Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Flitskikker »

RoelZ1 schreef:Serie s19500 kost 3 omlopen en serie s9500 maar 2. Het kost dus gewoon geld om de serie s19500 de hele (werk)dag te rijden en NS denkt dat er niet uit te halen.

Het om de zoveel jaar omgooien van de aansluitingen lijkt mij een erg slecht idee. Zo bouw je nooit een consequent Openbaar Vervoer op wat hard nodig is om keuzereizigers te trekken (reizigers met een alternatief, auto, motor, carpool). Een buslijn heeft een flinke ingroeiperiode van een aantal jaren. Dat betekent dat het jaren duurt voordat iedereen, die in theorie wel met de bus zou kunnen of willen reizen de bus 'ontdekt' heeft. Dat geldt ook voor aansluitingen. Als je nu ineens de aansluiting omwisselt ben je het keuze-deel van de reizigers naar Utrecht gelijk kwijt. Het duurt echter jaren voordat je het keuzedeel van de reizigers naar Leiden hebt gewonnen. Door elke paar jaar de aansluitingen om te wisselen begin je steeds weer opnieuw aan die cyclus, waarmee je een hoop reizigers verliest.
Ik begrijp je punt.
Dan heeft het verhaal van Roel voorlopig de grootste potentie.

@Chauf21:
Wanneer en in welke mate komen er meer treinen te reiden tussen Leiden en Alphen?
2018 (wat Wikipedia zegt) heb ik nu niet zo veel aan.

@Klaasje en Bee:
Dus met andere woorden, de dingen die heb ik gelezen over een RijngouweLijn/Lightrail die zou gaan reiden tussen Gouda, Leiden en Katwijk gaan niet door?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Suus »

Nee, er komen nu "R-NET treinen" whatever dat ook mag zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Z2N »

Nee, RGl is in april geschrapt. De kosten waren te hoog en de revenuen te laag. Nou zou hij toch al sinds 2011 niet meer als tram over de Breestraat gaan, dus het nut van een tram was verdwenen. De Provincie is natuurlijk al wel zo leuk geweest om alvast een nieuw project te verzinnen, het HOV-net Zuid-Holland Noord (zie Wikipedia).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Tristan »

Fijn, twee vervoerders op één buslijn. Arriva komt met speciale abonnementen geldig bij Arriva Zuid-Holland Noord (inmiddels een huis-aan-huisfolder van binnen), Connexxion komt vanaf 15 december ook met nieuwe, eigen abonnementen

Alleen Arriva-abonnementen zijn niet te gebruiken bij Connexxion en Connexxionabonnementen zijn niet te gebruiken bij Arriva en wie wordt hier de dupe van: de reiziger die gebruik maakt van de lijn die door deze twee vervoerders gereden gaat worden -o-
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door MdJ »

Hoe is dat opgelost op lijn 27/29, lijn 42/85 in Gelderland? (Ook Arriva/Connexxion)
Bij twijfel: gebruik beton.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Klaasje »

Zeer waarschijnlijk door de papieren Arriva-abonnementen te accepteren.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Tristan »

Klaasje schreef:Zeer waarschijnlijk door de papieren Arriva-abonnementen te accepteren.
Maar die gaan er vanaf 9 december dus uit bij Arriva. Wel blijven abonnementen met een geldigheidsduur tot na 9 december nog geldig tot de einddatum met behulp van een gratis aanvullend abonnement, maar dat is maar een tijdelijke oplossing.

Met Altijd Korting worden mijn reiskosten ca. 26 % hoger, dus dat vind ik geen goed alternatief.
Laatst gewijzigd door Tristan op vr 23 nov 2012, 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Freek »

MdJ schreef:Hoe is dat opgelost op lijn 27/29, lijn 42/85 in Gelderland? (Ook Arriva/Connexxion)
Door wederzijds elkaars nieuwe verchipte producten met gesloten beurs te accepteren. Eveneens zo geregeld voor Syntus - Breng. Enige is dat er Landsdeel Oost ook een speciaal scholierenabo komt dat niet wordt geaccepteerd door Hermes/Breng en Hermes/Breng met een eigen scholierenproduct komt dat weer niet in de rest van landsdeel oost geaccepteerd wordt.
arjan1978
Berichten: 18
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 11:33

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door arjan1978 »

Gisteravond heb ik de nieuwe vdl bussen zien rijden richting de randstad vanuit Valkenswaard en staan nu ruim 130 bussen in Alblasserdam om maandag naar Leiden overgebracht te worden.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Etienne »

Voor de mensen die gisteren mee waren op de afscheidsexcursie was de primeur om alvast een bus op foto vast te leggen:
Afbeelding
Arriva 8747 op de garage van Leiden by Melvin Fer, on Flickr
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Somoht »

Lijn 195:
De volgende ritnummers worden gereden door Arriva:

1001,1004,1010,1012,1017,1021,1027,1034,1035,1038,1041,1058,1061,1062,1065,1085,1086,1089,1090,1102,
1106,1111,1113,1116,1117,1129,1134,1137,1142,
2002,2003,2005,2011,2012,2014,2017,2020,2025,2027,2028,2031,2032,2039,2043,2051,2055,2065,
2069,2077,2079,2083,4002,
4002,4003,4003,4006,4006,4009,4009,4012,4012,4021,4021,4024,4024,4033,4033,4036,4036,4045,4045,
4048,4048,4057,4057,4060,4060,4067,4067,4070,4070,
7001,7001,7002,7002,7007,7007,7008,7008,7013,7013,7014,7014,7019,7019,7020,7020,7025,7025,7026,
7026,7031,7031,7032,7032

Lijn 295:

De volgende ritnummers worden gereden door Arriva:

1011,1028,1036,1039,1052,1055,1068,1071,1084,1087,1103,1118,1122,2062,2066

Het gaat hierbij om de ritnummers vanuit Connexxion DRGL (Die ook te vinden zijn op connexxion.nl via
http://www.connexxion.nl/dienstregeling ... Richting=1). Arriva gebruikt vermoedelijk niet hetzelfde ritnummer als Connexxion
Weet ook niet of dit helemaal gaat werken ivm de verschillende geldigheden van de ritnummers zoals schoolvakanties(daarom de duplicaten), maar goed.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Tristan »

Somoht schreef:Lijn 195:
De volgende ritnummers worden gereden door Arriva:

(ritnummers 195)

Lijn 295:

De volgende ritnummers worden gereden door Arriva:

(ritnummers 295)

Het gaat hierbij om de ritnummers vanuit Connexxion DRGL (Die ook te vinden zijn op connexxion.nl via
http://www.connexxion.nl/dienstregeling ... Richting=1). Arriva gebruikt vermoedelijk niet hetzelfde ritnummer als Connexxion
Weet ook niet of dit helemaal gaat werken ivm de verschillende geldigheden van de ritnummers zoals schoolvakanties(daarom de duplicaten), maar goed.
Kijk, daar heb ik wat aan :pos: Bedankt.
Arriva gebruikt overigens dezelfde ritnummers, zie http://arriva.hvs.ovitech.nl/hvs/HVS%20 ... howhvs.php#
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door david_meyer24 »

Check deze site.

http://www.zoeterwoude.nl/index.php?med ... ukid=15375

Je kan volgende week zondag 9 december gratis meet de bus in Zuid-Holland Noord.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Z2N »

Vandaag ben ik even rondgefietst om de voorbereidingen vast te leggen voor de komst van Arriva. Zo 10 dagen voor 9 december is er al veel te zien.

[smallimg]http://farm9.staticflickr.com/8063/8226400849_6ec18ae292_c.jpg[/smallimg]
Eerste Citea voor ZHN is aangekomen op de Alphense stalling. Ik kon alleen geen betere foto maken, er ging net een andere bus voor staan.. Dit weekend maar opnieuw proberen.

[smallimg]http://farm9.staticflickr.com/8349/8227475224_433142d2ba_c.jpg[/smallimg]
Wel een heel zielig stickertje.. Ze hangen momenteel bij alle haltes van de Alphense stadsbus.

[smallimg]http://farm9.staticflickr.com/8063/8226405137_a2f5653a30_c.jpg[/smallimg]
De eerste Volvo 8900 die ik gezien heb. Ze staan nu bij Volvo Trucks in Alphen-Zuid.

[smallimg]http://farm9.staticflickr.com/8350/8227479594_cea679eb2c_c.jpg[/smallimg]
[smallimg]http://farm9.staticflickr.com/8478/8226409331_c993b352d2_c.jpg[/smallimg]
Er stonden er even verderop nog een paar.

[smallimg]http://farm9.staticflickr.com/8206/8227484552_844ce2b244_c.jpg[/smallimg]
En tot slot nog een paar CXX-bussen op het station. Over 10 dagen is het voorbij voor Connexxion hier.
Laatst gewijzigd door Z2N op do 29 nov 2012, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door hidihi »

Ben nieuwsgierig of de Arriva rekening houdt met de overstap 194-(Veer krimpen aan de lek-Kinderdijk)-90. Het zou de alblasserwaard wel een veel snellere verbinding met het centrum van Rotterdam geven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Suus »

Zowel lijn 194 als 90 komen niet in de buurt van het centrum maar bij een metrostation in de periferie. Waarom er dus met zo'n rare reisroute rekening gehouden zou moeten worden is mij een groot raadsel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door hidihi »

Bee schreef:Zowel lijn 194 als 90 komen niet in de buurt van het centrum maar bij een metrostation in de periferie. Waarom er dus met zo'n rare reisroute rekening gehouden zou moeten worden is mij een groot raadsel.
Simpel er werken genoeg mensen in het centrum van Rotterdam en de meeste hogescholen en universiteiten zitten ook in het noordelijke gedeelte van Rotterdam. Een klein gedeelte van deze mensen woont in de Alblasserwaard. Als je ondermeer vanaf Kinderdijk streefkerk groot Ammes naar het Centrum naar Rotterdam wil gaan kun je vier dingen doen:

-Lijn 90 naar zuidplein en op de metro stappen
-Lijn 90 naar Ridderkerk lijn 91 naar kr zoom metro
-Lijn 90 naar Lombardijen dan de trein
-Lijn 90 naar de pont met de boot naar Ridderkerk fast ferry naar Rotterdam

Met de eerste drie alternatieven moet je eerst met de bus helemaal naar Alblasserdam dit duurt erg lang. Via Alblasserdam reizen is alleen aantrekkelijk is als je op Rotterdam zuid moet zijn. Met de waterbus gaan kan aantrekkelijk zijn maar deze vaart Kr zoom en Blaak voorbij en de boot tussen kinderdijk en ridderkerk stopt er al om 18.00 mee.

De verbinding die ik noem heeft een paar voordelen:

A: De reiziger die de verbinding L90 boot L194 neemt komt terecht op Capelsebrug. Vanaf dat metrostation heb je een goede verbinding naar Kr zoom en Blaak en het overige centrum.
B: De pont tussen kinderdijk en Krimpen aan de Ijsel vaart tot 12 uur s'nachts door dus de reiziger heeft s'avonds dus ook een snelle verbinding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Meltrain »

hidihi schreef: -Lijn 90 naar Ridderkerk lijn 91 naar kr zoom metro
Nee, want 91 gaat ook naar Zuidplein. :P Ik neem aan dat je 87 bedoelt? :wink:

Verder klinkt jouw suggestie wel aardig, maar ik denk niet dat Arriva er echt rekening mee zal houden. Mocht er wel een goede overstap zijn, is dat alleen maar mooi meegenomen..
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door mb90 »

Op de Capelsebrug is de sticker van lijn 193 al vervangen door een blauwe Arriva-sticker voor lijn 293 naar Krimpen a/d IJssel. Hier een foto van deze niet helemaal recht hangende sticker met ernaast de nog niet aangepaste sticker van lijn 292:
Afbeelding

De stickers van de andere lijnen hier zijn nog niet aangepast.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Meltrain »

'Ingaande m.i.v.' is een aardige dubbelop, trouwens. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Z2N »

't valt wel te hopen dat dit niet de definitieve stickers zijn, hij hangt "nogal" scheef.. Bovendien is het hele ding te klein. :x
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door nvdw »

hidihi,

In feite kunnen mensen reeds in de huidige situatie op veel plekken overvaren - niet alleen in Kinderdijk, maar ook bij Nieuw-Lekkerland en Bergstoep - en aan de overkant op de 194 stappen. Ik snap dat de combinatie veerpont Kinderdijk-Krimpen en lijn 194 een tijdwinst te behalen valt ten opzichte van lijn 90 naar Zuidplein. In de praktijk denk ik dat het voor de meeste mensen toch voordeliger zal zijn om in de 90 te blijven zitten en pas bij Rotterdam eventueel een overstap te maken op hoogfrequenter OV.

Om een overstap te maken moet je die wel min of meer kunnen garanderen. De standaard overstap 87-90 en 89-91 op de Sportlaan in Ridderkerk kan daar plaatsvinden omdat ook de infrastructuur daarvoor aanwezig is: een ruime bushalte en niet te vergeten de mogelijkheid voor de buschauffeurs om elkaar via kort verkeer op te roepen. Die bushalte kun je in Kinderdijk al op je buik schrijven en de pont is geen 'openbaar vervoer' met een dienstregeling. In combinatie met de wandeling van en naar de halte De Klok ontkom je dan toch niet aan een zeer ruime overstaptijd. Daar gaat je tijdwinst...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door ODRAIL »

Even een vraagje over de haltes:

Worden de gele halteborden trouwens vervangen door blauwe borden?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Michael 1988 »

Bee schreef:Nee, er komen nu "R-NET treinen" whatever dat ook mag zijn.
Gewoon Sprinters, maar dan in een ander kleurtje en (waarschijnlijk) hogere frequentie.
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Concessie Zuid-Holland Noord #2

Bericht door Flitskikker »

Z2N schreef:[...]
En tot slot nog een paar CXX-bussen op het station. Over 10 dagen is het voorbij voor Connexxion hier.
Hé, de 147. Die zien we straks niet zo vaak meer... :?
Vandaag de trein gehaald dankzij vertraging van de NS. De trein mag altijd wel 3 minuten te laat komen, dan kun je hem tenminste halen. Maar dat terzijde.

Wanneer komen die R-NET-treinen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 110 gasten