Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Dat Flexbuss lijkt mij een goed idee. Je merkt dat het rijden van extra ritten of het vervoeren van extra reizigers toch vaak als erg moeilijk ervaren wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Een probleem is wel dat je extra veel materieel en personeel klaar moet hebben staan terwijl nog niet vast staat is dat er ook inkomsten tegenover zullen staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

In de daluren kan het allemaal prima. Dan staat vaak een behoorlijk gedeelte van het materieelpark stil. Bij chauffeurs met een klein contract kan je ook nog wat overuren bieden.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Chauf21 »

Het is bovendien een stukje kwaliteit dat je levert. Naar mijn mening zelfs een van de beste en efficiënste vormen van kwaliteit en kwantiteit die je kan leveren. Ik weet niet hoe ze het Flexbus willen gaan invullen, maar als je dat een beetje goed vorm geeft, kan het best nog wel eens rendabel uitkomen. Daarnaast zit men met alle aanbestedingen en kostenbesparingen op dit moment op het kantelpunt van kwantiteit en efficiëntie; je kan niet veel efficiënter worden zonder dat dat gevolgen heeft voor de kwaliteit. Andersom geldt dus ook dat een hogere kwaliteit van invloed zal zijn op de efficiëntie en kosten. In dit geval hoeft dat echter zeker niet verkeerd uit te pakken.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Zonnig »

Bee schreef:Een probleem is wel dat je extra veel materieel en personeel klaar moet hebben staan terwijl nog niet vast staat is dat er ook inkomsten tegenover zullen staan.
Als de de extra bussen gebruikt voor een frequentieverhoging dan ben je de kosten voor de extra inzet altijd kwijt.
Als je nu de flex-bussen op enkele strategische punten klaarzet dan kan je ze snel inzetten waar dat nodig is en niet inzetten waar dat niet nodig is. Verder kan je ook aan bijv. de vrijdagochtendspits denken dan is het over het algemeen minder druk en kan je die flex0bussen of achterwege laten of er minder stand-by zetten. Hierdoor kan je best nog wat besparen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Zonnig schreef:
Bee schreef:Een probleem is wel dat je extra veel materieel en personeel klaar moet hebben staan terwijl nog niet vast staat is dat er ook inkomsten tegenover zullen staan.
Als de de extra bussen gebruikt voor een frequentieverhoging dan ben je de kosten voor de extra inzet altijd kwijt.
Je weet dan wel dat daar in ieder geval inkomsten tegenover zullen staan: de bussen zullen zeer zelden leeg rondrijden.
Als je nu de flex-bussen op enkele strategische punten klaarzet dan kan je ze snel inzetten waar dat nodig is en niet inzetten waar dat niet nodig is. Verder kan je ook aan bijv. de vrijdagochtendspits denken dan is het over het algemeen minder druk en kan je die flex0bussen of achterwege laten of er minder stand-by zetten. Hierdoor kan je best nog wat besparen.
Dan valt het concept van de flexbus natuurlijk weer weg: hoe kan je nu iets flexibel inzetten als het niet ten alle tijden inzetbaar is.

Mijn punt is meer dat als je het flexbusconcept goed wil inzetten je ten alle tijden die capaciteit moet hebben, als je het alleen buiten de spits doet is het concept ook waardeloos als er juist in de spits plotseling extra capaciteit nodig blijkt, capaciteit die je ook structureel had kunnen bieden door chauffeurs niet eerst in een koffiehok te plaatsen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Geert »

Mijn punt is meer dat als je het flexbusconcept goed wil inzetten je ten alle tijden die capaciteit moet hebben, als je het alleen buiten de spits doet is het concept ook waardeloos als er juist in de spits plotseling extra capaciteit nodig blijkt, capaciteit die je ook structureel had kunnen bieden door chauffeurs niet eerst in een koffiehok te plaatsen...
Het hangt er van af wat die chauffeurs doen als ze niet een flexbus besturen: die kunnen ook administratief werk doen en bijspringen als het nodig is. Maar bovenal is deze capaciteit niet gebonden aan een specifieke rit, waardoor een flexchauffeur op allerlei lijnen ingezet kan worden (afhankelijk van de vervoersvraag). Dat lijkt mij wel een goed idee.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Edwin »

Geert schreef:Het hangt er van af wat die chauffeurs doen als ze niet een flexbus besturen: die kunnen ook administratief werk doen en bijspringen als het nodig is. Maar bovenal is deze capaciteit niet gebonden aan een specifieke rit, waardoor een flexchauffeur op allerlei lijnen ingezet kan worden (afhankelijk van de vervoersvraag). Dat lijkt mij wel een goed idee.
Of op Service&Veiligheid worden ingezet, zoals dat o.a. bij GVU gebeurd.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Etienne »

Ondertussen zijn ook de wijzigingsvoorstellen voor HTMbuzz bekend.

Te vinden op: http://haaglanden.nl/documenten/2035/ag ... 202013.pdf

Opvallend is het ongedaan maken van het knippen van lijn 18. Het aanpassen van de dienstregeling van lijn 28 is ook logisch, de bezetting in het dal is zeer gering, bovendien kent de lijn ook een spitsrichting. 's Ochtends naar de Binckhorst goed gevuld en terug niet en 's middags precies andersom.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Edwin »

@Etienne: Klopt, dit link stond hier al: http://ovinnederland.nl/viewtopic.php?p=219096#p219096.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Delftse Chauff »

Deze week lag het eerste concept voor het nieuwe dienstenpakket 2013 op tafel. Daarin viel mij gelijk op dat de koppeling van lijn 31 en 35 in de avonduren en op zondag niet is doorgegaan. Lijn 31 behoudt zijn huidige dienstregeling. Lijn 35 zal in de avonduren na 19:00uur en op zondag de hele dag 1x per uur het hele traject gaan rijden.

Verder zal lijn 60 zal niet meer door alle vestigingen gereden worden, maar verhuizen naar de stadsdiensten van Delft.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door WSM »

De nieuwe dienstregelingen staan online: http://www.veolia-transport.nl/haagland ... stland.pdf

Opmerkelijke passage: Lijn 38 wordt volledig met standaard streekbussen gereden.
Was het maar zo'n feest. Uit ervaring weet ik dat standaard streekbussen ook door de Dorpsstraat in Schipluiden kunnen ;).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Edwin »

Lijn 38 gaat niet meer door Schipluiden maar er langs over de N-weg. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Voor de geïnteresseerden: de lijnennetkaarten van Veolia staan inmiddels on line.

Op de lijnennetkaart van Delft valt mij op dat de lijnen 69, 121 en 174 weer in beide richtingen via de halte Aula-TU gaan rijden. Momenteel wordt richting het station van Delft namelijk een omleiding gereden via de Schoemakerstraat, waar ook een tijdelijke halte gelegen is. De halte Julianalaan blijft wel alleen staduitwaarts bediend worden en de halte Michiel de Ruyterweg is net als nu de vervangende halte richting het station.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Delftse Chauff »

Meltrain schreef:Voor de geïnteresseerden: de lijnennetkaarten van Veolia staan inmiddels on line.

Op de lijnennetkaart van Delft valt mij op dat de lijnen 69, 121 en 174 weer in beide richtingen via de halte Aula-TU gaan rijden. Momenteel wordt richting het station van Delft namelijk een omleiding gereden via de Schoemakerstraat, waar ook een tijdelijke halte gelegen is. De halte Julianalaan blijft wel alleen staduitwaarts bediend worden en de halte Michiel de Ruyterweg is net als nu de vervangende halte richting het station.
Dit is als voorloper op het openen van het eerste stukje tram-/busbaan tussen de Aula en de Sebastiaansbrug. Als dat stuk helemaal klaar is gaan we in beide richtingen daar over rijden en gaat ook lijn 40 in 2 richtingen via de Jaffalaan rijden.
hleef
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 19 okt 2012, 22:50

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door hleef »

Ik zie op de lijnennetkaart ook dat tram 19 een onlogisch eindpunt heeft gekregen op de Nieuwe Plantage.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Klopt, dat is ook een staaltje ondoordachte vervoerspolitiek van het Stadsgewest. :)
Lijn 19 door laten rijden naar Tanthof is onnodig en te duur in het kader van bezuinigingen (daar is iedereen het overigens mee eens), de verlenging naar Technopolis is niet voor 2015 klaar en bij het station is geen keervoorziening mogelijk (zegt men).
Dus wordt lijn 19 ingekrot tot de Nieuwe Plantage, aangezien daar wel een kopspoor kan worden aangelegd, en gaat lijn 19 met RandstadRail trams rijden, aangezien dat tweerichtingstrams zijn. Het nadeel is dat reizigers naar het station van Delft dus voor de laatste drie haltes van hun reis moeten overstappen op tram 1 of bus 130. :(

Overigens zie ik nu via Wikipedia dat de aanleg van het kopspoor bij de Nieuwe Plantage vertraagd is t/m maart 2013, dus die inkorting zal pas in de loop van de komende dienstregeling plaatsvinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Edwin »

Volledige busboekjes zijn ook weer te vinden: http://www.veolia-transport.nl/haagland ... index.html.

Voor HTMBuzz staan de wijzigingen hier: http://www.htm.net/Pages/DEF/5/463.HTML.
Met o.a. een nieuwe(?) indeling voor OV-knooppunt Leyenburg: http://www.htm.net/Documenten/Perron_Le ... 012_v2.pdf.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door mijack1985 »

HTMBuzz feestelijk van start.
09 dec 2012, 13:03


Het stadsbusvervoer in Den Haag en omgeving wordt vanaf zondag verzorgd door HTMBuzz.

Deze gezamenlijke onderneming van HTM en QBuzz won eerder de vergunning voor zeven jaar. Beide bedrijven zeggen te willen gaan voor een sterker en beter openbaar busvervoer. De leiding van HTMBuzz zegt de buschauffeur weer centraler te willen stellen omdat hij of zij precie weet wat de klant wil. Op die manier kan HTMBuzz daarop inspelen.

Met de komst van HTMBuzz gaat ook de nieuwe dienstregeling voor de bus in. De meeste buslijnen gaan overdag om het kwartier rijden. In de spits rond de 7 minuten en na 20 uur rijden bijna alle lijnen een halfuurdienst.

Op een feestelijke bijeenkomst in de garage aan de Telexstraat onthulde HTM directeur Dirk le Clercq en Qbuzz directeur Rob van Holten het nieuwe logo van de busmaatschappij. Ze noemden HTMbuzz het beste voor passagiers, mobiliteit, economie en milieu in Haaglanden.
Bron:Den Haag FM
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door R-Flow »

Al die slechte slogans op de voertuigen zouden eigenlijk bij wet verboden moeten worden.

"Kies bewust, kies de aardgasbus"

Afbeelding
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door robert55 »

als je bedenk[t] dat ze in Zuid Holland zo'n slot T niet uitspreken, wordt hij wel iets beter:
Kies bewus, kies de aardgasbus,
maar je hebt gelijk, alle sloganbakkers ontslaan
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door hublot »

In praktijk is er weinig verschil tussen HTM en HTMbuzz. Precies dezelfde huisstijl, precies dezelfde informatievoorzieningen qua kantoren en website als de HTM en gezamenlijke uurkaarten. Je zou haast niet denken dat HTMbuzz een apart bedrijf is.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door webguy »

Het worden overigens straks waarschijnlijk ook dochters van dezelfde moeder he... Niet heel raar vanuit een kostenperspectief...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Geert »

Vooralsnog vind ik de gehalveerde dienstregeling in de avond (halfuursdienst) niet echt een succes... Gisteren vertrok bus 24 richting Mariahoeve bomvol vanaf CS, staanplaatsen van voor tot achter. (Volgens mij stond htm_tram voorin trouwens.)
Het zal ongetwijfeld beter gaan als de trams over drie weken weer over CS heen rijden, maar voor nu lijkt het allemaal wat te krap..
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden - Voorstellen Dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Die halfuursdienst 's avonds geldt volgens mij al vanaf vorig jaar.
Sterker nog: bij de wijzigingen stond zelfs dat op lijn 23 de uitdunning naar een halfuursdienst verlaat is tot 22:00 (i.p.v. 20:00). Maar goed, dat had van mij ook wel bij lijn 24 gemogen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten