NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door Wubbo »

NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer
Geplaatst op: maandag 3 december 2012 19:13
Laatst bijgewerkt: maandag 3 december 2012 19:16


In Zuid-Holland, met name in de regio Rotterdam, rijden maandagochtend minder treinen. De Nederlandse Spoorwegen en ProRail hebben de dienstregeling vanwege het winterse weer 'preventief aangepast'. Dat meldde ProRail.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door ODRAIL »

Dit bericht is wel een beetje laat geplaatst moet ik zeggen :wink: .
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door M57 »

Wat mij opviel was dat er meer opgeheven was dan de trajecten die werden genoemd in de reisinformatie. Ook zou het snijden in de treindienst van te voren bedacht, gecommuniceerd en op dagplanbasis verwerkt worden om de duidelijkheid ten goede te komen. Voor het zoveelste jaar op rij weer vanaf gestapt bij het eerste sneeuwvlokje :lol:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door WSM »

Is dit nou wat de minister bedoelde toen ze zei dat reiziger voortaan met hoofdletter R geschreven moest worden?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door Geert »

De R van rillen in de kou...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door Fles »

M57 schreef:Wat mij opviel was dat er meer opgeheven was dan de trajecten die werden genoemd in de reisinformatie. Ook zou het snijden in de treindienst van te voren bedacht, gecommuniceerd en op dagplanbasis verwerkt worden om de duidelijkheid ten goede te komen. Voor het zoveelste jaar op rij weer vanaf gestapt bij het eerste sneeuwvlokje :lol:
Precies dat, behalve dat die smiley natuurlijk een :cry: moet zijn.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door VIRM »

Volgensmij meer de R van Rijkelijk Laat. Kwam de NS niet pas vanochtend met deze aangepaste dienstregeling? Ik heb er in ieder geval gisteravond niks van gemerkt/gelezen/gezien/gehoord.
Beul van de blindegeleidelijn
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door Fles »

VIRM schreef:Volgensmij meer de R van Rijkelijk Laat. Kwam de NS niet pas vanochtend met deze aangepaste dienstregeling? Ik heb er in ieder geval gisteravond niks van gemerkt/gelezen/gezien/gehoord.
"ja, de voorspelling wijzigde zo laat in iets wat uit de verte leek te rijmen op sneeuw dat we alleen nog tijd hadden om jullie te duperen, maar niet meer om jullie te informeren. We realiseren ons terdege <<krokodillentranen hier>> "

Welke debiel alsnog tot die totaal onnodige inkrimping besloten heeft weet ik niet, maar hij of zij is ongeschikt voor een baan bij het spoor.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door iljitsch »

Het is toch wel heel erg bizar dat de NS liever de zekerheid heeft dat het misloopt (in de spits kan je simpelweg niet de helft van de capaciteit missen) dan een kans dat het misloopt. Al helemaal omdat niemand gewaarschuwd was. Ik heb in het verleden wel middenin de nacht een SMS van de NS gehad omdat er de volgende dag wijzigingen waren.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door webguy »

Hoorde gisteren van een NS manager dat 'ie een alert had gehad. Jammer dat klanten ze kennelijk niet krijgen...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door fogeltje »

WSM schreef:Is dit nou wat de minister bedoelde toen ze zei dat reiziger voortaan met hoofdletter R geschreven moest worden?
Ja, de R van Rituitval en veRtRaging ;)
"Een touringcar is geen bus"
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door VIRM »

Ergens na 23:15 verscheen dit bericht op de mobiele website:
Aangepaste dienstregeling in het Noorden van het land



Vandaag tot 12 uur verlaagt NS uit voorzorg de frequenties van de treinen op enkele trajecten in en naar het noorden van het land. NS en ProRail hebben dit besloten op basis van de snel veranderde weersverwachting van onafhankelijke weerbureaus voor de komende 24 uur, waarin meer dan 5 cm sneeuw wordt verwacht. Wij passen de dienstregeling regionaal enigszins aan om de kans zo groot mogelijk te maken dat de treindienst, ondanks het verwachte weer, beheersbaar blijft en daarmee voor de reiziger voorspelbaar. Door minder treinen te rijden is er meer ruimte in de dienstregeling om eventuele verstoringen als gevolg van het weer op te vangen en zijn we in staat meer betrouwbare reisinformatie te bieden. Ondanks onze inspanningen en aanpassingen in de dienstregeling kunnen weersomstandigheden nog steeds storingen veroorzaken. Raadpleeg daarom altijd kort voor vertrek de reisplanner.
De belangrijkste aanpassingen zijn:
- Tussen Zaandam en Alkmaar (in de spits tussen Zaandam en Schagen) rijden minder Intercity’s.
- Tussen Utrecht Centraal en Zwolle rijden in de spits minder Intercity’s.
- Reizigers tussen Amsterdam Centraal en Den Helder stappen over in Alkmaar.

Door de aanpassing kan uw reistijd langer zijn en kan het in de trein drukker zijn dan normaal.

Gaat u op reis, dan kan het raadzaam zijn om wat eerder van huis te gaan. Check kort voor vertrek nog even de Reisplanner voor een actueel reisadvies.
Dit geldt dus neem ik aan voor donderdag 6 december. Op de reguliere website staat hier dus helemaal niks op de voorpagina.
Gelet op het tijdstip en manier van communiceren heeft men dus he-le-maal niks geleerd van de gebrekkige informatievoorziening de afgelopen paar winters.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door Ardan »

Lijkt me vrij helder wat er gaat gebeuren: s800 tot Zaandam, s3000 tot Alkmaar, losse IC Alkmaar-Den Helder. Voortreinen Ut - Zl geschrapt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door Suus »

Er staat inmiddels een link op de homepage naar extra informatie plus een uitgebreid kaartje met de maatregelen.

SMS mag op dit tijdstip niet verstuurd worden vanwege wetgeving.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door webguy »

Die heb ik inmiddels wel gehad. Keek vanochtend op de Reisplanner Xtra, maar die wist van niks, omdat het geen 'storing' is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door Suus »

Met die SMS hebben ze overigens wel de wet overtreden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door Caspar »

Via de mobiele reisplanner krijg ik alleen maar "vervallen reisadviezen" bij een reis Amsterdam- Den Helder. Ik kan er geen enkele reis uitkrijgen die wel rijdt.
Hoezo duidelijkere reisinformatie?
Dit:
Gaat u op reis, dan kan het raadzaam zijn om wat eerder van huis te gaan. Check kort voor vertrek nog even de Reisplanner voor een actueel reisadvies.
Heeft dan geen enkele zin.

Dat geldt zo te zien ook voor de normale site, boven alle adviezen staat zo'n rood balkje dat het vervalt. :roll:

Overigens ligt er op dit moment in Hoorn 3 à 5 cm sneeuw en is het een mooi aaneengesloten sneeuwlaagje.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door VIRM »

Leukste is de knip van de s3000 in Alkmaar. Als je naar het noorden gaat, heb je daar een overstaptijd van 2 minuten. Da's ontzettend handig als je met bijvoorbeeld +3 of nog meer aankomt, wat sommige treinen doen. Dan heb je zo +30 aan je broek als je naar Schagen en verder moet.

Overigens weet de NS als je naar de AV kijkt nog niet echt wanneer de knip weer wordt opgeheven. Zo rijdt er vanaf Schagen om 10:51 een IC naar Alkmaar en om 10:51 een IC naar Nijmegen. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door iljitsch »

Hoe zit dat met die SMS-wetgeving?

Ik kreeg in elk geval rond 7 uur twee meldingen:

Afbeelding

Natuurlijk staat mijn telefoon rond die tijd wel in "do not disturb".

Ze zouden in elk geval wel een mailtje kunnen sturen, ik geloof niet dat mensen daar wakker van worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door Suus »

Ik kreeg de alert om 6:44. Het nachtgat voor SMS-diensten is van 23:00 tot 7:00. Ik vind het nu niet erg maar ik denk dat ze daar nog eens goed naar mogen kijken voordat mensen wel gaan klagen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door Geert »

Ik kreeg de sms om 6.44 uur en op de werktelefoon om 8.18 uur. De vertraging lijkt nogal traag te verlopen dus...

Overigens bijzonder praktisch ook dat NS deze aanpassing niet als gewone storing vermeldde tot ongeveer 10 uur 's ochtends, en toen ook pas na geklaag van diverse mensen. Een aanpassing als deze kan toch gewoon in de lijst met storingen, dat deden ze maandag ook :roll:

@Bee: wat een geneuzel. Die wetgeving is met name bedoeld voor irritante amusementsdiensten. Geklaag dat de sms een kwartier te vroeg kwam vind ik echt spijkers op laag water zoeken, hoe eerder hoe beter geldt in dit geval.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door Suus »

Ik heb op het internet al meer klachten gezien over het tijdstip van de NS-SMS. Nogmaals, mij hoor je niet klagen maar uiteindelijk is die wet er niet voor niets :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door marvinkok »

Ik kreeg om 11:33 een melding van de Reisplanner App dat er tot 1200 aangepast vervoer is..
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Ik heb op het internet al meer klachten gezien over het tijdstip van de NS-SMS. Nogmaals, mij hoor je niet klagen maar uiteindelijk is die wet er niet voor niets :roll:
Ik moet 3 maal in de week de trein van 07:14 de trein hebben, als ik die sms dan krijg op het moment dat ik op me fiets spring is ruim te laat.. De meeste treinen rijden ook al voor zeven uur dus ik vond 10 voor 7 al een laat moment eigenlijk.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS paste dienstregeling aan vanwege winterweer

Bericht door Suus »

Ik heb de wetgeving niet bedacht. De NS had aangegeven dat ze er iets aan wilden doen: hebben ze niet gedaan :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 65 gasten