Sliedrechts tweede station moet klaar zijn in 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Sliedrechts tweede station moet klaar zijn in 2012

Bericht door Daniel »

Afbeelding

Bron: AD/De Dordtenaar, papieren editie - Drechtsteden Dichtbij, pg. 5 - 14 oktober 2008

Kijk vooral even goed naar de impressie van het nieuwe station... wist niet dat het GVU z'n net uitgebreid had en nu ook al met de dubbelgelede Van Hools naar Sliedrecht rijdt :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Sliedrechts tweede station moet klaar zijn in 2012

Bericht door Frank »

Nog meer treinhaltes... Ik word er niet ontzettend vrolijk van eerlijk gezegd. Eens kijken welke aansluitingen deze keer gaan verdwijnen :? .
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Sliedrechts tweede station moet klaar zijn in 2012

Bericht door BR628 »

Tuulk, historische gebouwtjes moeten het veld weer eens ruimen. Zijn die oude stationsgebouwtjes niet cultureel erfgoed of monument?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sliedrechts tweede station moet klaar zijn in 2012

Bericht door Daniel »

Ehm, je weet welke gebouwtjes er bedoeld worden? Is niet veel historie aan hoor :wink:
Afbeelding
Bron foto: Stationsweb

De echte historische stationsgebouwen in Sliedrecht en Leerdam hebben een monumentenstatus en verkeren ook in goede staat (beide stations zijn flink opgeknapt en huisvesten nu een restaurant).
In het oude gebouw van Hardinxveld-Giessendam (uit 1958) zit ook een restaurant sinds nog niet zo heel lang en daarvoor is het al opgeknapt, dus waarom ze dat nu nog een keer gaan doen?
Eigenlijk is alleen het stationsgebouw van Arkel nu enigzins vervallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Sliedrechts tweede station moet klaar zijn in 2012

Bericht door BR628 »

Ok, dan kon ik natuurlijk ook niet weten, dat er nog een nep gebouwtje naast het station stond :)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Sliedrechts tweede station moet klaar zijn in 2012

Bericht door playertwo »

Misschien komt er tegen die tijd wel een 'sneltrein' Dordrecht - Gorinchem of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sliedrechts tweede station moet klaar zijn in 2012

Bericht door reisthijs »

Dat moet dan na 2020 zijn, want binnen de huidige concessie moeten alle stationnetjes een kwartierdienst krijgen. Dat gaat niet als er een sneltrein zou rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sliedrechts tweede station moet klaar zijn in 2012

Bericht door Daniel »

Er komt wel degelijk iets van een sneltrein als de kwartiersdienst gaat rijden... de toekomstige serie 32600 Dordrecht - Gorinchem (staat al gereserveerd in de treinnummerlijst) zal namelijk niet gaan stoppen op Giessendam West omdat dat niet blijkt te passen op de in de toekomst aanwezige infra. Over stommiteiten gesproken :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sliedrechts tweede station moet klaar zijn in 2012

Bericht door Daniel »

Bewoners wijk Craijensteijn vrezen overlast auto’s door treinstation
SLIEDRECHT - Bewoners van de wijk Craijensteijn vrezen dat het op de gelijknamige wijkontsluitingsweg nog drukker wordt als het nieuwe treinstation Baanhoek klaar is. Dat bleek vandaag tijdens een informatie-avond in de Lockhorst.
Tussen hun wijk en Baanhoek-West, een wijk die in aanbouw is, komt in het eerste kwartaal van 2011 een treinstation.

Wijkbewoner René de Munck vreest dat dit station en de nieuwe wijk 4.000 extra voertuigbewegingen per etmaal veroorzaakt op de Craijensteijn. Nu rijden de dagelijks al 11.000 voertuigen en dat is in de ogen van veel wijkbewoners al behoorlijk veel.

De Munck stelde dat wethouder Remco van de Ven (verkeer en vervoer) wat aan die extra verkeersdrukte moet doen. ,,Anders roep ik de wijkbewoners op om er alles aan te doen om dwars te gaan liggen.’’ Tegen de plannen voor het nieuwe station kan nog bezwaar worden gemaakt.

De wethouder stelde dat de gemeente, als het station klaar is, tellingen laat houden en dan indien nodig maatregelen neemt. Waarop De Munck reageerde met: ,,U weet nu toch al dat het drukker wordt. U laat ons in de kou staan. Als het kalf verdronken is, dempt men de punt.’’ Medewijkbewoner Henk den Drijver voorziet zelfs een dermate grote drukte op de Craijensteijn dat het voor voetgangers ondoenlijk wordt om deze verkeersader over te steken. Tegen het bouwplan zelf had geen van de aanwezigen bezwaar.

Het station moet het Merwede-Lingelijn aantrekkelijker maken voor de reiziger. Station Baanhoek krijgt 41 parkeerplaatsen en er kunnen 150 fietsen worden gestald. Pal ernaast wordt een doorgang gemaakt in de spoordijk, ter hoogte van de elektriciteitsmasten. Daar mogen alleen bussen en langzaam verkeer door. Andere weggebruikers moeten via de bestaande onderdoorgang, 150 meter naar het noorden, van Sliedrecht naar het nieuw e treinstation rijden. Baanhoek is een van de vijf nieuwe stations tussen Dordrecht en Geldermalsen.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Sliedrechts tweede station moet klaar zijn in 2012

Bericht door Ruben »

Wat een voertuigbewegingen, lijkt me erg overdreven. 41 parkeerplaatsen, zeg 200 voertuigbewegingen per dag. Dan komen er 150 fietsen, en zal de rest dus lopen of gebracht worden. Met dat aantal parkeervoorzieningen zal het dus geen duizenden reizigers per dag gaan accomoderen. Dus dan valt het ook wel mee met die 4.000 extra autobewegingen. Ik zeg: Nimby-alert. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Sliedrechts tweede station moet klaar zijn in 2012

Bericht door Daantje »

Het is ook nooit goed he (n) Krijg je een station in je achtertuin krijg je weer van dit soort gezeur.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Sliedrechts tweede station moet klaar zijn in 2012

Bericht door Ruben »

Idd. Een station zorgt daarbij voor beter OV, minder autogebruik, dus gaan de huidige 11.000 bewegingen ook naar beneden. Die tellingen van de gemeente nadat het station er is zijn het meest waarheidsgetrouw en al coulant genoeg.
Op zich komt dit verhaaltje me bekend voor, bij mijn ouders wil men op de plek van een oud distributiecentrum achter in de straat woningen (inclusief 20 verdiepingen tellende woontoren) bouwen. De straat is doodlopend en waar het distributiecentrum via een andere weg ontsloten werd, moeten iets van 800 auto's per dag per richting wel door deze rustige aan een kant ontsloten woonwijkstraat. Daar kwam dus ook een nimby-alert. Er wordt nog steeds niet gebouwd. :D
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
leeca
Berichten: 32
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 03:34
Locatie: Utrecht

Re: Sliedrechts tweede station moet klaar zijn in 2012

Bericht door leeca »

Een nieuw station zorgt niet voor minder autogebruik - dat is onzin. Mensen laten echt hun auto niet opeens staan omdat je ergens een halte plant ergens in een achterafgelegen wijkje.

Een nieuw station zorgt wel voor betere ontsluiting van een woonwijk en dat vind ik alleen maar goed, maar het is jammer dat we in Nederland tegenwoordig te weinig kijken of er eigenlijk vraag is naar wéér een nieuw station. Ik vind dat Sliedrecht best met één station af kan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten