Het grote tramtopic #3

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Nieuws uit de universiteitsstad Heidelberg, die hebben hun nieuwe mobiliteitsnet voor 2020 voorgesteld met daarbij veel aandacht voor de uitbouw van het tramnet. Onder andere de volgende plannen komen erin voor:

- Een tramlijn vanaf het Bismarckplatz via de Neckaroever naar treinstion HD-Altstadt OF een tramlijn vanaf het Bismarckplatz via de Friedrich-Ebert-Anlage naar de Universitätsplatz.
- Op de noordoever van de Neckar komt een lus via het Neuenheimer Feld, waar lijn 21 gaat rijden in plaats van rechtdoor over de Berliner Straße
- Er komt een traject ten zuiden van het Hbf via de Czernyring om zo een betere aansluiting te geven op de nieuwe wijk Bahnstadt. De trambaan op het begin van de Eppelheimer Straße wordt ten zuiden van de huidige bebouwing verlegd.
- Daarnaast zal lijn 22 van het eindpunt in Eppelheim doorgetrokken worden naar Plankstadt en Schwetzingen. Dit is een terugkeer van een vroegere tramlijn, maar dit keer volgt het de huidige verkeerswegen in plaats van zijn oude tracé aan de rand van de bebouwde kommen loodrecht op het slot van Schwetzingen.

Uit berekeningen blijkt dat het gehele pakket een positieve kosten-batenfactor heeft en de (in fases verdeelde bouw) zal als alles goed gaat in 2014 beginnen. In 2016 zal dan de Neuenheimer Feldlus worden opgeleverd, in 2017 de gehele lijn naar Schwetzingen en in 2019 de lijn door de Altstadt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

En nog wat korte berichten
- In Kassel rijden sinds deze maand tijdelijk de lagevloersbijwagens uit Rostock mee met de trams op lijn 1. Sinds deze lijn naar Velbert is verlengd zitten de trams nokkie-wokkie. Het uiteindelijke doel is dubbeltractie op lijn 1 maar daarvoor moeten wel alle haltes geschikt maken, daarom heeft men nu voor deze tijdelijke oplossing gekozen.
- In Mülheim a/d Ruhr worden de helft van de ritten van lijn 112 ingekort tot de stadsgrens van Oberhausen. In Oberhausen wordt de frequentie van de lijn dus gehalveerd. Dit is nodig omdat Oberhausen 1 miljoen per jaar op het OV wil bezuinigen.
- In datzelfde Mülheim wordt ook nog steeds gevochten over de tramlijn naar het vliegveld. Na een brandbrief van de bezirksregering om het tracé ogenblikkelijk weer in dienst te nemen of te saneren weigert de gemeente nog steeds. Nu dreigt de bezirksregering de aanbesteding zelf te doen maar de facturen a 600.000 euro door te sturen naar de gemeente.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

In de voorsteden van Parijs is afgelopen weekend tramlijn T1 verlengd. De RATP heeft een filmpje gemaakt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OcWIpEzBfO4[/youtube]

De verlenging is maar liefst 4,9 kilometer lang. Op het nieuwe westelijke eindpunt Asnières-Gennevilliers-Les Courtilles kan worden overgestapt op de westelijke tak van metrolijn 13, tramlijn 1 verbindt nu dus beide noordelijke takken van metrolijn 13 met elkaar. Daarnaast is er een overstap op RER C bij Gennevilliers.

In december zal tramlijn 3 verlengd en vernummerd worden naar lijn 3a en lijn 3b die op deze lijn aansluit zal dan ook in gebruik genomen worden. Tram 3a en 3b zullen dan samen een halve ringlijn binnen de stadsgrenzen van Parijs vormen.
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door R-Flow »

Hebben ze in Parijs dezelfde tramsignalen als hier? Je ziet op een gegeven moment twee ronde lichtjes boven elkaar voorbij komen. Nooit eerder in het buitenland gezien. :o
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Ik heb geen idee wat voor lichten dat zijn, de Fransen gebruiken het Duitse systeem voor trambanen en normale verkeerslichten met BUS op de lampen voor busbanen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Z2N »

Overigens hebben ze maandag ook de Parijse tramlijn T2 met 4,2 km verlengd naar het noorden. Onderstaand filmpje toont een deel van het nieuwe stuk vanuit een tram, en laat duidelijk zien dat de lijn niet voor niets gebouwd is:
Kaart van de lijn. Het gestippelde stuk is nieuw. Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Een trajectvideo van lijn U2 in Stuttgart. In deze video is nog op diverse plekken te zien dat er lange tijd drie rails waren. Ook zijn nog driesporige wissels te zien. In de video wordt nog een museumtram gepasseerd en zijn bovendien ook nog de befaamde omroepen van Dorothee Roth te horen :Y

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MIjrikOcwIo[/youtube]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Ardan »

Leuk filmpje.
Ze spreekt nors, maar wel heel goed verstaanbaar.
Ik doe ook maar wat
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door webguy »

Ik ben nog nooit met de sneltram van Utrecht geweest, maar ik word alleen al gek van het bandje "Niet meeeerrrrr instapppen" dat ik dagelijks hoor als ik langs het keerspoor loop bij het busstation. Dat is dus hoe het niet moet...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door hauptbahnhof »

Hoe dan wel?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Karl »

Piep-piep-piep en dan een sticker, 'bij piepen sluit de deur'; of dingdong, of een ander deuntje; maar geen tekst.
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door webguy »

Of een aardige damesstem - geen norse vrouw die klinkt alsof ze je gaat vermoorden (maar misschien is dat deels vervorming van het geluid...)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door hauptbahnhof »

Het zal vooral aan de buitenspeakers liggen.
Vergelijk het met de buitenomroep (bestemmingsafroep) bij de Berlijnse metro type H. Het klinkt als een geblaf! Soms klinkt het weer binnen de metro en dan klinkt het weer totaal anders.

Maar jah, dat van piep-piep-piep en sticker werkt even goed als dat een HC fluit voordat de deuren gaan sluiten... Niet dus :|
Niet dat deze buitenomroep wel zou werken...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Daniel »

Uit ervaring: dat niet meer instappen klinkt hetzelfde als je in die Utrechtse trams zit :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door deadlock »

Ik zie echt niet in waarom "niet meer instappen" niet zou kunnen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Karl »

Omdat het nog irritanter is dan al het andere als je meer dan twee haltes meereist en dat vrijwel dagelijks doet...
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Wubbo »

En het is nog veel irritanter dat ie het ook op het kopspoor doet waar geen mensen in mogen stappen. Elk eventueel nut is dan wel weg. En ja, ik weet dat het makkelijker is om het zo te doen, maar het is wel irritant ;-)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Fles »

mensen die onder sluitende deuren TOCH steeds weer blijven instappen, met alle deurstoringen tot gevolg. DAT is pas irritant.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door microshit »

Vergeten foto'tje te maken, maar enkele uren geleden was één van de Utrechtse Spitstrams aan het rijden. Klasgenoot wist me te vertellen dat deze begin december weer in dienst komen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Als het goed is gaat de gehele sneltram weer in december rijden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door R-Flow »

deadlock schreef:Ik zie echt niet in waarom "niet meer instappen" niet zou kunnen.
Het klinkt in elk geval beter dan die schelle piep van bus 11 en 12. :X

Ik vind de Amsterdamse "ping pong" van de metro altijd wel gezellig klinken. Duidelijk, rustig aan m'n oren en het stoort verder niet.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Fles »

Of het jingletje van de trams in Olomouc _O_

Oh, in moderne trams hebben ze dat schijnbaar niet meer -o-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Tatra's hebben vaak een schoolbel, ook erg leuk :P

In Dresden hebben ze het aankondigingsgeluidje en het geluidje waarmee vertrek bevestigd wordt op elkaar afgestemd. Bij de aankondigingen gaan de pongetjes in toonhoogte omlaag, bij het vertrekken in toonhoogte omhoog. :lol:

Ik heb ook wel eens op YouTube gezien dat er in Japan bij de spoorwegen muziekjes worden gebruikt die per lijn of per station verschillend zijn. Zo hebben blinden en mensen die geen Japans kunnen ook een bevestiging of ze bij de juiste halte zijn :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Ardan »

Ik heb eens een filmpje op YouTube gezien waarin een aankomende metro op Alexanderplatz door een muziekje werd aangekondigd. Dat vond ik dan weer een beetje overkill.
Over die Tatra's met een schoolbel overigens: dat zijn Oostblokdingen.. het is dus niet echt toevallig dat de metro's in Oost-Berlijn ook een bel als vertreksignaal hadden in plaats van de huidige zoemer?
(In Oost-Berlijn werden overigens op lijn U5 in de DDR-tijd ook S-bahntreinen ingezet die een geel kleurtje hadden gekregen, zij behielden echter het laag-hoog-laag-toontje als vertreksignaal. Hetzelfde signaal als dat ook in Rotterdam wordt gebruikt.. sommigen noemen het 'hét Bombardier-toontje', maar ik denk dus dat dat gewoon historisch zo gegroeid is, dat Bombardier dat 'leuk' vond en die toon voor meer voertuigen heeft ingebouwd als sluittoon. Klopt dat, of zit ik uit mijn nek te kletsen?)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Geert »

In Berlijn vinden ze in ieder geval dat het bij Berlijn hoort:
S-Bahn schreef:Die Tonfolge tief – hoch – tief, die das Türenschließen ankündigt, ist ein echter Klassiker. Seit 33 Jahren gehört sie zur Ausstattung der Berliner S-Bahn-Fahrzeuge. Täglich schallt das Signal über Bahnsteige. „Für regelmäßige S-Bahnfahrer sind das vielleicht sogar die am häufigsten gehörten Töne ihres Lebens,“ so mutmaßte der Mitinitiator des Warnsystems, Gerhard Iben, in einem früheren Artikel.

Zweifellos gehören die charakteristischen Töne zum Soundtrack der Stadt. Zuletzt wurde der kleinen S-Bahn-Melodie im Film „Berlin Calling“ ein internationales Denkmal gesetzt. Die Filmmusik zitiert im Stück „Train“ von Paul Kalkbrenner den S-Bahn-Dreiklang und die Hauptfigur des Films verwendet das Warnsignal als Klingelton auf dem Handy. Das können S-Bahn-Fans mit Smartphone jetzt übrigens auch. Unter www.s-bahn-berlin.de/intern/tuersignal.zip gibt es den Klassiker als Audiodatei zum Herunterladen.
Ik kende de sluittoon vooral van de Bombardier-metro's in Rotterdam, maar die zijn natuurlijk wat jonger dan 33 jaar :)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten