Arriva Lelystad topic

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

@Fogeltje Nee dat was geen Dennis. Ik heb er helaas geen goede foto meer van, maar Mijack en ik hadden hem gespot op station 's-Hertogenbosch in april. Maar dat is offtopic.
Bartjk schreef:
Michael 1988 schreef:Raar dat Arriva op hun website praat over 14 stuks. Heeft iemand een foto van de 6465? Anders kan er bij deze aangenomen worden dat het er geen 15, maar 14 stuks zijn en misschien één (of meerdere) Commander(s) als extra bus(sen). Er was minimaal één Commander al in de nieuwe huisstijl gestoken. Misschien dat die blijft, je weet maar nooit. In Brabant rijdt er bijvoorbeeld ook nog een Commander rond als ijzeren reserve (en nog wat amba's uit het noorden).
nee, er is ook en 6400 (zat er net in). Dan zou het prima kunnen. gisteren reed er nl. nog een wright mee in de dienstregeling :wink:
Heb je misschien een foto of zo als bewijs van de 6400 en/of wright?
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Flevolander »

Ik zag gisteren ook nog minimaal een Wright meerijden op de stadslijnen. Niet eens een Wright in de huisstijl, maar een in standaard-Arriva-uiterlijk. Aangezien de Wrights allemaal ongeveer even oud zijn in dezelfde inrichting en voorzieningen hebben, komt het wat vreemd over. Want ze moeten ofwel allemaal vervangen worden op basis van concessie-eisen, of ze hadden gewoon allemaal kunnen blijven rijden. Zijn de bussen soms nog niet allemaal geleverd?
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Flevolander »

Ik zag vandaag de volgende bussen:
6460 kenteken 80-BBB-4
6461 kenteken 81-BBB-4
6464 kenteken 87-BBB-4.

Ik dacht dat ik met wegrijden ook nog een 6465 zag met kenteken 78-BBB-4, maar de zon was nogal sterk, dus daar ben ik niet zeker van.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door MdJ »

De Wrights staan nu achter de TSNgarage te Apd :wink: (althans: kon 1 zien met een logo "Lelystad geeft lucht" en vanuit de trein kon ik zien dat het een stuk of 8-10 waren)
Bij twijfel: gebruik beton.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Flevolander »

Inmiddels heb ik al meer materieelnummers en kentekens op een rijtje.

6453, kenteken 75-BBB-4
6454, kenteken 84-BBB-4
6456, kenteken 79-BBB-4
6457, kenteken 73-BBB-4
6459, kenteken 86-BBB-4
6460, kenteken 80-BBB-4
6461, kenteken 81-BBB-4
6462, kenteken 85-BBB-4
6464, kenteken 87-BBB-4
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Roelof88 »

6451, kenteken 76-BBB-4
6455, kenteken 78-BBB-4
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

6463, 83-BBB-4. Met een plaatje erbij. Leuk detail is wel de nieuwe halte bij het Atolplaza waarvan de blokmarkering hier naast de bus ligt, terwijl de haltepaal een aantal meters verderop te zien is, kan me vergissen, maar volgens mij horen die twee onderdelen van de halte zich op dezelfde plek te bevinden :P

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

1 halte verderop woon ik (bongerd :mrgreen: )
klopt idd. Stond ook in de stukken van de gemeente dat de halte moet komen waar nu die blokken liggen. tis trouwens nog steeds niet helemaal af. op de borden staat nog gewoon halte buitenplaats en de bushokjes staan nog steeds op hun oude plek. ben benieuwd of ze die nog gaan verplaatsen Want nu word ik nat als het regent en dat wil ik niet :P
zet je trouwens de rest van deze foto's ook online :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

Vooruit dan, omdat je het zo aardig vraagt :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :pos:
Hoe rijden die bussen trouwens?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door busentrein »

ik heb er toevallig vandaag ingezeten en ze klonken prima! Het brult lekker bij een kick-down. De deurtjes hebben nog wat weg van een MB 200. Als er op de stopknop gedrukt wordt klinkt er een trambel, ook wel geinig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

Qua rijden vindt ik ze eigenlijk wel verdacht veel lijken op hun kleinere broertjes: de Irisbus GX127 zoals die in DAV rijdt. (In onlogischheid van de indeling lijken ze daar ook sterk op trouwens)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Jelmer »

Roelof88 schreef:
Jelmer schreef:
Meltrain schreef:
Raymond schreef:15 bussen voor dat kleine stadsdienstje? Reed Connexxion ook met zoveel rond?
Volgens Arriva zijn het er maar 14. ;)
6451-6465 = 15 stuks
Het zijn er 14 (kentekens 73-BBB-4 t/m 81-BBB-4 en 83-BBB-4 t/m 87-BBB-4). Hoe de wagenparkserie precies loopt weet ik niet, omdat kentekens en wagenparknummers niet in dezelfde volgorde lopen. Het zou b.v. ook 6450-6463 kunnen zijn of 6451-6464.
Hierbij de complete serie: (bron: eigen waarneming te Lelystad Centrum NS, 22-9-2012)
nr kenteken
6451 76-BBB-4
6452 77-BBB-4
6453 75-BBB-4
6454 84-BBB-4
6455 78-BBB-4
6456 79-BBB-4
6457 73-BBB-4
6458 74-BBB-4
6459 86-BBB-4
6460 80-BBB-4
6461 81-BBB-4
6462 85-BBB-4
6463 83-BBB-4
6464 87-BBB-4
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Ik zal nog eens een updatje doen over hoe het hier nu gaat:

De bussen zijn inmiddels al bijna 4 maanden in dienst en doen het allemaal nog, Zo ver ik weet zijn er geen serieuze schade meldingen geweest en is er ook geen enkele bus defect gegaan. Wel heeft het reizigers info systeem wat kuren. In sommige bussen zijn de schermen er volledig uitgehaald en bij sommige hangen ze er nog maar wordt er niks op getoond of blijft hij hangen. Slechts enkele bussen hebben werkende schermen. Ook merkte ik dat er aan sommige bussen en 2e spiegel rechts is opgehangen. Ik weet niet waarom dat is gedaan maar ze hangen in ieder geval op hoofd-ram hoogte :mrgreen:

Kwa dienstregeling word binnenkort lijn 3 op het traject Station - Kustwijk v.v. opgeheven en zal de buurtbus via Winkelcentrum Kempenaar rijden.

De verlegging van lijn 2 van de buitenplaats naar de atol vind ik persoonlijk nog steeds niet helemaal voltooid. De oude bushalte's, hokje's en zelfs haltepalen staan nog op hun oude plekken. Ook worden de verplaatste halte's in de bussen nog steeds niet omgeroepen :neg:
Wel zijn de correcte halte namen op de borden geplakt en hebben ze het halte bord van halte Atolplaza eindelijk naar de correcte plaats verzet. Iets wat Daniel een tijdje geleden al opmerkte:
Daniel schreef:Leuk detail is wel de nieuwe halte bij het Atolplaza waarvan de blokmarkering hier naast de bus ligt, terwijl de haltepaal een aantal meters verderop te zien is, kan me vergissen, maar volgens mij horen die twee onderdelen van de halte zich op dezelfde plek te bevinden :P

Afbeelding
Tot slot word de spits-eindhalte Duinbeek weer "gefilmd" en rijd de dienstregeling hier aardig optijd. Ik heb het afgelopen jaar geen rituitval meegemaakt en hoor je niemand meer over het "connexxion tijdperk" meer praten, dit hoorde je veel aan het begin omdat iedereen nog aan de letters A t/m F was gewend en de ringlijnen in 1 richting.

Dat was het. Vragen/reactie's zijn welkom. :mrgreen:
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Pikobo »

Bartjk: Kwa dienstregeling word binnenkort lijn 3 op het traject Station - Kustwijk v.v. opgeheven en zal de buurtbus via Winkelcentrum Kempenaar rijden.
In eerdere rapporten binnen de gemeente Lelystad werd gesproken over verlegging van lijn 3 en opheffing van lijn 4. Is dat nu anders geworden? En is al bekend wanneer deze wijziging ingaat?
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

nee, ik weet niet wanneer dit ingaat. Wel weet ik dat lijn 3 word overgenomen door de lijnen 4 en 7 die aan beide kanten van de schepenwijk rijden zeg maar. Ik weet hier verder nog niks over :wink:
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Pikobo »

Met de nieuwe dienstregeling die volgende week ingaat verdwijnen een aantal reismogelijkheden binnen Lelystad. Dat kan je voor het oosten van de stad een behoorlijke verschraling noemen.

Voor de halte Nienoord wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van lijn 330. Die is sneller en rijdt in brede spits elk kwartier. Lijn 3 rijdt daar slechts elk half uur.

Lijn 315 wordt opgevolgd door lijn 345 en deze lijn rijdt niet meer via het Lelycentre. Daar een uurdienst (in spits elk half uur) minder.
Lijn 143 rijdt een stopdienst (elke 30/60 min) vanaf Station tot rotonde Oostranddreef/Runderweg via het Lelycentre. Lijn 143 verdwijnt en in de spitsuren komen daarvoor 4 spitsuur ritjes met lijn 163 voor terug, zeg maar niets.
Wie in de buurt van de Buitenplaats woont had sinds het verleggen van lijn 2 eerder dit jaar 2 alternatieven. Lopen naar de verlegde haltes van lijn 2 of naar de rotonde Oostranddreef met lijn 143. Dat laatste vervalt dus.
Lijn 154 blijft,vernummerd in 145 een uurdienst rijden, vanaf Station naar Oostervaart waar lijn 315 verdwijnt.
Op het Lelycentre nu in de spits met de lijnen 1,2 verbinding naar de stad, met 143,154,315 een snelle verbinding (3 a 5 keer per uur) . Van de laatste blijft alleen lijn 145 met een uurdienst over.

Voor beide wijzigingen, voor Nienoord en voor Lelycentre en omgeving zijn er geen compensatiemaatregelen in de maak. Lijn 3 naar Nienoord is nu nog 1 van de wat zwakkere lijnen. Ongetwijfeld hoopt men dat de 330 reizigers nu in lijn 3 stappen.Het liefst ook de reizigers die nu lopend en fietsend naar de Nienoord gaan om verder te reizen naar Zwolle. Deze reizen straks per trein en moeten daarvoor eerst naar het station.
Voor het Lelycentre en omgeving worden de lijnen 1 en 2 (en 145) voldoende geacht. Op zich begrijpelijk maar het is langzamerhand wel teveel eer om de halte Lelycentre een busstation te noemen.

Voor de volledigheid: lijn 148 naar Harderwijk blijft gewoon rijden. deze lijn heeft vrijwel geen betekenis voor locaal vervoer.

En verder zijn er wel vage plannen voor een busdienst lelystad-Enkhuizen. Maar de overkant (vanaf Lelystad gezien) wil niet meebetalen. Het zal daarom wel bij plannen blijven
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Pikobo »

Bartjk schreef:nee, ik weet niet wanneer dit ingaat. Wel weet ik dat lijn 3 word overgenomen door de lijnen 4 en 7 die aan beide kanten van de schepenwijk rijden zeg maar. Ik weet hier verder nog niks over :wink:
Met google, bijv. op Arriva 2013 Kustwijk is een document van de gemeente Lelystad te vinden met onder andere een evaluatie van de huidige stadsdienst en een voorstel voor verlegging van lijn 3: https://besluitvorming.lelystad.nl/Verg ... mber/18:45
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Klaasje »

Het gesteggel rond de lijnen van de stadsdienst, met voornamelijk de politiek die zich er constant tot op detail (met andere belangen dan goed OV) mee loopt te bemoeien is de reden overigens dat de stadsbusdienst niet op 9 december een andere dienstregeling heeft maar dat die nieuwe dienstregeling later komt. Hierdoor sluiten de bussen uit bepaalde wijken totaal niet meer aan op de intercity's op station Lelystad Centrum. Een beetje zonde.. :X
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Edwin »

Wat voor buurtbussen, qua materieel gaan er dan komen voor richting het winkelcentrum?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Pikobo »

Klaasje schreef:Het gesteggel rond de lijnen van de stadsdienst, met voornamelijk de politiek die zich er constant tot op detail (met andere belangen dan goed OV) mee loopt te bemoeien is de reden overigens dat de stadsbusdienst niet op 9 december een andere dienstregeling heeft maar dat die nieuwe dienstregeling later komt. Hierdoor sluiten de bussen uit bepaalde wijken totaal niet meer aan op de intercity's op station Lelystad Centrum. Een beetje zonde.. :X
De nieuwe dienstregeling moet medio januari/februari ingaan met een verlegging van lijn 3, opheffen lijn 4, buurtbus via de Kempenaar en gewijzigde tijden:
http://lelystad.flevopost.nl/?n_id=2683 ... utostart=1
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Inmiddels zijn alle bussen met wifi uitgerust *bus*
Er is geloof ik nooit verteld dat er wifi zou komen. Er staat ook nergens in de bus dat ie met wifi is uitgerust. Maar het werkt 100%, dus ik ben blij :mrgreen:
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Edwin »

Dienstregeling busvervoer stadsdienst Lelystad wijzigt per 5 mei

Vanaf 5 mei wijzigt de dienstregeling van de stadsdienst Lelystad. De veranderingen worden doorgevoerd om onder andere een betere aansluiting op de treinen richtin de Randstad te realiseren. De aankomst- en vertrektijden van alle stadsbussen zijn aangepast. Daarnaast wijzigt de lijnvoering op een aantal punten.

Lijn 1 Lelystad Haven - Lelycentre
De frequentie wijzigt overdag naar één keer per half uur.
De frequentie wijzigt 's avonds naar één keer per uur.
Lijn 11 Lelystad Haven - Lelycentre rijdt grotendeels dezelfde route als lijn 1.

Lijn 2 Duinbeek - Kustwijk
Lijn 2 gaat van halte Oostvaardersbrug (Kustwijk) naar halte Duinbeek, in plaats van halte Bingerden. Halte Bingerden wordt bediend door lijn 3.
Er zijn twee nieuwe haltes: Gondel Zuid en Botterbrug. De haltes Bedrijvenbrug en Schouw komen te vervallen.

Lijn 3 Bingerden - Bataviastad
Lijn 3 rijdt vanaf 5 mei van halte Bingerden naar halte Bataviastad en is daarmee met lijn 7 de verbinding naar Bataviastad.

Lijn 5 Warande - Lelycentre
Lijn 5 rijdt vanaf 5 mei van halte Wederiklaan (Warande) naar halte Lelycentre (via Atolwijk).

Lijn 7 Lelystad Airport - Bataviastad
Lijn 7 gaat vanaf halte Airport Lelystad naar halte Bataviastad.

Lijn 9 Station Centrum - Houtribhoek en lijn 10 Station Centrum - Parkhaven
De lijnen 9 en 10 rijden voortaan ook door de Kempenaar. Halte CVI komt te vervallen, maar wordt bediend door Qliner 345.
Nieuwe haltes: Flevo Marina, Winkelcentrum Kempenaar, Kempenaar Midden, Kempenaar Oost en Hanzepark.

Lijn 11 Lelystad Haven - Lelycentre
Lijn 11 is een nieuwe lijn en gaat vanaf 5 mei rijden van halte Lelystad Haven naar halte Lelycentre.
Lijn 11 rijdt grotendeels dezelfde route als lijn 1, maar niet door de Zuiderzeewijk.
Overdag rijdt lijn 11 één keer per halfuur.
's Avonds rijdt lijn 11 één keer per uur.

Busvervoer in Gondel/Kogge
Vanwege onderhoud dat wordt uitgevoerd aan de wijkontsluitingsweg door de Gondel, wordt vanaf 5 mei de bushalte Gondel Noord tijdelijk vervangen door een halte op het parkeerterrein bij de voormalige Grontmij. De nieuwe bushaltes Gondel Zuid, nabij de kerk, worden vanaf 5 mei nog niet in gebruik genomen. U kunt gebruik maken van de haltes bij de Botterbrug.

Bron: Arriva.nl
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

In de dienstregeling op de Arriva site gaat iets grondig fout trouwens, daar staat een halte "Omroep Flevoland" tussen de halte Schouwbrug en Gondel Zuid bij lijn 2. In het online busboekje staat 'ie wel goed, wellicht een hergebruikt haltenummer want het moet eigenlijk halte Botterbrug zijn (waar nu geen bus komt).

Voor wie het nieuwe net gevisualiseerd wil zien staat hier trouwens de lijnennetkaart ingaande 5 mei.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Pikobo »

Mijn 1e indruk van de nieuwe dienstregeling:
1 Dat de wijzigingen in de lijnvoering te begrijpen zijn.
2 Dat men goed rekening houdt met de aansluitingen op de intercity's.
3 Dat er wat rare onevenwichtigheden inzitten. Lijn 3 elk half uur naar Bataviastad en dan lijn 7 er 1x per uur tussendoor is onduidelijk voor de reiziger. Of strak elk kwartier lijnen 3 en 7 afwisselend of 7 inkorten tot Station-Airport.
4 Vraag Lijn 1 reed ieder halfuur tussen Station en Lelycentre, nu wordt dat op overdag elk kwartier (lijnen 1.11). Waren dat zulke hoge vervoerscijfers dat dit uit kan?
5 Een echte misser is het loskoppelen van de lijnen 2 en 3 in de avond en op zondag. Overdag is dat te verdedigen, beide lijnen kunnen dan aansluiting geven op de intercity's en vertrekken gelijktijdig van/naar het station. Maar 's avonds rijden beide lijnen ongeveer gelijktijdig weg, zodat alle wijken in zuidoost Lelystad een uurdienst krijgen. Als 1 van de lijnen een half uur zou verschuiven en liefst dat dan ook de koppeling tussen 2 en 3 hersteld zou worden dan zou dat een belangrijke verbetering zijn voor het zuidoosten van de stad. Dat zou de vervoersmogelijkheden daar optimaliseren zonder dat het extra geld kost.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten