Managementcapaciteiten OV-bedrijven

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Managementcapaciteiten OV-bedrijven

Bericht door huibf »

Afgesplitst van: Korte vragen.
Meltrain schreef:Wie is eigenlijk de 'baas' van de NS: Bert Meerstadt (president-directeur) of Ingrid Thijssen (directievoorzitter)?
En wat is eigenlijk het verschil tussen hun functies?
de overeenkomst weet ik wel: ze krijgen/harken een bak salaris naar binnen....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Jij zou ook een flink salaris krijgen als je een miljardenconcern moest besturen...

Face it: De NS is een bedrijf en bestuurders van zeer grote bedrijven krijgen een hoge beloning. Iedereen kan huilie-huilie doen daarover maar zo liggen de feiten nu eenmaal. En dan kan de politiek roepen: De directeur van de NS mag niet meer verdienen dan de minister-president! Nou, vind dan nog maar eens iemand die de hoogste leidinggevende van zo'n groot bedrijf wil worden. Die zijn er niet, want bij elk ander bedrijf krijgen ze minstens het dubbele.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Korte vragen

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Face it: De NS is een bedrijf en bestuurders van zeer grote bedrijven krijgen een hoge beloning. Iedereen kan huilie-huilie doen daarover maar zo liggen de feiten nu eenmaal. En dan kan de politiek roepen: De directeur van de NS mag niet meer verdienen dan de minister-president! Nou, vind dan nog maar eens iemand die de hoogste leidinggevende van zo'n groot bedrijf wil worden. Die zijn er niet, want bij elk ander bedrijf krijgen ze minstens het dubbele.
De vraag is niet of je wel mensen kan vinden die dit willen doen voor een bedrag tot de balkenendenorm (lijkt me geen probleem), maar of je iemand kan vinden die goed werk doet voor dit geld.

Nu durf ik niet op voorhand uit te sluiten dat dat lastig zou kunnen zijn, maar de bewijslast ligt bij degenen die die heel hoge salarissen noodzakelijk vinden. Laat ze maar bewijzen dat het tegen minder onmogelijk is. En bij ieder bedrijf zijn het uiteindelijk de aandeelhouders wiens geld het is, die hebben dus de macht om te bepalen wat voor salaris de directie krijgt. En wie was ook al weer aandeelhouder van de NS?

Ik ben ZZP'er en ik erger me dood aan die duurbetaalde bestuurders van grote bedrijven. Ik heb er niks tegen dat Steve Jobs en Bill Gates miljardair zijn, dat waren ondernemers die een eigen bedrijf opbouwden. Maar de directies van beursgenoteerde ondernemingen zijn gewoon werknemers. Die verdienen een goed salaris want ze hebben veel verantwoordelijkheid, maar "goed" en niet "geweldig", het blijven werknemers. Als een ton of anderhalf beneden hun stand is kunnen ze hun eigen bedrijf beginnen en zichzelf zoveel salaris betalen als hen goeddunkt cq de bedrijfswinst kan dragen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door tsov »

Het punt is ook niet dat die mensen per se dat geld willen hebben, maar dat ze het wel geboden krijgen. Als ze dan bij NS 5x zo weinig geboden krijgen, tsja, dan kiezen ze wel voor die andere beursgenoteerde multinational... Het is krom, maar het is nu eenmaal zo, helaas. Ik zie niet zo snel in hoe je dat gemakkelijk zou kunnen veranderen. Je kunt moeilijk aan Philips/Shell/Ahold vragen of ze hun directeur even wat minder willen betalen, omdat de NS anders niemand kan vinden...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Korte vragen

Bericht door Chauf21 »

tsov schreef:Het punt is ook niet dat die mensen per se dat geld willen hebben, maar dat ze het wel geboden krijgen. Als ze dan bij NS 5x zo weinig geboden krijgen, tsja, dan kiezen ze wel voor die andere beursgenoteerde multinational... Het is krom, maar het is nu eenmaal zo, helaas. Ik zie niet zo snel in hoe je dat gemakkelijk zou kunnen veranderen. Je kunt moeilijk aan Philips/Shell/Ahold vragen of ze hun directeur even wat minder willen betalen, omdat de NS anders niemand kan vinden...
Ik denk dat je bij dit soort functies best wel een beroep kan doen op ideologie. Je wordt niet de baas van de NS omdat je daar zo lekker geld kan verdienen, je wilt baas van de NS worden omdat je vindt dat het land goede treindiensten verdient. Dan ziet de groep gegadigden er ineens heel anders uit. Ik sluit niet uit dat de zoektocht naar een goede bestuurder daardoor moeilijker wordt, maar onmogelijk lijkt het me zeker niet. De minister-president verdient ook geen miljoenen, maar toch is er altijd weer een mp gekomen. Waarom zou zoiets dan niet bij het spoor kunnen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het GVB heeft meer dan een jaar zonder directeur gezeten omdat niemand die ervoor geschikt was het voor het maximumbedrag wilde doen wat de Amsterdamse gemeenteraad had ingesteld. De huidige directeur verdient dan ook meer dan het door de gemeenteraad gestelde bedrag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Korte vragen

Bericht door Chauf21 »

Ja, dat was de situatie bij het GVB. Maar daar gaat het dan ook om een functie waar je een enorme puinzooi mag gaan opruimen waarbij je op voorhand kan aanvoelen dat je daar behoorlijk wat kritiek en tegenwerking gaat krijgen (is het niet van de ene partij, dan is het wel van de andere partij) en het toch nooit goed kan doen. Men had dat ook anders kunnen oplossen.

Ik zou ook niet willen zeggen dat ieder voorgesteld salaris maar geschikt zou moeten zijn. Er mag best wel wat uitgetrokken worden voor een goede bestuuder. Het blijft echter staan dat er ook iets van ideologie moet meespelen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Korte vragen

Bericht door Fles »

Chauf21 schreef:Er mag best wel wat uitgetrokken worden voor een goede bestuuder. Het blijft echter staan dat er ook iets van ideologie moet meespelen.
Ja, dat is een klassieke denkfout. Een opdrachtgever die denkt dat je van iets als "arbeidsvreugde" ook wel de bakker kunt betalen. Zo werkt het gewoon niet. Als je er echt mede als opdrachtgever zoeen TERINGzooi van gemaakt hebt, dan moet je blij zijn met iedereen die het überhaupt WIL oplossen, tegen welke prijs dan ook. Dan ben je absoluut niet in een positie om voorwaarden te gaan stellen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Voor 10% van wat Bert Meerstadt betaald krijgt, wil ik al president-directeur van de NS worden hoor. :Y :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik geloof alleen niet dat je daar de juiste papieren (zoals een MBA) voor bezit :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen

Bericht door Karl »

Wikipedia:
Meerstadt studeerde bouwkunde aan de Technische Universiteit Delft. Na zijn afstuderen werkte hij van 1986 tot 1992 voor McKinsey & Company in Amsterdam, Londen en Seattle en behaalde hij zijn MBA op INSEAD.

Voordat hij bij NS kwam was Meerstadt van 1995 tot 2001 werkzaam bij de marketing- en communicatiegroep Young & Rubicam, laatstelijk als CEO van Young & Rubicam, Europe, Middle East, Africa in Londen en daarvoor als voorzitter van de Young & Rubicam Groep Nederland in Amsterdam. Van 1992 tot 1995 was Meerstadt zelfstandig ondernemer: hij was mede-oprichter en managing partner van CONSULT, Marketing and Brand Strategies.
Naast een MBA, zou wat werkervaring ook wel interessant kunnen zijn...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Zover ik weet kan je pas een MBA gaan doen op het moment dat je relevante werkervaring hebt :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen

Bericht door iljitsch »

MBA?! Zet daar liever een vervoerskundige aan het hoofd!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen

Bericht door Karl »

Een bouwkundige snapt echt wel iets van technische bedrijven, het is juist de combinatie met managementvaardigheden. Een autistische vervoerkundige heeft NS ook nodig, bij de afdeling die dienstregelingen maakt, maar dat lijkt me niet de geschikte persoon om te lobby'en/onderhandelen bij het rijk, ProRail, toeleveranciers, vakbonden en degelijke.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen

Bericht door iljitsch »

De belangrijkste persoon binnen een bedrijf moet het produkt en de bedrijfsprocessen snappen. Overleg met derden kan je altijd mensen voor inhuren.

Wel zal uiteraard iedereen op dit niveau wat meer moeten kunnen dan z'n oorspronkelijke vak. Maar "oh ik had vroeger ook een treinenset thuis dus dat gedeelte snap ik wel" is onvoldoende. Voor wat dat oplevert, zie de politiek.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

Overleg met derden is wel degelijk een belangrijk aspect van de functie "directeur".
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen

Bericht door iljitsch »

Tuurlijk. Maar snappen wat je business is is een nog belangrijker onderdeel.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Bericht door Thom91 »

iljitsch schreef:MBA?! Zet daar liever een vervoerskundige aan het hoofd!
Een vervoerskundige heeft daar niks te zoeken.
Bovenaan de ladder staat iemand met managementverstand, niet iemand met technische inhoudelijke kennis. Is ook totaal irrielevant, die man bovenaan moet voor een draaiend bedrijf zoeken en goed sturen. Als de beste man dat niet kan is het over en uit..
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

Het liefste zie ik iemand aan de top van het bedrijf die het een en ander begrijpt van het geleverde product, die goed kan afstemmen naar buiten en daarnaast goed kan letten op een gezonde bedrijfsvoering.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen

Bericht door MdJ »

Een Civieler dus :) Heeft verstand van vervoersstromen, maar ook met het mangementverstand. (Alhoewel, in Delft zijn ze wat meer technischer, in Enschede meer mangement)
Bij twijfel: gebruik beton.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

Een verkeerskundige die er planologie achteraan plakt zou ook kunnen. Zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken denk ik. :wink:
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Korte vragen

Bericht door Bluearrow »

Volgens mij was dit het topic voor korte vragen, toch....? De discussie omtrent geld/functies spreid zich nu al uit over 4 bladzijden....misschien iets voor een 'gewoon topic'...????
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door huibf »

Bee schreef:Zover ik weet kan je pas een MBA gaan doen op het moment dat je relevante werkervaring hebt :)
Juist. Je kan wel een groot repertoire op je 'lijstje' hebben staan maar dat maakt je nog geen goede manager.
Er zijn genoeg managers die gewoon totaal niet weten waarmee ze bezig zijn en geen affiniteit hebben met het bedrijf.
Het beste wat ze kunnen is niets doen en de boel de soep in te laten lopen.

Daarmee zeg ik, niet dat de Heer en Mevrouw van de Nederlandse Spoorwegen dat doen. Op zich is de NS niet zo'n slecht bedrijf. De meeste mensen die liggen te klagen over dat bedrijf zijn vaak de mensen die niet eens en trein van binnen hebben gezien of in ieder geval niet de laatste 25 jaar. Vergeet niet dat ook de overheid bijdraagt aan wat de NS afleverd als product op sommige tijdstippen.

Kijk maar naar woningbouw bedrijven, waterschappen en die soort zaken. Sommige bestuurders daarvan ontvangen zo'n schandalig bedrag voor iets wat te NIET doen. Erger nog ze worden niet gestraft voor hun daden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Managementcapaciteiten OV-bedrijven

Bericht door Klaasje »

Het hele idee van managers niet straffen is gebaseerd op het principe dat ze keuzes moeten maken ondanks dat ze van te voren niet kunnen weten of iets een goede of een slechte keus is. Als je dan met straffen gaat dreigen voorkom je daar mee dat er een slechte keuze gemaakt wordt omdat niemand keuzes meer durft te maken met als gevolg dat de hele boel uiteindelijk nog slechter af is dan met een slechte keuze. Zelfs als je volledig geïnformeerd bent kan je nog een fout maken met de beste bedoelingen. Daar krijg je sowieso al veel negatieve aandacht voor of daar wat aan kan doen of niet. Daar volgt meestal ontslag op en vervolgens komt zo'n persoon moeilijk aan een andere baan. Dan is die toch al genoeg gestraft?
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Managementcapaciteiten OV-bedrijven

Bericht door huibf »

Klaasje schreef: Daar volgt meestal ontslag op en vervolgens komt zo'n persoon moeilijk aan een andere baan. Dan is die toch al genoeg gestraft?
Als daar ontslag uit volgt, maar meestal is dat niet zo en als dat als is krijgen ze een riante vergoeding omdat ze de boel hebben verziekt.... :shock:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 38 gasten