tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door tsov »

Zoals al elders op dit forum gemeld, zit ik momenteel in Sint-Petersburg. Daar is natuurlijk ook veel leuk OV te vinden. De metro ken ik inmiddels al aardig, maar heb ik geen foto's van. Moet ik nog eens doen :)
Ooit had Sint-Petersburg (Piter voor intimi) het grootste tramnet van de wereld, de laatste jaren zijn echter veel lijnen gesneuveld. Er is nog wel flink netwerk over, en daar heb ik al wat plaatjes van.Afbeelding
Afbeelding

Zoals elke zichzelf respecterende Oostblokstad heeft Sint-Petersburg ook een imposant trolleybusnetwerk van liefst 44 lijnen.
Afbeelding

Ook rijden er natuurlijk 'gewone' bussen.
Afbeelding

Dit topic zal de komende weken nog wel verder gevuld worden :)
Laatst gewijzigd door tsov op di 08 mei 2012, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door Justin »

Leuk, ook grappig dat je daar was aangekomen, toen een vriendin van mij juist wegging daar (het EK Trampolinespringen was namelijk daar) :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door Fles »

Ik ben er in 1992 een paar dagen geweest, moet nog wel ergens wat foto's hebben (like 2 of 3) en natuurlijk een videoband van een uur of 3 :D
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door tsov »

Nog wat foto's uit
Afbeelding

Naast metrostation Василеостровская (Wasileostrovskaja, Wasilievski-eiland) staat deze paardentram opgesteld als statisch object.
Afbeelding

Meneer Deiman heeft een busje verkocht naar de Oekraïne
Afbeelding

Gefacelifte tram, hoe hip *O*
Afbeelding

Een bus op het parkeerterrein van de lokale hypermarché
Afbeelding

Gewoon even in het midden van de weg op een kraan aan het reclamebord gaan staan sleutelen
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door tsov op di 08 mei 2012, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door Jef400 »

Leuke reportage. Genieten zoals altijd van jouw reportages in het verre Oosten. ( Rusland, Oekraïne e.c. )
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door tsov »

Ik ben inmiddels weer terug van een tweede reis deze kant op. Uiteraard weer wat foto's gemaakt, maar ik zal eerst nog eens wat foto's uit april laten zien, ik heb dat nooit echt afgemaakt hier.

Afbeelding
Het is nog rustig aan het begin van de avondspits wanneer lijn 20 aankomt bij het Finlandstation (Финляндский вокзал).

Afbeelding
Typisch voor Sovjetsteden is dat de buitenwijken vaak ver uit elkaar liggen. Daartussenin heb je dan brede alleeën door niksigheid (in feite industrieterreinen, rangeerterreinen, grondopslag etc.). Officieel mag het autoverkeer hier maar 60 km/h, maar er wordt flink doorgereden, met name door patserbakken zoals de Range Rover op bovenstaande foto. Opvallend is dan ook het grote snelheidsverschil op dit soort wegen: oude mannetjes in hun Lada's houden zich wél aan de snelheid en veel vrachtverkeer (met name oude Sovjetvrachtwagens) kán überhaupt niet veel harder dan 60...

Afbeelding
De sporenligging is op veel plekken in Petersburg tamelijk problematisch te noemen... Overigens waren hier de sporen in de tussentijd wel vervangen :pos:

Afbeelding
Deze bus maakte wel erg veel lawaai. Nadat hij optrok bij het stoplicht bleken de uitlaatgassen achter de voorwielen vandaan te komen en bleek de uitlaat daar ergens over de grond te slepen...
Volgens deze pagina is het een Scania-Vabis Lahti 31 uit 1982 met een Fins verleden.

Afbeelding
Een mooie ZiU-9. Het meest gebouwde type trolleybus ter wereld, de teller staat nu boven de 42.000 geproduceerde exemplaren en het model is nog steeds leverbaar! Ze rijden dan ook in de hele voormalige Sovjetunie, maar ook daarbuiten. In Boedapest rijden ze inmiddels hun laatste kilometers en in Athene zijn ze al in het museum beland.

Afbeelding
Een Chinese bus in een Russische stad met een Duitse naam. Een Yutong Golden Dragon in Kronstadt (Кронштадт).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door Justin »

Leuk, leuk, leuk :pos:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door tsov »

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo zien de halteborden eruit. Van boven naar beneden een bushalte, trolleybushalte en tramhalte. Eigenlijk nog redelijk informatief. In ieder geval de lijnen die er stoppen, de eerste en laatste rit, en ofwel de vertrektijden (zoals bij de bushalte) ofwel de frequentie (zoals bij de andere twee).

Afbeelding
Ze hebben ook best moderne Westerse bussen in St. Petersburg

Afbeelding
Het ingangsgebouw van metrostation Plosjad Vosstania (Площадь Восстания), geopend op 15 november 1955 als onderdeel van de eerste metrolijn in het toenmalige Leningrad, dus nog met extravagante Stalinistische architectuur.

Afbeelding
Wat in Kronstadt dus gewoon een lijnbus was, is hier een marjsroetka's. Buiten dat dit oncomfortabele hokken zijn die door de stad scheuren, hebben ze nog een nadeel: marsjroetka's mogen hun eigen prijs bepalen en de lokale variant van de OVC geldt er niet.
OV is, voor onze begrippen, spotgoedkoop. Een metromuntje (zjeton, жетон) kost 27 roebel (~68 cent), dit muntje opent de tourniquets. In de sovjettijd kon dat met een muntje van 5 kopeken, maar na het uiteenvallen de Sovjetunie maakte de roebel zo'n vrije val dat ze in plaats daarvan deze muntjes hebben ingevoerd, aangezien je daarvan gemakkelijk de prijs kon verhogen zonder steeds die tourniquets te verbouwen. Op het dieptepunt van de crisis in Rusland (1997) koste een zjeton 1500 roebel!
Een kaartje voor de tram/bus/trolleybus kost 23 roebel (~57 cent). De kaartjes worden verkocht door lopende conducteurs en hiermee kun je niet overstappen. Een marsjroetka-rit kost tussen de 30 en 35 roebel (75-85 cent).

Afbeelding

Afbeelding
Het Finlandstation (Финляндский вокзал). Hier kwam Lenin aan uit zijn verbanning tijdens de Russische revolutie. Sindsdien heet dit plein Leninplein (Площадь Ленина) en heeft meneer hier een standbeeld.

Afbeelding
Tramhalte bij het station. Rechtsboven de achterlichten zie je een lamp met een plaatje van een uitstappend mannetje. Deze lamp gaat branden wanneer de tram z'n deuren opent. De meeste haltes hebben geen perrons, maar liggen gewoon midden op straat. De lamp geeft dus aan dat er mensen in en uit gaan stappen en automobilisten dienen hiervoor te stoppen. Ondanks de beroerde rijstijl van de gemiddelde Russische automobilist, gebeurt dit toch 9 van de 10 keer.

Afbeelding
Groot spandoek voor de viering van 9 mei (День Победы, Overwinningsdag; de overwinning van het Rode Leger op Nazi-Duitsland) boven de ingang van metrostation Vladimirskaja (Владимирская).

Afbeelding
Пассажиравтотранс (Passazjiravtotrans) 7653 rijdt langs de tuin van het Catharinapaleis (Екатеринский дворец), op de achtergrond zichtbaar. Dit was het zomerverblijf van de Russische tsaren. Het stadje, net buiten Petersburg, waar dit ligt, heette destijds Tsarskoje selo (Царское село, Tsarendorp). Dat vonden de Sovjets niet zo'n toffe naam, dus noemden ze het Детское село (Detskoje selo, Kinderdorp), maar al snel werd de naam wederom gewijzigd naar Poesjkin (Пушкин), naar de bekendste nazaat van dit stadje, de dichter en schrijver Aleksandr Poesjkin.

Afbeelding
Bus in Poesjkin

Afbeelding
Twee bussen rijden langs het Moskoustation (Московский вокзал).

Afbeelding
Paradoxaal genoeg zijn er meestal vrije trambanen in de buitenwijken, waar weinig verkeersproblemen zijn, en mag de tram in de binnenstad, zoals hier op de Toetsjkovbrug in de file aansluiten. Op de achtergrond overigens het station van voetbalclub Zenit Sint-Petersburg.

Afbeelding
Tram nabij het eindpunt (en trein- en metrostation) Staraja Derevnja (Старая деревня), letterlijk Oud Dorp. Ooit dus een dorpje buiten de stad, nu een (voor Petersburgse begrippen) niet zo heel verre buitenwijk.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door Fles »

ben er in 1991 geweest, herken er echt niks van :N :oops:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door Meltrain »

Gave foto's. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door tsov »

In april ben ik ook in Vyborg geweest. Deze stad ligt niet ver van de Finse grens en is oorspronkelijk door Zweden gesticht. In de achttiende eeuw werd het door de Russen veroverd en tussen de twee Wereldoorlogen was de stad Fins en heette hij Viipuri. Na de Tweede Wereldoorlog werd het wederom het Russische Выборг. Door de tumultueuze geschiedenis is het een heel interessante stad geworden. Het centrum heeft onmiskenbaar iets Scandinavisch, alleen staan er wel Sovjetbouwsels tussendoor en Lada's langs de straat.

Afbeelding
Scania rijdt over de Fortbrug in Vyborg.

Afbeelding
Het station van Vyborg, gewoon een dertien-in-een-dozijn Sovjetstation. Voor de oorlog heeft er iets modernistisch Fins gestaan, maar dat heeft de oorlog niet overleefd.

Afbeelding
Machinist hangt uit z'n loc :)

Afbeelding
ex-Finse bussen voor filmopnames, voorop een Volvo B57 met Ajokki-opbouw uit 1979.

Afbeelding
In een buitenwijk van Vyborg. Een bus van het merk Волжанин (Volzjanin), een Russische busfabrikant uit Volgograd.

Afbeelding
Het busstation van Vyborg met een Mercedes Benz O355-Iran Khodro, bouwjaar 2007. Made in Iran dus :Y

Afbeelding
Voormalige Zweedse bus, oorspronkelijk uit Örebro. Zie hier.

Afbeelding
Tweedehandsje uit Finland op het stationsplein.

Afbeelding
En jottum, ik mocht in een Yutong terug naar Petersburg... Dat past dus niet met mijn 1,95m...

Afbeelding
Terug in Petersburg nog maar eens een fotootje van de briljante sporenligging op sommige plekken...

Afbeelding
Kerk naast de ingang van metrostation Vladimirskaja.

Afbeelding
Tram rijdt onder de Alexander Njevskibrug door.

Afbeelding
De zij-ingang van het Moskoustation. Vond het bordje verboden te fietsen wel grappig :) Zoveel fietsen zie je nou niet in Sint-Petersburg. De tekstbordjes zijn 'Verboden te parkeren' en 'Doorgang naar de treinen'.

Afbeelding
Ergens in het centrum werden de verlaten tramsporen opgebroken :( Daar kwam dan weer wel mooi werkmaterieel bij kijken!
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door tsov »

Goed, dan nu wat foto's uit november :)
Als eerste deze gelede trolleybus. Er zijn er meer, maar dit is de enige die ik voor de lens heb gekregen.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Zicht op de Petrus- en Pauluskathedraal

Afbeelding

Afbeelding
Achterkant van een ZiU-9

Afbeelding
Ze hebben ook moderne trams in Sint-Petersburg! Nouja, wel twee. Dit is een tweerichtingsexemplaar, de andere is een eenrichtingstram. Ik lees net op Wikipedia dat dit ding zelfs pas op 2 november in dienst is gekomen, dus ik was er vlot bij ;)

Afbeelding
Oud versus nieuw, nouja 1990 versus 2012.

Aan het eind van deze aflevering een paar foto's uit een typische Sovjetbuitenwijk van Sint-Petersburg.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door tsov »

Eerder toonde ik al de 7400 als moderne tram, dat is een tweerichtingstram. Deze, de 5210, is een eenrichtingsvariant van hetzelfde model.
Afbeelding
Interieur
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook een bezoek gebracht aan het lokale trammuseum. Ze hebben daar een mooie collectie. Natuurlijk kon je het museum alleen bezoeken met een rondleiding, die uiteraard alleen in het Russisch kon. Ik spreek wel Russisch, maar zoals de meesten hier op middelbare-schoolniveau Frans of Duits zullen praten. Daarbij sprak de gids ook nog eens vrij rap en slordig, dus begreep ik lekker veel. Maargoed, de collectie sprak grotendeels voor zichzelf.
Afbeelding
Het museum zat in deze voormalige tramremise.

Afbeelding
"In- en uitstappen tijdens de rit verboden"

Afbeelding
Met uitzondering van de allereerste elektrische trams uit het begin van de 20e eeuw, is deze (grote) serie KTM5's de enige serie die niet in de stad zelf is gebouwd. Leningrad kreeg er 212, van in totaal 14.400 :!: gebouwde trams voor 87 bedrijven in de Sovjet-Unie. Bouwjaar 1983, museumtram sinds 2006.

Afbeelding
"Ingang alleen met bagage". Deze trams (LP47) stammen uit een kleine serie die na de oorlog werden opgebouwd op de vierassige onderstellen van de trams die je op de achtergrond ziet (Amerikanka's, Peter Witt-trams). Ze hadden, net als de Amerikanka's, een groot bagageruim op het balkon. Dientengevolge waren de balkoningangen alleen voor bagage, normaliter stapte je in bij de middendeur, waar de conducteur z'n zitplaats had.

Afbeelding
LM68 "Aquarium", bouwjaar 1974. Uit een serie van 403 stuks gebouwd tussen 1968 en 1976. Het scheen een hele verbetering te zijn qua licht in de wagen, alleen de bovenste zijruitjes waren niet schoon te houden, dus werd vanaf 1975 een gemodificeerde versie LM68M geleverd, die tot 1988 in productie bleef en uiteindelijk 2074 exemplaren op de Leningradse straten bracht. De eerder geleverden werden analoog aan de M's verbouwd. Het gemodificeerde type, LM68M, rijdt tot op de dag van vandaag rond in Sint-Petersburg.

Afbeelding
Line-upje :)

Ze hadden ook trolleybussen
Afbeelding
Lang werd gedacht dat er van dit eerste type Petersburgse trolleybus geen representant meer bewaard was. Tot er rond 2000 eentje ondekt werd als schuurtje bij een datsja. De eigenaar wilde 'm niet verkopen, dus men heeft er enorm aan lopen leuren. Uiteindelijk wist men de bus los te peuteren, in ruil voor een 'nieuwe' slooptrolleybus. Had de beste man toch nog z'n schuurtje :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
ZiU-5G, bouwjaar 1967. De voorganger van de ZiU-9, de meest gebouwde trolleybus ter wereld. Ik vind deze misschien wel mooier.

Als (voorlopig) laatste foto uit Sint-Petersburg de laagstaande zon door de glazen wanden van het metrostation Крестовский островь (Krestovksi-eiland).
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door Karl »

Leuk om eens te zien. Die trams in dat museum zien er nog best mooi opgepoetst uit. Is dat een werkgelegenheidsproject?
Het is een spectrum.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door tsov »

Rusland is niet bepaald een land voor werkgelegenheidsprojecten ;) Wel voor verborgen werkeloosheid trouwens. Maar eerlijk gezegd zou ik het niet weten. Ik weet wel dat deze collectie het initiatief is geweest van een depotchef met wat trambestuurders, pas later is het trambedrijf zich er tegenaan gaan bemoeien.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door Fles »

tsov schreef:Rusland is niet bepaald een land voor werkgelegenheidsprojecten ;) Wel voor verborgen werkeloosheid trouwens.
Is dat niet hetzelfde dan? :? :lol:
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door tsov »

Och, nuanceverschil :lol: Bij dat museum zaten bijvoorbeeld drie dames achter de balie, en die zeiden eigenlijk alleen maar dat iedereen eventjes moest wachten, want de gids verkocht de kaartjes...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #4: Санкт-Петербург

Bericht door tsov »

Eind april was ik weer daar :) Ik heb nog niet alle foto's 'uploadklaar', maar alvast een voorproefje kan natuurlijk geen kwaad.
Ditmaal bracht ik ook een bezoek aan de mooie, oude hanzestad Veliki Novgorod. Vooral die geschiedenis had mijn interesse, ik had niet echt een idee hoe het OV daar geregeld was. Daarom was dit beeld een leuke verrassing toen ik het station uit kwam gewandeld:
Afbeelding
ZiU en Berkhof by Tim Swart, on Flickr
De voormalige Connexxion 7724! *bus* En laten we de ZiU ernaast niet vergeten, die is toch ook al weer vijf jaar oud. Ja echt, bouwjaar 2008...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten