervallen. En omdat Veolia toch al Frans is is Vise ook geen probleem.
Wanneer wordt trouwens het lijntje naar Hasselt weer opengesteld?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling Zuid-Limburg 2013

Bericht door Suus »

Op dit moment zijn de treinen van Veolia niet geschikt om verder te rijden dan Maastricht Randwyck. Wil je de dienst naar Luik integreren in de Heuvellijn dan kan je dat het beste proberen in de nieuwe concessie voor Limburg te fietsen.

De planstatus van de sneltram naar Hasselt is voor mij erg onduidelijk. Erg veel vaart zit er in ieder geval niet in. Daar komt bij dat aan het economisch nut wordt getwijfeld, het zou de concurrentiepositie van Hasselt als centrumstad kunnen ondermijnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling Zuid-Limburg 2013

Bericht door Suus »

Over de sneltram Maastricht - Hasselt: Oplevering naar verwachting in 2018, men verwacht 9000 reizigers per dag waarvan 4200 op Nederlands grondgebied. http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... eren.dhtml

Naar het schijnt wordt op 18 december in de Maastrichtste gemeenteraad besloten over de aanleg ervan, voor alle documenten zie http://maastricht.notudoc.nl/cgi-bin/ag ... w/id=10683, sectie 6.5 :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling Zuid-Limburg 2013

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Op dit moment zijn de treinen van Veolia niet geschikt om verder te rijden dan Maastricht Randwyck. Wil je de dienst naar Luik integreren in de Heuvellijn dan kan je dat het beste proberen in de nieuwe concessie voor Limburg te fietsen.

De planstatus van de sneltram naar Hasselt is voor mij erg onduidelijk. Erg veel vaart zit er in ieder geval niet in. Daar komt bij dat aan het economisch nut wordt getwijfeld, het zou de concurrentiepositie van Hasselt als centrumstad kunnen ondermijnen.
Ik wil niet heel erg zeuren, maar een dienst als Maastricht-Luik is internationaal. Veolia kan die gaan uitbaten als "open acces vervoerder". Maar ik heb het idee dat er dan gewoon een twee wekelijkse staking onder het Waalse treinpersoneel gaat uitbreken...

En ja dan moet de vervoerder wel gemoduleerde spurt-treinen betellen, die met de Belgische bovenleidingsspanning en beveiligingssysteem overweg kan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling Zuid-Limburg 2013

Bericht door Suus »

Maastricht - Luik is nu niet echt een verbinding die ik als superwinstgevende verbinding zie, zeker als je niet verder gaat dan Luik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling Zuid-Limburg 2013

Bericht door Vinny »

Het lijkt me in ieder geval winstgevender dan de huidige situatie, door éénmansbediening toe te passen. Dat mag volgens mij nu niet al ben ik niet op de hoogte van de Belgische regelgeving op dit punt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling Zuid-Limburg 2013

Bericht door Suus »

Veolia heeft in het verleden uitgesproken dat ze graag een treindienst Maastricht - Luik willen verzorgen. Dat was in het laatste jaar dat IC O tot Maastricht reed. De wil van Veolia is er dus, maar het is wel duidelijk dat ze dat echt niet zomaar doen.

De Belgische spoorwegen hebben op dit moment in het beheerscontract staan dat ze voor acht grensovergangen een regelmatige dienst moeten aanbieden met een aantrekkelijk tarief. Een van die acht grensovergangen is bij Maastricht, dus rijdt de NMBS daar elk uur met een stoptrein. Zou Veolia deze treindienst willen uitbaten, dan is de treindienst van de NMBS in principe niet meer nodig. De NMBS zal dan echter wel toestemming moeten krijgen van de Belgische federale minister van Overheidsbedrijven om de grensoverschrijdende verbinding aan een onderaannemer (Veolia of een opvolger) door te geven of om de treindienst op dat traject niet meer verplicht te stellen. Dan zou de Nederlandse provincie Limburg echter wel in conclaaf moeten met die minister om te zorgen voor een subsidieverstrekking, zodat niet alleen Nederland opdraait voor de exploitatiesubsidie van de lijn. Het meest praktische zou zijn om die subsidieverlening via het Waals gewest te laten verlopen, maar de spoorlijnen zijn federaal terrein in België en zodoende zal je het op dat niveau moeten zoeken.

Dan nu de opmerking: Ja, maar grensoverschrijdend is altijd open-access. Dat is waar, maar op het moment dat Veolia op eigen houtje besluit een treindienst te gaan rijden die een verbetering voor de reiziger vormt is het natuurlijk niet aantrekkelijk voor Veolia als er concurrentie is, en zodra Veolia wel het alleenheerschap heeft maar toch blijkt dat de treindienst niet rendabel is, moet natuurlijk voorkomen worden dat Veolia zomaar stopt. Om die reden is het praktischer om de verbinding vast te leggen in een concessieafspraak zodat je niet na een paar maanden verlies draaien opeens zonder vervoer zit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling Zuid-Limburg 2013

Bericht door Vinny »

Dan nog is de concessie Limburg niet de meest geëigende concessie aangezien de verbinding voor 80% door Wallonië loopt. Je zult dus vooral de boel in België goed moeten regelen. En ik ken die mensen niet als grootste pleitbezorgers voor de vrije markt helaas... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling Zuid-Limburg 2013

Bericht door Suus »

Natuurlijk is de concessie Limburg daar wel het geëigende gebied voor: Er zitten meerdere treindiensten in dat pakket waardoor er een schaalvoordeel valt te halen, anders kan je het net zo goed bij de NMBS laten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling Zuid-Limburg 2013

Bericht door Vinny »

Het lijkt mij handiger om de regionale treindiensten van de regio Luik en de Belgische Oostkantons in één concessie te stoppen en daar dan ook Maastricht-Luik in te stoppen. Maar ja, Belgen en privatisering..., dat wordt hem dus niet :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
bus720
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 19:21

Re: Dienstregeling Zuid-Limburg 2013

Bericht door bus720 »

Hoi

Het zijn niet zozeer "de Belgen" die dwars liggen maar wel de alommachtige vakbonden....!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten