Revisie LINTen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Revisie LINTen

Bericht door Meltrain »

Zoals bekend gaat op 8 december 2013 de nieuwe concessie Twente in, welke een combinatie is van de huidige concessie Twente en het grootste deel van de huidige concessie ZHO. Deze concessie omvat ook de treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal en de concessie is gewonnen door Syntus.

Eveneeens per 8 december 2013 valt de spoorlijn Almelo - Mariënberg niet meer onder de concessie Twente, maar onder de concessie Vechtdallijnen, uitgevoerd door Arriva.

Syntus en Arriva hebben allebei aangegeven met het huidige materieelpark (LINT 41/H) deze spoorlijnen te exploiteren, nadat deze LINTen gereviseerd zijn.

Is er al wat bekend over deze revisies? Laten Arriva en Syntus de revisies bij hetzelfde bedrijf uitvoeren en zijn zelfs de revisies hetzelfde? Bij Syntus blijven (volgens de Wiki) 9 treinen rijden, maar hoeveel gaan er naar Arriva (ik gok 2 of 3)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Revisie LINTen

Bericht door MdJ »

Syntus heeft er 7 nodig (4 omlopen op Zp-Odz, 2 omlopen met 2 treinstellen in de spits + 1x reserve. Straks met de kwartierdienst (Go-Odz zijn hier 3 omlopen nodig, dus 0 reserve)) En een DM90 voor de Grenslandexpress.

Naar Arriva zouden 3 linten gaan.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Revisie LINTen

Bericht door Suus »

De grensland is toch een driejarige proef? Is al zeker dat deze blijft rijden na deze proef?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Revisie LINTen

Bericht door Meltrain »

MdJ schreef:Syntus heeft er 7 nodig (4 omlopen op Zp-Odz, 2 omlopen met 2 treinstellen in de spits + 1x reserve. Straks met de kwartierdienst (Go-Odz zijn hier 3 omlopen nodig, dus 0 reserve)) En een DM90 voor de Grenslandexpress.
Dan lijkt 9 stellen dus een realistisch getal, zodat er nog een kleine reserve (oke, ruim 20%) is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Revisie LINTen

Bericht door dennistd »

In geval van nood zou Goor-Oldenzaal ook met twee omlopen toe kunnen, maar dan heb je wel een extreem korte kering in Goor (1 minuut). Het zou kunnen, maar dan moet je richting Goor in Delden al een extra machinist laten instappen en in de achterste cabine laten zitten, bij aankomst in Goor meteen de cabine opbouwen en vertrekken. De machinist die tot Goor heeft gereden kan er dan in Delden weer uit, om daar een kwartier later achterin de trein naar Goor te stappen, enzovoorts.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Revisie LINTen

Bericht door Ardan »

9 Linten voor Zp-Odz? Er zijn er nu 24, twee zijn voor Almelo-Mariënberg straks, hierboven zie ik het getal 3 staan, 1 reserve dus. 24-9-3=12, wat gaat er met die 12 treinen gebeuren? Toch niet na 12 jaar al de sloop in hoop ik?
Ik doe ook maar wat
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Revisie LINTen

Bericht door Freek »

wordt niet dezelfde revisie toch omdat de Arriva lieten geen toilet krijgen en Syntus wel.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Revisie LINTen

Bericht door reisthijs »

Die van Arriva zouden ook een afdeling 1e klas krijgen als het goed is.
Ardan schreef:24-9-3=12, wat gaat er met die 12 treinen gebeuren? Toch niet na 12 jaar al de sloop in hoop ik?
Wat dacht je van verkopen? :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Revisie LINTen

Bericht door Michael 1988 »

Maar wat gebeurt er dan eigenlijk met de andere buffels (als we het toch over de verkoop van Linten hebben ;))?
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Revisie LINTen

Bericht door busentrein »

ik denk dat ze gezellig bij de andere overbodige buffels in Hgl komen staan
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Revisie LINTen

Bericht door MdJ »

Ongetwijfeld. En vanaf April zullen ze er weer een aantal reactiveren, omdat de snelste verbinding Noorden-Oosten dan weer via Nijverdal gaat lopen :)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Revisie LINTen

Bericht door Ardan »

Dat denk ik niet, voor de gesplitste lijn zijn er net zoveel omlopen als bij de gehele lijn, 2 op Zwolle-Nijverdal West en ik geloof 3 op Nijverdal-Enschede, 5 in totaal.
Ze zullen wel teruggaan naar NSFS, in feite heeft Syntus de huidige Buffels ook daarvan.
Ik doe ook maar wat
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Revisie LINTen

Bericht door The best »

Vroeger lag die verbinding ook buiten de knoop volgens mij (doet hij nog steeds) en ik verwacht niet dat ze dat gaan veranderen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Revisie LINTen

Bericht door Ardan »

De dienstregeling is inderdaad niet veranderd sinds de knip. Dat is best leuk om te zien vanaf Nijverdal West; eigenlijk kruisten de treinen elkaar in Nijverdal, en als je in Nvdw op de brug staat, terwijl je net bent aangekomen, zie je de 'tegentrein' in de verte óók staan, op Nijverdal :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Revisie LINTen

Bericht door Suus »

Alleen wordt de overstap Enschede <-> Zwolle in Deventer redelijk zeep geholpen omdat de s1600 en s1700 een kwartier verschuiven, waardoor het van/naar het noorden veel aantrekkelijker wordt om via Nijverdal te gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Revisie LINTen

Bericht door Thijs »

The best schreef:Vroeger lag die verbinding ook buiten de knoop volgens mij (doet hij nog steeds) en ik verwacht niet dat ze dat gaan veranderen.
In dienstregeling 2013 gaat de 7900 een kwartier om. De serie:
- Komt dan elk half uur in Hengelo in de stoptreinknoop
- Maar nog belangrijker: de serie komt weer in de Zwolle-knoop, met (korte) overstappen van/naar alle andere treinseries die Zwolle aandoen.

Conclusie: de s7900 gaat (zeker nadat de knip verdwijnt) super druk worden (net als vroeger).

(en blijft natuurlijk in Almelo aansluiten op de IC van/naar Amersfoort e.v.)
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Revisie LINTen

Bericht door The best »

Thijs schreef:
The best schreef:Vroeger lag die verbinding ook buiten de knoop volgens mij (doet hij nog steeds) en ik verwacht niet dat ze dat gaan veranderen.
In dienstregeling 2013 gaat de 7900 een kwartier om. De serie:
- Komt dan elk half uur in Hengelo in de stoptreinknoop
- Maar nog belangrijker: de serie komt weer in de Zwolle-knoop, met (korte) overstappen van/naar alle andere treinseries die Zwolle aandoen.

Conclusie: de s7900 gaat (zeker nadat de knip verdwijnt) super druk worden (net als vroeger).

(en blijft natuurlijk in Almelo aansluiten op de IC van/naar Amersfoort e.v.)
Dan wordt hij inderdaad gigantisch druk, dan ga ik wel mooi vanuit Almelo via Emmen naar Groningen reizen. Is ten minste lekker rustig.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Revisie LINTen

Bericht door Ardan »

Nja, als de Buffels dan weer terug bij NSFS komen, zouden die dan mooi op Zwolle-Enschede ingezet kunnen worden. Standaard met twee stellen? Of zelfs met drie? Ik heb al eens een keer een trein met 3xBuffel zien wegrijden in Zwolle naar Nijverdal West..
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Revisie LINTen

Bericht door dennistd »

Reken er maar op dat er in de spits weer met drie stellen gereden zal worden en er buiten standaard met twee. Dat was tot de knip ook de gebruikelijke lengte. Nu rijden er in de spits twee stellen en daarbuiten zelfs losse stellen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Revisie LINTen

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:De dienstregeling is inderdaad niet veranderd sinds de knip. Dat is best leuk om te zien vanaf Nijverdal West; eigenlijk kruisten de treinen elkaar in Nijverdal, en als je in Nvdw op de brug staat, terwijl je net bent aangekomen, zie je de 'tegentrein' in de verte óók staan, op Nijverdal :)
Vroegâh had je een behoorlijk fijne knoop in Hgl. De stoppers naar Es, Odz, Zl en Zp kwamen daar tegelijkertijd aan. Dat was echt heel erg fijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Revisie LINTen

Bericht door Fles »

dat zijn dus ideale dingen om om zeep te helpen terwijl je blijft roepen dat "reiziger" met een hoofdletter R moet :Y

Of ja, zo denk je als je een hersenloze asfaltkoe bent :)
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Revisie LINTen

Bericht door dennistd »

Nouja, het verschuiven van een kwartier van de s7900 kwam door een gebrek aan perroncapaciteit in Zwolle. Verder zorgde het verschuiven ervan wel voor beter aansluitingen van/naar de IC voor de stopstations tussen Enschede en Almelo. En sinds een paar jaar werd de knoop in Hengelo verzorgt door de s7000.

Totdat Nijverdal klaar is is de knoop in Hengelo vanaf december maar een halve knoop, omdat de s7900 iets vroeger uit Hengelo vertrekt en later aankomt om in Nijverdal te kunnen keren ipv kruisen. Vanaf april zou Hengelo gewoon weer een volledige knoop moeten worden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Revisie LINTen

Bericht door Fles »

Meltrain schreef:Zoals bekend gaat op 8 december 2013 de nieuwe concessie Twente in, welke een combinatie is van de huidige concessie Twente en het grootste deel van de huidige concessie ZHO. Deze concessie omvat ook de treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal en de concessie is gewonnen door Syntus.

Eveneeens per 8 december 2013 valt de spoorlijn Almelo - Mariënberg niet meer onder de concessie Twente, maar onder de concessie Vechtdallijnen,
Dit moet ook eens afgelopen zijn. Alsof we met alle losse concessies nog niet genoeg versplintering hebben in dit land. Als we dan ook nog individuele lijnen in het rond gaan pompen tussen verschillende concessies is het eind helemaal zoek natuurlijk :N
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Revisie LINTen

Bericht door Ardan »

Ik vind dat in NRW ook zo raar, waar de lijnen gewoon per stuk (of in een bundel) aanbesteed worden. Ik weet nog dat er sprake is geweest van de RRX (Rhein-Ruhr-Express). Er zijn Flirts in de RRX-huisstijl. Wie weet of van dat hele RRX-project überhaupt iets van de grond is gekomen?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Revisie LINTen

Bericht door Meltrain »

Fles schreef:
Meltrain schreef:Zoals bekend gaat op 8 december 2013 de nieuwe concessie Twente in, welke een combinatie is van de huidige concessie Twente en het grootste deel van de huidige concessie ZHO. Deze concessie omvat ook de treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal en de concessie is gewonnen door Syntus.

Eveneeens per 8 december 2013 valt de spoorlijn Almelo - Mariënberg niet meer onder de concessie Twente, maar onder de concessie Vechtdallijnen,
Dit moet ook eens afgelopen zijn. Alsof we met alle losse concessies nog niet genoeg versplintering hebben in dit land. Als we dan ook nog individuele lijnen in het rond gaan pompen tussen verschillende concessies is het eind helemaal zoek natuurlijk :N
Op zich snap ik nog best wel dat ze de spoorlijn Almelo - Mariënberg bij Zwolle - Emmen hebben gevoegd, omdat de vervoerder dan twee spoorlijnen onder zijn hoede heeft en dus de aansluitingen beter kan regelen. In de concessie Twente heeft die lijn nauwelijks iets te zoeken (er zijn immers vrijwel geen aansluitende bussen).
Het had me alleen wel handiger geleken om de ingangsdatum van beide lijnen gelijk te stellen, dus of allebei op 9 december 2012 of allebei op 8 december 2013.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten