Het grote tramtopic #3

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Ardan »

Rotterdam heeft ze dus gewoon gejat :P Alleen duren de drie tonen in Berlijn even lang, en in Rotterdam is de laatste toon iets korter.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door hauptbahnhof »

RET had het vroeger ook, en de deuren gingen bij de laatste toon al dicht. Later is het toontje verkort (zowel eerste als laatste toon volgens mij) waardoor de deuren na het toontje dichtgaan nu.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door R-Flow »

Vind het wat dat betreft in de Combino's goed bedacht en aangepakt. Deuren gaan stil dicht, pas als mensen de boel blijven blokkeren gaan ze jengelen. Merk ook dat het signaal op zo'n moment véél meer impact heeft bij mensen omdat de deuren doorgaans gewoon stil sluiten. Als ze dan opeens keihard gaan piepen krijg je een soort van shockeffect. Bij deuren die altijd piepen zien mensen het sneller als normaal en wordt er minder naar geluisterd.

Altijd leuk om gedrag te observeren. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Opmerkelijk resultaat van een volksraadpleging in Basel: De zestig nieuwe Flexity-trams van de BVB die in 2013 en 2014 geleverd zullen worden krijgen houten stoelen in plaats van gestoffeerde stoelen. Voor deze raadpleging is begin 2012 een Combino tijdelijk voorzien geweest van houten stoelen waarna de reizigers mochten aangeven of men liever de voorkeur gaf aan hout of aan stof. Zestig procent van de geraadpleegde reizigers gaf aan de voorkeur te geven aan hout en slechts 30% was tegen. De belangrijkste argumenten van de houtaanhangers waren vandalismebestendig en reinheid van het interieur.

In de wat noorderlijker gelegen Duitse stad Karlsruhe had de directeur van het trambedrijf recentelijk juist een andere mening over de houten stoelen die nog aanwezig zijn in een aantal van de oudste trams die nog rijden: kontbedriegers. Hij kon niet wachten totdat alle houten stoelen in 2014 van zijn net verdwenen zijn
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door R-Flow »

Wat hebben ze de pantograaf trouwens lelijk geplaatst bij die nieuwe Flexity trams. Bij oudere trams kan het nog wel, maar bij moderne trams vind ik het echt geen porum:
http://www.bvb.ch/images/trambilder-11- ... ground.jpg

PS Denk dat ik een plaatje heb gevonden van de Combino met houten stoelen:
http://www.lignum.ch/de/news/lignum_jou ... ws%5D=1014

Ziet er niet verkeerd uit moet ik zeggen.

PPS Hier nog een artist impression van de twee stoelvarianten:
http://www.tramoldtimer-basel.ch/flexit ... 8b3522584e
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Fles »

Ik vind stroomafnemers bij trams er sowieso altijd achterlijk uit zien. Waarom moet die rijdraad 4 meter hoger hangen dan de bovenkant van de tram? :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Zodat wat hogere voertuigen zoals dubbeldeksbussen er ook nog zonder gedoe onderdoor kunnen :)

De ergernis van sommigen over de stroomdraden is de reden dat er in Frankrijk steeds meer tramnetten komen waarvan een gedeelte van het traject met een derde rail (APS) of een supercondensator wordt afgelegd. In Augsburg is een takje van het tramnet waar normaal gesproken alleen trams rijden tijdens evenementen nu tijdelijk een proeftraject voor inductievoeding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door R-Flow »

Fles schreef:Ik vind stroomafnemers bij trams er sowieso altijd achterlijk uit zien. Waarom moet die rijdraad 4 meter hoger hangen dan de bovenkant van de tram? :?
Pantograaf in het midden vind ik er verder niet raar uit zien. Op de voorkant krijg je de optische illusie dat de balans weg is, vooral bij zo'n lagevloertram. Verder moet te bedenken zijn waarom het wenselijk is dat bovenleidingen met 600 volt erop zo hoog mogelijk hangen... Andere weggebruikers, veiligheid en dat soort onzin. :wink:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Fles »

R-Flow schreef:veiligheid en dat soort onzin. :wink:
Nou inderdaad, ophouden met die flauwekul :lol:

Maar echt: zoiets he. Dat ziet er toch niet uit man. Dat is een huge-ass monster panto met oh ja, ook nog een bakje voor mensen eraan. :o
Afbeelding
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door R-Flow »

Dan neem je ook wel een voorbeeld zeg haha, die hele tram ziet er sowieso niet uit... :D Bij de Combino of Rotterdamse Citadis vind ik het er allemaal prima in balans uitzien. Je hebt van die locaties zoals het Hoofddorpplein waar de bovenleidingen extreem hoog hangen, alleen dan oogt het een beetje typisch.
Bee schreef:De ergernis van sommigen over de stroomdraden is de reden dat er in Frankrijk steeds meer tramnetten komen waarvan een gedeelte van het traject met een derde rail (APS) of een supercondensator wordt afgelegd. In Augsburg is een takje van het tramnet waar normaal gesproken alleen trams rijden tijdens evenementen nu tijdelijk een proeftraject voor inductievoeding.
Ik las laatst een stuk waar ze bezig zijn met een nieuwe inductietechniek die ook geschikt wordt gemaakt voor trams. Bij huidige systemen ligt de stroom toevoer gewoon open en bloot op straat en worden de panelen aan/uit geschakeld op het moment dat de tram er overheen rijdt (voor zover ik begrijp). Bij de nieuwe techniek ligt de stroomtoevoer onder de straatbedekking, volledig uit het zicht. Ze willen dit ook gaan gebruiken voor elektrische auto's i.p.v. de huidige oplaadpalen waarbij je een auto fysiek moet inpluggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

De Tatra T3/T4 is de meest gebouwde tram ooit en misschien ook wel een van de meest flexibele ooit :Y

Afbeelding

Dit is toch een stoer gezicht, zo met die stroomafnemers erop 8-) Zeker vergeleken met wat tegenwoordig het alleenheerschap heeft, namelijk de Flexity Classic:
Afbeelding

Beelden afkomstig van deze site
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door R-Flow »

Tja, ik vind die afnemer voorop echt niet mooi bij moderne trams. Door m'n opleiding en grafisch werk dat ik doe ben ik er wat gevoeliger voor, I guess. :P Zo plaats ik nooit tekst precies in het midden van het beeld, omdat je dan de illusie krijgt dat de letters omlaag willen vallen. Zodoende zet ik alles paar pixels boven het middenpunt waardoor het wel goed oogt. Door een pantograaf voorop de tram te zetten wordt het voorste compartiment "top heavy" waarbij de voorkant de impressie krijgt naar voren te willen duiken en de rest van de tram omhoog. Heeft vooral te maken met dat die lagevloertrams veelal uit kleine delen zijn opgebouwd. Al heeft het bovenstaande voorbeeld daar minder last van, maar echt in balans oogt het nog steeds niet.

Ja, ja! :wink:

Het is een beetje een ding hè in het oosten van Europa om die pantografen voorop plaatsen? In het westen en zuiden staan ze nagenoeg altijd in het midden bij nieuwe trams.
Laatst gewijzigd door R-Flow op za 01 dec 2012, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door webguy »

Niet raar die houten stoelen - met zo'n stofje zou ik ook voor hout kiezen. Gewoon kwestie van smaak denk ik.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door R-Flow »

Het ziet er wel luxe uit, vraag me alleen af of je geen houten kont hebt na 20 minuten in zo'n tram te hebben gezeten. :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Geert »

Zal toch wel meevallen? Voor houten stoelen zien ze er niet oncomfortabel uit.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Ardan »

Over panto's: ik vind die in Antwerpen altijd zo belachelijk groot, vooral bij de PCC's valt het me op.. hangt de bovenleiding daar nou zo vreselijk hoog, is de tram nou zo laag of is het optisch bedrog?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Niet echt veel hoger of lager dan elders, alleen door het gebruik van slanke tweebeenspantograven lijkt het vanaf een afstand alsof ze heel erg ver omhoog staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door R-Flow »

Kwam tijdens googelen een foto uit Hasselt tegen waar al een deel spoor ligt voor de mogelijk toekomstige tramverbinding met Maastricht (?). Lijkt er op alsof het normaalspoor is, en dat voor een tramlijn die door De Lijn geëxploiteerd gaat worden. Snap er nu helemaal niks meer van dat ze die streeklijnen rondom Brussel in meterspoor willen uitvoeren. :?

Foto: http://lh6.ggpht.com/_RKpKU5FtKAg/TStNr ... G_2181.jpg
Geen idee waar ie verder vandaan kwam.
Ardan schreef:Over panto's: ik vind die in Antwerpen altijd zo belachelijk groot, vooral bij de PCC's valt het me op.. hangt de bovenleiding daar nou zo vreselijk hoog, is de tram nou zo laag of is het optisch bedrog?
Die pantografen zien er altijd nogal disproportioneel groot uit voor zo'n kleine PCC wagen. :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

Men heeft vlak voor de inspraakprocedure besloten de tramlijnen rondom Brussel toch met normaalspoor aan te leggen.

De trambaan in Hasselt ligt er al weer een jaar of vier, ruim voordat de bouw van dat afzichtelijke gerechtsgebouw naast het spoor begon.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Meltrain »

Bij die tram van Basel vind ik het alleen vreemd dat die pantograaf 'verkeerd om' staat.
Het kan aan mij liggen, maar ik vind dat bij eenrichtingtrams met éénbeenpantografen de knik aan de voorkant hoort te zitten.
(Of heeft Basel tweerichtingtrams?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door hauptbahnhof »

Ik weet niet waarom ze dat doen maar bijv in Düsseldorf hebben alle trams hun pantograaf omgekeerd, ook de Combino's.
tamara
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 03 dec 2012, 14:01

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door tamara »

Mijn vriend is helemaal weg van trams. Nu had ik bedacht om hem voor de kerst mee te nemen naar de Snerttram Zijn jullie daar al eens geweest? Wat kan ik ervan verwachten? Daarnaast wil ik een mooie poster laten drukken van een foto van hem bij een mooie tram. Nou wil ik die poster hier drukken ,maar de foto is te groot. Weet iemand van jullie misschien hoe ik deze foto verkleind aan kan aanleveren? Hopelijk wat computernerds hier die me kunnen helpen ;) Alvast bedankt.

Oh ja Fijne Sinterklaas allemaal!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Stéphane »

Je kan deze pixelresizer gebruiken. Als je die installeert heb je niet al te veel extra software of ingewikkelde invoegtoepassingen. Wanneer je met de rechter muisknop op een foto klikt verschijnt er in het lijstje "resize pictures" en dan heb je keuze uit vier formaten waarnaar je kan resizen.
R-Flow schreef:Altijd leuk om gedrag te observeren. :D
R-flow onze tram- en forumantropoloog :D
Laatst gewijzigd door Stéphane op do 06 dec 2012, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door Suus »

De kans dat er een tram terugkeert in Kiel wordt steeds groter. Om het begrotingsprobleem aan te pakken heeft de deelstaat Schleswig-Holstein besloten in plaats van 15% nu 25% van de kosten van het tramproject in de deelstaathoofdstad te financieren. De uiteindelijke plannen lijken op een regiotram zoals deze nu ook in Karlsruhe en Kassel dienst doen.

In Kiel reed tot 1985 een tram, met de vrij unieke spoorbreedte van 1100 millimeter. Ondanks dat de stad Braunschweig had aangeboden nieuwe trams te medefinancieren heeft men besloten de tram op te heffen, een beslissing waar men echter al in 1987 spijt van had. Braunschweig deed het aanbod overigens omdat LHB in hun stad gevestigd was (goed voor de werkgelegenheid), maar ook omdat Braunschweig ook een tramnet heeft met een spoorbreedte van 1100 millimeter. Men hoopte de kosten voor nieuwe trams te verlagen door ook andere steden in hun project te betrekken. Ook in Braunschweig zijn er nu plannen voor een RegioStadtbahn, net zoals er al langere tijd plannen zijn voor het omsporen naar normaalspoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tamara
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 03 dec 2012, 14:01

Re: Het grote tramtopic #3

Bericht door tamara »

@Stéphane, Bedankt!!!!!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten