Winter 2012/2013

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Geert »

Het zou een unicum zijn wanneer NS treinen opheft en dan de resterende treinen langer maakt. Dat gaat volgens mij nooit goed bij dit soort winterpaniekacties :')
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Klaasje »

Sowieso gaat het fout wanneer er iets veranderd wordt aan de planning. Ik kan mij een gevalletje "werkzaamheden in de herfstvakantie" maar eigenlijk buiten de herfstvakantie herinneren waarbij men de s3700 er maar uitknalde maar de rest van de treinen op de Zuidtak en Flevolijn geen centimeter langer heeft gemaakt. :')

Materieelinzet bij aangepaste dienstregelingen is iets wat in zijn algemeenheid een erg groot probleem bij NS is.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Karl »

Hoe gaat dat eigenlijk met personeel? Misschien dat hier aanwezige personeelsleden daar op kunnen antwoorden? Ik snap wel dat er verschil is tussen een trein en een machinist/HC, maar er zijn mijn inziens wel degelijk overeenkomsten in het planningsproces. Dat moet toch ook ad hoc bijgestuurd kunnen worden? Er moeten dan toch ook 'alternatieve' roosters zijn?
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:Materieelinzet bij aangepaste dienstregelingen is iets wat in zijn algemeenheid een erg groot probleem bij NS is.
Ja. En we kunnen 1 of 2 of 3 of 500 keer terugkomen op te gecompliceerde omlopen, maar nee, DAAR wordt niks aan gedaan. Nou, dan zijn we de komende honderd jaar verzekerd van elke winter dit gezeik. En daarna zijn jullie allemaal dood, en wij ook. En dat is wat dit betreft maar beter ook.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Meltrain »

Op de zeer warme en zomerse 10 oktober 2010 heeft de NS ooit de 'Winterdienstregeling' uitgeprobeerd, waarin het spoornet was opgedeeld in kleine hapklare brokken.
Sinds die datum hebben we al twee winters gehad (met een derde nu komende), maar van die 'Winterdienstregeling' heb ik nooit meer iets gehoord. Waarom wordt die niet gewoon ingezet?
(Voor mij persoonlijk wel handig, want die gaf vier Sprinters per uur tussen Rtd en Ddr. ;) )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Klaasje »

Het verschil tussen een trein en personeel is erg groot. Een trein heeft geen schaft, maximum dienstduur, geen wegbekendheid nodig en hoeft niet aan het einde van de dienst terug te zijn op de standplaats. Bij personeel moet dat wel. Daarom is het lastig om het personeel efficient in te plannen maar nog lastiger om bij een verstoring een voldoende efficiente planning te maken zonder dat je dwars door een versperring heen moet. Als er meer storingen zijn wordt het dus ook exponentieel lastiger.

Dan maar geen efficiënte planning maken in de bijsturing is geen oplossing omdat je dan personeel tekort gaat komen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Dat was vanochtend nog :idea:

"Winterdienstregeling" is spoors voor "Kun je nog snoeien, snoei dan mee"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:Het verschil tussen een trein en personeel is erg groot. Een trein heeft geen schaft, maximum dienstduur, geen wegbekendheid nodig en hoeft niet aan het einde van de dienst terug te zijn op de standplaats. Bij personeel moet dat wel. Daarom is het lastig om het personeel efficient in te plannen maar nog lastiger om bij een verstoring een voldoende efficiente planning te maken zonder dat je dwars door een versperring heen moet. Als er meer storingen zijn wordt het dus ook exponentieel lastiger.

Dan maar geen efficiënte planning maken in de bijsturing is geen oplossing omdat je dan personeel tekort gaat komen.
Ja, dat zeg ik. Te gecompliceerde omlopen. In de hand gewerkt door personeel wat finaal massaal gaat flippen zodra iemand over het rondje om de kerk begint, ook al is het een paar dagen per jaar. En in hun kielzog natuurlijk de resultante materieelomloop. Als je personeelsomloop de soep in loopt, wie rijdt dan de treinen elke nacht terug naar Start voor de volgende dag? Ondanks dat er geen brood in hoeft? Niemand.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Suus »

Als ik een supermarkt had, en mijn supermarkt heeft tijdens de winter een kleiner assortiment en schappen vol lege vakken "omdat het mogelijk gaat sneeuwen" dan lopen mijn klanten weg naar de concurrent.

Als je treinen rijdt en je hebt tijdens de winter minder treinen en kortere treinen "omdat het mogelijk gaat sneeuwen" lopen de klanten niet weg omdat er geen concurrent is.

Het is niet dat ik voorstander ben van twee vervoerders op dezelfde verbinding, maar het wordt hier toch pijnlijk duidelijk hoe de NS denkt om te kunnen gaan met de reiziger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Bee schreef:Het is niet dat ik voorstander ben van twee vervoerders op dezelfde verbinding,
Tuurlijk wel man! :Y
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Meltrain »

Klaasje schreef:Het verschil tussen een trein en personeel is erg groot. Een trein heeft geen schaft, maximum dienstduur, geen wegbekendheid nodig en hoeft niet aan het einde van de dienst terug te zijn op de standplaats. Bij personeel moet dat wel. Daarom is het lastig om het personeel efficient in te plannen maar nog lastiger om bij een verstoring een voldoende efficiente planning te maken zonder dat je dwars door een versperring heen moet. Als er meer storingen zijn wordt het dus ook exponentieel lastiger.

Dan maar geen efficiënte planning maken in de bijsturing is geen oplossing omdat je dan personeel tekort gaat komen.
Dus moet je gewoon een dag (12 tot 24 uur) vantevoren besluiten dat je de dag erop de Winterdienstregeling gaat uitvoeren en het personeel 'Rondjes rond de Kerk' laten uitvoeren.
Die hele Winterdienstregeling was bedoeld zodat kleine verstoringen zich niet als een olievlek zouden uitspreiden terwijl de capaciteit nauwelijks omlaag zou gaan, maar hij wordt gewoon niet goed genoeg toegepast.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Geert »

Klaasje schreef:Het verschil tussen een trein en personeel is erg groot. Een trein heeft geen schaft, maximum dienstduur, geen wegbekendheid nodig en hoeft niet aan het einde van de dienst terug te zijn op de standplaats. Bij personeel moet dat wel. Daarom is het lastig om het personeel efficient in te plannen maar nog lastiger om bij een verstoring een voldoende efficiente planning te maken zonder dat je dwars door een versperring heen moet. Als er meer storingen zijn wordt het dus ook exponentieel lastiger.
De vraag is dan waarom NS zo'n ingewikkelde dienstroosters maakt voor het personeel terwijl je weet dat al deze beperkingen meespelen. Het is gewoon niet meer bij te sturen, dat zie je bij elke grote verstoring weer terugkomen!

@Meltrain
In dit geval was het beter als NS gewoon de normale dienstregeling had gereden. Winterdienstregeling of halvering van de treinseries, het was vandaag allemaal niet nodig.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Was wel een leuke dag trouwens toen. Overal gratis koffie, thee en erwtensoep. Volgens mij ben ik jou toen nog ergens tegengekomen Meltrain :lol:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Geert schreef:@Meltrain
In dit geval was het beter als NS gewoon de normale dienstregeling had gereden. Winterdienstregeling of halvering van de treinseries, het was vandaag allemaal niet nodig.
Ja tuurlijk man :Y Voor dit besluit kan geen enkel begrip bestaan :N
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Karl »

Over een paar minuten is 3-12-12 voorbij, de wereld is bij NS in ieder geval wel vergaan en we zijn met één dag weer drie pagina's verder. Mogen de beheerders wel vast extra capaciteit inkopen, als NS dan maar geen webhosting begint...
Het is een spectrum.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door STF »

Afgezien van een kwartier vertraging reed het busverkeer in het deel van Duitsland waar ik was, doodnormaal ondanks de sneeuw:
Afbeelding

In Luxemburg niet veel anders, echter met als detail dat de wegen totaal dichtgesneeuwd waren, in tegenstelling tot bovenstaande Duitse foto.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Caspar »

Maargoed, dan heb je het ook over een bus en die waarschijnlijk niet zo'n ingewikkeld omlopen systeem heeft als het treinverkeer in Nederland. Het busverkeer in Rotterdam heeft vandaag ongetwijfeld ook met de zelfde punctualiteit rondgereden als de dagen ervoor... Kortom, dat is een vergelijking waar je niets mee kan lijkt me.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door STF »

De treinen valt hier helemaal niets over te melden, daarvoor moet er eerst op zijn minst dertig centimeter sneeuw vallen of vorst van meer dan 15 graden komen, wil daar de boel in het honderd lopen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Maargoed, dan heb je het ook over een bus en die waarschijnlijk niet zo'n ingewikkeld omlopen systeem heeft als het treinverkeer in Nederland. Het busverkeer in Rotterdam heeft vandaag ongetwijfeld ook met de zelfde punctualiteit rondgereden als de dagen ervoor... Kortom, dat is een vergelijking waar je niets mee kan lijkt me.
Behalve dan te concluderen dat je weer, en steeds maar weer en opnieuw blijft struikelen over die omlopen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Vinny »

Maat dat wist men 7 jaar geleden ook al. Ik blijf voorstander van het radicale plan om alle stoptreindiensten in de Randstad als concessie uit te besteden zodat je daar in iedergeval een mooie rechttoe rechtaan dienstregeling kunt maken en bovendien een alternatief hebt als de NS er geen zin in heeft.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Winter 2012/2013

Bericht door hauptbahnhof »

De vraag blijft nu wel: wanneer moet ns overgaan op zo'n nooddienstregeling?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Winter 2012/2013

Bericht door iljitsch »

hauptbahnhof schreef:De vraag blijft nu wel: wanneer moet ns overgaan op zo'n nooddienstregeling?
Dat is een heel goede vraag.

Ik denk dat je in de ochtendspits eigenlijk nooit een winterdienstregeling in moet voeren. Gewoon rijden als er gereden kan worden en niet rijden als het niet kan. Massa's mensen op koude perrons laten staan alleen vanwege een waarschuwing is gewoon niet te verkopen. Dit geldt in iets mindere mate in de avondspits.

Gedurende de dag en avond kan een winterdienstregeling wel nuttig zijn en moet het mogelijk zijn de nog rijdende treinen te verlengen zodat er niemand op het perron achter hoeft te blijven. Zo kan je zonder chaos de avondspits in als het tegenvalt, en kan je zorgen dat al het materieel en personeel op de goede plek is om de gewone avondspitsdienstregeling op te pakken als het meevalt. 's Avonds wil je geen risico nemen dat door uitval mensen niet meer thuis kunnen komen, dus dan bij twijfel die winterdienstregeling invoeren.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Winter 2012/2013

Bericht door hauptbahnhof »

Maar als je niet rijdt is men ook niet blij. Dan is men toch maar min of meer tevreden met een nooddienstregeling. Alleen lijkt het me lastiger om aan een nooddienstregeling te beginnen als alles al in de soep is gelopen door verschillende verstoringen op het spoor.
En waarschijnlijk denkt NS dat ook.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Winter 2012/2013

Bericht door iljitsch »

De ervaring met weeralarmen van het KNMI en winterdienstregelingen van de NS is dat het eigenlijk altijd enorm meevalt.

Laten we zeggen dat in de helft van de gevallen je die winterdienstregeling voor niks rijdt. In de ochtendspits betekent dit dan dat je de keuze hebt voor 2 x een ochtendspits met 30 - 60 minuten vertraging, waarschijnlijk doorgebracht op een zeer koud perron, voor ALLE reizigers, versus 1 x dat een (kleine) groep reizigers een tijd vast zit in een aantal gestrande treinen en een deel van de reizigers lange vertragingen heeft cq onverrichter zake naar huis kan.

Ik zou zeggen dat in beide gevallen de overlast ongeveer gelijk is (in het tweede geval erger maar voor een kleinere groep, immers niet alles zal uitvallen), maar omdat je ook met enige regelmaat ten onrechte een winterdienstregeling zal rijden, is dit in de (ochtend)spits dus een slechtere optie.

Of de NS moet nog eens verder sleutelen aan een spitswinterdienstregeling die wel voldoende capaciteit heeft om iedereen te vervoeren. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je de keringen op andere plaatsen dan normaal doet om te voorkomen dat stations verstoppen met materieel wat niet verder kan, maar niet sterk snijdt in het aantal treinen.

Hoe zit het trouwens met vrachtvervoer onder deze omstandigheden?
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Edwin »

Klaasje schreef:Sowieso gaat het fout wanneer er iets veranderd wordt aan de planning. Ik kan mij een gevalletje "werkzaamheden in de herfstvakantie" maar eigenlijk buiten de herfstvakantie herinneren waarbij men de s3700 er maar uitknalde maar de rest van de treinen op de Zuidtak en Flevolijn geen centimeter langer heeft gemaakt. :')

Materieelinzet bij aangepaste dienstregelingen is iets wat in zijn algemeenheid een erg groot probleem bij NS is.
De rest van de treinen werden zelfs toen met meters verkort, maar dit geheel terzijde ;)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten