Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Mojito »

Als ik terugdenk aan wat daarvoor in de stad stond (herinnert u zich deze nog?) en hoe smerig en verwaarloosd die waren, met name buiten de binnenstad, dan moeten we concluderen dat Publex/JCDecaux zijn zaakjes al bijna een kwart eeuw prima voor elkaar heeft.

Die donkerblauwe Publex/JCDecaux abri’s zijn inderdaad ouder dan 15 jaar. Ze stammen uit het eind van de jaren ’80. Ze zijn bijna identiek aan wat er toen in Parijs stond (daar waren ze lichtbruin). Ze zijn functioneel, de meesten redelijk tot goed onderhouden, maar inmiddels ook gedateerd. Ik vind het dan ook prima dat men ze geleidelijk wil vervangen door iets moderners dat meer bij deze tijd past. Maar zoiets gaat niet van de ene op de andere dag. Van de oude hokjes uit de foto in de link hebben er ook nog een paar het lang uitgehouden (al laat mijn geheugen me in de steek en zou ik echt niet meer weten waar ik die overlevenden jaren later, volgens mij tot rond de eeuwwisseling, nog gezien had… Zuidoost, langs de dreven? Het oude dorp Sloten? Piet Heinkade? Ik weet het niet meer)
足元にご注意下さい
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Alargule »

Ik blijf de ontwerpen van JC Decaux mooi en tijdloos vinden. Was dan ook verbaasd toen ik er enkele jaren geleden achter kwam dat ze al uit de jaren '80 stammen. Zo zien ze er namelijk niet uit.

Qua beschutting tegen de regen kan het echter nog wel ietsje beter. Maar ja, ik denk dat daarbij ook de smalle tramhaltes in veel Amsterdamse straten an sich een beperkende factor zijn. Daar kun je abriën wat je wilt - tegen een Hollands stortbuitje is niets opgewassen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

De abri's op de Paulus Potterstraat richting CS zijn verwijderd voor werkzaamheden. Erg benieuwd wat ervoor terug komt. De opknapbeurt van de hele straat gaat blijkbaar zes maanden duren (tot eind maart, 2013).
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Bart »

Wat is het nut van de rood-witte klapdeurtjes op de trambaan bij de Martelaarsgracht?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Voorkomen dat er taxi's op gaan rijden aangezien de trambaan verderop is opengebroken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Over klapdeurtjes gesproken, die permanente op de Willemsparkweg hangen er ook steeds zieliger bij. :P

Vraag me af of het niet handiger is om die zachte dingen te vervangen met normale slagboompjes die gewoon omhoog gaan. Zo'n minivariant die je ook bij bruggen e.d. voor voetgangers ziet.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door FLJ »

Voor de Blokkendoosliefhebber (waaronder ik): de 782, 785 en 810 worden op dit moment gereedgemaakt voor afvoer en zullen binnenkort het veld gaan ruimen. De bankjes uit wagen 785 zullen worden overgeplaatst op de 816 die sinds de jaren '90 met afwijkende bankjes rijdt (de voormalige bankjes van de 11G/12G wagens).

Blijven er nog 13 wagens over:
780, 781, 784, 786, 787, 794, 801, 804, 805, 809, 815 en de 816. De 809 en 816 rijden officieel alleen instructieritten maar deze wagens zijn de laatste tijd ook voortdurend in dienst op de Lekstraatlijnen aan te treffen.

Bron: GVB ingewijde.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Mojito »

Drie blokkendozen eruit. Jammer, maar onvermijdelijk. De banken in de 816 waren toch een prototype? Volgens mij wijken ze namelijk net iets af van wat er in de 11G/12G heeft gezeten. Maar ik vind het wel bijzonder dat ze het zo lang uit hebben gehouden. De laatste keer dat ik in die tram heb gezeten vond ik het er wel erg aftands uit zien allemaal. Dat niemand op het idee is gekomen om ze eerder om te ruilen met de banken van afvoerkandidaten. Ben benieuwd hoe lang deze wagen nog rond mag rijden met zijn nieuwe bankjes.
足元にご注意下さい
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

R-Flow schreef:Over klapdeurtjes gesproken, die permanente op de Willemsparkweg hangen er ook steeds zieliger bij. :P

Vraag me af of het niet handiger is om die zachte dingen te vervangen met normale slagboompjes die gewoon omhoog gaan. Zo'n minivariant die je ook bij bruggen e.d. voor voetgangers ziet.
En ze gaan ook trager open. Moest echt harder remmen dinsdag voordat die klapHEKJES open waren en erlangs kon.

Een slagboom is niet echt handig want mocht ie niet werken, dan staat die tram daar. Een klaphekje kun je eventueel openrijden (zoals sommigen al vaak genoeg doen omdat ze geen geduld hebben).
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

Nog wat metro-ervaringen. :)

Op Amsterdam Lelylaan wilde het brede gehandicaptepoortje niet open voor mijn SOV. Tsk tsk.

En daarna: wauw, vandaag een bestuurder op lijn 50 die heel zachtzinnig met z'n drie stelletjes CAF omging. Verlichting en omroep waren in orde. Hij remde en trok goed op (dus niet van de standaard 'ruigheid') en ging op stukken tussen twee stations ook niet klooien met de tractiepedaal of de remmen. *O* Lees je dit mee, R-Flowtje?

Daarnaast op derdewereldstation Zuid een hele oplettende bestuurder van lijn 50, die mij kennelijk zag lopen via de Metro TV, aangezien er werd omgeroepen (in onvervalst Amsterdams) dat het de metro naar Isolatorweg was. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Een slagboom is niet echt handig want mocht ie niet werken, dan staat die tram daar. Een klaphekje kun je eventueel openrijden (zoals sommigen al vaak genoeg doen omdat ze geen geduld hebben).
Klopt, probleem met die zachte dingen is alleen dat ze het niet lang vol lijken te houden.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door tsov »

En die zachte rubber flappen die er vroeger hingen beschadigden vooral de trams... Die zagen er niet uit, met strepen op de kop en zijkant van die flappen...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Ik zag dinsdag dat er 1 of 2 haltes nieuwe klaphekjes hebben gekregen.
De oudere zijn wat langer en hangen een beetje slap, de nieuwe zijn korter zijn harder en kaarsrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Is iemand anders ook die poster met lingeriereclame in zo'n beetje elke GVB-bus opgevallen? Van mij mogen er gerust meer reclames komen waarin vrouwen weinig om het lijf hebben (en voor de roedel homo's die hier rondzwerven misschien nog wat mannen in boxershort) maar ik vind deze reclame eerlijk gezegd wat tegenvallen en dan met name het model dat echt kraak noch smaak is. Van de vele flyers die ik hier voor allerlei schimmige feesten in mijn brievenbus krijg wordt ik wilder zeg maar :')

Waarom ik hierover begin: Het valt mij de laatste tijd vaker op dat er vooral allerlei schimmige bedrijven (waar ik nog nooit van gehoord heb met rare websites en b-kwaliteit promomateriaal) adverteren in de bus, terwijl in de bushokjes juist allerlei normale reclame's hangen. Zit daar een of ander goedkoop bedrijf achter?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Thom91 »

In de bushalte's is van JCDecaux als ik het goed heb, of CBS Outdoor. In de bussen is een ander bedrijf. ;)
Komt wel goed schatje.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Ik zag dinsdag dat er 1 of 2 haltes nieuwe klaphekjes hebben gekregen.
De oudere zijn wat langer en hangen een beetje slap, de nieuwe zijn korter zijn harder en kaarsrecht.
Volgens mij is er eentje richting Nieuw Sloten stuk. Was te laat met kijken, maar het was in ieder geval goed hoorbaar hoe dat ding tegen de zijkant van de tram schuurde. Toen ik uitstapte liep er een mooie donkere lijn langs de lengte van de tram die er daarvoor nog niet zat. :?
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

Zo, vandaag maar even mailtje gestuurd naar de Dienst IVV van de gemeente over de omroepen op Zuid ('Deze trein gaat naar Isolatorweg/Westwijk' laten omroepen zou echt fantastisch zijn!). Want de GVB klantenservice vond dat ze niet aan infrastructuur doen, dus hebben ze er ook verder niks mee gedaan (doorsturen naar de juiste instantie is ook echt teveel gevraagd, toch?). :)
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

Typisch hoe "16" na bijna een jaar nog steeds die nare tik heeft tijdens het omroepen bij halte Spui. Linnaeusstraat zelfde bij "37" of "40".
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

R-Flow schreef:Typisch hoe "16" na bijna een jaar nog steeds die nare tik heeft tijdens het omroepen bij halte Spui. Linnaeusstraat zelfde bij "37" of "40".
Dat van die 'tik' van 16 bui Spui is mij inderdaad ook een hele poos geleden opgevallen. Beetje maf dat ze er nog niks aan hebben gedaan...
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door hauptbahnhof »

Misschien is het gewoon niet bekend bij de betreffende afdeling.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Misschien is het gewoon niet bekend bij de betreffende afdeling.
Heb twee keer hier iets over gemeld via het formulier op de website. Zelfde geldt voor het "overstappen op 2" en "overstappen op 5" bij de Hobbemastraat. Wel goed geweest zo.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door VIRM »

Zijn er nog preventieve maatregelen bij het GVB in het kader van het verwachte winterweer, zoals minder trams/metro's?
Beul van de blindegeleidelijn
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door FLJ »

Als die er zijn/komen, dan zal dat wel op de website verschijnen. Kan het me eigenlijk niet voorstellen want GVB weet meestal wel vrij goed met sneeuw om te springen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door Suus »

Alleen bij de eerste sneeuwwinter heeft een nacht het nachtnet niet uitgereden wegens extreme gladheid, voor de rest heeft men altijd een busdienst opgestart en maar gezien wat er van kwam. Tram en metro hebben eigenlijk nooit problemen gehad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #3

Bericht door FLJ »

Bij glad extreme gladheid heeft men er ook wel eens voor gekozen om geen gelede bussen in te zetten, maar enkel standaardbussen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten