Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

s Avonds met fiets naar huis

KAMPEN - Het nieuwe station Kampen Zuid is straks in de avonduren en op zondagen niet met de bus te bereiken. Wie doordeweeks met de Hanzelijn naar Kampen reist, kan maar beter voor half zeven 's avonds arriveren, anders moet eigen vervoer worden geregeld of de fiets worden genomen.
Het oude station ligt aanzienlijk dichter bij stad en wijken dan het nieuwe. Vanuit de gemeente Kampen is wel aangedrongen op het 's avonds en op zondag laten rijden van stadsbussen, maar vervoersbedrijf Connexxion heeft laten weten dat dit niet rendabel is. Er zou dan te weinig gebruik worden gemaakt van de twee (tijdelijk drie) stadslijnen.

Een proef om vanaf 9 december toch in de avonduren Kampen Zuid met een bus te bedienen komt er niet. "Een pilot kost een pakje met duiten en we hebben al een pilot lopen met lijn 10", legt verkeerswethouder Pieter Treep uit. Hij meldt terloops dat die stadslijn naar bedrijventerrein Haatland niet meer zo goed loopt als in het begin. "Maar hij rijdt nog het hele kalenderjaar 2013 door, dus we hopen dat het aantrekt."

Volgens het Kamper college van burgemeester en wethouders gaat Connexxion wel meten hoeveel reizigers er zijn en of er interesse is voor de bus. "Staan er nou 's avonds tientallen mensen die met de bus willen...", aldus Treep.

http://www.destentor.nl/regio/kampen/12 ... r-huis.ece
Oftewel, red je reet maar na 19:00. Ik weet niet hoe Connexxion erbij komt dat er niet genoeg reizigers zouden zijn, maar door het wegvallen van de 143 in de avonduren door Kampen lijkt er mij juist wel behoefte aan een bus in de avonduren. In ieder geval tot een uur of 21:00.

De opmerking van Dhr. Treep is natuurlijk klinkklare onzin. Ik mag hopen dat mensen de dienstregeling lezen, en er dus geen mensen staan te wachten op een bus die niet komt.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Dagren »

Hahaha, oh dat gaat nog een hoop gemopper opleveren. Veel inwoners zijn sowieso al wat geirriteerd door de onduidelijkheid over het Kamperlijntje.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door BrengMe »

Is het dan geen mogelijkheid om de stadsdienst in de avond met 8-persoonsbusjes te laten rijden?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Milco »

Lijn 345 (nieuwe lijn Emmeloord-Lelystad) gaat toch door Arriva gereden worden? Hij staat namelijk nog niet op de Arriva-website. En gaat deze lijn wel bij IJsselmond horen, ondanks de uitvoering door Arriva?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Roelof88 »

Milco1995 schreef:Lijn 345 (nieuwe lijn Emmeloord-Lelystad) gaat toch door Arriva gereden worden? Hij staat namelijk nog niet op de Arriva-website. En gaat deze lijn wel bij IJsselmond horen, ondanks de uitvoering door Arriva?
Lijn 345 is voor een jaar onderhands als lijnconcessie door de provincie Flevoland aan Arriva gegund en gaat daarna bij IJsselmond horen. In 9292.nl zie je dat 315 en 345 in Emmeloord een minuut na elkaar vertrekken, dus waarschijnlijk wordt het als één lijn gereden. Hij staat inderdaad nog niet onder Flevoland op de Arriva site. Misschien komt dat nog.
mm2400
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 21:46

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door mm2400 »

Lijn 315/345 wordt geknipt in Emmeloord
dus doorgaande reizigers moeten in Emmeloord overstappen. vv
Ik voorzie problemen daar, denk hierbij aan rotonde Joure en werkzaamhedan ketelbrug.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

BrengMe schreef:Is het dan geen mogelijkheid om de stadsdienst in de avond met 8-persoonsbusjes te laten rijden?
Als je het mij vraagt wel. Naar mijn mening hoeft lijn 12 in de avonduren niet te rijden, de wijken die deze bus bediend liggen al dichtbij het station, en het gebruik zal in de avonduren niet dermate hoog komen te liggen dat een busdienst gerechtvaardigd is. Misschien iets langer doorrijden na 18:30 zal wel handig zijn overigens.

Lijn 11 rechtvaardigt wel een avondbediening. Als ik uitga van 4,5 uren per avond tegen een DRU tarief van €80. Dan kom ik voor alleen doordeweeks uit op een bedrag van €93600,- voor een jaar. Hierbij is er 1x per uur een bus, die aansluit tot de laatste trein op beide stations vertrekt.
Lijn 143 die in de avonduren een beetje reizigers van lijn 11 ontsloot zat overigens in de avonduren ook wel redelijk vol met reizigers uit Kampen. Ik schat zo'n 6-7 per rit. Lijn 143 ontsloot overigens niet het hele gebied van lijn 11.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

mm2400 schreef:Lijn 315/345 wordt geknipt in Emmeloord
dus doorgaande reizigers moeten in Emmeloord overstappen. vv
Ik voorzie problemen daar, denk hierbij aan rotonde Joure en werkzaamhedan ketelbrug.
Bij mijn weten zal de 315 gewoon doorrijden naar Lelystad vanaf Emmeloord als lijn 345
mm2400
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 21:46

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door mm2400 »

Nee,
Passagiers op doorreis moeten overstappen in Emmeloord
Dit heeft met de materiaaleisen te maken die Friesland stelt.
En in Ijsselmond mag voor dat ene jaar met het huidige materieel gereden worden.
Roy1970
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 20:38

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Roy1970 »

In de avonduren is het snel afgelopen met de verbinding. De 315 rijdt tot het eind van de avond, de 345 heeft zijn laatste rit rond een uur of 8. Alleen in het weekend wordt tot einde avond gereden.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Roelof88 »

mm2400 schreef:Nee,
Passagiers op doorreis moeten overstappen in Emmeloord
Dit heeft met de materiaaleisen te maken die Friesland stelt.
En in Ijsselmond mag voor dat ene jaar met het huidige materieel gereden worden.
345 heeft momenteel nog niets met IJsselmond te maken, anders zou Connexxion hem wel rijden. In dit document: Besluitenlijst GS, pagina 6 en 7, wordt wel vermeld dat men moet overstappen in Emmeloord. Als dat zo is, dan is dat wel onlogisch. Met materieel heeft het denk ik weinig te maken; Intouro's op 315 en Integro's op 345 levert wel erg veel matritten op (of chauffeurs van Lelystad moeten hem gaan rijden, maar dat lijkt me sterk).
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

Roy1970 schreef:In de avonduren is het snel afgelopen met de verbinding. De 315 rijdt tot het eind van de avond, de 345 heeft zijn laatste rit rond een uur of 8. Alleen in het weekend wordt tot einde avond gereden.
Als ik 9292.nl mag geloven rijdt lijn 345 ook doordeweeks langer door, is er zelfs een latere rit Lelystad-Emmeloord om 23;26!
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

Er valt me wel wat vreemds op, 1,5 week geleden zouden alle lijnen die Zwolle aandoen (behalve lijn 70) via Katerdijk gaan rijden en niet meer via de IJsselhallen. Nou staat er in de dienstregeling dat alle lijnen via de IJsselhallen zullen rijden..

Over de stadsdienst in Kampen; misschien een idee om lijn 11 met een Procity te laten rijden 's avonds als uursdienst. De route zou ik ook wat aanpassen door enkele lussen in bijv: Flevowijk/Cellesbroek/Brunnepe/Hagenbroek over te slaan, zodat je binnen een half uur tussen station en station kan rijden.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Als ik mij niet heel erg vergis rijdt hij straks binnen een half uur van Kampen Zuid naar Kampen en het andere halfuur weer terug. Qua tijd maakt het niet uit om de lussen aan te doen. Of bedoelde je dat niet?

Die ProCity van lijn 10 kan makkelijk na 19:00 lijn 11 gaan rijden, dat is geen probleem.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

Lijn 11 ligt er nog al krap in en als je 's avonds als uurdienst rijdt zou wat meer spelling op de eindpunten hebben zodat de bus beter aansluit op bijv een vertraagde trein uit Zwolle. Is toch wel een beetje sneu als je nog een uur moet wachten op station Kampen Zuid..
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Ja, in de normale dienstregeling vertrekt de 11 om .02 en .32 en de trein komt uit Zwolle om .35 en .05 aan. Met 10 minuutjes wachten in de avonduren kun je die mensen wel meenemen. Geen slecht idee.
mm2400
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 21:46

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door mm2400 »

Klopt de 345 valt formeel nog niet onder de concessie ijsselmond.
Maar omdat de aanbesteding mislukt is is arriva gevraagd het lijndeel Lelystad-Emmeloord nog een jaar door te rijden.
345 wordt vanuit de stalling in Emmeloord gereden
315 wordt vanuit de stalling Heerenveen gereden, dus idd veel matritten vanuit Friesland naar Emmeloord
Laatst gewijzigd door mm2400 op wo 28 nov 2012, 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.
mm2400
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 21:46

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door mm2400 »

En inderdaad vertrekt de laatste 345 s,avonds om 23.26 uit Lelystad
En de laatste 315 vertrekt om 23.06 uit Emmeloord richting Heerenveen
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

NintendoC schreef:Ja, in de normale dienstregeling vertrekt de 11 om .02 en .32 en de trein komt uit Zwolle om .35 en .05 aan. Met 10 minuutjes wachten in de avonduren kun je die mensen wel meenemen. Geen slecht idee.
De dienstregeling van beide Kamper stadslijnen is nog steeds afgestemd op de dienstregeling van het oude kamper lijntje. Door de rijtijd op lijn 11 is er geen aansluiting op station Kampen Zuid richting Zwolle, wel richting Dronten. De rijtijd van lijn 12 is korter en die kan wel op beide Kamper Stations aansluiten richting Zwolle. Met een uurdienst van lijn 11 's avonds en in het weekend zouden er alle kanten op aansluitingen blijven en is ook het grootste deel van Kampen nog voorzien van een busverbinding. But who pays the ferryman??
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

Toch een niewe huisstijl in IJsselmond voor Connexxion; vanwege de 'witte' Volvo's??
Afbeelding
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

Roelof88 schreef:345 heeft momenteel nog niets met IJsselmond te maken, anders zou Connexxion hem wel rijden. In dit document: Besluitenlijst GS, pagina 6 en 7, wordt wel vermeld dat men moet overstappen in Emmeloord. Als dat zo is, dan is dat wel onlogisch. Met materieel heeft het denk ik weinig te maken; Intouro's op 315 en Integro's op 345 levert wel erg veel matritten op (of chauffeurs van Lelystad moeten hem gaan rijden, maar dat lijkt me sterk).
In het Connexxion busboekje IJsselmond 2013 is lijn 345 wel opgenomen. met vermelding dat Arriva de lijn rijdt.
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 30 nov 2012, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Edwin »

Is de VVD van Zeewolde erg op tijd mee, maar ze wachten toch even 2 maanden af:
VVD boos over wijzigen van busroute 06-12-2012

De VVD-fractie in Zeewolde is niet blij met de nieuwe busroute van Connexxion. Per 9 december gaat lijn 142 naar Nijkerk een paar haltes in het dorp overslaan. Met name voor Zeewolde Zuid en het centrum heeft dit consequenties.

Door de routeverandering moeten de passagiers verder lopen om bij een halte te komen. Volgens VVD-woordvoerder Cees Steijger was de oude route prima en was het niet nodig deze aan te passen.

De lokale VVD-fractie wacht de evaluatie in februari 2013 af. De routeverandering wordt doorgevoerd vanwege de komst van de Hanzelijn.

Bron
Remember to check-out with your ov-chipcard.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

Connexxion zit nog steeds met de routes te prutsen dus wie weet.. :)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Ik vraag me toch af of ze bij VVD Zeewolde wel doorhebben dat het hier ook over gezonde overheidsfinanciën gaat. Toch een VVD-stokpaardje zou je zeggen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Vinny »

Ik zie niet in wat een routewijziging in Zeewolde te maken heeft met de Hanzelijn, maar met Connexxion kun je dat verwachten. Die hebben na de opening van de Zuidtangent in 2002 ook wat busroutes gewijzigd en opgeheven die niet eens in de buurt van het opgeleverde tracé liepen, laat staan dat reizigers een reeël alternatief hadden via deze lijn :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten