Nieuw voorstel hervorming NMBS

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Nieuw voorstel hervorming NMBS

Bericht door Suus »

Reiziger heeft alleen nog contact met NMBS
Spoorwegmaatschappij NMBS krijgt de volledige verantwoordelijkheid over alles wat de spoorreiziger aangaat. Dat blijkt uit een nota van minister Magnette.

‘De NMBS is de enige die rechtstreeks contact zal hebben met de reizigers', staat te lezen in de compromisnota van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) over het spoor, die De Standaard kon inkijken. ‘Dat moet leiden tot duidelijk afgelijnde verantwoordelijkheden waardoor de efficiëntie van het volledige Belgische spoorsysteem zal toenemen.'

Magnette heeft de nota opgesteld na maanden zijn oor te luisteren hebben gelegd bij de andere regeringspartners en de spoorbonden. Hij wil het driekoppige monster dat de NMBS-groep nu is, ombouwen naar een tweeledige structuur, waarbij alleen de spoorwegmaatschappij NMBS instaat voor de reiziger en infrastructuurbeheerder Infrabel een pure dienstverlener wordt voor de spoorwegmaatschappijen zoals de NMBS. Zo zal de uitbating van alle stations en stopplaatsen – ook commercieel – in handen komen van de NMBS. Nu zit de uitbating van de allergrootste stations bijvoorbeeld nog bij de NMBS-Holding, terwijl de stopplaatsen uitgebaat worden door Infrabel. Ook de communicatie naar de reiziger komt volledig in handen van de NMBS. Er komt ook één gemeenschappelijke structuur om te waken over de stiptheid.
Meer op de site van Het Nieuwsblad
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuw voorstel hervorming NMBS

Bericht door Suus »

De vakbond ACOD Spoor is niet tevreden
'Voorstel Magnette geen goed nieuws voor NMBS'
'Helemaal geen goed nieuws.' Dat is de reactie van de socialistische vakbond ACOD Spoor op de plannen van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) voor de hervorming van de NMBS.

[..]

'Mini-holding'
'Dit is geen goed nieuws', zei Jean-Pierre Goosens van ACOD Spoor daarover in De Ochtend op Radio 1. 'Wij pleiten voor een sterk geïntegreerd bedrijf, maar hier komt er een apart bedrijf met een eigen CEO dat alles rond het personeel verenigt. Het lijkt wel een mini-holding, alles blijft zoals het is. Maar zo krijg je geen eenvormige besluitvorming, wel twee bedrijven die naast en tegen elkaar werken.'

Het eengemaakte ambtenarenstatuut ziet Goossensr wel zitten. 'Er is niets mis mee om mensen een goed contract te geven. Het personeel bij de NMBS is zeer flexibel. Het zijn mensen die instaan voor de veiligheid van de reizigers, dat lukt beter met vastbenoemde ambtenaren dan met contractuelen.'
Bron: Het Nieuwsblad
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuw voorstel hervorming NMBS

Bericht door Fles »

Bee schreef:De vakbond ACOD Spoor is niet tevreden
What else is new? :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuw voorstel hervorming NMBS

Bericht door Suus »

Het is ook geen optimaal voorstel omdat een van de grootste problemen, de extreme hoeveelheid macht van de vakbonden, door dit voorstel absoluut niet wordt opgelost: Hoe groter de personeelsorganisatie, hoe meer macht/geld voor de vakbonden. Het opsplitsen van het personeel over twee organisaties had de machtspositie doorbroken, nu blijkt de machtspositie volledig behouden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuw voorstel hervorming NMBS

Bericht door Karl »

" infrastructuurbeheerder Infrabel een pure dienstverlener wordt voor de spoorwegmaatschappijen zoals de NMBS. Zo zal de uitbating van alle stations en stopplaatsen – ook commercieel – in handen komen van de NMBS."

Maar stations is toch infrastructuur? Of wordt hiermee de Nederlandse situatie bedoeld, dat de transferdelen van het station bij ProRail liggen en de commerciële delen bij NMBS. Iedereen weet hoe succesvol dat is voor andere vervoerders dan NS.
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten