Korte vragen
Re: Korte vragen
Het werkte net iets anders. Je had de zogenaamde Zahlboxen waar je geld moest inwerpen en dan kwam er een kaartje uit. De automaat controleerde echter niet of je het juiste bedrag had ingevoerd waarmee dus potentieel gefraudeerd kon worden. Daarom zat er een kijkglaasje in waardoor medereizigers konden zien dat je het juiste bedrag (20 pfennig) had ingeworpen. Deze kastjes hebben het op de meeste plekken tot begin jaren tachtig volgehouden, maar in Berlijn tot de val van de muur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Korte vragen
Klopt inderdaad. Maar op bijvoorbeeld de dagkaart Oost-Berlijn stond vermeld dat je bij deze bij het instappen in tram bus of S-bahn moest "hochheben".
Laatst gewijzigd door Dennenboom op di 20 nov 2012, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Korte vragen
Mja, er zat altijd wel een staatsspion in zeker, als je het niet deed was je de sjaak..
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen
Inderdaad, die sloebers hebben nooit de zegeningen mogen smaken van een commerciële BOA.Ardan schreef:Mja, er zat altijd wel een staatsspion in zeker, als je het niet deed was je de sjaak..
Kaart ongeldig err. 007
Re: Korte vragen
1 op de 50 zat, volgens Wikipedia, bij de Stasi of werkte met de Stasi samen. Grote kans dus op een StasiSpion.
Het is een spectrum.
Re: Korte vragen
Geen vraag, wel een antwoord.
Het directe e-mailadres van de NS Klantenservice is ns@mailuk.custhelp.com.
Het directe e-mailadres van de NS Klantenservice is ns@mailuk.custhelp.com.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Korte vragen
Stel je voor dat mensen zelf iets als info@ns.nl gaan bedenken. Bereikbaarheid, huuuu
Re: Korte vragen
Wie is eigenlijk de 'baas' van de NS: Bert Meerstadt (president-directeur) of Ingrid Thijssen (directievoorzitter)?
En wat is eigenlijk het verschil tussen hun functies?
Ik vroeg het me ineens af naar aanleiding van een bijlage in de Metro vandaag over de winter aanpassingen.
En wat is eigenlijk het verschil tussen hun functies?
Ik vroeg het me ineens af naar aanleiding van een bijlage in de Metro vandaag over de winter aanpassingen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Ingrid Thijssen is directeur van NS Reizigers - platweg de uitvoering van treindienst in Nederland en alles daaromheen (kaartjes, reisinfo, service, etc). Dat is een van de bedrijven van de NS Groep, de andere zijn o.a. NS Stations, Nedtrain, NS Hispeed en Abbelio.
Bert Meerstadt is president-directeur van NS Groep - verantwoordelijk dus voor alle activiteiten van de verschillende NS bedrijven/dochters. Bert is dus met de directie de baas van Ingrid.
Bert Meerstadt is president-directeur van NS Groep - verantwoordelijk dus voor alle activiteiten van de verschillende NS bedrijven/dochters. Bert is dus met de directie de baas van Ingrid.
Re: Korte vragen
Ik heb voor een keer voor de grap gekeken of je technisch gezien elke 15 minuten kan rijden tussen Heerhugowaard en Hoorn. Obdam-Hoorn is het kritieke pad met een NS rijtijd van 8 tot 9 minuten op dit gedeelte. Zelf heb ik een paar feiten opgezocht
Trajectlengte Obdam Hoorn 10,5 km (wikipedia)
Maximale snelheid baanvak 100 kmh (wikipedia)
Snelste optrekkende trein: 1700 + DDAR in 32 seconden naar 100 kmh (Somda)
Wanneer er een 1700 met 4a 5 ICR bakken ingesteld wordt dan lijkt de optreksnelheid van 30 seconden wel een redelijke aanname.
Ik maak dan de volgende berekening.
Optrekken: De som wordt berekend bij elke seconden dat de trein moet optrekken dit betekend dat bij een Acceleratietijd van 30 seconden 30 keer de som (S*T*A) gemaakt wordt. Deze 30 sommen worden met elkaar opgeteld en hierbij komt 0,43 km afgelegde afstand bij het optrekken
Afgelegde afstand op maximale snelheid= C/3600*H =10 km
Remmen: De som wordt berekend bij elke seconden dat de trein moet remmen dit betekend dat bij een Remtijd van 30 seconden 30 keer de som (C-(S*TR*A)) gemaakt wordt. Deze 30 sommen worden met elkaar opgeteld en hierbij komt 0,43 km afgelegde afstand bij het Remmen.
Bij het berekenen van de som: Optreksnelheid+Afgelegde afstand maximale snelheid + Remmen kan bij een rijtijd van 7 minuten 10,86 km door de trein afgelegd worden. Dit betekend dat een machinist het baanvak Obdam-Hoorn(10,5 km) met moeite in 7 minuten kan doen waardoor technisch gezien een (onstabiele) 15 minutendienst tussen Heerhugowaard en Hoorn gemaakt kan worden .
Nu is mijn vraag kloppen mijn berekeningen en kloppen de feiten die ik in mijn verhaal noem?
C=Beoogde maximale snelheid (Is 100 km omdat dit de maximale baanvaksnelheid is)
O= Acceleratietijd in seconden om aan de beoogde snelheid te komen (in 30 seconden naar 100 KPH)
S=Snelheidsverhoging KPH per seconden = (C/O=S) (100/30=3.334)
T= Aantal seconden aan het optrekken
TR= Aantal seconden aan het remmen
A= Afstand die er per seconden bij een snelheid van 1 KPH wordt afgelegd(1/3600=0,000278 km per seconde)
R=Remtijd is het aantal seconden totdat de trein van maximale snelheid tot stilstand komt. Hiervan kan zelf een aanname gemaakt worden (30 seconden is mijn aanname)
M=De reistijd die een trein maximaal mag afleggen op het treintraject(maximale trajecttijd is 420 seconden)
H= Is de tijd dat de trein de beoogde snelheid kan rijden= (M-R-O=H) (420-30-30=360 seconden)
Trajectlengte Obdam Hoorn 10,5 km (wikipedia)
Maximale snelheid baanvak 100 kmh (wikipedia)
Snelste optrekkende trein: 1700 + DDAR in 32 seconden naar 100 kmh (Somda)
Wanneer er een 1700 met 4a 5 ICR bakken ingesteld wordt dan lijkt de optreksnelheid van 30 seconden wel een redelijke aanname.
Ik maak dan de volgende berekening.
Optrekken: De som wordt berekend bij elke seconden dat de trein moet optrekken dit betekend dat bij een Acceleratietijd van 30 seconden 30 keer de som (S*T*A) gemaakt wordt. Deze 30 sommen worden met elkaar opgeteld en hierbij komt 0,43 km afgelegde afstand bij het optrekken
Afgelegde afstand op maximale snelheid= C/3600*H =10 km
Remmen: De som wordt berekend bij elke seconden dat de trein moet remmen dit betekend dat bij een Remtijd van 30 seconden 30 keer de som (C-(S*TR*A)) gemaakt wordt. Deze 30 sommen worden met elkaar opgeteld en hierbij komt 0,43 km afgelegde afstand bij het Remmen.
Bij het berekenen van de som: Optreksnelheid+Afgelegde afstand maximale snelheid + Remmen kan bij een rijtijd van 7 minuten 10,86 km door de trein afgelegd worden. Dit betekend dat een machinist het baanvak Obdam-Hoorn(10,5 km) met moeite in 7 minuten kan doen waardoor technisch gezien een (onstabiele) 15 minutendienst tussen Heerhugowaard en Hoorn gemaakt kan worden .
Nu is mijn vraag kloppen mijn berekeningen en kloppen de feiten die ik in mijn verhaal noem?
C=Beoogde maximale snelheid (Is 100 km omdat dit de maximale baanvaksnelheid is)
O= Acceleratietijd in seconden om aan de beoogde snelheid te komen (in 30 seconden naar 100 KPH)
S=Snelheidsverhoging KPH per seconden = (C/O=S) (100/30=3.334)
T= Aantal seconden aan het optrekken
TR= Aantal seconden aan het remmen
A= Afstand die er per seconden bij een snelheid van 1 KPH wordt afgelegd(1/3600=0,000278 km per seconde)
R=Remtijd is het aantal seconden totdat de trein van maximale snelheid tot stilstand komt. Hiervan kan zelf een aanname gemaakt worden (30 seconden is mijn aanname)
M=De reistijd die een trein maximaal mag afleggen op het treintraject(maximale trajecttijd is 420 seconden)
H= Is de tijd dat de trein de beoogde snelheid kan rijden= (M-R-O=H) (420-30-30=360 seconden)
Re: Korte vragen
De acceleratie van een trein is niet linear. Je hebt te maken met het feit dat je steeds meer energie nodig hebt om een kilometer sneller te kunnen rijden. (Google maar op kinetische energie). Dat houdt dan nog geen rekening met rolweerstand en luchtweerstand. Je zou kunnen overwegen die te verwaarlozen tijdens de aanzet.
De remvertraging van treinen is veelal maximaal 1,2 m/s^2. De halteverkenborden (borden die op remwegafstand voor een station staan) zijn echter uitgezet op een remvertraging van 0,66 m/s^2 bij een baanvaksnelheid van 130 of 140 km/h. Vaak zul je echter niet vanaf baanvaksnelheid binnen komen rijden op station met wissels en waarbij je voor een rood sein moet stoppen. Dat beperkt dus de snelheid en zorgt voor een langere rijtijd.
Als je wilt bepalen hoe snel een trein, waar, rijdt is het handig om te weten waar seinen en borden staan en om te weten wat het gevolg voor de treinsnelheid is. Dan kan je behoorlijk nauwkeurig uitrekenen hoe lang een trein er bij normaal weer over zal gaan doen.
De remvertraging van treinen is veelal maximaal 1,2 m/s^2. De halteverkenborden (borden die op remwegafstand voor een station staan) zijn echter uitgezet op een remvertraging van 0,66 m/s^2 bij een baanvaksnelheid van 130 of 140 km/h. Vaak zul je echter niet vanaf baanvaksnelheid binnen komen rijden op station met wissels en waarbij je voor een rood sein moet stoppen. Dat beperkt dus de snelheid en zorgt voor een langere rijtijd.
Als je wilt bepalen hoe snel een trein, waar, rijdt is het handig om te weten waar seinen en borden staan en om te weten wat het gevolg voor de treinsnelheid is. Dan kan je behoorlijk nauwkeurig uitrekenen hoe lang een trein er bij normaal weer over zal gaan doen.
Re: Korte vragen
Dat wil dus zeggen dat je, als je een verkenbord passeert, nog niet meteen naar de remkraan hoeft te grijpen? Of is de remvertraging van 0,66m/s^2 het meest comfortabele of het best voor het materieel ten opzichte van 1,2m/s^2?Klaasje schreef:(...)
De remvertraging van treinen is veelal maximaal 1,2 m/s^2. De halteverkenborden (borden die op remwegafstand voor een station staan) zijn echter uitgezet op een remvertraging van 0,66 m/s^2 bij een baanvaksnelheid van 130 of 140 km/h.
(...)
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen
De remwegen van de seinen bij 130 km/h zijn ooit bedacht op een waarde die zwaar toevallig overeenkomsten vertoond met een remming met 0,66 m/s^2. Het is dus gebaseerd op de minder goed beremde treinen in de jaren '50. Al mag het wel duidelijk zijn dat die remvertraging comfortabeler is dan een van 1,2 m/s^2. :)
Re: Korte vragen
Zonder je verhaal gelezen te hebben.hidihi schreef:
Nu is mijn vraag kloppen mijn berekeningen en kloppen de feiten die ik in mijn verhaal noem?
Nee, te weinig capaciteit voor reizigers.
Komt wel goed schatje.
Re: Korte vragen
Eikel.
Re: Korte vragen
Zijn alle C aanduidingen op alle perrons in Nederland nu definitief verdwenen trouwens? Welke stations hadden deze aanduiding allemaal behalve Venlo?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Deze lijst is recent (14-nov) en spreekt nog van veel C-perrondelen. Of er ook bordjes als zodanig hangen...
Re: Korte vragen
Volgens mij is er ergens zelfs een d-spoor. Met c en d wordt meestal niet gecommuniceerd omdat dat de verlengde varianten van een b-spoor zijn. In Amsterdam is het helemaal mooi met de c-fasen, 10c ligt bijvoorbeeld in het verlengde van spoor 9 maar wel langs het perron dat bij spoor 10 b hoort.
Re: Korte vragen
Grappig dat in die lijst staat dat het perron van Boskoop 125 meter lang is. Twee SGM-II's passen er nauwelijks naast dus volgens mij komt 105 meter meer in de buurt...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Op station Dordrecht werd altijd gecommuniceerd dat de treinen van 1b/c vertrokken, maar daar was de verdeling sowieso wat apart. Spoor 1a lag aan het uiterste puntje (naast 20), daarna kreeg je 1b wat deels voor en na het kruiswissel lag en tot slot 1c naast spoor 15.Klaasje schreef:Met c en d wordt meestal niet gecommuniceerd omdat dat de verlengde varianten van een b-spoor zijn.
Tegenwoordig is dat 1a en 1b geworden met het kruiswissel als scheiding, waardoor nu eigenlijk alle treinen van "spoor 1" vertrekken volgens de vertrekstaten. Voorheen was dat het meeste van 1b/c en een enkele lange getrokken trein (bv. de s1900) stond dan met vertrekspoor 1 aangekondigd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
's-Hertogenbosch had ook altijd een 1c, inclusief bordje, maar de laatste keer dat ik er was (juni) kon ik hem niet meer vinden.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
- Locatie: Roodeschool
Lege ritten Gn-Zl
Even een korte vraag:
Ik reis nu elke dag tussen Roodeschool en Zwolle en kom nog en het valt mij op dat er al geruime tijd(+/- 1 maand) lege treinen pendelen tussen Zwolle en Groningen. NS pendelt op en neer met 2 typen treinen: SGM-III en 2 gekoppelde NS Elok's met daartussen 1 (lege) wagon. Weet iemand wat het doel is van deze ritten?
Ik reis nu elke dag tussen Roodeschool en Zwolle en kom nog en het valt mij op dat er al geruime tijd(+/- 1 maand) lege treinen pendelen tussen Zwolle en Groningen. NS pendelt op en neer met 2 typen treinen: SGM-III en 2 gekoppelde NS Elok's met daartussen 1 (lege) wagon. Weet iemand wat het doel is van deze ritten?
Re: Korte vragen
Instructieritten, of ze gaan naar de werkplaats Onnen (bij Haren).
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen
Dat zijn Sandite-ritten. Sandite is een mengsel van gel met zand en metaaldeeltjes, die de sporen stroever maken tijdens de herfstperiode. Onder andere SGM en de combinatie van de genoemde locomotieven kan Sandite aanbrengen op het spoor. Het is een van de maatregelen die genomen worden door NS en ProRail om doorglijden tijdens de herfstperiode te voorkomen. Meer over herfstmaatregelen en wie wat doet tijdens de herfstperiode op het spoor kun je hier lezen. :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten